WanhaWetäjä 01.06.2005 02:17:53 (muokattu 01.06.2005 02:19:15) | |
---|
Kyllähän sä itsekin tiedät, että kun basisti vetää pelkkää perussäveltä ja kvinttiä, ei sen oikeesti edes tarvitsisi tietää, onko kyseessä duuri vai molli eli esimerkkisi osoitti basistiksi kiitettävää tiedonhalua. Edit: Tää mun mielestä kivasti yhdistää vanhan polven humppabasistit ja nykyiset "powerchord"kitaristit. Vanhanpolven humppabasistit eivät välttämättä soita ensimmäistäkään oikeeta ääntä,tuttua lienee sullekkin...mutta karuinta siinä on se että kukaan ei sano sitä heille!?Eikö korva kuule kun basso vetää mitä sattuu,mä en tota käsitä... "Meinaatko vielä kauankin soittaa?"ois ihan hyvä kommentti kun edes alotusääni ei osu kohilleen... Kyllä mulla on tuolta uran alkuajoilta sellasia kokemuksia vanhojen äijien bändeistä että jopa Maaret&Hyväkkäät kuulostaa bändiltä niihin verrattuna...sääli kun ei ole nauhalla noita,kulttikamaa,takuulla ;-) humppa on kaunista ja haitari vuotaa.. |
Ei ole vielä huttupuolella tällaista katastrofia tullut vastaan. Voisin kyllä hyvin kuvitella jos vielä johonkin tanhuveteraanien hanuripartioon joutuisi soittamaan komppia jossa 82-vuotias kontrabasisti soittaa valssiin vain yhtä kontrabasson säveltä... Tällaista eläkeläisten tanhuporukan musiikkia nim. olen itse kuullut erään sukulaisen häissä vuonna 2000. Minä olen nähnyt jokin aika sitten videokuvatun konsertin, jossa sota-ajan lauluja esittivät pändi solisteineen ja jonka kontrabasisti toimi samalla juontajana. Juonnon jälkeen aina tämä nyrkkibasisti soitti joka biisissä täysin niitä näitä salintäyteiselle yleisölle bassollaan. Tämä taltionti konsertista tapahtui Itä-Suomessa, mutta tarkempaa tietoa ja paikkakuntaa en halua tässä kertoa. Aika kaameaa kuultavaa soitannollisesti koko touhu muutoinkin, mutta yleisö näytti viihtyvän. Konsertin tuotto meni muistaakseni hyväntekeväisyyteen-ainakin osin. Kuitenkin: antaa vanhojen ukkohanurikerholaisten soittaa omia juttujaan niin kuin lystäävät. Heidän mieleterveydelleen se on varmasti terapiaa pääosin. Vaihtobassotkin perusäänen ja kvintin osalta olkoon äänenkuljetuksen kannalta heillä se ainut oikea tapa, johon on turha meidän liiemmilti puuttua. Luulenpa, ettei tältäkään palstalta niitä suuria mestareita ainakaan paljoa löydy, mutta jotain osaavaa arvostelijaa sitäkin enemmän, kuten minäkin. |
PL 01.06.2005 08:39:35 | |
---|
Kamalin tapaus oli varmaankin Helsingin yleisurheilun EM-kisojen tapahtumalavalla soittanut Mynämäen nuoriso-orkesteri tms., jolle jouduin jonkinlaista äänenvahvistusta järjestämään. Puolen tunnin esityksen ajan emme miksauskopissa tienneet itkisikö vai nauraisi, ihmiset pysähtyivät kuuntelemaan lavalta tullutta kakofoniaa ja katsoivat kysyvästi meitä ja sitten lavalle ja taas meitä. Muutamien ohikulkijoiden kanssa ihmettelimme miten parikymmentä puhallinsoittajaa onnistuukin soittamaan yhtä aikaa niin montaa keskenään riitelevää ääntä. |
rahvas 01.06.2005 09:46:03 | |
---|
