Aihe: 5-kielisen basson kaulan kestävyys
1
WT
25.05.2005 21:04:34
Kuten on aiemmin jo tullut mainittua, olen rakentelemassa 5-kielistä nauhatonta bassoa. Kaula on tarkoitus tehdä vaahterasta eeben-otelaudalla. Minulla on yksi kaularauta (SP-Elektroniikan TRUSS580 eli 580-millinen kaksitoiminen). Mensuuri on 34 1/4".

Alkoi mietityttämään, että kestääkö tuo kaula tuolla yhdellä raudalla? Varsin monet rakentelijat tuolla maailmalla pistävät bassoihinsa joko kaksi rautaa, tai jotain hiilikuituvahvikkeita.

Jos olette sitä mieltä, että yksi rauta ei riitä, niin mahtaisikohan jostain pääkaupunkiseudulta löytyä sopivia hiilikuitu- tms. tankoja vahvikkeeksi kaulaan?

Auttaisiko, jos tuon vaahteran laminoisi jotenkin?

Kyselin tätä jo joskus viime vuoden puolella, mutten vissiin saanut vastausta..
"In the battle between you and the world, bet on the world."
vrajala
25.05.2005 22:20:12
Alkoi mietityttämään, että kestääkö tuo kaula tuolla yhdellä raudalla?

Kestää, jos puut ovat hyviä ja kaula tehdään kunnolla. Basson kaulavärkiksi kannattaa mun mielestäni hankkia amerikkalaista sokerivaahteraa, joka on esim. eurooppalaisia sukulaisiaan lujempaa ja jäykempää tavaraa. En silti väitä etteikö eurooppalaisestakin vaahterasta tulisi ihan kelpo kaulaa 5-kieliseen. Ihan yhdellä kaularaudallakin.

5 tai useampikielisessä bassossa lisäjäykkyys ei silti koskaan ole pahitteeksi. Kahden kaularaudan avulla saa myös säädettyä propellille menevää (pituussuunnassa kiertyvää) kaulaa. Tämä ei onnistu yhdellä raudalla.

...mahtaisikohan jostain pääkaupunkiseudulta löytyä sopivia hiilikuitu- tms. tankoja vahvikkeeksi kaulaan?

Kevrasta (www.kevra.fi) saa monenlaisia latta ym. tankoja. Mä hankin sieltä pari vuotta sitten 2x20 mm lattaa jonka halkaisin 10 mm soiroiksi. Tollanen pelkästään pitkittäin kuidutettu tanko menee helposti ihan veitsen ja viivottimen kanssa halki. Jos ostat esim. metrin pätkän 3x30 mm lattaa, saat siitä melkoiset jäykkärit kaulaan. Ilmaisiahan nuo eivät ole.

Ovat muuten näemmä muuttaneet Vantaalle. Muistaakseni valikoimat olivat hieman tuolla hinnastossa (http://www.kevra.fi/tuotteet/data/attachments/hiiliprofiilit.pdf) esitettyä suuremmat, mutta suoraan kaulan jäykistämiseen sopivaa profiilia ei silloin ainakaan löytynyt.

Laminointi vähentää puun taipumusta elämiseen ja yleensä jäykistääkin sitä. Joten joo, auttaisi, joskin avun merkittävyys riippuu pitkälti käytetyistä puupaloista ja jonkin verran niiden sijoittelustakin.
Ota näistä sitten selvää
poppamies
25.05.2005 22:41:35

Kyllä kestää. Ei siihen tule kuin pikkusen lisää vetoa verrattuna 4-kieliseen, tarkasti sanottuna esimerkki tapauksessa 16 kg.

G 050=24kg
D 070=27kg
A 085=22kg
E 105=18kg
B 130=16kg
Myytävänä Alesis Microverb III MYYTY!
WT
25.05.2005 22:47:31
Jep, olin itsekin arvellut että kestää. Washburn XB-500:ni on tietääkseni varustettu vain yhdellä kaularaudalla ilman vahvikkeita, ja se on ainakin porskuttanut jo kohtuu monta vuotta.

Enköhän sitten ala rakennella kaulaa huomenna. Tosin voisi vilkaista tuota Kevraa, jos vaikka pistäisi sinne jotain vahviketta.

..tehdään sitten uusi kaula jos tuo tuosta vääntyy :)

Niin, se vaahtera on sitten Soitinrakentajat AMF:ltä.. En tiedä, mitä lajiketta on.
WT
27.05.2005 14:21:05
Kevrasta (www.kevra.fi) saa monenlaisia latta ym. tankoja. Mä hankin sieltä pari vuotta sitten 2x20 mm lattaa jonka halkaisin 10 mm soiroiksi. Tollanen pelkästään pitkittäin kuidutettu tanko menee helposti ihan veitsen ja viivottimen kanssa halki. Jos ostat esim. metrin pätkän 3x30 mm lattaa, saat siitä melkoiset jäykkärit kaulaan. Ilmaisiahan nuo eivät ole.

