Aihe: Soitto junnaa paikallaan
1 2 3 4
ninos
30.05.2005 21:22:40

tai sitten pidä pieni tauko soitossa ja nappaa kitara vaikka seuraavan kerran viikon päästä jos siltä tuntuu? ja sitten yritä soittaa jotain mikä ei ole ennen onnistunut ja huomaa kehitys ;)

...tai sitten vaan opettelet kaikki mahdolliset astekot ja skaalat ja sointukäännökset...

...ja mitäs järkeä nyt tässäki viestissä oli...

..äh.
rokke roll
Carpenter
30.05.2005 21:26:36
Suosittelen tutustumaan Troy Stetinan kirjoihin. Niistä oppii paljon erilaisia tekniikoita, skaaloja, kikkoja, teoriaa ja paljon muuta.
Itse opin oikeastaan kokonaan sooloilemaan Metal Lead Guitar 1:stä ja Speed Mechanics for Lead Guitarista. Jos en olisi tutustunut kirjoihin, en olisi nyt lähellekkään niin hyvä soittaja kuin nyt. Komppauksen opin sitten Metal Rythm Guitar 1:stä ja 2:sta.
Suosittelen todellakin näitä kirjoja kaikille, vaikka et hevistä niin pitäisikään. Nämä kaikkien rockkitaristien raamattu.

http://www.stetina.com/lessons.html

Tässä vielä ääninäytteitä kirjojen kappaleista:

http://www.stetina.com/music.html
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Spike
31.05.2005 00:26:03
Menet ja hommaat ittelles King Crimsonin Redin vaikka ja perehdyt siihen. Tai SRV, Django Reinhardt, John Scofield, Mike Stern. Helposti lähestyttävää, mutta erilaista musiikkia, mistä voi sitten ammentaa lisää. Tai jotain Today Is The Daytä.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
J.Hollström
31.05.2005 08:56:59
Taukoa. Taukokin on joskus paikallaan ja kun sitten alkaa uudestaan veivaamaan niin löytää paljon uutta kun korvat ja pää ovat saaneet hetken levätä.

Kyllä. Kandee kerätä hieman motivaatioo ja intoa ottamalla vähän etäisyyttä aiheeseen. Ei se soittotaito siitä mihinkään katoa kun vaikka esim. viikon kaksi on erossa rakaimmastaan. Sen jälkeen kiihko on uudella levelillä ja vanhatkin jutut tuntuu kivoilta. Toimii myös parisuhteessa.
Soma city ward
31.05.2005 10:05:59
Tässä onkin tullut jo paljon hyviä vinkkejä. Minä voisin lisätä metronomin/rumpukoneen niihin. Harjoittelet vaikeita asioita hitaalla tahdilla ja pikkuhiljaa kirit. Käytä vaikka skaalojen harjoittelussa. Se myös myös kehittää ajantajua.
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä
Ostinaatio
31.05.2005 10:16:54
Mä en tykkää teorian opiskelusta. Mä oon niin käytännön opiskelija, että ei mene kalloon teoriat ollenkaan. Kaiken osaamani kikkailun oon korvakuulolta opiskellut.

Teoria ja käytäntö voidaan ja pitäisikin liittää saumattomasti yhteen. Kun opettelet skaaloja tai moodeja niin opettelet niitä samalla soittamaan, ulkoamuistamiseen auttaa nimenomaan se, että kelailet skaaloja läpi esimerkiksi normaalisti ylösalaisin, sen jälkeen soittaen vakiintuneissa kuvioissa, esimerkiksi nuottijärjestyksissä jos normaalijärjestys olisi:
1 2 3 4 5 6 7

niin voit varioida: 1 3 2 4 3 5 4 6 5 7 tai 1 2 3 2 3 4 3 4 5 4 5 6 5 6 7

Myöskin harjoittelet samalla rytmityksiä, soittaen hommia trioleihin jne. Tietysti rytminuottien ja rytmien opettelu pitää liittää suoraan käytäntöön myös, eli käytännössä soittamaan rytmejä.

