Aihe: "Wishing Well" kappaleeseen sopiva särö.
1 2 3
hemmo
29.05.2005 11:06:07

Eli not ok arvan mielestä. Okei... Miksaaja on tosin enempi tehnyt noita metallihommia (mm. Diablon levyt) joten sikäli toi hevi metal distortion ei ole kaukaa haettu.

Mielenkiintoista että diskanttia oli mielestäsi liikaa, siis bassosoundissa vai biisissä yleisesti?

Läppärin pilipaliämyreissä oli liikaa, mutta kun vaihdoin AKG K271-luureihin, niin ihan ok oli. Hyvä pörinäbasso, enemmän pinnalla voisi kenties olla.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili
Teijo K.
29.05.2005 11:08:25

Eli not ok arvan mielestä. Okei... Miksaaja on tosin enempi tehnyt noita metallihommia (mm. Diablon levyt) joten sikäli toi hevi metal distortion ei ole kaukaa haettu.

Mielenkiintoista että diskanttia oli mielestäsi liikaa, siis bassosoundissa vai biisissä yleisesti?

Mie olen niin vanhoillinen, että tykkään sellaisesta keskialuepörinästä kun sbassosäröstä puhutaan. Niinkö Squier+kumppanit. Mutta varmaan tuollainen modernimpi lähestymistapa sopii modernimpaan musaan.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
J.Hollström
29.05.2005 11:32:30
Mie olen niin vanhoillinen, että tykkään sellaisesta keskialuepörinästä kun sbassosäröstä puhutaan. Niinkö Squier+kumppanit. Mutta varmaan tuollainen modernimpi lähestymistapa sopii modernimpaan musaan.

Niin, tämähän on aika keinotekoinen soundi, joka ei ole säröytynyt siinä signaaliketjun alkupäässä. Yleensähän noiden särösoundien ongelma on se että alapäät tippuu pois kyydistä, mutta tässä ne on vielä mukana kun originaalisöyndi on tossa pohjalla (vaikkakaan sitä ei hirveesti kuulu). Tolla Chris Squirellahan taitaa olla Rickenbacker jolla saa ilmeisen luontevasti semmotteen keskiäänivoittoisen pörinän. Geddy Leelläkin oli alkuaikoina vastavaa soundia.
sirdickyj
29.05.2005 11:36:35
Tolla Chris Squirellahan taitaa olla Rickenbacker jolla saa ilmeisen luontevasti semmotteen keskiäänivoittoisen pörinän. Geddy Leelläkin oli alkuaikoina vastavaa soundia.

Eikös siinä Rikussa ole kaks erillistä ulostuloa, niinku Sheehanillakin? Siten esim. etumikki pörinäpuolelle ja tallamikki selkeyttämään soundia puhtaana. Tai jotain.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
sirdickyj
29.05.2005 11:40:38
Osaan taatusti soittaa paremmin kuin suurin osa täällä pyörivistä harrastelijoista. Mutta ei se mitään, kyllä tekin kovalla työllä vielä voitte kehittyä.

Suksi v*****n.
sirdickyj
29.05.2005 12:16:59
Onko teidän mielestä toi säröbassosoundi ok vai not?

No se soundi on kyllä hallitusti tehty, eli sopivasti on sitä attackia jäänyt vaikka säröä onkin seassa. Mun mielestä sitä säröä on kuitenkin ihan poskettomasti siinä, eli en ite soittais kuuna päivänä tommosella soundilla. Mutta jos tuo on sitä, mitä on haluttu, niin sit se on hyvä niin. Joka tapauksessa idea on just se, mikä pitääkin, eli suora signaali ja särö molemmat peliin vaan ja sit siitä oman maun mukaan. Zen Cafella vähän tuon kuuloinen livesoundi mun mielestä bassossa, by the way.

Toi kama mitä Juki & pojat vetelee taitaa nykyään omata Suomessa kaupallistakin potentiaalia? Ja kyllähän sitä täytyy aina arvostaa, että homma toimii. Tähänkö bändiin sä nyt oot basistiks joutunu?
J.Hollström
29.05.2005 12:29:39
Tähänkö bändiin sä nyt oot basistiks joutunu?

Ei. Tässä olen laulajana ja kitaristina. Se on yksi uusi bändiviritys mihin minut signattiin basistiksi viimeviikolla. Ihan erilaista matskuu englannin kielellä. Semmosta Wigwam-henkistä progepoppia. Aika tuore juttu siis.
Karlsson
29.05.2005 12:43:12
*huoh* Sun itsetuntos on aikakin kohdallaan, Mahe, harmi vaan ettei tuo soittotaito korreloi.

