Aihe: Intel vs AMD?
1 2
Aki
24.04.2003 05:04:10

Uutta konetta hankkimassa, esim 1,6GHz prosessorilla. Pikkulinnut kertoi, että ääni- ja videotyökalujen pyörityksessä Intel on varmempi yhteensopivuuksien ym takia. Tähän mennessä käsitellyt koneella lähinnä masterointipuuhat, mutta hyvin pyörivälle koneelle olisi raitaäänityksellistäkin käyttöä.

Tällä hetkellä:
300MHz PII
160Mb
40Gb kovo.

Huuto.netissä ei näkynyt yhtään sopivaa Inteliä, AMD:tä (ja pari Celeronia) sen sijaan kaipaamaani teho- sekä hintaluokkaan. Mistä moinen?

-Aki.
k2x80w
24.04.2003 08:58:47
Uutta konetta hankkimassa, esim 1,6GHz prosessorilla. Pikkulinnut kertoi, että ääni- ja videotyökalujen pyörityksessä Intel on varmempi yhteensopivuuksien ym takia. Tähän mennessä käsitellyt koneella lähinnä masterointipuuhat, mutta hyvin pyörivälle koneelle olisi raitaäänityksellistäkin käyttöä.

Tällä hetkellä:
300MHz PII
160Mb
40Gb kovo.

Huuto.netissä ei näkynyt yhtään sopivaa Inteliä, AMD:tä (ja pari Celeronia) sen sijaan kaipaamaani teho- sekä hintaluokkaan. Mistä moinen?

-Aki.

Intelit on niin hyviä, ettei niitä viitsi myydä.
Kannattaa katsoa konepaketti www.btmikro.fi
d-iivil
24.04.2003 09:53:56
Yhteensopivuusväitteet voi jo tätä nykyä tunkea hanuriinsa se joka niistä vielä jaksaa mussuttaa.

Intelin puolia ovat lähinnä megahertseihin suhteessa vaatimaton suorituskyky, korkea hinta, mutta toisaalta pienemmällä vaivalla tuosta intelistä ehkä hiljaisemman saa (kun siis puhutaan nyt P4 kokoonpanosta).

AMD taas on tuossa mainitsemassasi 1,6 gigahertsin luokassa rutkasti nopeampi, lyön pallini vetoa että 1,6ghz taajuudella hyrräävä AMD on r_e_i_l_u_s_t_i 1,6ghz intelin p4 kokoonpanoa nopeampi.

Mutta niin, löytyypä silti itseltäni intelin sirulla pyrivä kone tuon AMD koneenkin lisäksi, vanha kunnon 250Mhz PII, joka pyörittää nurkassa linuxia ja toimittaa palomuurin virkaa ;)
Daunt
24.04.2003 12:15:57
Yhteensopivuusväitteet voi jo tätä nykyä tunkea hanuriinsa se joka niistä vielä jaksaa mussuttaa.

Kyllä ne on edelleen vahvasti olemassa. Katso minkä tahansa PRO-äänikorttivalmistajan sivuilta emolevyyn liittyviä suosituksia. Yhteensopivuusongelmien takia olen itsekin siirtymässä Intel-pohjaiseen järjestelmään.
Cornflake
24.04.2003 14:23:46
d-iivil:
AMD taas on tuossa mainitsemassasi 1,6 gigahertsin luokassa rutkasti nopeampi, lyön pallini vetoa että 1,6ghz taajuudella hyrräävä AMD on r_e_i_l_u_s_t_i 1,6ghz intelin p4 kokoonpanoa nopeampi.

Ei tässä mitään vetoa tarvitse lyödä. Tuohan on vain totuus. Eli AMD:n ja Intelin hertsit eivät ole enää pitkään aikaan olleet vertailukelpoisia keskenään. Eli näitä ei voi verrata lukuina keskenään.

Enemmän kertoo AMD:n mallinumero, joka (esmes, nyt voi mennä ulkomuistista väärin) tuolla 1,6GHz on vaikkapa 2000+, joka kertoo ikäänkuin minkä Intelin mallin kanssa tätä kannattaa vertailla.

