Aihe: Mitä on suomirock?
1 2 3 4 5 6 7
Kossu
17.04.2003 15:05:59 (muokattu 17.04.2003 15:06:24)
Sanotaan kuitenkin vielä, että hevi on suomen suurin vientivaltti, miten, seitä en voi käsittää, koska suomalainen hevikin sukkaa raskaasti, ja niin amot, stratot, sentenced, apocalyptika ja himikn ovat myyneet enemmän levyjä lyhyemmässä ajassa kuin eput.

Ja ilkeämileinen kommentti arvostamaasi suomalaisuuteen:

Suomalaisuudessa ei itsessään ole mitään hävettävää, mutta ei siinä ole mitään sellaista mistä pitäisi olla ylpeäkään. Tämä on yksi kuoleva kansa muiden joukossa.

Et taida täysin ymmärtää sitä ettei yksikään mainitsemistasi ns: kansainvälisistä bändeistä merkitse kovinkaan merkittävälle kansanosalle kertakaikkiaan yhtään mitään, ei suurin osa Saksalaisistakaan jossa luettelemasi bändit ovat lähinnä uransa tehneet ole koskaan kuulleet yhdestäkään mainitsemasti bändistä. Lähes kaikki Suomalaiset ovat kuulet Epuista ja tunnistavat heidän biisejään iästä asuinpaikasta, koulutuksesta ja kulttuuritaustasta riippumatta haluat sitä tai et Eput joka ei todellakaan ole minunkaan suosikkibändejäni(on ollut aikanaan), mutta on kiistämättä osa sekä sinun että minun kansallista identiteettiäni ja kuuluu siihen kulttuuriperimään, jonka oikeasti tunnemme ja joka on meidät muokannut. Se kuinka monta levyä joku hevi-bändi on myynyt ei oikeastaan vaikuta siihen mitenkään onko Suomi-rock tärkeää Suomalaisille vai ei. Eikä Suomalainen bändi joka on myynyt 300 000 levyä Saksassa ole muokannut Saksalaisuutta mihinkään suuntaan, että se siitä vertailusta.

Muuten ole sitä mieltä että raskaan rokin suosio Suomessa on erittäin Suomalaista ja junttiudessaan hieman hupaisaakin ja selkeästi jopa vahvistaa Suomalaista Fergusson, lantakasa, jääkiekko ja Toytota kulttuuriamme vieläkin enemmän kuin Eput.

Suomen ja Suomalaisuuden kuoleminen ei taida olla sinun vallassasi eikä ennustettavissa.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Basismi
17.04.2003 15:06:10
Markuusille voin toivottaa onnea valitsemalleen tielle. Toivottavasti tästä vielä jotain kuullaan, jotain muutakin kuin tilitystä kaljatuopin äärellä kymmenen vuoden päästä kun kukaan ei ymmärtänyt...

"groovea rokmusiikkia popvivahtein."
Hei, täähän menee kuulemattakin Novalle soittoon! :)
Kossu
17.04.2003 15:25:41

Se on aivan totta. Siksi tuleekin ratsasta aallonharjalla, sen sijaan että jäisi sen alle. Ajanmukaisuus, ajanmukaisuus, ajanmukaisuus. Keskivertokuuntelijalle musiikki on vain auditiivista ajankuvaa. juuri tästä soimaan suomen "rok-kukkoja" musiikki ei ole muuttunut, mihinkää, saatikka edistynyt kahteenkymmeneen vuoteen, vrt ac/dc.

Ei koskaan kannata yrittää ratsastaa aallonharjalla, silloin on aina auttamattomasti myöhässä.

Jos haluat kestävän suosion, luo oma tyylisi ja sen jälkeen sinulla on kaksi vaihtoehtoa pidät tyylisi tai muokkaat sitä, mutta pysyttele kaukana aallonharjoista jos et ole itse niitä aaltoja luonut, silloinkin harjalla pysyy vain hetken.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
MrQ
17.04.2003 15:38:49

Et taida täysin ymmärtää sitä ettei yksikään mainitsemistasi ns: kansainvälisistä bändeistä merkitse kovinkaan merkittävälle kansanosalle kertakaikkiaan yhtään mitään

Tajuan kyllä. Otin myyntiluvut esiin vain eliminoidakseni mahdolliset vasta-argumentit. Itse vihaan ko. yhtyeitä.