3x30 tai vastaavaa ei löytynyt, eikä oikein muutakaan "täydellistä". Ostin sitten 120cm tuota samaa 2x20mm. Kuinka laitoit tuon kaulaan?

Ajattelin, että jos tuosta leikkaisin 2 kappaletta n.60cm pitkiä 2x10mm lattaa ja pistäisin ne kaularaudan molemmin puolin - siis samaan uraan kaularaudan kanssa. Muuten jyrsisin noille omat urat, mutta 2mm terää voi olla hankala löytää (pystyynhän nuo laitetaan).

Tuntuu olevan varsin jäykkää kamaa tuohon leveyssuuntaan. Vaikeuttaako tuo sitten kaularaudan toimintaa oleellisesti?
Teijo K.
27.05.2005 14:30:07

Kuten on aiemmin jo tullut mainittua, olen rakentelemassa 5-kielistä nauhatonta bassoa. Kaula on tarkoitus tehdä vaahterasta eeben-otelaudalla. Minulla on yksi kaularauta (SP-Elektroniikan TRUSS580 eli 580-millinen kaksitoiminen). Mensuuri on 34 1/4".

Alkoi mietityttämään, että kestääkö tuo kaula tuolla yhdellä raudalla? Varsin monet rakentelijat tuolla maailmalla pistävät bassoihinsa joko kaksi rautaa, tai jotain hiilikuituvahvikkeita.

Jos olette sitä mieltä, että yksi rauta ei riitä, niin mahtaisikohan jostain pääkaupunkiseudulta löytyä sopivia hiilikuitu- tms. tankoja vahvikkeeksi kaulaan?

Kyselin tätä jo joskus viime vuoden puolella, mutten vissiin saanut vastausta..

Just pistin jokuaika sitten menemään CK -dokkarin innoittamana 4-kielisen Stingrayn tieltä 6-kielisen hifi-sbasson jossa oli yhdestä vaahteranpalasta kaula ilman mitään hiilikuituja ja yhdellä kaularaudalla. 8 vuoteen ei mitään ongelmia ilmennyt. Omatekemä 6-kielinen tossa nojailee vieressä, myös yhdellä kaularaudalla ja kohta viidettä vuotta soittoa. Ei ongelmia. Tossa on kyllä laminoimalla vahvistettu kaulaa lavan päästä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
WT
27.05.2005 15:27:59
Just pistin jokuaika sitten menemään CK -dokkarin innoittamana 4-kielisen Stingrayn tieltä 6-kielisen hifi-sbasson jossa oli yhdestä vaahteranpalasta kaula ilman mitään hiilikuituja ja yhdellä kaularaudalla. 8 vuoteen ei mitään ongelmia ilmennyt. Omatekemä 6-kielinen tossa nojailee vieressä, myös yhdellä kaularaudalla ja kohta viidettä vuotta soittoa. Ei ongelmia. Tossa on kyllä laminoimalla vahvistettu kaulaa lavan päästä.

Juu.. Eiköhän se tuokin kestäisi. Ajattelin vain, että kun ei tuo hirveitä maksanut tuo hiilikuitu (1200x20x2 oli 16,80€), niin pistänpä senkin sinne avuksi. Tuskin se ainakaan mitään haittaa :)

Ja voipa olla, että minun rakentajantaidoillani ei niin stabiilia kaulaa syntyisi. Tosin siinä ei sitten välttämättä hiilikuidutkaan auta.

Minkähän verran tuo on rakentajasta kiinni, ja minkä verran materiaaleista?
vrajala
27.05.2005 15:36:46 (muokattu 27.05.2005 15:37:22)
Ostin sitten 120cm tuota samaa 2x20mm. Kuinka laitoit tuon kaulaan?

Vähän niinkuin säkin aattelit, paitsi että laitoin vain yhden latan raudan molemmille puolille. Liimaaminen käy näppärästi pitämällä muovikelmulla suojattua kaularautaa hiilikuitulattojen välissä. Muista sitten tehdä melko jämptin levyinen ura. Eikä haittaa vaikka latat jäisivät pikkasen kaulan pinnan yläpuolelle. Tasoittaminen onnistuu hiomalla tahi ihan terävällä taltalla, veitsellä tms.

Kannattaa sitten käyttää hengityssuojainta, pitkähihaista paitaa sekä hanskoja hiilikuitua työstäessäsi. Ja homma kannattaa melkeinpä tehdä ulkona. Hengityselimet eivät oikein pidä tuosta kuitupölystä. Ja iholla se kutisee niin pirusti eikä oikein taho lähteä poiskaan. Sisätiloissa touhutessa kannattaa pitää imuri lähellä.

