Aihe: Taas vahvarivuodatusta..
1
kanka
31.05.2005 14:24:34

Noniin, olen täällä jo useampaan otteeseen voivotellut tilannettani ja pyytänyt opastusta ratkaisujeni kanssa.. Eli siis omistan Blues Junior -putkikombon ja Digitech GNX2 multipaavon ja näistä pitäisi saada järkevän kuuloista livesaundia aikaiseksi. BJ:ssähän ei ole efektilenkkiä, ja inputtiin tunkemalla en saa millään tavalla siedettävää ääntä vaan aina hajoaa korvat, oli sitten mallinnukset GNX:ssä päällä tai ei.

Tällä kertaa sainkin päähäni sellaisen ajatuksen, että jos saisin BJ:n tilalle jostain vaikkapa Classic 30:n (joka siis siksi, että hinnat käytettynä pyörivät molemmissa vehkeissä samoilla paikkeilla), niin siinähän olisi lenkki, johon GNX:n ilman mallinnuksia tunkemalla kenties voisin saada jotain kuuntelua kestävää ääntä. Vai onko lopputulos silti sama älämölö jota ei kestä kukaan?

C30:a tukee mielestäni myös se, että siinä pärjäisin pelkillä vahvistimen säröillä, koska ne saa jalkakytkimellä päälle. BJ:n kanssa on säröt pakko saada GNX:stä koska eihän sitä nyt kesken biisin pompita säätämään vahvistinta. Eli kertokaapas nyt sitten taas, että onko tässäkään mitään järkeä? Edelliset ideani (esim. BJ:n vaihtaminen trakkuun) kun ovat saaneet kielteisiä kommentteja..

Kiitoksia kaikille vastaajille!

Kane Heinonen
Valitse minkä värisen Muusikoiden.netin haluat.
-septimisti-
31.05.2005 14:34:45
Myy digitech ja osta pari säröpurkkia. Turha postaus, mutta silti.
Osta hyvä mies X-box
J.Hollström
31.05.2005 14:35:17
Haisee sille että ongelmasi on enemmän toi multiefekti kuin se vahvistin. Mitä efektejä siitä vermeestä eniten tarvitset? Vai käytätkö sitä myös ilman vahvistinta jossain muussa tarkoituksessa? Eli mietin vaan jos ostelis irto spedaaleja sen multihässäkän tilalle...

Tosta blues juniorista minulla ei ole kokemuksia, mutta jos se särösoundi ei ole semmoinen mitä olet hakemassa, niin itse ainakin saan Peaveystä hyvää (itseäni miellyttävää) säröä pihalle ilman pedaaleitakin. Puhdas soundi on aika samaa osastoa mitä Fenderin comboissakin. Kannattanee testata musakaupassa vehjettä kuitenkin ennekuin alkaa vaihtamaan.
McNulty
31.05.2005 14:41:09 (muokattu 31.05.2005 14:42:38)
Haisee sille että ongelmasi on enemmän toi multiefekti kuin se vahvistin.

Wrong! Blues Juniorin tyyppivika on se, että clean-kanava menee säröille. Paikallinen liike on lähettänyt viidestä tilatusta 5 takaisin maahantuojalle, eivätkä enää ota edes myyntiin. Tilalla on nyt Peavey Classic 30 comboja.

EDIT: eli kun clean-kanavaan ajetaan multipaavosta signaalia, ja vieläpä jos livenä huudatetaan... menee se BJ:n clean-kanava murusiksi siellä alla, ja siihen sitten vielä päälle digitechistä pusketaan säröä. Nicht gut sano sakemanni! :)

Tosta blues juniorista minulla ei ole kokemuksia, mutta jos se särösoundi ei ole semmoinen mitä olet hakemassa, niin itse ainakin saan Peaveystä hyvää (itseäni miellyttävää) säröä pihalle ilman pedaaleitakin.