Kyllähän sä itsekin tiedät, että kun basisti vetää pelkkää perussäveltä ja kvinttiä, ei sen oikeesti edes tarvitsisi tietää, onko kyseessä duuri vai molli eli esimerkkisi osoitti basistiksi kiitettävää tiedonhalua. Edit: Tää mun mielestä kivasti yhdistää vanhan polven humppabasistit ja nykyiset "powerchord"kitaristit. Tästä tulikin mieleeni aikanaan kun työskentelin eräässä soittopaikassa. Tuli juttua sillä kertaa kierroksessa olevan trion basistin (n. 40-50v) kanssa, joka alkoi kertoilla poikansa heviharrastuksesta. Totesi sitten tämä hapsutukka harvahammas, että pyysivät kerran häntä mukaan soittelemaan. Totesi sitten perään, että: "Ei ne Iron Maidenin bassot olleetkaan ihan niin helppoja.". Voin vain kuvitella tilanteen. |
jon lord 01.06.2005 10:31:40 | |
---|
Kyllä mulla on tuolta uran alkuajoilta sellasia kokemuksia vanhojen äijien bändeistä että jopa Maaret&Hyväkkäät kuulostaa bändiltä niihin verrattuna...sääli kun ei ole nauhalla noita,kulttikamaa,takuulla ;-) Oletko kuullut Reijo Antero Leppäsen 24 suosikki sävelmää? Siitä on paha pistää enää paremmaksi = pahemmaksi. |
uruttaja 01.06.2005 10:37:46 | |
---|
Kyllä mulla on tuolta uran alkuajoilta sellasia kokemuksia vanhojen äijien bändeistä että jopa Maaret&Hyväkkäät kuulostaa bändiltä niihin verrattuna...sääli kun ei ole nauhalla noita,kulttikamaa,takuulla ;-) Oletko kuullut Reijo Antero Leppäsen 24 suosikki sävelmää? Siitä on paha pistää enää paremmaksi = pahemmaksi. Minulla on vain 2 biisiä Reijo Leppäseltä, ja ainakin ne on ihan laatutavaraa esim. Tarja&Tahdikkaat biiseihin verrattuna. |
toyopet 01.06.2005 10:45:15 | |
---|
Minulla olisi tuolla jossain nauhalla kyllä aivan karmeaa tavaraa. Joskus kun jaksaisi siirtää koneelle vähän matkaa ja kaikkien kuultavaksi. Se on vielä ihan oman bändin tuotoksia. Tosin ikää oli 14v. No onhan nykyään noita sen ikäisiä starojakin. Ehkäpä se selittääkin sen miksei koskaan voi olla stara. Olisi pitänyt olla jo silloin. Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa. |
jon lord 01.06.2005 10:54:39 | |
---|
minulla on vain 2 biisiä Reijo Leppäseltä, ja ainakin ne on ihan laatutavaraa esim. Tarja&Tahdikkaat biiseihin verrattuna. Jos näin on niin Leppänen on kohdannut voittajansa. Vaikea silti kuvitella että mikään olisi huonompaa kuin legendaarinen 24 suosikkisävelmää. Siirsin c-kasetin cd:lle ja en voinut erottaa mistä edellinen biisi loppui ja mistä seuraava alkoi. Kasetin kannessa oli kappaleiden nimiä kuten Felix Mendellsonia, Ole Cjuopa, Japanilainen ydylli ym.mutta en tiennyt mikä on mikä. |
mack the knife 01.06.2005 11:24:52 | |
---|
Onpa tullut mainittua jossain paikassa Raimo Karmitsa: Hengellistä harmonikalla... Kansan koti, kotiko? Hällä väliä, tico tico... |
uruttaja 01.06.2005 11:27:15 | |
---|
Onpa tullut mainittua jossain paikassa Raimo Karmitsa: Hengellistä harmonikalla... Jotain muistikuvaa... |
Sertzo S 01.06.2005 12:26:26 (muokattu 01.06.2005 12:26:51) | |
---|