Lähes kaikki Suomalaiset ovat kuulet Epuista ja tunnistavat heidän biisejään iästä asuinpaikasta, koulutuksesta ja kulttuuritaustasta riippumatta haluat sitä tai et Eput joka ei todellakaan ole minunkaan suosikkibändejäni(on ollut aikanaan), mutta on kiistämättä osa sekä sinun että minun kansallista identiteettiäni ja kuuluu siihen kulttuuriperimään, jonka oikeasti tunnemme ja joka on meidät muokannut.

Noh, aika vähän minä seuraan kansalista identiteettiä. Olenko siitä huolimatta immuunni sen vaikutteille? Toivottavasti, mutta varmaa se ei ole.

On täysin totta, että kaikki tuntevat eput.
Silti ja siitä huolimatta tienaan mieluummin vähemmän kotimaassani, ja säilytän arvostukseni itseni ja arvostamani kansanryhmän, ts. kohdeyleiön keskuudessa, kuin nettoan halpoja huoria ja v*tusti rahaa.

Se on kuitenkin aika vähän mitä suomessa voi saada aikaan.

Se kuinka monta levyä joku hevi-bändi on myynyt ei oikeastaan vaikuta siihen mitenkään onko Suomi-rock tärkeää Suomalaisille vai ei. Eikä Suomalainen bändi joka on myynyt 300 000 levyä Saksassa ole muokannut Saksalaisuutta mihinkään suuntaan, että se siitä vertailusta.

Kuten mainittu minulle on aivan se ja sama miten paljon joku väsynyt nahkahousu myy levyjä. Halusin edelleenkin vain eliminoida mahdollisen vastaväitteen argumentilleni tyyliin "nimee hei yx bändi joka myy enemmän ku eput?"

Aivan kuten minulle on yksi lysti miten paljon eemelit myyvät.

Muuten ole sitä mieltä että raskaan rokin suosio Suomessa on erittäin Suomalaista ja junttiudessaan hieman hupaisaakin ja selkeästi jopa vahvistaa Suomalaista Fergusson, lantakasa, jääkiekko ja Toytota kulttuuriamme vieläkin enemmän kuin Eput.

Surkuhupaisaa, lienee etsimäsi sanavalinta.
Mutta olen osittain samaa mieltä kanssasi.

Suomen ja Suomalaisuuden kuoleminen ei taida olla sinun vallassasi eikä ennustettavissa.

Ei, mutta tilaistotieteilijöiden ennustettavissapa on. Heidän lähteistään minä kommenttini ammensin.

Sitäpaitsi en voi mitenkään pitää itseäni patrioottisena vehimmissäkään määrin.
maelstorm
17.04.2003 15:44:14
Suomirock on kälyistä suoraviivaista suomeksi laulettua tyhjänpäiväistä rockia.

Tyyppiesimerkkejä en uskalla laittaa koska muuten lynkataan, mutta omat megainhokit on pakko pudottaa: Don huonot hyvää yötä & huomenta - meingeistä eteenpäin aivan täyttä kälyistä paskaa suomirockia, hyviksi aisapareiksi menee sille esimerkiksi Lumo, 4 ruusua suomi comebackinsa jälkeen, Maj Karman Kauniit Kuvat, CMX, Egotrippi, sekä tietenkin ja tottakai vihaiset laulutaidottomat naiset (tm) Jonna Vilkkumaa ja Maija Tervomaa (pun extremely intended). . .

siinähän ne kaikkein ärsyttävimmät paskat melkein olikin. kyllä oli kiva purkaa, kiitos.
the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time.
pwallin
17.04.2003 16:39:14

Sleepy Sleepersin "Urpon Pallo" on ainoa suomirock kipale. Piste!
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
MrQ
17.04.2003 17:48:58
Markuusille voin toivottaa onnea valitsemalleen tielle. Toivottavasti tästä vielä jotain kuullaan, jotain muutakin kuin tilitystä kaljatuopin äärellä kymmenen vuoden päästä kun kukaan ei ymmärtänyt...

"groovea rokmusiikkia popvivahtein."
Hei, täähän menee kuulemattakin Novalle soittoon! :)

Ai. Toi sattui.

:-)
Maisteri
24.04.2003 16:15:49 (muokattu 24.04.2003 16:15:59)
Eppuja, Popedaa, Leeviä, Konetta ja Ismoa jne...

Osa härmäläistä kulttuuria ja identiteettiä.