Itse ostaisin Intelin. Varmempi, vakaampi ja luotettavampi.
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Cornflake
24.04.2003 14:30:22 (muokattu 24.04.2003 14:30:52)
Aki:
Tällä hetkellä:
300MHz PII

Sinullahan menee koko kone uusiksi, emo ainakin.

160Mb

Keskusmuisti siis. Hommaa tätä rutkasti lisää. Nopeuttaa kummasti.

Pari linkkiä MBnetin hintaseurantaan:

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/esittelyt/suoritin.asp

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/alueet.asp?SubA=109&All=1 (Täältä muuten on hyvä huomata tuo ed. viestin juttu: esmes AMD Athlon MP Model 1800+ (1,53 GHz). Eli AMD on meinannut että tuo vastaisi n. 1,8GHz Inteliä...)

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/alueet.asp?SubA=35&All=1

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/esittelyt/muisti.asp
Aki
24.04.2003 15:58:03

Sinullahan menee koko kone uusiksi, emo ainakin.

Cornflake, niin menee. Aion todella vaihtaa kokonaan, toi tuuletinkin pitää hirveetä mekkalaa, ja vanhalle kokoonpanolle on jo ostajakin. Toisen kovon, äänikortin ja CR-RW:n meinaan nyppiä tästä siihen uuteen, joten en tosiaan tartte nyt alkuun kun koneen sielun.

Inteliä on vaikea löytää käytettynä. Teen aika vähän moniraitahommia koneella (lähinnä stereomasterointia). Tällöin kait prossun luotettavuustekijät ei ihan yhtä kovalla koetuksella ole(?), joten sopiva AMD-kokoonpano kyllä houkuttaisi kovasti. Jos mä oon 300:lla Penalla pärjännyt periaatteessa ihan välttävästi, ni eiköhän 1,6GHz AMD 512Mb muistilla tuo jo aika paljon lisää ytyä hommiin.

Käytännössä kiista olisi kyllä Celeronin ja Athlon XP:n välillä. Vaikuttaako tämä taisteluun? Miten on muuten sopivien emojen löytäminen? Onko emolla väliä?

-Aki.
noir
24.04.2003 16:01:14
Ammattilaisen mukaan suurin ero Intelin ja AMD:n prossuissa on se, että ylikuumetessaan Intel vain kaatuu, mutta AMD halkeaa kelvottomaksi.

Niin, mulla on kuitenkin Intel.
Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin.
Juho L
24.04.2003 16:55:35
Eikös AMD:n piireissä ole ylikuumenemissuoja? Minulla ainakin on niin, että kun lämpötila ylittää 80c, niin sammuu koko vekotin.

Mistä muuten on kotoisin tämä yhteensopimattomuusnatina? Minä en ole vielä kertaakaan törmännyt sellaiseen tilanteeseen, missä prosessori olisi aiheuttanut jotain hämminkiä olemalla joko AMD tai Intel.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
shak
24.04.2003 17:59:34

Mistä muuten on kotoisin tämä yhteensopimattomuusnatina? Minä en ole vielä kertaakaan törmännyt sellaiseen tilanteeseen, missä prosessori olisi aiheuttanut jotain hämminkiä olemalla joko AMD tai Intel.

Ei tämä mitään natinaa ole, ainakaan en itse natise. Käytännön kokemuksena Echon Darla ei suostunut toimimaan AMD K6:lla varustetussa koneessa kunnolla kaatumatta aina välillä edes emonvaihdon jälkeen. Celeronilla homma toimi ilman ihmeempiä virittelyjä.

