Aihe: Mitä hyötyä on sävellystunneista?
1 2
mll
14.06.2004 11:24:00 (muokattu 14.06.2004 11:24:34)
Kiinnostaisi vain tietää, että mitä tällaisilla tunneilla sitten oppii. Eli siis ihmiset jotka opiskelevat säveltämistä avautukaa minulle. Olen ollut erään sibiksen opiskelijan kurssilla joskus kolmisen vuotta sitten ja sen jälkeen kyllä kaikki sävellysintoni lopahti täysin, ainakin hetkeksi. Sen workshopin seurauksena minulle on jäänyt erittäin paha kuva säveltämisen opiskelusta.

Hieman omista taustoistani, jotta saisin asianmukaista vastausta. Opiskelen tällä hetkellä kansanmusiikkipedagogiksi. Olen soittanut myös klassista mussiikkia, mutta intoni lopahti taidemusiikin kliinisyyden (oma mielipiteeni, jonka voi jättää omaan arvoonsa) vuoksi muutama vuosi sitten. Teorioita olen käynyt jonkin verran sekä klassista että pop/jazzia eli teoreettisessa tietämyksessäni ei pitäisi mitään kauheita puutteita.

Kertokaapa siis minulle sävellyksen opiskelijat, että mitä sävellystunneista voisi olla hyötyä kansanmusiikin ja kevyemmän musiikin tekijälle?
mklami
14.06.2004 12:10:35

Kertokaapa siis minulle sävellyksen opiskelijat, että mitä sävellystunneista voisi olla hyötyä kansanmusiikin ja kevyemmän musiikin tekijälle?

Taidemusiikin säveltämisen opetus kansan- ja/tai kevyen musiikin tekijälle ei liene kovin hyödyllistä. Kyse on kuitenkin niin erlaisista musiikkityyleistä.

Mitä taas tulee säveltämisen opiskeluun (itse siis opiskelen taidemusikiin säveltäjäksi), se on erittäin hyödyllistä. Opetuksen eräänä tärkeimpänä päämääränä on avata opiskelijan silmät (ja korvat!) mahdollisimman monipuolisesti - ts. antaa kattava kuva erilaisista musiikillisista keinovaroista. Tämä pitää sisällään eri instrumenttien ominaisuuksien, rajojen ja mahdollisuuksien tiedostamisen, musiikin muoto-, harmonia-, rytmi- ja melodisten rakenteiden tuntemusta ja niihin tutustumista sekä analyysiä. Lisäksi opiskellaan eri soitinkokoonpanojen muodostamista, hallintaa ja vaikka mitä muuta.

Sitähän ei voi opettaa, mistä musiikilliset ideat säveltäjälle tulee, mutta sitä, miten niitä voi käyttää, sitä todella voi opettaa ja kannattaa opiskella.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
mll
14.06.2004 13:50:11
Mitä taas tulee säveltämisen opiskeluun (itse siis opiskelen taidemusikiin säveltäjäksi), se on erittäin hyödyllistä. Opetuksen eräänä tärkeimpänä päämääränä on avata opiskelijan silmät (ja korvat!) mahdollisimman monipuolisesti - ts. antaa kattava kuva erilaisista musiikillisista keinovaroista. Tämä pitää sisällään eri instrumenttien ominaisuuksien, rajojen ja mahdollisuuksien tiedostamisen, musiikin muoto-, harmonia-, rytmi- ja melodisten rakenteiden tuntemusta ja niihin tutustumista sekä analyysiä. Lisäksi opiskellaan eri soitinkokoonpanojen muodostamista, hallintaa ja vaikka mitä muuta.

Sitähän ei voi opettaa, mistä musiikilliset ideat säveltäjälle tulee, mutta sitä, miten niitä voi käyttää, sitä todella voi opettaa ja kannattaa opiskella.

Sävellysopinnoissa on siis lähinnä kyse musiikin sovittamisesta(ko?). Annetaan siis erilaisia välineitä omien ideoiden jalostamiseen. Jalostamista se kuitenkin on sen jälkeen kun on joku idea. Ellei sitten visio ole niin suuri, että se ei enää vaadi mitään jalostamista.