Itse testailin Peavey Classic 30 ja Fenkun BJ:tä rinnakain ja mukaani lähti Classic 30. Oli minun mielestäni jokaisella alueella parempi. Hyvät cleanit bluesin, jazzin ja rockin soitteluun (lämpimän pehmeän pyöreän mukavat =)). Säröt ovat vähän ponnettomat mutta erittäin hyvin ne toimii kyllä blues-rosoissa, bonjovi-rokissa jne jne.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
JuSu
31.05.2005 14:55:32
BJ:ssähän ei ole efektilenkkiä, ja inputtiin tunkemalla en saa millään tavalla siedettävää ääntä vaan aina hajoaa korvat, oli sitten mallinnukset GNX:ssä päällä tai ei.

Eli ilmeisestikin olet Digitechistä väännellyt kaikkia kuviteltavissa olevia parametreja laidasta laitaan kyllästymiseen asti? Varmasti seuraavaa on jo esitetty, mutta kuitenkin:

Vääntele BJ:stä korvaasi miellyttävä puhdas soundi siten, että Digitechistä ei ole mitään efektiä päällä. Löytyykö? Jos ei, sulla on väärä vahvistin -> vaihtoon. Jos laitteen perussoundi ei miellytä, on sitä vaikea millään vatkaimilla peittää.

Ok, oletetaan että hyvä puhdas löytyi. Ala kelata läpi Digitechin säröboksimallinnuksia, EI vahvistinmallinnuksia EIKÄ kaiutinmallinnuksia ja kaikki muutkin efektit pois päältä (ja voihan noita vahvistin- ja kaappimallinnuksiakin kokeilla, jos ei muuten löydy). Löytyykö millään asetuksilla mitään kivaa? Jos löytyy, niin sitten vain maustamaan sopivasti, perussoundipaletti on hanskassa. Jos ei, niin lienee aika heittää Digitechillä vesilintua, tai siirtää se muuhun käyttöön (esim. kotitreenaukseen kuulokkeilla tms.).

Noin siis karkeasti haarukoituna, totuus löytyy varmaan jostain välimaastosta. Itse olen soitellut kotosalla Yamaha DG Stompilla Laney LC15R:n efektilenkin paluuseen, ja oivasti toimii. Välillä jopa on käynyt mielessä hankkia vastaava tehokkaampi Laney (tai toinen LC15R), ja valjastaa ko. tzydeemi myös treenikämppäkäyttöön. Aiemmin vahvistimena oli Peaveyn trankku, ja vaikka sekin toimi ihan siedettävästi, tuottaa tuo Laneyn putkipääte kuitenkin selvästi makoisampaa metakkaa.

JuSu
Minä olen myyrä.
kanka
31.05.2005 15:02:30

Haisee sille että ongelmasi on enemmän toi multiefekti kuin se vahvistin. Mitä efektejä siitä vermeestä eniten tarvitset? Vai käytätkö sitä myös ilman vahvistinta jossain muussa tarkoituksessa?

Digitechistä tulee kaikki mitä tarvitsen, eli wah, delay ja reverb, modulaatiot, whammy ja pitch shiftit, volumeswellit jne :)
Niin ja se on erittäin mukava vehje kotinauhoittelussa..

Eli mietin vaan jos ostelis irto spedaaleja sen multihässäkän tilalle...

Aikaisemmin mulla olikin nätti rivi pedaaleita lankussa kiinni, mutta kyllästyin hurinoihin ja kotiäänittelyn vaikeuksiin (+rahapula).. Joten pistin spedut torille ja ostin GNX:n.

Tosta blues juniorista minulla ei ole kokemuksia, mutta jos se särösoundi ei ole semmoinen mitä olet hakemassa, niin itse ainakin saan Peaveystä hyvää (itseäni miellyttävää) säröä pihalle ilman pedaaleitakin. Puhdas soundi on aika samaa osastoa mitä Fenderin comboissakin. Kannattanee testata musakaupassa vehjettä kuitenkin ennekuin alkaa vaihtamaan.

