KNud 30.05.2005 16:04:13 | |
---|
Noviisin kysymys: Kun haluaa säätää samalle levylle tulevien biisien volyymit samaan tasoon, täytyykö tämä tehdä masteroinnin jälkeen vai sitä ennen? Tuntuisi ainakin järkevämmältä tehdä se vasta masteroinnin jälkeen, mutta voiko se sotkea limitoinnin aikaansaaman jäljen? |
SamPpaa 30.05.2005 16:10:10 | |
---|
Kun haluaa säätää samalle levylle tulevien biisien volyymit samaan tasoon... Eikös tämä ole juuri yksi osa masterointia! |
kivi 30.05.2005 16:18:13 | |
---|
Eikös tämä ole juuri yksi osa masterointia! Näin juuri on. Biisin tason ruuvaileminen kotikonstein ennen masterointia saattaa pilata kokonaisuuden masterointikelvottomaksi tai ainakin vaikeuttaa masteroijan työtä, masteroinnin jälkeinen tasonsäätö taas pilaa masteroinnin ja on turhaa. Masteroinnin yksi tärkeimpiä osia on juuri se levyn kokonaisvolyymin säätäminen, ja yksittäisten biisien suhteuttaminen siihen. |
KNud 30.05.2005 16:34:29 | |
---|
Biisin tason ruuvaileminen kotikonstein ennen masterointia saattaa pilata kokonaisuuden masterointikelvottomaksi tai ainakin vaikeuttaa masteroijan työtä, masteroinnin jälkeinen tasonsäätö taas pilaa masteroinnin ja on turhaa. Joo niin mä ajattelinki. Pitää sitte varmaan kokeilla sellasta että masteroi kaikki biisit limitointia lukuunottamatta valmiiks, ja sitten yhtenäistää volyymitason ja tekee limitoinnin vasta sen jälkeen. |
kivi 30.05.2005 16:51:12 | |
---|
Joo niin mä ajattelinki. Pitää sitte varmaan kokeilla sellasta että masteroi kaikki biisit limitointia lukuunottamatta valmiiks, ja sitten yhtenäistää volyymitason ja tekee limitoinnin vasta sen jälkeen. Eei. Kannattaiskohan sun ottaa asioista oikeasti vähän selvää. Tuossa ei näet ollut mitään järkeä, sori nyt vaan. |
KNud 30.05.2005 16:54:12 (muokattu 30.05.2005 16:54:49) | |
---|
Niinpä niin. Selväähän mä yritän ottaa. Oon onnistunu masteroimaan ainakin omasta mielestäni hyvällä lopputuloksella yksittäisiä kappaleita, mutta just sitä en tiedä että miten niiden kappaleiden levelit sais samalle tasolle. Osaatko neuvoa? |
Niinpä niin. Selväähän mä yritän ottaa. Oon onnistunu masteroimaan ainakin omasta mielestäni hyvällä lopputuloksella yksittäisiä kappaleita, mutta just sitä en tiedä että miten niiden kappaleiden levelit sais samalle tasolle. Osaatko neuvoa? Kompressointi on vastaus. Kompressoinnissa määritellään kynnys, jonka yläpuolella alkaa äänen puristaminen kasaan; esimerkiksi 2:1 tarkoittaa että 2 desibeliä loivennetaan yhdeksi. Sellaista kompressointia, jossa kuvitellun "katon" yläpuolelle ei saa päästä yhtään ääntä, kutsutaan limitoinniksi. Limitointi on siis rajua kompressointia. Näiden lisäksi äänen voimakkuutta voidaan säätää normalisoinnilla. Normalisoinnissa mitataan, missä kohti kappaleessa on kovimmat piikit, ja sitten käännetään automaattisesti ikäänkuin volymepotikka siihen asentoon, että ne kovimat piikit ovat 0dB, eli just tällä puolen säröä. Kappalekokonaisuuden normalisointia tulee yleensä välttää. Nämä kaikki voivat kuulua masterointiin. Masterointiin saattaa kuulua myös ekvalisointi, eli äänen taajuustasapainon säätö, tai kohinanpoisto, tai vaikka masterkaiutus, jonkinlainen kokonaistilan luominen. Masteroinnin viimeisinä vaiheina ovat yleensä kappaleiden varustaminen digitaalisella tunnistuskoodilla ja levyn leikkaaminen muotoonsa, eli kappalejärjestyksen ja taukojen määrittely. Masterointi on siis yleisnimi kaikelle sille, mitä tehdään valmiiksi miksatulle äänitteelle ennen sen julkaisemista valmiina levynä. Ymmärrätkö nyt, miksi en ymmärrä mitä sanot? |
KNud 30.05.2005 17:20:46 (muokattu 30.05.2005 17:21:42) | |
---|
Joo tää oikeesti selvens asiaa. Kiitti! Jossain on neuvottu just tota normalisointia koko levylle, mutta taidanpa ite vaan vääntää jokaisen biisin erikseen oikeeseen volyymitasoon ja kuunnella omilla korvilla mihin suuntaan pitäis vielä säätää. |
lurkki 30.05.2005 17:37:48 (muokattu 30.05.2005 17:39:21) | |
---|
Kiinteä kuunteluvoimakkuus. Eli: tiedä oma volumesi ja luota siihen. (äläkä KOSKE siihen) ;-! Masteroijat puhuvat levyn äänenvoimakkuutta arvoitaessa 0dB-levyistä ja mitä lujempaa mennään , sitä enemmän pitää kuunteluvoimakkuutta vaimentaa. http://www.digido.com/portal/pmodul … de=fullscreen/pageadder_page_id=93/ Edit: "kuunnella omilla korvilla mihin suuntaan pitäis vielä säätää." just. ex-Rumpu, Kitara ja Kukka kalamies#37 >-)))> |