Aihe: falsetti
1 2
the jokke
23.04.2003 15:52:17
täällä on jonkin verran juttua ollut falsetista, mutta ei suoranaisesti olla kerrottu mitä toi tarkoittaa.. on mulla jonkinmoinen mielikuva tuosta, mutta olisi kiva jos joku kertoisi vähän enemmän tuosta. kiitos!
stagestar
23.04.2003 16:46:27
Siis mistä? No Herra Valo viljelee sitä aika paljon, tosin ihan kivasti.
d-iivil
24.04.2003 01:04:44 (muokattu 24.04.2003 01:05:02)
Yleensähän falsettia kuulee näillä sankariosaston laulajilla. Falsetti on sitä mitä nimikin sanoo, eli false, se ei ole ihmisen oikea ääni, vaan tila jolloin äänihuulten värinä puolittuu ja niiden läpi puhalletaan vain ilmaa. Monilla falsettia esiintyy myös ihan puhevikana, yleensä ihmisillä jotka ovat kuulovammaisia tms. jolloin et kuule itseäsi kunnolla etkä voi kontrolloida ääntäsi.

Erona vaikkapa rintaääneen on lähinnä se, ettei falsetissa voi KOSKAAN olla sitä samaa resonoinnin tuomaa "munaa", koska ääni tuotetaan eri tavalla.

Tosin monesti väitetään että tuo ja tuo tyyppi vetää korkeaa falsettia, vaikka esim. Geoff Tate joka kiskoo perkeleen korkeaa nuottia, vetää suurimman osan rinnasta ja päästä, ei falsetissa.

Mitäs muuta... falsettia on myös mukava käyttää silloin kun tuntuu että ääni loppuu ja hengästyy, se on helppo tapa antaa äänen levätä, vaikkakin potkun puuttumisen kustannuksella.

Pistäppäs googleen hakusanaksi: falsetto singing, niin löytyy aiheesta lisää.
the jokke
24.04.2003 13:51:18
ok. tässäpä kattava esitys.. kiitos!
18is9
25.04.2003 08:08:40

Erona vaikkapa rintaääneen on lähinnä se, ettei falsetissa voi KOSKAAN olla sitä samaa resonoinnin tuomaa "munaa", koska ääni tuotetaan eri tavalla.

Tosin monesti väitetään että tuo ja tuo tyyppi vetää korkeaa falsettia, vaikka esim. Geoff Tate joka kiskoo perkeleen korkeaa nuottia, vetää suurimman osan rinnasta ja päästä, ei falsetissa.

No millä tavalla falsetti sitten eroaa tästä korkealta rinnasta tai päästä laulamisesta? Onko DIO tuttu? Tai David Byron? Kummaltakin löytyy esimerkkejä jossa laulaja aloittaa tuosta villevalo-falsetista ja portaattomasti voimista äänen tähän korkeaan, voimakkaaseen ääneen...
d-iivil
25.04.2003 09:37:28

No millä tavalla falsetti sitten eroaa tästä korkealta rinnasta tai päästä laulamisesta? Onko DIO tuttu? Tai David Byron? Kummaltakin löytyy esimerkkejä jossa laulaja aloittaa tuosta villevalo-falsetista ja portaattomasti voimista äänen tähän korkeaan, voimakkaaseen ääneen...

Falsetti eroaa, kuten sanoin, normaalista rinta äänestä jo lähtökohtaisesti siinä kuinka ääni tuotetaan. Falsetti resonoi toki jonkin verran, muttei esimerkiksi rintarekisterissä samaan tapaan kuin "oikea" laulaminen. On laulajia joilla falsetissakin on sitä jotain, kuten esimerkiksi Dio, mutta hänelläkin on vielä jopa voimakkaampi rintarekisteri, sanoitpa mitä tahansa.