No mahellahan on tunnetusti historia keksipakettirumpalina, että sinänsä varmasti meistä kaikista kovin pahvilaatikon soittaja.
Eemil: "Mä teen nyt jotain legendaarista"
Vasara: "Ai me lähtään vai?"
hollstro
29.05.2005 12:45:22

Niin, tämähän on aika keinotekoinen soundi, joka ei ole säröytynyt siinä signaaliketjun alkupäässä. Yleensähän noiden särösoundien ongelma on se että alapäät tippuu pois kyydistä, mutta tässä ne on vielä mukana kun originaalisöyndi on tossa pohjalla (vaikkakaan sitä ei hirveesti kuulu). Tolla Chris Squirellahan taitaa olla Rickenbacker jolla saa ilmeisen luontevasti semmotteen keskiäänivoittoisen pörinän. Geddy Leelläkin oli alkuaikoina vastavaa soundia.

Geddy soitteli uran alkuajat Rickenbackerilla, mutta jo esim Moving Pictures-aikoihin Jazzilla. Silti saundi pysyi ihmeen samana. Geddyn soittotyyli on erikoinen. Hän lyö oikealla kädellä tosi lujaa kieliä. Särö tuntuu tulevan eniten sormista. Nythän G:llä on lavalla vain kuivausrumpuja ja saundi menee PA:lle suoraan (hemmetin monen prosessoinnin kautta) signaalitieltä. Lavan alla on kaiutinkin, jotta signaalitiellä olevan Trace-Elliotin putkinuppi ei hajoaisi.

Mitä tulee tuohon Jukin kyselemään demobiisin bassosäröön niin ensikuulemalta vähän vierastin noin voimakasta säröä. Muutaman kuuntelun jälkeen se istuu biisiin hyvin.

Vaikka en kummemmin pidä Billy Sheenanin soitosta (taitava basisti, mutta välillä ihan mahotonta shouvaamista) niin hänellä on todella makee bassosärösaundi esim. Mr Bigin versiossa Wild World-biisistä.
sirdickyj
29.05.2005 13:41:25 (muokattu 29.05.2005 13:43:08)
Vaikka en kummemmin pidä Billy Sheenanin soitosta (taitava basisti, mutta välillä ihan mahotonta shouvaamista) niin hänellä on todella makee bassosärösaundi esim. Mr Bigin versiossa Wild World-biisistä.

Mainitse yksikin esimerkki tästä shouvaamisesta. Spottisooloa ei lasketa.

Niin, ja musta itseasiassa tuossa velipoikas bändin demossa siinä bassosoundissa on aikalailla sama perusidea kuin esim. juuri Sheehanin soundissa, balanssi sen särön ja kliini välillä vaan ei oo meitsin makuun niin paljon.
sirdickyj
29.05.2005 13:47:24
Se on yksi uusi bändiviritys mihin minut signattiin basistiksi viimeviikolla.

Muista allekirjoituspalkkio/ siirtosumma!

Ja nythän sulla on sitten bassopalstalle kirjoittajana täysvaltuutus kommentoida kaikkea, mikä liikkuu ja myös kaikkea mikä ei liiku! Lupa vittuilla, lupa puuttua toisten sanomisiin, lupa puuttua toisten sanomattajättämisiin, lupa puutua toisten kieliopillisiin virheisiin, lupa väheksyä toisten seksuaalista suorituskykyä, lupa olla läski, lupa inhota Victor Wootenia, velvollisuus digata James Jamersonia, lupa väittää joka käänteessä Billy Sheehania tiluttajaks...
willie
29.05.2005 15:39:36
Mh.. tämmöseks tää sit taas meni, vaikka Poppis kysyi ihan asiaa. Vitsipalsta takasin, kiitos.
sirdickyj
29.05.2005 15:52:26
Mh.. tämmöseks tää sit taas meni, vaikka Poppis kysyi ihan asiaa. Vitsipalsta takasin, kiitos.

No mitäs tähän nyt sitten olis pitäny vastata? Nimim. Hollstro vastasi juuri niinkuin asia on; ei ole olemassa mitään vermettä, jolla saat samanlaisen särön kuin jollain muulla. Oletitko, että joku laittaa tänne jonkun taikajuoman reseptin, jolla kuulostat sitten samalta kuin freen basisti? Mun mielestä tuommoinen särösoundikysymys on oikeestaan aika mahdoton, jos siihen halua tyhjentävän vastauksen, kun siinä on niin monta asiaa, jotka vaikuttaa. Eri asia on, jos kysyy jotain phaseriä tai flangeria, jotka on aikalailla yksiselitteisiä juttuja.

Mun mielestä tossa vastattiin jo ihan asiallisesti, ainakin itse kannoin korteni kekoon pistämällä pari linkkiä peliin ja suosittelemalla omaa pöristintäni, jossa on blend-mahdollisuus särölle ja puhtaalle soundille. Joku muu kertoi, millä kamoilla herran tiedetään siinä levyllä soitelleen, ja siinähän nuo melkein oli.