Toki asiat voivat olla toisin nykyään, mutta kuten joku jo tuossa ylempänä mainitsi niin monissa pro-luokan äänikorttivirityksissä on laitteistovaatimuksena intelin prossu. Ja itse pelaan mielummin varman päälle ja ostan intelin kuin harmittelen jos se 1500 euron äänikortti ei toimikaan amd:n kanssa.
Cornflake
24.04.2003 21:00:09
Aki:
Käytännössä kiista olisi kyllä Celeronin ja Athlon XP:n välillä. Vaikuttaako tämä taisteluun? Miten on muuten sopivien emojen löytäminen? Onko emolla väliä?

Tämän tarkemmaksi en ole päivittänyt tietojani, taitaa sillä olla väliä. Guuklaa pikkusen.

noir:
Ammattilaisen mukaan suurin ero Intelin ja AMD:n prossuissa on se, että ylikuumetessaan Intel vain kaatuu, mutta AMD halkeaa kelvottomaksi.

Joo ja AMD:n kanssa saa leikkiä sillä hiton pii-/hopeatahnalla. Mun oma perstuntumani on myös se että AMD:n vehkeiden kanssa saa yleinsäkin näprätä enemmän, Intelit ovat helpompia.
midimake
24.04.2003 21:02:58
Eikös AMD:n piireissä ole ylikuumenemissuoja? Minulla ainakin on niin, että kun lämpötila ylittää 80c, niin sammuu koko vekotin.

Joo, se johtuu Amd:lle tarkotetuista piirisarjoista,
lähinnä Via-piirisarjoista, jotka on aiheuttanut ongelmia
mm. yhteensopivuusongelmia monien äänikorttien kanssa.
Nyrkkisääntönä pitäisin Via:n välttämistä, ainakin jos
haluaa pelata varman päälle. Hyväksihavaittuja piirejä
ovat mm. nforce2 ja Sis, uudemmat Viat (333/400)
saattavat toimia, mutta jos haluaa minimoida riskit...
Vältä ainakin vanhempia emoja joissa Via 133 piirisarja!

Itselläni on Epoxin 8K7A+ emo AMD 761 sarjalla ja on
hyväksi osottautunut, maksio muuten verkkokaupassa vain
75 euroo ja siinä on vielä lisänä HTP370 ide controller!
( saa vaikka kahdeksan ide-laitetta kiinni emoon)
midimake
24.04.2003 21:08:05

Intelin puolia ovat lähinnä megahertseihin suhteessa vaatimaton suorituskyky, korkea hinta, mutta toisaalta pienemmällä vaivalla tuosta intelistä ehkä hiljaisemman saa (kun siis puhutaan nyt P4 kokoonpanosta).

Kyllä pitää paikkansa ja väittäisin että esim. Athlon XP2000+
vastaa karkeasti arvioiden noin 2,2-2,4 GHz P4:ää!

Ja hinnassa on todellakin eroa; XP2000+/1,67Ghz
maksaa noin 100 euroa ja P4 2.0 Ghz maksaa about
200 euroo!
midimake
24.04.2003 21:16:02
Aki:

Tämän tarkemmaksi en ole päivittänyt tietojani, taitaa sillä olla väliä. Guuklaa pikkusen.

noir:

Joo ja AMD:n kanssa saa leikkiä sillä hiton pii-/hopeatahnalla. Mun oma perstuntumani on myös se että AMD:n vehkeiden kanssa saa yleinsäkin näprätä enemmän, Intelit ovat helpompia.

Toi pitää kyllä pikkansa, etenkin kun AMD käy varsin
kuumana ja tarttee kunnon tuuletuksen. Itse näpräsin
viime syksynä AMD tehomylyn ja kyllä siihen tarvittinn
jonkun verran näpräilyy, pii/hopea-tahnaa ja kunnon
heatsink (tuli oikosulku, en muista mikä se olikaan
suomeksi)+ hiljaiset tuulettimet!

Saattaisin rakentaa konetta kaipaaville musiikkiin
optimoituja koneita kohtuu hintaan, kyllä Intelikin käypi
päinsä.