Harmi, että suomirokleiman alla olevat ovat ns. taiteellisesti kunniallisiksi itsensä tuntevien "muusikoiden" arvoasteikossa hyvinkin matalalla. Eikä vähiten sen takia, että polvijärveläinen maanviljelijäperhe kuuntelee ja ostaa heidän tuotoksiaan.
MrQ
24.04.2003 16:35:13
Eppuja, Popedaa, Leeviä, Konetta ja Ismoa jne...

Osa härmäläistä kulttuuria ja identiteettiä.

Harmi, että suomirokleiman alla olevat ovat ns. taiteellisesti kunniallisiksi itsensä tuntevien "muusikoiden" arvoasteikossa hyvinkin matalalla. Eikä vähiten sen takia, että polvijärveläinen maanviljelijäperhe kuuntelee ja ostaa heidän tuotoksiaan.

En koe tätä mitenkään harmilliseksi; musiikin eräs tärkeimmistä ominaisuuksista on kultturiarvo ja taiteellisuus (ei, en tarkoita taidejazzia tai jotain ...mikälie trendimedian suosimaa radioheadia), joita ei härmärokissa ole eikä tule.

mitä uutta tarjottavaa yhtyeellä, joka on valinnut yleisönsä eikä ole katsonut asiakseen muuttaa sitä kahteenkymmeneen vuoteen on?

Mielestäni akateeminen arvostus on tärkeä lisä musiikissa.
hulahula
24.04.2003 22:31:05
Jos palkkapussini nojaisi puhtaasti kahden miljoonaan maalaistollon musiikkimaun puutteeseen, panisin pillit pussiin.

Halua nauttia kollegoideni ammatillista, en periaatteellista arvostusta, ja halua ehdottomasti että musiikkiani kuuntelee sellainen ihminen joka myös ymmärtää kuulemansa. En tee todellakaan mitään taidemusiikkia, toim. huom.

Duunarit lähiöhelveteissään ja lätkämatseineen ei todellakaan ole se väki jolle lähden seuraavan kolmnkymmenen vuoden uraani rakentamaan.

Sinä haet nyt kyllä tässä hyväksyntää ihan jollekin muulle kuin musiikillesi. se sinun on valitettavasti saatava jostain muualta, tai onnellisen elämän ennuste kääntyy jyrkkään laskuun. Musiikki on kauppaan lähtiessään täysin vapaata ja irti tekijästään, ja jokainen kuulee ja tulkitsee sen juuri omien mielitekojensa mukaisesti omassa autostereossaan. siihen prosessiin joka tapahtuu kuulijan korvien välisissä mielikuvissa ja tunnereaktioissa ei ole tekijällä enää osaa eikä arpaa.

Että jos joku `juntti ´sattuisikin musiikistasi pitämään, niin sinä et voi häntä estää.Ja jos taas koet, että sinä menet pilalle tai heikkenet siitä, että vääränlainen ihminen kuuntelee musikkiasi, olet väärällä alalla.
MrQ
25.04.2003 10:28:36
Jos palkkapussini nojaisi puhtaasti kahden miljoonaan maalaistollon musiikkimaun puutteeseen, panisin pillit pussiin.

Halua nauttia kollegoideni ammatillista, en periaatteellista arvostusta, ja halua ehdottomasti että musiikkiani kuuntelee sellainen ihminen joka myös ymmärtää kuulemansa. En tee todellakaan mitään taidemusiikkia, toim. huom.

Duunarit lähiöhelveteissään ja lätkämatseineen ei todellakaan ole se väki jolle lähden seuraavan kolmnkymmenen vuoden uraani rakentamaan.

Sinä haet nyt kyllä tässä hyväksyntää ihan jollekin muulle kuin musiikillesi. se sinun on valitettavasti saatava jostain muualta, tai onnellisen elämän ennuste kääntyy jyrkkään laskuun. Musiikki on kauppaan lähtiessään täysin vapaata ja irti tekijästään, ja jokainen kuulee ja tulkitsee sen juuri omien mielitekojensa mukaisesti omassa autostereossaan. siihen prosessiin joka tapahtuu kuulijan korvien välisissä mielikuvissa ja tunnereaktioissa ei ole tekijällä enää osaa eikä arpaa.

Että jos joku `juntti ´sattuisikin musiikistasi pitämään, niin sinä et voi häntä estää.Ja jos taas koet, että sinä menet pilalle tai heikkenet siitä, että vääränlainen ihminen kuuntelee musikkiasi, olet väärällä alalla.