Kun tietää, mitä etsii, sen myös löytää helposti, kun kysyy netissä, että mitä kannattais etsiä, on sen löytäminenkin vaikeampaa.
hollstro
29.05.2005 16:18:12

Mainitse yksikin esimerkki tästä shouvaamisesta. Spottisooloa ei lasketa.

Levyllä Billy Sheenanan malttaa soittaa useimmiten tyylikkäästi, mutta livenä homma tuntuu menevän usein sirkukseksi. Tsekkaa lähes mikä vaan Steve Vain kanssa vedetty live-biisi G3-sarjasta. Crossroads-festari-DVD:ltä löytyy myös sellaista shouvaamista etten minä ainakaan voi nauramatta katsoa.
J.Hollström
29.05.2005 16:28:58
Pahoittelen jos johdattelin keskustelua väärille raiteille, kuitenkin särön käytöstä bassossa pääasiassa puhuttiin.

Tossa tsekkailin juuri Freen vetoa livenä DVD:ltä, tosin eri basistilla. Mutta jos about sama soundi on siinä Wishing Wellissä mitä muissakin Freen jutuissa, niin basso näytti olevan Gibsonin EB-3 ja styrkkarina pari Marshallin nuppia 4x12" kaapeilla. Murakka soundi oli.
sirdickyj
29.05.2005 17:30:40
Levyllä Billy Sheenanan malttaa soittaa useimmiten tyylikkäästi, mutta livenä homma tuntuu menevän usein sirkukseksi. Tsekkaa lähes mikä vaan Steve Vain kanssa vedetty live-biisi G3-sarjasta. Crossroads-festari-DVD:ltä löytyy myös sellaista shouvaamista etten minä ainakaan voi nauramatta katsoa.

Hä? Viime kesänä jäähallissa jengi oli pettyneitä, kun ei Billy väläytelly mitään ylimäärästä, vaan oli koko ajan liiankin kanssa ruodussa. Soundikaan ei ollu sama kuin mikä yleensä, vaikka tietty se signature-soundi oli sieltä tunnistettavissa.

Mulla on noita Mr Big-vetoja muutamia katsottavissa, ja se musa nyt on sitä mitä on (eli hienoa), jos joku ei diggaa, niin ei sit, mutta mun mielestä herra Sheehan on niissä ihan iisi kaveri. No, eihän se mitenkään olemassaoloaan häpeä, ninkuin ei kuulukkaan.
2541
29.05.2005 17:30:40

Tossa tsekkailin juuri Freen vetoa livenä DVD:ltä, tosin eri basistilla. Mutta jos about sama soundi on siinä Wishing Wellissä mitä muissakin Freen jutuissa, niin basso näytti olevan Gibsonin EB-3 ja styrkkarina pari Marshallin nuppia 4x12" kaapeilla. Murakka soundi oli.

Mikäs DVD on kyseessä? Freen kuvamateriaalia ei ole koskaan liikaa.

Tetsu taisi soittaa ihan Precisionilla, ainakin Heartbreaker -levyn kuvista päätellen. Fraserilla oli aina vähän sellainen leadbassomeininki, joka vielä Freen aikoihin oli hanskassa, mutta esim. ensimmäisellä soololevyllään käyttää bassoaan lähes pelkästään soolosoittimena kosketinsoittajan huolehtiessa bassokuluista.
2541
29.05.2005 17:36:56

Eikös siinä Rikussa ole kaks erillistä ulostuloa, niinku Sheehanillakin? Siten esim. etumikki pörinäpuolelle ja tallamikki selkeyttämään soundia puhtaana. Tai jotain.

Eikun toisinpäin, tallamikki efektien kautta "rähisemään" ja kaulamikistä bassot. Samaa systeemiä käytti Geddy Lee. Squire väitti jossain haastattelussa että hänen ansiostaan Rickenbacker alkoi tehdä bassojaan "stereo" ulostuloilla, tiedä sitten pitääkö paikkansa. Squiren legendaarinen 4001S oli kuitenkin alunperin mono.

Entwistle oli varmaankin ensimmäinen signaalin jakaja ja tulihan sitten näitä Jack Casadyja ja muita. Ja taisi Sheehanillakin olla ihan seitkytluvun alusta asti oli Fenderissään kaksi ulostuloa.
sirdickyj
29.05.2005 18:21:13 (muokattu 29.05.2005 18:21:26)
mystinen "Glen Granfeldt" (molemmat nimet siis väärin kirjoitettu) näyttää miten kitaralla vedetään.

Miten vetää? Kun tuollahan on toisaalla jo lukittu keskustelu siitä, että onko Ben Gunnar rokkijätkä ollenkaan. Mun mielestä on viimesen päälle rock, mitä soittoon tulee. Olemus ei sit ole niinkään rappioromanttinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)