Oon pahoillani: Aloittelijat palstalla ei voi olla tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä vastauksia. Tai kuten South Parkissa joskus sanottiin viisaus: "Ei ole tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä ihmisiä." :) Huomatkaa sitten hymiö, ettei kukaan vahingossakaan ymmärrä väärin. Mutta siis mitä voimasointuihin tulee niin kyllä mun mielestäni voimasoinnut on aika laaja käsite siinä mielessä, että voimasointu ei ole välttämättä vain pohjanuotti+kvintti+oktaavi. Otetaan nyt esimerkiksi muutamia eri voimasointuvariaatioita E:stä: esim.1 esim.2 esim.3 esim.4 esim.5 esim.6 esim.7 esim.8 esim.9 E ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- H ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- G ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- --9-- --9-- D ----- --2-- --2-- ----- --9-- --9-- --9-- --9-- --x-- A --2-- --2-- --x-- --7-- --7-- --7-- --7-- --7-- --7-- E --0-- --0-- --0-- --7-- --7-- --0-- ----- ----- ----- x = kuollut nuotti, ei siis soi
Mutta kuten sanottua, aiheestahan on jo erillinen FAQ keskustelualueella Kitarat: Soittaminen. EDIT: Samankaltaisia variaatioitahan siis voi tietysti käyttää muissakin soinnuissa kuin E:ssä. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Heart Of Steel 01.06.2005 15:46:38 | |
---|
3. ja 9. ei ole voimasointuja koska niistä puuttuu kvintti. "Nobody tells a Man how to play." |
secondarymind 01.06.2005 18:07:39 | |
---|
3. ja 9. ei ole voimasointuja koska niistä puuttuu kvintti. Miksei? Onko voimasoinnun määritelmä muka vain juuriääni+kvintti+oktaavi tai juuriääni+kvintti? Miksei voimasointu voi olla esim. juuriääni+seksti tai juuriääni+mikä tahansa intervalli? Johan nimi voimasointu kertoo sen, että kyseessä on sointu, jossa on voimaa. Toisin sanoen kyseessä on sointu joka eroaa muista sen olevan jollain tasolla raskaamman tai voimakkaamman kuuloinen. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Cujo 01.06.2005 18:09:22 | |
---|
Miksei? Onko voimasoinnun määritelmä muka vain juuriääni+kvintti+oktaavi tai juuriääni+kvintti? Miksei voimasointu voi olla esim. juuriääni+seksti tai juuriääni+mikä tahansa intervalli? Johan nimi voimasointu kertoo sen, että kyseessä on sointu, jossa on voimaa. Toisin sanoen kyseessä on sointu joka eroaa muista sen olevan jollain tasolla raskaamman tai voimakkaamman kuuloinen. Eikös voimasoinnun a.k.a. VITOSsoinnun määritelmä ole nimenomaan että siinä on juurisävel ja sille kvintti. Oktaavi ei tietenkään ole pakollinen. Nuo 3. ja 9. olivat pelkkiä oktaavjea. Yst. vast. tälle palstalle ASAP. |
secondarymind 01.06.2005 18:15:12 (muokattu 01.06.2005 18:16:53) | |
---|
Eikös voimasoinnun a.k.a. VITOSsoinnun määritelmä ole nimenomaan että siinä on juurisävel ja sille kvintti. Oktaavi ei tietenkään ole pakollinen. Nuo 3. ja 9. olivat pelkkiä oktaavjea. Mä en ole ainakaan ajatellut, että voimasointu = vitossointu, vaan nimenomaan, että voimasointu = voimakas sointu, on se sitten vitonen tai joku muu jossa yleensä on kaksi tai kolme säveltä. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
tenkainen 01.06.2005 18:30:59 | |
---|
Mä en ole ainakaan ajatellut, että voimasointu = vitossointu, vaan nimenomaan, että voimasointu = voimakas sointu, on se sitten vitonen tai joku muu jossa yleensä on kaksi tai kolme säveltä. Kyllä voimasointu on vitossointu, tai oikeammin viitossointu nimettiin voimasoinnuksi. Itse en ainakaan ole risteäviin mielipiteisiin kirjallisuudessa tai muusikoiden höpötyksissä törmännyt... "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
secondarymind 01.06.2005 20:28:33 | |
---|
Kyllä voimasointu on vitossointu, tai oikeammin viitossointu nimettiin voimasoinnuksi. Itse en ainakaan ole risteäviin mielipiteisiin kirjallisuudessa tai muusikoiden höpötyksissä törmännyt... Joo, no en mä tota ajatusta tyrmää tietystikään, mutta itse ajattelen voimasoinnuista vähän eri tavalla. Puhun sitten erikseen vitossoinnuista ja voimasoinnuista. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Heart Of Steel 01.06.2005 21:35:28 | |
---|
No eikös duuri olisi sitten se kaikken voimakkain (mahtipontisin) sointu? Käsittääkseni voimasointu on 5-soinnun synonyymi eli vähintään perus-sävel ja kvintti pitäisi löytyä, mistä ne nyt sitten ottaakaan. "Nobody tells a Man how to play." |
baron 01.06.2005 22:47:00 | |
---|
No eikös duuri olisi sitten se kaikken voimakkain (mahtipontisin) sointu? Käsittääkseni voimasointu on 5-soinnun synonyymi eli vähintään perus-sävel ja kvintti pitäisi löytyä, mistä ne nyt sitten ottaakaan. Powerchord=voimasointu=vitossointu=perussävel+kvintti "sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän" |