Siis sävellysopintojen kautta ideapankki kasvaa ja sitä myöten työ helpottuu. Toisaalta voi myös käydä niin, että jumiutuu niihin ns. kaavoihin ja musiikista tulee mielikuvituksetonta huttua, kuten iso osa nykymusiikista on. Vai onko tällaisesta pelkoa? Tuntuu vain siltä, että jos tekee biisejä työkseen niin niistä häipyy se tietty emotionaalinen sisältö ja säveltämisestä tulee rutiininomaista hihnatyötä. Tai sitten säveltämisestä tulee täysin intellektuaalista puuhaa eli musiikkia muusikoille tai pahimmissa tapauksessa musiikkia toisille säveltäjille. Tällainen kuva vain on jäänyt modernista taidemusiikista. Tietysti moderniin taidemusiikkiin mahtuu monenlaista musiikkia, myös paljon hyvää.

Paras tapa oppia säveltämään taitaa nimenomaan olla tuo korvien avaaminen erilaisille vaikutteille ja korvan kehittäminen yleensäkin.
Sävis
14.06.2004 19:37:53
Opiskelen taidemusiikin säveltäjäksi.

Sävellysopinnoissa on siis lähinnä kyse musiikin sovittamisesta(ko?). Annetaan siis erilaisia välineitä omien ideoiden jalostamiseen. Jalostamista se kuitenkin on sen jälkeen kun on joku idea. Ellei sitten visio ole niin suuri, että se ei enää vaadi mitään jalostamista.

Sovittamisesta ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole kyse, vaan juuri siitä, mitä jostain ideasta voi saada irti. Mklamin mainitsema korvien avaaminen on hyvin tärkeää. Itse olen oppinut viimeisen vuoden aikana kuulemaan muun muassa sekuntirakenteisten sointujen käännösten ja asettelujen eroja.

Siis sävellysopintojen kautta ideapankki kasvaa ja sitä myöten työ helpottuu. Toisaalta voi myös käydä niin, että jumiutuu niihin ns. kaavoihin ja musiikista tulee mielikuvituksetonta huttua, kuten iso osa nykymusiikista on. Vai onko tällaisesta pelkoa? Tuntuu vain siltä, että jos tekee biisejä työkseen niin niistä häipyy se tietty emotionaalinen sisältö ja säveltämisestä tulee rutiininomaista hihnatyötä. Tai sitten säveltämisestä tulee täysin intellektuaalista puuhaa eli musiikkia muusikoille tai pahimmissa tapauksessa musiikkia toisille säveltäjille. Tällainen kuva vain on jäänyt modernista taidemusiikista. Tietysti moderniin taidemusiikkiin mahtuu monenlaista musiikkia, myös paljon hyvää.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Osa nykymusiikista onkin hyvin vaikeasti aukeavaa. Mutta vain osa. Suomalaiset nuoret säveltäjät eivät pidä yllä vaikeaselkoisuus-trendiä, vaan modernista tyylistään huolimatta esim. Lauri Kilpiön tai Perttu Haapasen musiikki antaa kuulijalleen paljon, vaikkei kuulija "tajuaisi" kaikkia sen sisältämiä hienouksia.

Paras tapa oppia säveltämään taitaa nimenomaan olla tuo korvien avaaminen erilaisille vaikutteille ja korvan kehittäminen yleensäkin.

Näin on. Hyvin sanottu.
Lisäisin vielä, että korvia on todella vaikea availla itsekseen. On kiva kun on joku, joka vähän tuuppii.
My name is James Bond, James Bond.
Dr Dominant
14.06.2004 21:34:43

Itse olen opiskellut Pop & Jazz Konservatorion kaikki kirjoitusaineet, mukaanlukien sävellyksen. Vaikka olen kevyen musiikin koulutuksen puolelta valmistunut, silti kävimme läpi jonkin verran myös klassisen puolen asioita, lähinnä kontrapunktia.

Itse koen että sävellysopinnot antoivat paljon välineitä ideoiden käsittelyyn. Muotoon, orkestrointiin ja eri kirjoitustekniikoihin tutustuminen on omalta osaltani lyhentänyt aika paljon kirjoitusprosessia - toisaalta samassa ajassa on sitten saanut syvällisempää aikaan. Tekniikan parantuminen tuntuu siltä että energiaa jää aivan kamalasti enemmän "itse asiaan". Itse käytän vapautuneen ajan ja energian paljolti tunnelmien, orkestroinnin ja muodon pohtimiseen ja itse koen että pääsen paljon syvemmälle musiikkiin.