Kuunnelkaapa vaikka Bruce Dickinsonia ja hänen ennen maidenin aikaisia bändejä, siellä bruce vetää falsetti osastoa joka käänteessä, melko "mataliakin" nuotteja ja verratkaa sen jälkeen mihin tahansa maidenin tuoreempaan albumiin, jossa falsetti on jätetty tarkoituksella pois.
18is9
25.04.2003 10:45:09

Falsetti resonoi toki jonkin verran, muttei esimerkiksi rintarekisterissä samaan tapaan kuin "oikea" laulaminen. On laulajia joilla falsetissakin on sitä jotain, kuten esimerkiksi Dio, mutta hänelläkin on vielä jopa voimakkaampi rintarekisteri, sanoitpa mitä tahansa.

Asia jota en oikein ymmärrä on siis se, että kuinka nämä DIOn kaltaiset kaverit siirtyvät tänne falsettiin. Villevalo-efektin ymmärrän täysin, se on helppo tuottaa itsekin. Itse pystyn myös voimistamaan tämän selkeän falsetin todella lujaksi tyyliin korkealta laulava Rob Halford. Mutta asia joka minulle on epäselvä on se, että kuinka esim. Halford tekee sen liukumisen näiden tekniikoiden välillä ilman minkäänlaista murtokohtaa.

Jos se, mitä esität pitää paikkansa tarkottaisi se että teknisesti falsetti poikkeaa aina radikaalisti "oikeasta" laulamisesta. Tämä tuntuu uskottavalta ja siltä minustakin laulaessa tuntuu. Mutta aina se ei siltä kuulosta esim. David Byronin kohdalla. Tuntuu että homma ei ole ihan on-off vaan siinä välillä on alueita josa homma tehdään siltä väliltä.
18is9
25.04.2003 12:34:15 (muokattu 25.04.2003 12:38:32)

Kiitos kommenteista.

Eli siis murtokohdat ovat chest voice - headvoice - falset, ja kovalla treenillä ne saa häivytettyä...

No tuota, kuinka tätä minulla tällä hetkellä olematonta head-voice aluetta (Dickinsonin laulualue) sitten voisi treenata jollei sitä luonnostaan ole olemassakaan? Tiedän että tämä on typerä kysymys, mutta kaikenlaisia kokeiluja tehneenä en kykene löytämään kyseistä resonanssia mitenkään. Alarekisteri ei veny, vaan murtuu jos koetta laulaa korkeammalta. Falsetti voimistuu kyllä, mutta ei koskaan tarpeeksi jotta sillä voisi laulaa paljoa rintaäänen rekisteristä.
d-iivil
25.04.2003 12:57:37
Kiitos kommenteista.

Eli siis murtokohdat ovat chest voice - headvoice - falset, ja kovalla treenillä ne saa häivytettyä...

No tuota, kuinka tätä minulla tällä hetkellä olematonta head-voice aluetta (Dickinsonin laulualue) sitten voisi treenata jollei sitä luonnostaan ole olemassakaan? Tiedän että tämä on typerä kysymys, mutta kaikenlaisia kokeiluja tehneenä en kykene löytämään kyseistä resonanssia mitenkään. Alarekisteri ei veny, vaan murtuu jos koetta laulaa korkeammalta. Falsetti voimistuu kyllä, mutta ei koskaan tarpeeksi jotta sillä voisi laulaa paljoa rintaäänen rekisteristä.

Pää-ääni onkin ehkä noista se pahin löydettävä. Jokaisella tuo resonointi on hieman erilaista, mutta hyvä harjoitus etsiä ja siirtää sitä ääntä tuonne pääalueelle on pistää suu hellästi kiinni, niin että huulet koskettava toisiaan (ovat kuitenkin lähes ilmatiiviit) ja kevyesti etuhampaat yhteen. Sitten käyt humisemaan eri korkeuksilta ja koitat saada etuhampaasi vibratoimaan oikein rankasti. Kun sitä riittävästi hakee, niin löytyy kyllä. Lopulta saattaa olla että sinulla resonoi jo koko perkeleen kitalaki ja nenää kihelmöi, kun tuo tatsi löytyy, niin avaa suu ja lähde vetämään jotain nuottia kadottamatta tuota resonoinnin tunnetta.

