Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköissä ongelmaa!
1 2
MKK
27.05.2005 23:05:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen rakentamassa lespaul mallista kitaraa ja sähköjä tässä kolvailen kiinni. Mielestäni olen tehnyt kaikki oikein mutta kuitenkin tallamikki on kaulamikkiin verrattuna noin kolme kertaa tehottomampi. Tonet toimivat molemmissa ja muutoin kaikki tekniikka näyttäisi toimivan.
 
Mikit ovat duncanin jazzit ja tallamikki on hivenen alempana kuin kaulamikki tällähetkellä mutta siitä ei pitäisi johtua noin suuri ulostulo ero.
 
Mitä olen tehnyt mahdollisesti väärin?
 
Tallamikin potikka voi tietysti olla rikki, mutta tuntuisi että jos se on rikki niin se ei antaisi mitään ulos,
 
Eli mitkä tekijät vaikuttavat tuohon ulostulo tehottomuuteen jos näyttäisi että muutoin tekniikka toimii.
 
Kohta menee hermot jos ei ala apua löytyä, ja meidän takka saa maaiman kalleinta polttopuuta syötäväkseen!
 
/Mika
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
fox
28.05.2005 00:20:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mitä olen tehnyt mahdollisesti väärin?
 
Tallamikin potikka voi tietysti olla rikki, mutta tuntuisi että jos se on rikki niin se ei antaisi mitään ulos,
 
Eli mitkä tekijät vaikuttavat tuohon ulostulo tehottomuuteen jos näyttäisi että muutoin tekniikka toimii.
 
Kohta menee hermot jos ei ala apua löytyä, ja meidän takka saa maaiman kalleinta polttopuuta syötäväkseen!
 
/Mika

 
Älä hyvä mies tee mitään peruuttamatonta.. Nosta tallamikkiä, vaihda potikka..Nimittäin se potikka ei välttämättä oo "mykkä" vaikka oliskin rikkinäinen.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
MKK
28.05.2005 08:27:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä hyvä mies tee mitään peruuttamatonta.. Nosta tallamikkiä, vaihda potikka..Nimittäin se potikka ei välttämättä oo "mykkä" vaikka oliskin rikkinäinen.
 
Noh, annetaan takan nähdä nälkää ainakin vielä toistaiseksi :)
 
Kuinka potikan voi mitata sähkömittarilla, että se on ehjä ja antaa tarvittavan määrän ulos? Toinen vaihtoehto on tietysti vaihtaa se suoraan uuteen, mutta näitä juttuja on vaan kiva opetella itse, ja kantapään kautta hommattu oppi on parasta ja eikös lapsi joka leikkii ole terve... :)
 
/Mika
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
NoCo
28.05.2005 12:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka potikan voi mitata sähkömittarilla, että se on ehjä ja antaa tarvittavan määrän ulos
 
Piuha kiinni kitaraan ja toinen pää yleismittariin ohmiasentoon. Tallassa näyttää jotakin 10-15ohmia kaulassa suunilleen saman ehkä aavistuksen voi olla vähempi. 10 tuntumassa kuitenkin. Kaikki potikat siis täysillä eli isoin meteli. Jos näyttää isompia lukemia on siellä jotakin hämminkiä, arvot nousee kun väännät potikoita pienemmälle...
 
Netistä löytynee mikkiesi arvoja mihin verrata, siinä n. +/- 1-2 ohmia heittoa vois olla normaalia.
 
N.C.
Puavali
29.05.2005 09:36:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Montako piuhaa on mikissä ja missä järjestyksessä ne ovat kiinni? Nimittän voluumet muuttuu melkoisesti, kun vertaa sarjaan/rinnan ja samat vielä vastavaiheessa ja samassa vaiheessa. Epäilen, että nyt meni kelat vastavaiheeseen. Tai toinen jäi peräti pois, kun väliotto tulee maihin.
 
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
MKK
29.05.2005 12:25:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Montako piuhaa on mikissä ja missä järjestyksessä ne ovat kiinni? Nimittän voluumet muuttuu melkoisesti, kun vertaa sarjaan/rinnan ja samat vielä vastavaiheessa ja samassa vaiheessa. Epäilen, että nyt meni kelat vastavaiheeseen. Tai toinen jäi peräti pois, kun väliotto tulee maihin.
 
Mikit ovat SD:n Jazzit. Ja mikeissä on viisi piuhaa:
Punainen, valkoinen, vihreä, musta ja maa(?)
 
Olen kytkenyt ne seuraavasti:
 
- Punainen ja valkoinen sidottu yhteen ja eristetty
- Vihreä ja maa sidottu yhteen ja kolvattu potikkaan kiinni
- Musta kolvattu potikan oikean puoleiseen "napaan", josta lähtee myös "trasistori" (tai mikä nyt sit onkaan) tonen keskimmäiseen napaan.
- Volumepotikan keskimmäiseen napaan tulee mikkivalitsimelta piuha.
- Potikan vasemman puoleinan napa käännetty ja kolvattu potikan runkoon kiinni.
 
Tällaisen kytkennän olen tehnyt myös kaulamikille, joka on erittäin äänekäs verrattuna tallamikkiin. Tämän vuoksi epäilen vian olevan potikassa, voin toki olla väärässäkin.
 