Eli kevyen musiikin näkökulmasta voi yhtälailla kokea sävellysopinnot hyödyllisiksi.
"Dr Dominant, I Presume?!"
mll
15.06.2004 10:37:24
Paljon kiitoksia vastauksistanne. Nyt kun tiedän mistä on suunnilleen kyse niin ehkäpä pitäisi hakeutua jonkinlaisille sävellystunneille.

mll
Herra-X
01.07.2004 22:09:48
Sitten joku voisi antaa vielä jonkun vinkin, että millä tavalla noille tunneille voisi mahdollisesti päästä.
Kiitos!
"Tonight I'm burning in the place where I want to stay"
Sävis
01.07.2004 22:19:29
Sitten joku voisi antaa vielä jonkun vinkin, että millä tavalla noille tunneille voisi mahdollisesti päästä.
Kiitos!

Riippuu siitä missä asut. Joissain musiikkiopistoissa opetetaan sävellystä. Itse aloitin sävellystunnit Vantaan musiikkiopiston sävellysryhmässä. Jos paikkakuntasi musiikkiopistossa ei opeteta sävellystä, käy nykimässä vaikka jonkun teorianopettajan hihaa ja tiedustele tuntisiko tämä vaikka jonkun. Tai sitten vaan soitat jollekin säveltäjälle ja sanot, että haluat tunteja.
kingdom
05.07.2004 17:39:30
Minä en vieläkään tajua miten säveltämistä voi opiskella. Ehkä jotakin hyväksihavaittuja kaavoja voi oppia mutta niitä taidetaan kutsua toisella nimellä kliseiksi.
You say you want a revolution, well you know, we all want to change the world...
jonnevaltonen
05.07.2004 19:44:02

Minä en vieläkään tajua miten säveltämistä voi opiskella. Ehkä jotakin hyväksihavaittuja kaavoja voi oppia mutta niitä taidetaan kutsua toisella nimellä kliseiksi.

Eikös niitä kliseitä ole helpompi jättää laittamatta kappaleeseen, kun tietää mitä ne ovat ? Ei ole olemassa mitään pakkoa käyttää mitään "valmista" kaavaa ja se, että tietää mitä viimeisen 2000-vuoden aikana on tehty, ei varmasti ainakaan haittaa.
HEY!. That sample is 360 degrees out of phase!
Sävis
06.07.2004 18:26:44

Asiahan on niin, että lähes kaikki taidemusiikin säveltäjät ovat opiskelleet sävellystä ja teoriaa. Usein kuulee sellaisia "Eihän Sibeliuskaan/Mozartkaan käynyt sävellystunneilla!" -kommentteja, jotka ovat täyttä potaskaa. Sävellystunneilla ei opeteta, että näin sävellät hyvän biisin. Sävellystunneilla tehdään niitä asioita, joista tuossa yläpuolella on keskusteltu. Tunneista on hyötyä.
mklami
07.07.2004 09:33:36

Katoppas perzkele, se on Jonnekin ajautunut tälle foorumille! :)
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
jonnevaltonen
07.07.2004 09:55:06

Katoppas perzkele, se on Jonnekin ajautunut tälle foorumille! :)

Juu ja oiva foorumi onkin!! Satutko muuten olemaan sukua Tarjalle (sellisti) ?-)
mklami
07.07.2004 11:52:57

Juu ja oiva foorumi onkin!! Satutko muuten olemaan sukua Tarjalle (sellisti) ?-)

Jep, Tarja on isosiskoni (valmistui justiin sellonsoiton opettajaksi tänä keväänä Turun musiikkiakatemiasta). Ite opiskelen samassa paikassa musiikinteorian ja säveltapailun opettajaksi ja säveltäjäksi.
jonnevaltonen
07.07.2004 13:24:33

Jep, Tarja on isosiskoni (valmistui justiin sellonsoiton opettajaksi tänä keväänä Turun musiikkiakatemiasta). Ite opiskelen samassa paikassa musiikinteorian ja säveltapailun opettajaksi ja säveltäjäksi.