Pyörittele nuottia suussa ja yritä saada äänestä mahdollisimman rikas.

Tuolla huminalla saan ainakin itse kohdistettua joskus hukassa olevan nuotin sinne oikealle paikalle.
Toinen hyvä tapa tähdätä tuohon pää-ääneen on vetää ilmaa sisälle, jolloin tunnet kurkussasi ns. cold-spotin, kuvittele että nuotti irtoaa juuri tuosta pisteestä suoraan eteenpäin, eikä jää kiemurtelemaan kurkun pohjalle.

Jokainen on kuitenkin yksilö, eikä kaikki toimi kaikille, mutta näitä harjoituksia olen itse joskus paljonkin käyttänyt.
18is9
25.04.2003 13:14:11

Ja sitten eikun testaamaan, kommentteja myöhemmin!!!
Wuf
26.04.2003 20:04:34
Eh..? Ei minulle ainakaan nyt aivan täysillä välähtänyt.. Tarvitaanko tuohon falsettiin jotain erityis tekniikkaa (jos se on sitä mitä kuvittelen..)? Jos yritän laulaa korkeammalta kuin pystyn, en saa niin mitään ääntä aikaiseksi. Miten tuota voisi treenata?
"Between the dog and wolf / Bared fangs met in intercourse...."
18is9
28.04.2003 13:25:49

Jokainen on kuitenkin yksilö, eikä kaikki toimi kaikille, mutta näitä harjoituksia olen itse joskus paljonkin käyttänyt.

Testailin noita antamiasi harjoituksia, mutta suurta hyötyä siitä ei ollut. Ääni jolla tavallisesti laulan, resonoi kuvailmallasi tavalla, mutta se ei "veny" kitaran vapaata e-nuottia ylemmäs muuten kuin pudottamalla voimakkuus puhetasolle. Tällöin minulla tulee tunne sellaisesta "puolifalsetista" jolta ääni sitten kuulostaakin. Alaspäin ulottuvuudessa ei ole kyllä ongelmaa, harmi että heavyn laulanta vaatii korkeaa ääntä...

No sitten kysymys taas liittyen noihin harjoituksiin. Pitäisikö chest voice / head voicen tuntua niissä lihaksissa joilla ääntä tuotetaan jotenkin erilaiselta? Onke chest voicen / head voicen välillä selvä raja niin kuin falsettiin siirryttäessä on?
d-iivil
28.04.2003 15:17:57
Testailin noita antamiasi harjoituksia, mutta suurta hyötyä siitä ei ollut. Ääni jolla tavallisesti laulan, resonoi kuvailmallasi tavalla, mutta se ei "veny" kitaran vapaata e-nuottia ylemmäs muuten kuin pudottamalla voimakkuus puhetasolle. Tällöin minulla tulee tunne sellaisesta "puolifalsetista" jolta ääni sitten kuulostaakin. Alaspäin ulottuvuudessa ei ole kyllä ongelmaa, harmi että heavyn laulanta vaatii korkeaa ääntä...

Tavallaanhan sulla on jo pää pointti hallussa, eli laulamisen tulisikin olla hyvin lähellä puhevoluumia, kovempaan "rääkymiseen" ei ole mitään tarvetta ja harvan ääni sitä kauaa kestääkään.
Mutta niin, eihän tuokaan juttu ole mikään simbsalabim homma, vaan se vaatii kuukausitolkulla duunia oppia tuntemaan se oman äänen venyminen joka suuntaan.
Kun mennään rintarekisterissä ylöspäin, on kurkun tietoinen rentouttaminen tärkeää, samoin kuin se että pitää nuotit "samanmuotoisina", eli jos esim. edelinen laulettava vokaali ennen ongelmanuottia on i, joka on ns. leveä kirjain ja ongelmanuotti onkin taas o tai e-vokaali, niin on syytä pyöristää tuo iikin samaan muotoon eikä antaa leuan levitä sivusuunnassa, koska sitten onkin jo hankalampi lähteä rennosti tuohon vaikeaan nuottiin.
Rentouttamisella taas tarkoitan sitä, että ylävatsan lihasten tulisi olla lähes rentoina ja tukea lauluun tulisi ammentaa alaselästä / vatsasta ja ikään kuin ohittaa kurkku ihan täysin tuossa operaatiossa, antaa ilman vaan tulla sieltä luonnollista tietä pitkin, kuten puhuessakin.

