Aihe: Linux musakäytössä..
1 2
Insomnia_
11.11.2002 20:28:37
Onko kenelläkään kokemusta Linuxista musiikkikäytössä? Löytyykö vielä mitään _hyvää_ moniraitasoftaa, jota voisi harkita Cubasen tilalle? Cubaseahan ei vielä Linuxille ole..?
Fortune
12.11.2002 09:45:41
Kyllä siihen _kunnon_ softaa alkaa saada melkein joka käyttöön, mutta musiikkisoftat antavat odottaa vielä itseään.

Tulossa on kyllä lupaavan näköistä tavaraa:

http://ardour.sourceforge.net/
"Kun maailma tasapäistyy niin persoonat sivuun väistyy" -J.Leskinen
Tuolla on myös Norsuja!
WyW
14.11.2002 12:10:47

Taitaa olla kohta studio pc:ssä Linuxit... Nyt vissiin ainoa oikea peli hommaan on Mac?

Kyllä me ollaan cp:llä nauhoteltu, mutta tuskaa on.
superfly
30.05.2005 15:17:21
Tuota ei sovi ohittaa kun puhutaan Linuxista ja audiosta. Siinä on kaikki valmiina.

http://ccrma.stanford.edu/planetccrma/software/introduction.html
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Risk
30.05.2005 15:18:11
Linux toimii nykyään jo aika hyvin audio- ja musakäytössäkin. Linux-koneen viritteleminen ei kylläkään ole yhtä helppoa kun windowseilla.

Olen päässyt helpolla kun olen käyttänyt Fedora Core kolmosta. Suurin piirtein kaiken saa asennettua ja säädettyä hiirellä klikkaamalla eikä mitään ole edes tarvinnut kääntää itse.

Ja oli sellainen hieno Masterointi softakin jonka nimi ei millään nyt tuu mieleen...

JAMin?

AUDACITY mainitaan usein linuxin audio softana, mutta sitä kannattaa oikeasti välttää kuin ruttoa. Se on nimittäin aivan käsittämättömän huono. Suorastaan paska.

Mielestäni tuo on ihan hyvä. Toimii vakaasti ja on helppo- ja nopeakäyttöinen. Ei toki ole yhtä tehokas kuin Ardour mutta käy hyvin kotiäänittelyyn ja -editointiin.
jorma_r
30.05.2005 22:31:13
Linux-koneen viritteleminen ei kylläkään ole yhtä helppoa kun windowseilla.

Kiinnosti se ketään eli ei olen tästä eri mieltä. Sanoisin että Linuxin virittely on helpompaa kuin Windowsin. Linux-talossa nimittäin on isäntä nimeltä root jota tottelee vikuranteinkin softanpala.
JPQ
30.05.2005 23:00:41

No Mac ei ole ainoa oikea vaikka Windows PC on ainoa väärä.:) Mulla
muuten mielestäni oivat työkalut hommiin mutta ajurien äänikortti tuki
on vähän mitä on. Mutta kyllä mullakin Windows PC vie hermot ihan
perus käytössä... (siitä lasken että miten olisi jos musakäytössä
olisi ja käyttäisin enempi kuin sen kun toimin
"kodinsisäisenä mikrotukena" tai tarkistan pikaisesti sähköpostiani
jos just en omien koneideni ääreen pääse).
Fortune
02.06.2005 19:25:08
Kiinnosti se ketään eli ei olen tästä eri mieltä. Sanoisin että Linuxin virittely on helpompaa kuin Windowsin. Linux-talossa nimittäin on isäntä nimeltä root jota tottelee vikuranteinkin softanpala.

Joo, mutta suurin syy siihen, että Linux ja Unix tuntuvat rivikäyttäjästä vaikeilta, on vain se, että niitä ei ole käytetty ja Dos/Windows -pohjalta uutta opeteltavaa on rutosti ihan perustasolta ja periaatteista lähtien.

Jos olisi käyttänyt Unixia 10-vuotiaasta eikä MS:n tuotteita, niin mikäpä noita Linuxeja olisi konffatessa, mutta kun en ole :)
The man with the Shar-Pei tummy
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Ze Kink
02.06.2005 20:46:05
Itse ajattelin vielä asennella Linuxin tähän Windowsin rinnalle kokeiluksi kunhan jaksan ensin joskus tuon kovalevyn formatoida.
Rölö
jorma_r
03.06.2005 01:22:51
Jos olisi käyttänyt Unixia 10-vuotiaasta eikä MS:n tuotteita, niin mikäpä noita Linuxeja olisi konffatessa, mutta kun en ole :)

Kaikkea uutta pitää jaksaa opetella. Itselläni meni enemmän aikaa äänityksen ja digitaaliäänen perusteiden opetteluun kuin käyttöjärjestelmän auttavaan haltuunottoon. Nollasta lähdettiin molemmissa...
Fortune
03.06.2005 18:45:39 (muokattu 03.06.2005 18:46:26)
Kaikkea uutta pitää jaksaa opetella. Itselläni meni enemmän aikaa äänityksen ja digitaaliäänen perusteiden opetteluun kuin käyttöjärjestelmän auttavaan haltuunottoon. Nollasta lähdettiin molemmissa...