Mulla on erään paikallisen, aivan mukavan tyypin, tuottama ja paikallisin voimin tehty omakustenne c-kasetti, joka kuuluu varmaan samaan, eli näiden "seutuja horsii soitto ja laulu"-sarjaan. No mitäpä tuosta, tuolla se pölyttyy hyllyssä ystävällisenä eleenä lahjaksi saatuna, joten mitään nimiä ja tekijöitäkään ei ole yleisen pilkan vuoksi syytä tässäkään julki tuoda. |
jon lord 01.06.2005 13:21:04 | |
---|
Onpa tullut mainittua jossain paikassa Raimo Karmitsa: Hengellistä harmonikalla... Olen kuullut puhuttavan. Onko tää se legendaarinen? |
backwood 01.06.2005 13:42:57 | |
---|
Olen kuullut puhuttavan. Onko tää se legendaarinen? just se.ollaan lapin 1-2 viikon rundeilla kuunneltu keikka-autossa muunmuassa tätä.se antaa hienoja fiiliksiä ja töitä jaksaa tehdä täpöllä. humppa huolet karkottaa humppa nuoren vanhentaa.... |
half 01.06.2005 15:19:02 | |
---|
Eeki tuli lavalle paskasessa puvussa ja huusi meille: Rokkia c. stä ja sitten aina mentiin kaikki perkeleen bingo bango bongot. Meille se sanoi ensimmäinen sointu on C ja toista en kerro yy, kaa.... Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on. |
uruttaja 01.06.2005 15:23:37 | |
---|
En muista olenko kertonut, mutta eräs solistiherra sanoi minulle kysyessäni häneltä seuraavaa biisiä: Minäpä tiijjän, mutta sinä et. |
v_m_kangas 01.06.2005 15:35:53 | |
---|
En muista olenko kertonut, mutta eräs solistiherra sanoi minulle kysyessäni häneltä seuraavaa biisiä: Minäpä tiijjän, mutta sinä et. Kuten jossain taisi ollakkin joskus: -"Se on salaisuus" -Eikait se niin suuri salaisuus voi olla...kerro nyt edes sävellaji Humppaa tai soita humppaa |
uruttaja 01.06.2005 16:00:37 | |
---|
Kuten jossain taisi ollakkin joskus: -"Se on salaisuus" -Eikait se niin suuri salaisuus voi olla...kerro nyt edes sävellaji Sinne päin, mutta ei ollu Raikku. |
LJ 01.06.2005 16:15:37 | |
---|
Törmäsin kerran yksissä veteraanibileissä Turun puolessa tyyppiin jonka sukunimi on Tuomisto tai Tuomela tai jotain siihen suuntaan. Keski-ikäinen vatsakas trubaduuri, esiintyy yksin, olkihattu, mustat nahkaliivit, haitari. Soitti valsseja ja humppaa päin helvettiä, yritti laulaakin äänellä jota en nyt osaa verrata mihinkään, persoonallinen se ainakin oli. Kertoi välillä jonkun surkean vitsin kömpelösti Varsinais-Suomen murteella. Luulin ensin, että kyseessä oli parodia, mutta ei, hemmo oli tosissaan. Ja mikä hulluinta, veteraanit olivat hirveän innoissaan, taputtivat ja hurrasivat. Osa pyyhki kyyneleitään siinä vaiheessa kun tämä taiteilija rääkkäsi Eldankajärven jäätä. Kuinkahan paljon tällaisiakin esiintyjiä mahtaa olla liikkeellä? Tämäkin ansaitsi elantonsa keikkailemalla... |
baron 01.06.2005 16:17:20 | |
---|
Tämäkin ansaitsi elantonsa keikkailemalla... Ei kait siinä muuta ole kuin löydettävä oikea kohderyhmä. "sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän" |
KoskPaavo 01.06.2005 20:51:55 | |
---|
En muista olenko kertonut, mutta eräs solistiherra sanoi minulle kysyessäni häneltä seuraavaa biisiä: Minäpä tiijjän, mutta sinä et. Tuo solistiherra taitaa olla yläkerrassa jo... Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta... |