Tuntuu olevan varsin jäykkää kamaa tuohon leveyssuuntaan. Vaikeuttaako tuo sitten kaularaudan toimintaa oleellisesti?

No ei mun logiikallani, jos rautaa käytetään kielijännityksen aiheuttaman taipuman kompensointiin. Kaulaa jäykistäessään tuo hiilikuitulatta vähentää kaularaudan käyttötarvetta ja periaatteessa helpottaa sen toimintaa. Homma ei kuitenkaan ole ihan yksiselitteinen.

Mutta kuten arva tuossa totesi, ei se jäykistäminen ole pakollista. Toisaalta en mä näe siinä mitään haittojakaan lisäkustannusten ja työmäärän lisäksi. Periaatteessa kuitenkin jäykempi kaula on parempi joskin erot voivat olla käyttäjän kannalta hyvin marginaalisia.
Ota näistä sitten selvää
WT
27.05.2005 16:11:29
Vähän niinkuin säkin aattelit, paitsi että laitoin vain yhden latan raudan molemmille puolille.

Taisin ilmaista itseäni huonosti. Yhtä per puoli ajattelin itsekin.. Ostin vain noin pitkän pätkän, että on sitten harjoitusvaraa :) Tai vaikka seuraavaan soittimeen, sitten joskus vuosien päästä...

Voisi tehdä hiilikuitupuukon tuosta ja salakuljettaa sen lentokoneeseen. (Huom Echelon-projekti ja muut salakuuntelijat: en ole tosissani :)

Kannattaa sitten käyttää hengityssuojainta, pitkähihaista paitaa sekä hanskoja hiilikuitua työstäessäsi. Ja homma kannattaa melkeinpä tehdä ulkona. Hengityselimet eivät oikein pidä tuosta kuitupölystä. Ja iholla se kutisee niin pirusti eikä oikein taho lähteä poiskaan. Sisätiloissa touhutessa kannattaa pitää imuri lähellä.

Hyvä vinkki, en olisi itse tullut ajatelleeksi.

Kiitoksia kaikille kommentoijille tähän asti, lähipäivinä varmaan käyn jyrsimeen kiinni. Nyt on lapakulma jo tehty. Ei siitä ihan siisti tullut mutta näyttääpähän ainakin käsin tehdyltä :)
Teijo K.
27.05.2005 18:30:06

Juu.. Eiköhän se tuokin kestäisi. Ajattelin vain, että kun ei tuo hirveitä maksanut tuo hiilikuitu (1200x20x2 oli 16,80€), niin pistänpä senkin sinne avuksi. Tuskin se ainakaan mitään haittaa :)

Ja voipa olla, että minun rakentajantaidoillani ei niin stabiilia kaulaa syntyisi. Tosin siinä ei sitten välttämättä hiilikuidutkaan auta.

Minkähän verran tuo on rakentajasta kiinni, ja minkä verran materiaaleista?

Hiilikuidusta ei ole käyttökokemusta, mutta puun kanssa pelatessa sanoisin että se on 50/50 materiaalit ja rakentaja. Tosi jämäkän kaulan saa tehtyä eurooppalaisesta vaahterastakin jos vähän sen kanssa tumailee.

Mitä olen täyshiilikuitukaulaisia bassoja kokeillut, en ole hirveästi tykännyt. Jotenkin hengettömän ja persoonattoman oloista. Varsinkin jos on aktiivimikki vielä. Siitä ei ole kokemusta miten pelkät hiilikuitutangot vaikuttavat.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
vrajala
27.05.2005 20:49:41
Taisin ilmaista itseäni huonosti.

No et, iseasiassa. Mä vain näemmä luin huonosti. Mutta siitä on jo niin kauan kun mut on opetettu lukemaan...

Voisi tehdä hiilikuitupuukon tuosta ja salakuljettaa sen lentokoneeseen.

No et oikein voikaan olla tosissasi. Tuosta komposiitista et kovin hääppöistä asetta saa. Se on turhan isokuituista sekä kasattu melko heppoisella hartsilla. Tietysti sopivalla pinnoitteella sekä... Jääköön tähän. Mäkin lentäisin vielä mielelläni ilman ruumiintarkastuksia. Enkä sitäpaitsi taitaisi osatakaan tehdä tuollaista.

Tosi jämäkän kaulan saa tehtyä eurooppalaisesta vaahterastakin jos vähän sen kanssa tumailee.

Aivan totta. Varsinkin jos blokkaa puut kunnolla ja tekee vielä jonkinlaisen laminaatin.

Siitä ei ole kokemusta miten pelkät hiilikuitutangot vaikuttavat.

Sanoisin että melko vähän. Nuo eivät kuitenkaan kata montaa prosenttia kaulan materiaaleista.
Ota näistä sitten selvää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)