Tietysti, mutta helpompaa on käyttää jo hallussa olevaa. Varsinkin jos on peruslaiska. Mieluummin teen kuin opettelen uutta. Samasta syystä piirrän tuolla turkasen hiusterällä, vaikka sivellin olisi harjoittelun jälkeen paljon ilmaisuvoimaisempi väline...

Ajattelin kyllä ostaa Macin.
The man with the Shar-Pei tummy
"Look behind you, a three-necked guitar!"
jorma_r
03.06.2005 22:00:54
Mieluummin teen kuin opettelen uutta.

...

Ajattelin kyllä ostaa Macin.

Huhhei. Oivallinen kommentti. Maccihan ei suinkaan ole a) erilainen kuin windows b) UNIX - pohjainen. :)

Plussa kopsahti.
jusak
22.06.2005 22:40:39
Tilanteeni on tämä: Päivitin kotistudiotani mm. paremmalla äänikortilla (RME HDSP 9632). Tarkoitus oli myös ostaa parempi softa (Cubase SX), mutta yllättävä menoerä vei rahaa siihen malliin, että jää softat hankkimatta.

Niinpä pähkäilen tässä linux-mahdollisuutta, kun olisi nyt yhteensopiva korttikin. Linux ei ole aikaisemmin tuttu, mutta kiinnostus on suuri. Onko linux vakaa? Olen kuullut, että linux kaatuisi siinä missä windowskin jos on kaatuakseen? Riippunee tietysti asennetuista ohjelmista?

Suositteletteko linuxia tapaukseeni, kun tarkoituksena on vähintään äänittää (ja siirtää raidat paremman kuuntelun omaavaan paikkaan) mutta tarvittaessa myös miksata.
deggis
23.06.2005 00:23:26 (muokattu 23.06.2005 00:27:23)

Suositteletteko linuxia tapaukseeni, kun tarkoituksena on vähintään äänittää (ja siirtää raidat paremman kuuntelun omaavaan paikkaan) mutta tarvittaessa myös miksata.

Varauksetta sitä ei suositella osaa kenellekään, mutta vastaukset noihin kysymyksiin (jos tahtoa löytyy): on vakaa, nauhoittelu onnistuu ja Ardourilla miksailee. Toi kortti on mun mielestä hyvin tuettukin (en satavarma). Ohjelmista vaan puuttuu suomenkieliset karkkivärein varustetut installerit ja asentaessa/säätäessä joutuu pahimmillaan ohjeitakin seuraten (joita löytyy) ymmärtämään mitä tekee.

En tosin 'tiedä' mistä puhun, mutta näin vierestä seuranneena.

EDIT: niinno, taitaapa jotkut GNU/Linux-jakelut itse asiassa asentua suomenkielisellä karkkiväriasentajallakin. jotain tarvitsee silti tehdä.
Mushroom Cut No13
jusak
01.07.2005 22:27:39
Ohjelmista vaan puuttuu suomenkieliset karkkivärein varustetut installerit ja asentaessa/säätäessä joutuu pahimmillaan ohjeitakin seuraten (joita löytyy) ymmärtämään mitä tekee.

EDIT: niinno, taitaapa jotkut GNU/Linux-jakelut itse asiassa asentua suomenkielisellä karkkiväriasentajallakin. jotain tarvitsee silti tehdä.

Mikä siis pääasiassa "jarruttaa" Linuxin yleistymistä varteenotettavaksi käyttikseksi studiokäyttöön?
JPQ
01.07.2005 22:57:38

Mikä siis pääasiassa "jarruttaa" Linuxin yleistymistä varteenotettavaksi käyttikseksi studiokäyttöön?

Oletan kuitenkin ohjelmistot ja ajuri tuki eli eräälle 2x2 midi palalle on tuki muttei saman firman olikos 4x4 palalle ja oliko firma m-audio varma en ole. Tämä esimerkkinä ja ennakko luulot on aina yksi.
Carpenter
01.07.2005 23:28:42
Linuxille on muuten perhanan kova ilmainen rumpukone. Nimittäin Hydrogen.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
rihuzatim
30.01.2006 11:07:20

Osaisikohan joku sanoa mikäköhän distro olisi paras nimenomaan musakäyttöön? Itse tuossa asentelin Kubuntun koneelle, mutta luin jostain ettei se olisi toimivin alusta musan tekemiseen...
Risk
31.01.2006 12:20:54
Osaisikohan joku sanoa mikäköhän distro olisi paras nimenomaan musakäyttöön? Itse tuossa asentelin Kubuntun koneelle, mutta luin jostain ettei se olisi toimivin alusta musan tekemiseen...

Henkilökohtaisesti suosittelen Fedora Core + Planet CCRMA -yhdistelmää.

Tuolla on kans jotain vääntöä aiheesta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=106343&o=0
"Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)