Aihe: 21-kielinen kitara
1
McNulty
02.06.2005 15:50:20
Tuli tuossa vierailtua 12-string bass.netissä (http://www.12stringbass.net/) ja kävinpä miettimään, että onko kellään tietoa, että onko kitaroita tehty samalla tavalla?
Pohjanahan siis olisi 7-kielinen kitara (akustinen tietty) johon lisättäisiin tuon bassomallin mukaan 2 ohutta kieltä lisää jotka viritettäisiin molemmat oktaavin korkeammalle kuin juurena toimiva kieli.
Toki homman voisi myös tehdä 6-kielisellä kitaralla, mutta eihän siinä silloin olisi kuin 18 kieltä :)

Tiedän kyllä 12-kieliset kitarat, mutta sehän "vastaisi" 8-kielistä bassoa ja on muutenkin "normaalia" :)

12 kielinen basso = 4 kielinen jossa jokaisella kielellä vissiin pari oktaavikieltä tms. Samalla kaavalla 18 kielinen kitara = 6 kielinen jossa jokaisella kielellä nuo pari oktaavikieltä.

Enpä ole koskaan kyllä nähnyt... siinä joutuisi vissiin kaksoiskaularautakin jo aika koville. Sellaisen soittimen näin kyllä Martinilla, mikä oli normi 6-kielinen muuten, mutta G-kieli oltiin tuplattu oktaavikielellä. Oli siis 7-kielinen mutta ei kuitenkaan tällainen perinteinen seiska.

tuossa kuva: http://www.ibiblio.org/jimmy/Photos/McGuinn7String.jpg
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
trih
02.06.2005 15:51:23
Kitaran korkeita kieliä, E ja B, ei pysty virittelemään oktaavia korkeammksi. Kuulemma katkeaapi. Eli sitten olisi 3x ylä-E ja 3x B samassa. Kannattaa hankkia se 12-kielinen beissi niin eiköhän irtoa :)
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Jouni Antero
02.06.2005 16:10:21
Mä olen nähnyt valokuvan joskus 15 vuotta sitten Guitar Playerissa 18-kielisestä akustisesta. Soittimen tekijän kommenteista jäi mieleeni se, että "virittäminen vie puoli tuntia...".

Joo, siinä oli tuplasti 12-kielisen oktaavikielet. Mukavalta kuulemma kyllä soundasi.
LassiÖ
02.06.2005 16:12:16
Kitaran korkeita kieliä, E ja B, ei pysty virittelemään oktaavia korkeammksi. Kuulemma katkeaapi. Eli sitten olisi 3x ylä-E ja 3x B samassa. Kannattaa hankkia se 12-kielinen beissi niin eiköhän irtoa :)

Toki jos olis yks kieli oktaavia alemmas ja toinen ylemmäs, yläkielissä toinen samassa ja toinen oktaavia alempana. Toisaalta sittenhän se olis jo aika basso.. kaulakaan ei varmaan tykkäis niinkun bonecrusher jo sanoikin.
Quu
02.06.2005 16:26:21

Mä olen nähnyt valokuvan joskus 15 vuotta sitten Guitar Playerissa 18-kielisestä akustisesta. Soittimen tekijän kommenteista jäi mieleeni se, että "virittäminen vie puoli tuntia...".

Joo, siinä oli tuplasti 12-kielisen oktaavikielet. Mukavalta kuulemma kyllä soundasi.

Sitäpä mäkin vähäm mietin, että saattaisi 21 kielen viritys viedä hieman aikaa :)
Ja varmaan ihan mukavaltakin saattaisi kuulostaa.
http://hevijammu.cjb.net Hinta: 400e/En tingi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)