En koe. Kyse on siitä, etten halua olla vuorovaikutussuhteessa tällaisten ihmisten kanssa. En halua jakaa elämääni ihmisille joilta oma sellainen uupuu. En halua pitää itseäni tilivelvollisena keltaiselle lehdistölle saatikka tämän kohderyhmälle.

Olen vastenmielinen elitisti. Ajatteles vaikka nuspirit helsinki lämppäämässä tapani kansaa.

Ja kuvittele yleisön reaktio. Meile kävisi samoin.

Meidän musiikille sitä ymmärtävää ja siitä pitävää yleisöä ei yksinkertaisesti ole lahden pohjoispuolella. Oulua ja kuopiota lukuunottamatta. Ehkä jyskyssä.
sormunen
25.04.2003 12:05:28

Olen vastenmielinen elitisti.

No, jos nyt sanotaan suoraan, niin sun suurin ongelmasi ei suinkaan ole elitismi vaan ainakin jutuistasi päätellen latteus. Sä lähdet kaikkein latteimmalla mahdollisella merkonomiajattelulla funtsimaan itsellesi kohderyhmää.
Mieti nyt itsekin; sun pitäisi luoda jotain ja sä käytät aikasi pohtimalla kaikista maailman asioista kohderyhmää.

Image, Hjallis Harkimo, Mars -patukat ja Eija Korisevan tuottaja pohtivat kohderyhmää. Ei taiteilija.
MrQ
25.04.2003 12:51:28

No, jos nyt sanotaan suoraan, niin sun suurin ongelmasi ei suinkaan ole elitismi vaan ainakin jutuistasi päätellen latteus. Sä lähdet kaikkein latteimmalla mahdollisella merkonomiajattelulla funtsimaan itsellesi kohderyhmää.
Mieti nyt itsekin; sun pitäisi luoda jotain ja sä käytät aikasi pohtimalla kaikista maailman asioista kohderyhmää.

Image, Hjallis Harkimo, Mars -patukat ja Eija Korisevan tuottaja pohtivat kohderyhmää. Ei taiteilija.

Katsos; minä en tee taidetta. pysin pitämään hauskaa ja siinä sivussa teen laskelmoitua ja joidenkinmielestä perin staattista marginaalirokkia.

Tarkoituksenani ei ole mitenkään toteuttaa itseäni, vaan luoda jotain uutta, hällä väliä onko se kestävää ja tehdä rahaa ja elää tekemättä työtä. (ei please saivartelua tähän että muusikon arki olisi rankaa jnejne.)

Minä olen päivätöissäni myynti/markkinointi alalla.
Ja täällä oppii aika hemmetin hyvin laskelmoimaan ja katsomaan paria vuotta pidemmälle.

Ja taiteilija minä en missään nimessä ole.
sormunen
25.04.2003 13:19:39

Tarkoituksenani ei ole mitenkään toteuttaa itseäni, vaan luoda jotain uutta...

Minä olen päivätöissäni myynti/markkinointi alalla.
Ja täällä oppii aika hemmetin hyvin laskelmoimaan ja katsomaan paria vuotta pidemmälle.

No tulihan se sieltä. Konsultti.

Mä voin sanoa ihan kuuntelematta, että myynti/markkinointialalta näkemyksensä ammentanut ihminen ei pysty luomaan mitään uutta.
sormunen
25.04.2003 13:38:50

...ei pysty luomaan mitään uutta.

Itse asiassa pitää korjata toi kuulumaan "ei pysty luomaan mitään."

Sitä mun piti vielä lisäämäni, että ainoa kohderyhmä, johon sä kohderyhmiä miettimällä ehdit mukaan, on se sun halveksimasi junttijengi. Kaikesta muusta olet auttamatta myöhässä.

Siispä kannattaisi ehkä ollakin elitisti ja tehdä mitä huvittaa.

Toi sun lähtökohtasi on niin masentavan kuuloista, suomalaisesta humppahommasta tuttua meininki. "Kas kas, viimeisin trendi on siis tuo! No mehän tekaistaan melkein samanlainen!"
MrQ
25.04.2003 14:28:53

Itse asiassa pitää korjata toi kuulumaan "ei pysty luomaan mitään."

Sitä mun piti vielä lisäämäni, että ainoa kohderyhmä, johon sä kohderyhmiä miettimällä ehdit mukaan, on se sun halveksimasi junttijengi. Kaikesta muusta olet auttamatta myöhässä.