Jep, molempia testailin sillon kun BJ:n ostin.. Päädyin siihen epätietoisuuden vuoksi.. Olen katunut melkein alusta asti, että en ottanut halvempaa ja parempaa C30:a.
McNulty
31.05.2005 15:03:56
meikäläisellä vois olla classic30 kaupan kunhan saan liikkeen tarjouksen tuosta xxl 212:sta.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
kanka
31.05.2005 15:08:41

Ok, oletetaan että hyvä puhdas löytyi.

Jep, löytyi.

Ala kelata läpi Digitechin säröboksimallinnuksia, EI vahvistinmallinnuksia EIKÄ kaiutinmallinnuksia ja kaikki muutkin efektit pois päältä (ja voihan noita vahvistin- ja kaappimallinnuksiakin kokeilla, jos ei muuten löydy). Löytyykö millään asetuksilla mitään kivaa?

Kliinit kuulostaa aivan ok:lta, mutta särö puuroutuu.. "Parhaimmat" vaihtoehdot saan juuri niillä vahvistinmallinnuksilla, särömallinuksista ei ole mihinkään, kaikki samaa sirinää..
-->
Tämän vuoksi juuri ajattelin, että C30 olisi hyvä, koska pärjäisin vahvistimen säröillä..
kanka
31.05.2005 15:09:11

meikäläisellä vois olla classic30 kaupan kunhan saan liikkeen tarjouksen tuosta xxl 212:sta.

Pidetään mielessä. BJ vaan pitäisi saada alta pois..
JuSu
31.05.2005 15:25:28 (muokattu 31.05.2005 15:25:55)
Jep, löytyi.

No hyvä juttu.

Kliinit kuulostaa aivan ok:lta, mutta särö puuroutuu.. "Parhaimmat" vaihtoehdot saan juuri niillä vahvistinmallinnuksilla, särömallinuksista ei ole mihinkään, kaikki samaa sirinää..

Eli Digitechin säröt ei oikein toimi. Mitenkäs muut efektit, ilmeisesti ihan jees?

Tämän vuoksi juuri ajattelin, että C30 olisi hyvä, koska pärjäisin vahvistimen säröillä..

No varmasti ihan kelpo vaihtoehto. Muista kuitenkin, että jos käytät vahvistimen säröjä, menevät KAIKKI Digitechin efektit joko ennen säröjä (eli Digitech kitaran ja vahvistimen välissä, ei ehkä paras vaihtoehto) tai särön jälkeen (Digitech efektilenkissä). Esim. wah ei ollenkaan välttämättä kuulosta kivalta tuossa välissä. Varmaan olit tätä ajatellutkin.

Vahingosta viisastuu, eli kunnon testi ennen ostopäätöstä. Ehkä kantsii katsastaa nuo mainitsemani Laneytkin, parilla sataa tai vähän yli noita LC15R:iä pyörii...

JuSu
Minä olen myyrä.
kanka
31.05.2005 15:30:55

Eli Digitechin säröt ei oikein toimi. Mitenkäs muut efektit, ilmeisesti ihan jees?

Jep, tyytyväinen olen muihin efekteihin.

No varmasti ihan kelpo vaihtoehto. Muista kuitenkin, että jos käytät vahvistimen säröjä, menevät KAIKKI Digitechin efektit joko ennen säröjä (eli Digitech kitaran ja vahvistimen välissä, ei ehkä paras vaihtoehto) tai särön jälkeen (Digitech efektilenkissä). Esim. wah ei ollenkaan välttämättä kuulosta kivalta tuossa välissä. Varmaan olit tätä ajatellutkin.

Lenkkiin ajattelin GNX:n sijoittaa, ja wahia nyt tulee aika vähän käytettyä, mutta olenkin ajatellut että jos hommaisin taas kunnon wahin joskus kun rahaa on..

Vahingosta viisastuu, eli kunnon testi ennen ostopäätöstä. Ehkä kantsii katsastaa nuo mainitsemani Laneytkin, parilla sataa tai vähän yli noita LC15R:iä pyörii...

Täytynee koettaa siis..
kanka
31.05.2005 18:53:21

Noniin. Olenko nyt vihdoin siis tullut johonkin järkevään ratkaisuun?
kanka
01.06.2005 13:45:59

^

Hoj?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)