Ehkä on pikkasen helpompi rakentaa hiljainen masiina
P4 prossulla, mutta virtalähde on ehkä pahin melun
lähde PC:ssä ja siihen kannattaa panostaa (siis hiljaseen)
midimake
24.04.2003 21:19:08

Cornflake, niin menee. Aion todella vaihtaa kokonaan, toi tuuletinkin pitää hirveetä mekkalaa, ja vanhalle kokoonpanolle on jo ostajakin. Toisen kovon, äänikortin ja CR-RW:n meinaan nyppiä tästä siihen uuteen, joten en tosiaan tartte nyt alkuun kun koneen sielun.

Inteliä on vaikea löytää käytettynä. Teen aika vähän moniraitahommia koneella (lähinnä stereomasterointia). Tällöin kait prossun luotettavuustekijät ei ihan yhtä kovalla koetuksella ole(?), joten sopiva AMD-kokoonpano kyllä houkuttaisi kovasti. Jos mä oon 300:lla Penalla pärjännyt periaatteessa ihan välttävästi, ni eiköhän 1,6GHz AMD 512Mb muistilla tuo jo aika paljon lisää ytyä hommiin.

Käytännössä kiista olisi kyllä Celeronin ja Athlon XP:n välillä. Vaikuttaako tämä taisteluun? Miten on muuten sopivien
emojen löytäminen? Onko emolla väliä?

Vaikuttaa: älä ostaa Celeronii kun saat samalla rahalla
paljon tehokkaamman AMD:n!

Emoilla on varsinkin AMD:llä todella paljon väliä,
tsekkaa teksti pari pykälää ylempää!

-Aki.
Cornflake
24.04.2003 21:57:19
Midimakellahan on hyvää ja innostunutta juttua, mutta opettle käyttämään näitä quotti-sulkeita. Ctrl+Alt+8 lainauksen alkuun ja Ctrl+Alt+9 loppuun niin on selkeämpi lukea;-)
___ ___ ___

Mielestäni (ja käsittääkseni) tuo MHz tuijotus alkaa olemaan tietokone puolella jo jopa paljon turhempi touhu kuin hattiwattien vertailu musiikkipuolella. Eli se onko mylly nyt 2,0GHz vai 2,5GHz ei enää merkitse niinpaljon kuin vielä vuosi pari sitten.

Nyt koneen muut osat ratkaisevat enemmän. Tämän takia, ainakin itse, ostaisin nyt muuten timmin vehkeen, mutta prossuksi en ostaisi ihan uusinta uutta, vaan jonkun 1,8 - 2GHz Intelin, esmes. Tässä voi vähän säästää. Kuten sanoin, mä en jaksa tapella AMD:n kanssa:-)
midimake
24.04.2003 22:04:16
Midimakellahan on hyvää ja innostunutta juttua, mutta opettle käyttämään näitä quotti-sulkeita. Ctrl+Alt+8 lainauksen alkuun ja Ctrl+Alt+9 loppuun niin on selkeämpi lukea;-)
___ ___ ___

Mielestäni (ja käsittääkseni) tuo MHz tuijotus alkaa olemaan tietokone puolella jo jopa paljon turhempi touhu kuin hattiwattien vertailu musiikkipuolella. Eli se onko mylly nyt 2,0GHz vai 2,5GHz ei enää merkitse niinpaljon kuin vielä vuosi pari sitten.

Nyt koneen muut osat ratkaisevat enemmän. Tämän takia, ainakin itse, ostaisin nyt muuten timmin vehkeen, mutta prossuksi en ostaisi ihan uusinta uutta, vaan jonkun 1,8 - 2GHz Intelin, esmes. Tässä voi vähän säästää. Kuten sanoin, mä en jaksa tapella AMD:n kanssa:-)
Kiitti neuvosta,
pitipä heti kokeilla
midimake
24.04.2003 22:05:03
No, hittovie, eihän se onnistunu!
Cornflake
24.04.2003 22:23:05 (muokattu 24.04.2003 22:23:16)
midimake:
No, hittovie, eihän se onnistunu!

Pistät vaan hakasulkujen sisään kaiken minkä haluat quotata;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)