Sama pätee erilaisiin sointuihin ja sointu-käännöksiin, kuunnellaan ja soitetaan niitä, että opitaan käytännössä. Ei teoria ole jokin eristetyssä tilassa elävä asia, vaan käytännön soittamiseen liittyvä juttu.

Toki, pelkän teorian kelailu on puuduttavaa, joten voit esimerkiksi kehittää erilaisia kappaleita erilaisten asioiden opetteluun, synkopaatioita ja komppailua vaikka funkin kautta, uudenlaisia moodeja siten että improvisoit erilaisissa moodeissa menevien kappaleiden päälle jnejne.

Mahdollisuuksien kenttä on oikeasti rajaton. Jotain yritystäkin vaaditaan.

Toinen mahdollisuus on myydä kitara ja aloittaa joku oikeasti hyödyllinen ja terveellinen harraste, vaikkapa jalkapalloilu.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
...And Justice For All
31.05.2005 10:50:42
Toinen mahdollisuus on myydä kitara ja aloittaa joku oikeasti hyödyllinen ja terveellinen harraste, vaikkapa jalkapalloilu.

Hullu! En myy, taidan noudattaa kyllä muita vinkkejäsi.
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
StJerky
31.05.2005 11:45:35
Otsikossa se sanoma tulikin..
Eli, kyllästynyt soittamaan samoja vanhoja kuvioita, mitään uutta hodokasta opiskeltavaa ei löydy kirveelläkään.
Soolosoitto ei toimi, komppaaminenkaan ei kaksisesti mene..
Mitä tehdä? Mitä asioita syytä opiskella?
Uusia tekniikoita? Skaaloja?
Oon aivan jumissa, ei huvita edes soittaa ollenkaan.
Taukoilua en tue, ajattelin löytää ratkaisun jollain uudella tekniikalla, tyylillä, tms.
Ehdotuksia?

Et maininnut, että soitatko bändissä. Yksin harjoittelu käy kyllä tylsäksi aika äkkiä. Siis bändiin ja sitten keikalle. Ei ole tylsää enää vähään aikaan. Jos olet tuon kaiken jo kokenut, niin sitten tekemään omia biisejä. Jos olet senkin jo kokenut, niin en tiedä. Itse olen soittanut jo 25 vuotta ja teoria on tervanjuontia edelleen.
ejhfi
31.05.2005 12:24:52 (muokattu 31.05.2005 12:26:05)

Yksin harjoittelu käy kyllä tylsäksi aika äkkiä. Siis bändiin ja sitten keikalle.

Juuri näin!

Itse olen soittanut jo 25 vuotta ja teoria on tervanjuontia edelleen.

Heh, mikä teoria... jotain syötävää kenties :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
secondarymind
31.05.2005 13:12:41
Itse olen soittanut jo 25 vuotta ja teoria on tervanjuontia edelleen.

Mulla on lähemmäs 15 vuotta soittoa takana, enkä teoriaan ole pahemmin tutustunut. Aika roimasti se kyllä kaduttaa tässä vaiheessa soittoelämää ja oonkin ajatellut aloitella teoriapuolen opiskelua heti kun saan vähän puhtia siihen.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Nikke
31.05.2005 13:56:03
Saisko noita kirjoja suomesta jostain?
No voihan peijoona ja perin erinomasta, niinpä onkin
Henkka Hevimies
31.05.2005 13:59:53
Saisko noita kirjoja suomesta jostain?

Löytyy. Esim. Musaliikkeistä tilamalla,ja ihan kirjastosta saa lainaksi.
THRASH TILL' DEATH!
Krice
31.05.2005 14:39:36

Eli, kyllästynyt soittamaan samoja vanhoja kuvioita, mitään uutta hodokasta opiskeltavaa ei löydy kirveelläkään.