No sitten kysymys taas liittyen noihin harjoituksiin. Pitäisikö chest voice / head voicen tuntua niissä lihaksissa joilla ääntä tuotetaan jotenkin erilaiselta? Onke chest voicen / head voicen välillä selvä raja niin kuin falsettiin siirryttäessä on?
Ainoa lihakset joissa laulun tulisi "tuntua" on vatsanseudun lihaksisto, aataminomenan ei tulisi juurikaan liikkua kun liikutaan asteikossa ylösalas, eli juuri se kurkun ohittaminen tässä äänen tuottamisessa on se vaikein juju, ainakin minulla.
Tottakai nuotit resonoivat eripaikoissa sen korkeudesta riippuen, tuokin on yksilöllistä. Olen kuullut erään tyypin sanovan että hänen pohkeensa resonoivat korkeissa nuoteissa :)
Mutta yleensä rintaääni resonoi juurikin mukavasti siinä rinnassa ja mitä korkeammalle mennään, niin sitä mukaa resonointi siirtyy yleensä päähän, vaikka rintaa on silloinkin mukana soinnissa.

Vitun vaikea selittää, enkä kyllä osaa mitään fiksuja "tee-juuri-näin" harjoituksia tuohon antaa. Tarkkaile ääntäsi, kehoasi ja opi heittelemään sitä puolelta toiselle. Anna äänen resonoida ja kokeile minne kaikkialle sitä pystyy siirtämään. Kun tuo hallinta on selkäytimessä, niin jossain vaiheessa unohdat sen kurkun ihan kokonaan.

Tulipas eeppos, anteeksi =)
18is9
28.04.2003 15:58:03

kovempaan "rääkymiseen" ei ole mitään tarvetta ja harvan ääni sitä kauaa kestääkään.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Sen mitä olen hyviä metallilaulajia elävänä kuullut niin meteli on aika kova (Yleensä ottaen kommentti kuitenkin pitänee paikkansa).

Mutta niin, eihän tuokaan juttu ole mikään simbsalabim homma, vaan se vaatii kuukausitolkulla duunia oppia tuntemaan se oman äänen venyminen joka suuntaan.

No sanotaanko etten enää ole mikään juniori, vaan tiedän ääneni sekä sen rajat aika tarkkaan. Kiinnostaisi vain rikkoa noi vanhat rajat, mutta se vaatii homman opettelua alusta. Tämä taas on aika vaikeaa ilman ohjausta. Pitänee mennä tunneille...

Tulipas eeppos, anteeksi =)

Kiva kun joku laulaja vaivautuu kommentoimaan. Yleensä ne vaan sanoo että mä vaan laulan, en mä tiedä miten se tapahtuu.
d-iivil
28.04.2003 23:03:17 (muokattu 29.04.2003 10:29:48)

Tästä olen kyllä eri mieltä. Sen mitä olen hyviä metallilaulajia elävänä kuullut niin meteli on aika kova (Yleensä ottaen kommentti kuitenkin pitänee paikkansa).

Livenä meininki on tottakai aivan erilaista, rock musahan perustuu siihen perkeleelliseen fiilikseen, siinä harvoin tulee enää kelattua tekniikoita, vaan se on se vievä fiilis :)

Mutta tuo voimakas, kuuluva, MUNAA omava ääni tulee parhaiten sillä luonnollisella volyymillä, tietty revitys kuuluu joissain tapauksissa asiaan, mutta kun nyt oli kyse tästä falsetti / muutenkin klassisen tyylin laulannasta...

