Aihe: Nokkahuilu!
1 2 3
Torvi
22.05.2005 14:34:37
Nokkahuilun ylärekisteri vaatii eräänlaista puhallusta ylöspäin, hyvin t-kirjaimeen suuntautuvaa kieltä ja tilan tunnetta kitalaessa. Aivan kuin laulaisi jotain korkeaa ääntä. Tämä siis pätee parhaiten esim. sopraanolla h2, c3, d3 yms. Samalla myös pitäisi pitää ilmavirta sellaisena, että lopputulos ei kuulostaisi kastroidulta klarinetilta. Itselläni parhaiten auttaa ajatus, että rakastan kyseistä ääntä suunnattomasti ja haluan saada sen ilmoille mahd. hellänä.
Onhan nokkiksen sormitukset aika lähellä monien muiden puhaltimien vastaavia ja kyllä siinä nyt puhalluksen pääasioita oppii ihan tarpeeksi, että voi sitten myöhemmin vaikka ostaa tenorifonin ja klarinetin;) Itse pidän ehkä altosta ja bassonokkahuilusta eniten!
Tsemppiä vaan putkesi kanssa! Tuokoon se sinulle suurta iloa tulevaisuudessa.
Mysli
29.05.2005 00:15:32
No iloa varmasti tuo, mutta ei paljon muuta. :) Jotain Ukkon Nooaa oon soittanut ja aika kauheelta toi mun soitto kuulostaa... Kyllä sitä kiva soitella on.
baron
31.05.2005 10:14:15

Vielä sen verran että se "tavallinen" nokkahuilu on C-viritteinen sopraano, vähän isompi F-viritteinen altto, vielä isompi C-viritteinen tenori.

Saattaa muitakin olla, mutta näihin olen törmännyt.
"sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän"
gandar
01.06.2005 15:50:44 (muokattu 01.06.2005 15:50:57)
Ohimennen ihan tulin sanomaan, että jos sormitustaulokkoja tarvitset, niin The Woodwind Fingering Guide (http://www.wfg.woodwind.org/) tarjoaa myös nokkahuilulle omansa.

Hyvä sivu muutenkin.
Ceci n'est pas une signature
codiath
03.06.2005 11:30:25
Täysin off-topicina kerrotakoon, että itselläni on nokkahuilu mutten voi soittaa sitä, kun koira pistää niin karmean mekkalan pystyyn heti kun rupean soittamaan. Olen välillä kun hän on poissa, mikä ei ole kovin usein, yrittänyt kyllä vähän säätää jotain. Kaikkien elämien kannalta varmasti ehdottoman tarpeellinen viesti :/

Itsekin olen havainnut samankaltaisen ilmiön. Meilläkin kissat menee sekaisin, kun yrittää soittaa samassa huoneessa. Se ilmeisesti käy niillä korviin ja ne tulee anovasti viereen naukumaan, että voisitko lopettaa. :)

Mutta silti, en ole ennen tajunnutkaan, että nokkahuilu on niinkin monimutkainen soitin. Mun piti oikeastaan alkaa soittamaan poikkihuilua, mutta se pitää korjauttaa ensin, joten nokkahuilu toimii sen aikaa korvikkeena.

Onko kellään tietoa vähän etnisemmistä huiluista? Mistä niitä esimerkiksi saa?
Taiu
03.06.2005 15:32:10
Etnisemmistä huiluista? Tinapilli, panhuilu, kavalhuilu, fujara? Paimensoittu? Pitkähuilu?

Minä itse tilasin juuri pitkähuilun, ja se on kyllä metka soitin. :) Sitä käytetään erityisesti norjalaisessa kansanmusiikissa ja siinä on todella erikoinen (kaunis!) ääni. Se on yksinkertaisesti pitkä putki, jossa on puhallusaukko ja sitten se ilmareikä, eikä mitään muuta. Erilaisia säveliä saadaan aikaan puhallusvoimakkuutta muuttelemalla ja putken päätä peittelemällä. Erinomainen soitin kun haluaa soittaa ulkona, mutta on aivan liian kylmä että sormet toimisivat. *virn* Pitkähuilu on myös erittäin halpa, sillä se valmistetaan sähköputkesta: noin 10-50 euroa valmistajasta riippuen. Valmistajia löytyy täältä: http://www.etno.net/index.php?id=124&la=su. Itse tilasin omani (musta, puinen suukappale, toimii hyvin) Mikko Perkoilalta 30 eurolla.