Siispä kannattaisi ehkä ollakin elitisti ja tehdä mitä huvittaa.

Toi sun lähtökohtasi on niin masentavan kuuloista, suomalaisesta humppahommasta tuttua meininki. "Kas kas, viimeisin trendi on siis tuo! No mehän tekaistaan melkein samanlainen!"

Jaa. Jos on jotain mitä vihaan tehdä niin se on henkseleiden paukuttelu.
Nyt sorrun siihen itse, ja pyydän sitä anteeksi.

Tuottajamme tokaisi tuossa taannoin ettei tällaista musiikkia oikein olla tehty.
Eräs toinen musiikkialan ammattilainen jatkoi: "...ainakaan suomessa."

Mainittakoon että tuottajamme vihaa musiikkiamme.
Ottaen huomioon sen positiivisen palutteen puhtaan määrän jota olen saanut musiikistamme, olen hyvillä mielin jatkamassa etéenpäin.

Olen tainnut käyttää melkoisia virheilmaisuja. Korjattakoon tähän nyt että aika vähän kuuntelen sellaista musiikkia mitä teen.
Joten tahattoman tyylillisen plagioinnin määrä jäänee pienehköksi.

Tarkoituksenani on nimenomaan luoda jotain sellaista mitä ei ole. (mahdotonta=kaikki on jo tehty, mutta tajunnette idean) eikä ratsastaa muiden saavutuksilla.
sormunen
25.04.2003 16:04:53

Tuottajamme tokaisi tuossa taannoin ettei tällaista musiikkia oikein olla tehty.
Eräs toinen musiikkialan ammattilainen jatkoi: "...ainakaan suomessa."

Ootsä nyt ihan varma, että toi kommentti oli kehu? "Tämähän on jo maailmalla nähty."

Ei oo kyllä häävi tavoite tulla Suomen siksijasiksi. Mutta siihen toi trendien lukeminen johtaa... Aina se trendien seurailija on myöhässä. Ressuredford -pohjalta, ei sitäkään meininkiä oltu Suomessa ennen nähty.

-80-luvulla oli Suomessa voimissaan junttiravintolaketju Hyvä Ystävä, jossa myös luettiin trendilehtiä ja harrastettiin markkinointia. Sielläkin valittiin oma yleisö. Oli tiskiltä ohjattavat seurikset, millä staijattiin semmosiin pöytiin, missä ei istunut kohderyhmäjengiä.

Mutta jos tommonen keskinkertaisuus riittää, niin siitä vaan.
MrQ
25.04.2003 16:18:25

Ootsä nyt ihan varma, että toi kommentti oli kehu? "Tämähän on jo maailmalla nähty."

Ei oo kyllä häävi tavoite tulla Suomen siksijasiksi. Mutta siihen toi trendien lukeminen johtaa... Aina se trendien seurailija on myöhässä. Ressuredford -pohjalta, ei sitäkään meininkiä oltu Suomessa ennen nähty.

-80-luvulla oli Suomessa voimissaan junttiravintolaketju Hyvä Ystävä, jossa myös luettiin trendilehtiä ja harrastettiin markkinointia. Sielläkin valittiin oma yleisö. Oli tiskiltä ohjattavat seurikset, millä staijattiin semmosiin pöytiin, missä ei istunut kohderyhmäjengiä.

Mutta jos tommonen keskinkertaisuus riittää, niin siitä vaan.

Puhutaan ihan eri asioista.

En tajua mikä ilmaisussani mättää mutta pointti ei mene kummaltakaan perille asti.

Oli se kehu. ainakin minulle.

Minä en ole koskaan pitänyt suomea markkina-alustana. liian vähän ihmisiä.
sormunen
25.04.2003 16:37:06

Puhutaan ihan eri asioista.

En tajua mikä ilmaisussani mättää mutta pointti ei mene kummaltakaan perille asti.

Oli se kehu. ainakin minulle.

Minä en ole koskaan pitänyt suomea markkina-alustana. liian vähän ihmisiä.

Sehän on ihan sama, mitä sä pidät "markkina-alueena". Mutta tämä musiikkialan ammattilainen sanoi sulle, että noita on maailmalla nähty ja sä pidät sitä kehuna... Sillä mentaliteetilla sä OLET ressuredford. Et sä mitään luo, vaan matkit. Humppapohjalta. Suomen se ja se. Get it?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)