No sanotaanko etten enää ole mikään juniori, vaan tiedän ääneni sekä sen rajat aika tarkkaan. Kiinnostaisi vain rikkoa noi vanhat rajat, mutta se vaatii homman opettelua alusta. Tämä taas on aika vaikeaa ilman ohjausta. Pitänee mennä tunneille...
En missään nimessä tarkoittanut että olisit juniori, anteeks jos kirjoituksistani saa sen maun että niin luulisin.

Tuo on kyllä niin totta tuo alusta aloittelu, näin myös oma lauluopettajani lähti tekemään. Sanoi vaan että pidä kiinni tuosta omasta jutustasi, palaamme siihen myöhemmin, mutta nyt lähdetään ihan alusta ja hänen tyylillään ja sitten yhdistetään tuo tekniikka miun meininkiin. Turhauttavalta tuo alkuäänien päästely kyllä on välillä tuntunut, mutta silti tuo opettaja on ollut joka pennin arvoinen ja tulokset alkavat vasta pikkuhiljaa näkymään.

Kiva kun joku laulaja vaivautuu kommentoimaan. Yleensä ne vaan sanoo että mä vaan laulan, en mä tiedä miten se tapahtuu.
En mäkään oikeasti tiedä, mutta omaa laulua on oikeastaan ihan hyödyllistä analysoida ja samaa teen myös oikeastaan kaikille laulajille joista tykkään. Ottaa palasen sieltä ja täältä ja vertailee eri tyyppejä...no, hullulla on halvat huvit :)
Kitarajeesus
17.08.2004 16:06:22
On vähän vanha threadi,mutta nostetaan nyt kun kerran on kysymistä.

Eli olen kuullut että ahkera falsetin käyttö pilaa äänen.Pitääkö paikkansa?Olen opiskellut sivuaineena laulua ja jatkan sitä vuoden päästä kun saan kitaraopinnot loppuun eli osaan perusasiat kohtalaisesti ja nyt kun olen reenannut tuota ns.Ville Valo-falsettia niin alkoi vähän kiinnostamaan tällainen juttu.Olisin kiitollinen jos tietävämmät ihmiset voisivat kertoa etten vain pilaisi ääntäni vielä näin nuorena.
Musiikki on elämä.
18is9
18.08.2004 09:47:47

Eli olen kuullut että ahkera falsetin käyttö pilaa äänen.Pitääkö paikkansa?

Ööh, jos haluat laulaa falsetissa niin ei falsetissa laulaminen ääntäsi pilaa :). Mutta jos et halua laulaa falsetissa vaan head voicella niin kannattaa treenailla head voicea eikä falsettia, sillä ne ovat tavallaan keskenään hieman poissulkevia juttuja. Ainakin d-iivil mainitsi falsetin kadonneen head voicen astuessa kunnolla kehiin.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
18is9
18.08.2004 09:54:11

Niin ja jos d-iivil on kuulolla niin lisättäköön että eiköhän se head voicekin ole alkanut pikkuhiljaa löytyä näin vuoden hakemisen jälkeen. Minun kohdallani kyse on ollut sellaisesta äänen pehmentämisestä, jolla siis pystyy venyttämään rintaa aika ylös mukaan. Ääneni ei koskaan tule tod.näk. olemaan Dickinsonin tyyppinen dramaattinen tenori, vaan sellainen paljon pehmeämpi lyyrinen baritoni. Se, että käsittää ettei sellaista pidä hakeakaan, auttaa aika paljon!
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Kitarajeesus
18.08.2004 16:56:19 (muokattu 18.08.2004 16:57:31)
Ööh, jos haluat laulaa falsetissa niin ei falsetissa laulaminen ääntäsi pilaa :).

Hieno homma. Kiitos informaatiosta!
Musiikki on elämä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)