Pitkähuilulla ei voi soittaa esimerkiksi sitä Ukko Nooaa, sillä siinä on luonnollinen sävelasteikko, mutta pitkähuilulle sävellettyä musiikkia löytyy varmasti jostain levyltä. En ole itse vielä ehtinyt etsiskelemään. Mutta suosittelen, on jännä tuttavuus. :) Omia kappaleita syntyy melkein itsestään, voi vain rentoutua ja nauttia musiikista.
codiath
04.06.2005 15:04:10
Siis no etninen oli huono nimitys sille mitä hain takaa, ajattelin vähän sellaisia itämaisempia huiluja, joissa perusasteikot ei ole tavanomaisia länsimaisia (tasajakoisia). Tietouteni niistä on valitettavasti muuten aika olematon, en tiedä nimiä. Näin viime kesänä yhtä Makedonialaista bändiä, niiden huilistilla oli sellainen nokkahuilun näköinen soitin, mutta pidempi ja sitä soitettiin pitämällä se hieman vinossa (suukappale oli kai jotenkin kulmassa?). Siitä lähti hieno saundi.

Mutta vaikuttaa tuo pitkähuilukin kiinnostavalta, saatan jopa tutustua siihen sopivan hetken tultua.
Deltta
29.10.2005 12:23:47 (muokattu 29.10.2005 12:26:16)
Itse aloittelin amatöörimuusikon uran nokkahuilulla, voi soitella kerrostalossa, jopa tv.tä katsellessa!
Nyt soittelen saksofonia, tenoria ja sopraanoa silloin tällöin, omakotitalossa.
-Ostin muutama vuosi sitten Yamahan tenorinokkahuilun ( YRT-304B,muovia) , on komeat äänet.
Vaatii pitkiä sormia ja aluksi nuo barokkiotteet tuntuvat vähän oudoilta, mutta pian ne oppii.
Tässä on keskusteltu nokkahuilun "alkeellisuudesta", tosiasiassa, kun kuuntelee tosiosaajan soittoa, ääni on kuin jonkun eskoottisen linnun!
Koulusoittimena(halpa ja muovinen) sen maine onkin pilattu eli että se olisi vain alkeita varten; nokkahuilun jälkeen siirrtytään sitten oikeisiin soittimiin!
-Olisi hauska kuulla jonkun todella asiaanpaneutuneen mielipide.
-Niin, ja koira tykkää kaikista soittimista varsinkin klassisesta pianomusiikista!
MrsJones
03.06.2006 14:23:29
onneksi maailmassa on vielä ihmisiä, jotka haluavat aidosti soittaa nokkista ja yrittävät puhdistaa sen maineen kidutusvälineestä dolce fluteksi. saa kysyä kymysyksiä jos on jottain :)

Jatkan ikivanhaa ketjua esittääkseni kysymyksen JellyJ:lle, toivottavasti olet vielä vastaamassa...

Alan ottaa soittotunteja ensi syksynä tenorinokkahuilulla. Opetusta siihen sain viimeksi viidennellä luokalla, vuonna 1989. Sitä aloin miettiä, että olenkohan oppinut jotain kamalia virheitä kun nämä vuodet olen soittanut itsenäisesti ilman ohjausta??

Siis millaisia perustavanlaatuisia virheitä itseopiskellut soittaja voi tehdä?
Sarutobi
12.02.2007 12:16:22
Hmm, mikäli tässä ketjussa enää ketään on, joka olisi asiaan perehtynyt, voisiko hän kertoa minulle löytyykö sellaisia oktaavia matalammalla olevia alttonokkahuiluja mistäkään?
MrsJones
19.02.2007 18:35:50
Kovin on hiljaista nokkahuiluketjussa. Kerrotko, mitä ajattelit Bassonokkahuilulla tehdä? Itseni tekisi mieli kovasti kokeilla, mutta pysyttelen toistaiseksi tenorissa ja altossa.
Sarutobi
20.02.2007 18:58:56
Se on siis bassonokkahuilu? Jahas. Noh, ajattelin että olisi mukavaa pystyä noita tutumpia lauluja soittamaan ilman että niitä tarvitsisi nostaa oktaavia korkeammalle niinkuin noissa yleensä tarvitsee. Lisäksi se voisi olla mukava soittaa. Itse pidän ainakin noista pehmeä ja matala-äänisemmistä soittimista enemmän kuin vaikka siitä perinpohjin raiskatusta ja (ärsyttävästi) "koulu-soittimeksi" luokitellusta sopraanonokkahuilusta.
Armando Bugari
20.02.2007 21:36:41
Se on siis bassonokkahuilu? Jahas. Noh, ajattelin että olisi mukavaa pystyä noita tutumpia lauluja soittamaan ilman että niitä tarvitsisi nostaa oktaavia korkeammalle niinkuin noissa yleensä tarvitsee. Lisäksi se voisi olla mukava soittaa. Itse pidän ainakin noista pehmeä ja matala-äänisemmistä soittimista enemmän kuin vaikka siitä perinpohjin raiskatusta ja (ärsyttävästi) "koulu-soittimeksi" luokitellusta sopraanonokkahuilusta.