Hommaa uutta musiikkia ja opettele soittamaan sitä. Jätä Metallican tyylinen perusrunttaus vähemmälle, ei ihmekään että tylsistyttää. Hyviä vinkkejä saat jäsenkuvauksestani.
dismal
31.05.2005 15:16:55

Oon aivan jumissa, ei huvita edes soittaa ollenkaan.
Taukoilua en tue, ajattelin löytää ratkaisun jollain uudella tekniikalla, tyylillä, tms.
Ehdotuksia?

Itsellä monesti sama ongelma. Teoriaa ei tarvitse opetella jotta saa inspiraatiota, eikä pakolla kannata soittaa jos ei nappaa. Muutamia reseptejä mitä itse käytän:

1) Käy katsomassa jotain bändiä livenä. Monesti muiden taidokas soitto antaa inspiraatiota omaan soittamiseen.
2) Kuuntele suosikkibändiesi musiikkia, katsele niiden livekeikkoja mikäli pystyt.
3) Taukoa kannattaa pitää, käy vaikka parin päivän ryyppyreissulla toisessa kaupungissa ja jätä kitara kotii.
4) Kokeile väsätä jotain omaa biisiä. Paskalta voi kuulostaa mutta tuleepahan soitettua.
5) Opettele uusia biisejä eri musiikkityyleistä, mieluiten sieltä helpommasta päästä.
6) Kokeile kuunnella uusia bändejä. Yksikin hyvä biisi voi sytyttää halun opetella se, ja siitä sitten vaan soittamaan.
7) Jos yksin soitat niin soittokavereiden hommaaminen, edes yhden, tuo monesti lisää maustetta musisointiin. Bändisoitto nyt tietenkin eniten.

Jepu tämmöstä tähän väliin...
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
...And Justice For All
31.05.2005 20:01:01 (muokattu 31.05.2005 20:05:25)
Taukoa on nyt pakko pitää, joku mahti maailmassa on repinyt sormeni haavoille joten soitosta ei tulisikaan mitään.
...And Justice For All
31.05.2005 20:03:50 (muokattu 31.05.2005 20:04:42)
En soita bändissä. Ei nytä tadot riittävän siihen touhuun enkä viitti muiden bändeihin tunkea vastoin tahtoa.
Hoidan ensin oman soiton kuntoon.
Joees
31.05.2005 20:09:59
En soita bändissä. Ei nytä tadot riittävän siihen touhuun enkä viitti muiden bändeihin tunkea vastoin tahtoa.

Jos sulla tulee mahdollisuus päästä soittamaan jonkun itseäs paremman kanssa, niin mun vinkki ja kultainen neuvo on että mene äläkä mieti sitä että olet huono. Koska sillon olet paska. Puhdasta itsekritiikkiä toki täytyy olla, liika itsevarmuus ja vastaava on pahasta. Mutta ei kannata teilata itseään ajatuksella että oma soitto ei ole riittävää.

Jos pääset soittelemaan paremman soittajan kanssa, olkoon se rumpali, basisti, kosketinsoittaja, kitaristi tai vaikka ihan mikä vaan, niin sulla on äärimmäisen hyvä mahdollisuus kehittää itseäs siinä samalla. Jopa niin että et edes ite tajua kehittyväs. Ja auta armias kun tajuat jossan vaiheessa miten olet kehittynyt.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
PoLFus
31.05.2005 20:10:34

Tämäkin kehittyy bändissä paljon mukavammin ja tehokkaammin
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
...And Justice For All
31.05.2005 20:15:32
Tämäkin kehittyy bändissä paljon mukavammin ja tehokkaammin

Voi olla. Ei vaan tahdo löytyä sopivaa porukkaa...
Ja musiikillisesti haen itseäni vähän komppi, ja soolosoiton välistä.
äh, vaikee selittää, mutta siis en oikeen tiedä kumpaa mieluiten soittaisin, molempia en kumminkaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)