:) Tuota vähän uumoilinkin.. Klami kun ei liene Suomen yleisin sukunimi ja olinkin huomaavinani samaa näköä :)
Täytyykin lähetellä onnitteluja!

Ja ettei nyt mene aivan keskusteluryhmän ideologian ohi, niin tässäpä mukava nettiradio kaikille kiinnostuneille! Tulee modernia musaa ja on ainakin mulla aina auki :)

http://moderntimesmusic.com/
mklami
07.07.2004 15:21:27

:) Tuota vähän uumoilinkin.. Klami kun ei liene Suomen yleisin sukunimi ja olinkin huomaavinani samaa näköä :)
Täytyykin lähetellä onnitteluja!

Ja TAAS...!!! Minkä takia kaikkien muiden mielestä me ollaan samannäköisiä??? :D Itse en huomaa kuin eroja ;)

http://moderntimesmusic.com/

Joo, pitääkin jossain vaiheessa tsekata toi "kanava".
C
15.07.2004 14:51:10
Minä en vieläkään tajua miten säveltämistä voi opiskella.

Itse en ole sitä opiskellut, mutta yhden tuttuni mukaan esimerkiksi Sibelius Akatemian (klassisissa) opinnoissa oppilaille annetaan tehtäväksi säveltää kappaleita musiikin eri aikakausien tyylien mukaan. Siis tyyliin "säveltäkää renessanssi-kappale" jne.

Tähän voi tietysti kommentoida, että sitten opiskelija oppii vain eri tyylikausien "kliseet", mutta kun päässä on riittävän suuri kliseepankki, niin antaahan se (joillekin valituille;) pohjan luoda jotain uuttakin.

Tämä on nyt vaan yksinkertainen esimerkki siitä, miten säveltämistä voi opiskella.
Tupuna
07.06.2005 11:54:00 (muokattu 07.06.2005 11:54:17)
Itse olen käynyt tunneilla, joilla opetetaan jonkin ajan sävellystyyliä/muotoseikkoja/rajoja. Sitten on pitänyt säveltää ko. tyylin mukainen oma teos. Mielestäni tällainen workshop-työskentely ei välttämättä luo mitään uutta, mutta sinänsä antaa syvyyttä itse musiikin kuunteluun ja eri aikojen musiikinestetiikkojen ja aikakausien ymmärtämiseen. Musiikkianalyysihan sinänsä antaa myös eväitä ymmärtämiseen, mutta eniten olen oppinut, kun olen saanut samoja juttuja koettaa myös itse säveltäen.

Ja satsiopit ja muuthan antavat hyvin paljon teknisiä eväitä sovittamiseen, mikä ei mielestäni ole ollenkaan huono juttu. Sovittaminenkin on mielestäni eräänlaista säveltämistä ja sopii erityisen hyvin populaarimusiikin tuottamiseen.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Jemo
11.08.2005 21:50:09

Itse olen ollut ammatissa 12 vuotta, ja viimeksi toissa päivänä eräs musiikin harrastaja lausui musiikista mielipiteen jota en ollut koskaan tullut ajatelleeksi, ja josta (jälkeenpäin ajatellen) oma näkemykseni ennen keskusteluamme oli ollut perusteeton ja epäobjektiivinen.
Ilman tätä toista henkilöä en edelleenkään olisi tullut ajatelleeksi asiaa, ja siten korjanneeksi ajatusrakenteitani.

Ei kannata meille kertoakkaan tuota, ettei vain joku muukin aukaisisi silmiään.
Minullekkin kävi joskus näin. Itse olen päätoimisesti rumpali, mutta soitan hyvin paljon myös kitaraa ja laulan. Toisinaan soitan myös pianoa. Säveltelenkin satunnaisesti. Eräs basistituttu sanoi, kun puhuimme ulkomusiikillisista seikoista live-esiintymisissä, että rumpali kuulostaa hyvin pitkälti sille mille näyttääkin. Kun olen asiaan kiinnittänyt huomiota, niin näinhän se on.

-Kamikaze Kettunen
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)