Ihan nopeana huitaisuna: Tiedätkö, mitä bassonokkahuilu maksaa?
Sarutobi
14.03.2007 15:55:22
Mitä minä olen silmäillyt. Siinä 300 e jossain olisin nähnyt.
Sarutobi
18.03.2007 16:42:22
Juu en minä enää niin haikaile niin mahtavien soittimien perään. Ostin vähän aikaa sitten Alttonokkahuilun ja se on todella hieno peli! Ylimmät äänet tuottavat haastetta ja olen soittanut tässä posket lommolla tuota soitinta.
Haluan oppia soittamaan sitä sujuvasti.
nuuskamuikutar
03.04.2009 17:47:18
Minulla on puinen Hohnerin alttonokkis barokkiotteilla. En ymmärrä kyllä, miten niin barokkiotteilla..? Yritin soittaa sitä alussa netistä saamillani alttonokkahuilun barokkisormituksilla, mutta eihän niin onnistunut edes Ukko Nooa... olen nyt soittanut sitä saksalaisilla sormituksilla eikä ainakaan minun korvaani (eikä muidenkaan) korvaan särähdä mikään oudosti. Miten tämä on mahdollista? Soiko barokkiotteinen nokkis saksalaisillakin sormituksilla?

Mitä öljyä käytätte puisiin huiluihin? Mistä sitä voi ostaa?

Suosittelen muuten kaikille The Legend of Zelda -biisejä! Ne sopii nokkikselle tosi kauniisti. Mystisen kuulosta - oon saanu kommenttia :)
Armando Bugari
03.04.2009 20:27:39
nuuskamuikutar: Minulla on puinen Hohnerin alttonokkis barokkiotteilla. En ymmärrä kyllä, miten niin barokkiotteilla..? Yritin soittaa sitä alussa netistä saamillani alttonokkahuilun barokkisormituksilla, mutta eihän niin onnistunut edes Ukko Nooa... olen nyt soittanut sitä saksalaisilla sormituksilla eikä ainakaan minun korvaani (eikä muidenkaan) korvaan särähdä mikään oudosti. Miten tämä on mahdollista? Soiko barokkiotteinen nokkis saksalaisillakin sormituksilla?

Mitä öljyä käytätte puisiin huiluihin? Mistä sitä voi ostaa?

Suosittelen muuten kaikille The Legend of Zelda -biisejä! Ne sopii nokkikselle tosi kauniisti. Mystisen kuulosta - oon saanu kommenttia :)

Tuota linkkitaivaasta kun ehdit nuoremmakses kahlata, niin löydät sormitukset ja vastauksia kaikkiin kysymyksiisi.
http://www.recorderhomepage.net/
-Vaahterapuinen nokkahuilu ei kaipaa öljyämistä, kun ei ole ns. kovapuuta.
Rawpe
01.10.2009 13:44:23

Moro. Osaako kukaan kertoa "kaksipiippuisesta" nokkahuilusta 7-reikäisestä mitään..? Löysin tälläsen oudomman tapauksen kotoa.. :D Voin ottaa kuvan tarvittaessa.
Armando Bugari
02.10.2009 19:32:40
FinDrumster: Moro. Osaako kukaan kertoa "kaksipiippuisesta" nokkahuilusta 7-reikäisestä mitään..? Löysin tälläsen oudomman tapauksen kotoa.. :D Voin ottaa kuvan tarvittaessa.

Saatko kuvaa esille. Kiinnostaa - voi olla flageoletti - silloin se on varsin harvinainen ja arvokaskin soittokuntoisena. Tai sitten joku etnopilli?
- Mikään "nokkahuilu" se kuitenkaan ei ole sanan nykymerkityksessa - ellei nyt laajenneta käsitteistöä niin, että kaikki päähän - ei sivulle- puhallettavat huilut on nokkiksia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)