Piuha kiinni kitaraan ja toinen pää yleismittariin ohmiasentoon. Tallassa näyttää jotakin 10-15ohmia kaulassa suunilleen saman ehkä aavistuksen voi olla vähempi. 10 tuntumassa kuitenkin. Kaikki potikat siis täysillä eli isoin meteli. Jos näyttää isompia lukemia on siellä jotakin hämminkiä, arvot nousee kun väännät potikoita pienemmälle...
 
Anteeksi, mutta en ymmärtänyt tätä ohjetta, syy tähän voi olla kuumeinen olotila, mutta väännätkö rautalangasta.
 
Eli kitarassa pitää olla kitarakaapeli kiinni? mihin kohtaan laitan sähkömittarin piikit kiinni? Toinen mikkiin ja toinen maahan?
 
Saan vastaa maanantaina uudet potikat. Epäilen, että mikki on ehjä, mutta potikka ei. Kolvasin potikan irti, ja kuinka voin mittarilla todeta, että onko potikka ehjä vai rikkonainen? Mihin kohtaan potikkaa?
 
Kun käännän potikasta reunimmaisen navan runkoon ja laitan mittarin ohmi arvoille, keskimmäinen navoista reagoi potikan ruuvailuun, arvot: täysin kiinni = 0ohm ja täysillä = 478ohm, ja oikein puoleinen napa on koko ajan 478ohm ja potikan ruuvailu ei vaikuta siihen. Eli eikös tuo potikka näyttäisi olevan aivan toimintakelpoinen?!
 
Laitatteko vielä tarkempia ohjeita tuohon, kuinka voin mitata tuo mikin, että se on varmasti ehjä ja antaa ulos tarvittavan määrän tehoa? Mikki pitäisi olla ehjä, ostin sen uutena, kuten kaikki muutkin osat.
 
Kiitokset teille!
 
/Mika
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
MKK
29.05.2005 13:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testailin tässä omatoimisesti...
 
Eli kun piuhat
 
- vihreä ja maa (?) on sidottu yhteen
- punainen ja valkoinen on sidottu yhteen
- musta itsestään
 
- vihreä+maa ja mustan piuhan välillä on n. 8,2ohm
- punainen+valkoinen ja mustan piuhan välillä on n. 4,1ohm
 
Eli mikki näyttäisi olevan ehjä?
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
NoCo
29.05.2005 17:32:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- vihreä+maa ja mustan piuhan välillä on n. 8,2ohm
 
Näyttää ehjältä, näemmä 7,9ohm on ilmoitettu.
 
Potikassa muuttuu lukemat keskinastan suhteen, eli molempien reunojen ja keskikohdan arvo muuttuu. Reunimmaisten väli keskenään ei juuri muutu.
 
Niin tuo kitarapiuha mittaus juttu:
Kitarapiuha kiinni keppiin normaalisti. Piuhan toisenpään plugi kiini mittariin vahvarin sijasta...
 
Voit tietty testata kiinittämällä pelkän mikin kitarapiuhan plugiin vaikka teipillä. Musta plugin kärkeen ja viher+maa plugin runkoon ja sitten räpsäytät kieliä kepistä ja viet kädessä olevan mikin lähelle....
 
N.C.
NoCo
29.05.2005 17:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun käännän potikasta reunimmaisen navan runkoon ja laitan mittarin ohmi arvoille, keskimmäinen navoista reagoi potikan ruuvailuun, arvot: täysin kiinni = 0ohm ja täysillä = 478ohm, ja oikein puoleinen napa on koko ajan 478ohm ja potikan ruuvailu ei vaikuta siihen. Eli eikös tuo potikka näyttäisi olevan aivan toimintakelpoinen?!
 
Juuri noin toimiikin! Ok on.
Näyttäis siis mikki toimivan ja potikka.... joku muu hässäkkä on?
 
N.C.
zepeteus
31.05.2005 19:14:46 (muokattu 31.05.2005 19:15:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikit ovat duncanin jazzit ja tallamikki on hivenen alempana kuin kaulamikki tällähetkellä mutta siitä ei pitäisi johtua noin suuri ulostulo ero.
 
Eikös olisi helppo testata ruuvaamalla sitä kaulamikkiä selvästi alas ja tallamikkiä taas ylemmäs? Fox taisi tuota jo ehdottaakin. Vai eikö auttanut yhtään kun koetit?
 
Minulla on jokaisessa kitarassani kaulamikki tallamikkiä alempana, vaikka olisi single vs. humbucker, muutoin en omia mikkejäni saa balanssiin. Duncanin Jazzeissa näyttävät kaula- ja tallamikkiversioiden arvot olevan lähellä toisiaan, jolloin tasoero soitettaessa korostuu.
 
MKK
31.05.2005 20:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös olisi helppo testata ruuvaamalla sitä kaulamikkiä selvästi alas ja tallamikkiä taas ylemmäs? Fox taisi tuota jo ehdottaakin. Vai eikö auttanut yhtään kun koetit?
 
Kyllä tämä tuli myös testattua. Mutta vika ei muuttunut minnekään.
 
Turhauduin asiaan sen verran kun olin mielestäni kolvaillut kaiken oikein ja minun sähkömittarini näytti, että mikki antaa ulos n 8ohm (onko oikea termi?) ja potikkakin näytti toimivan normaalisti antaen ulos hieman vajaan 500ohm.
Vein kitaran AP:lle jyväskylään ja hänen kanssaan hieman katsottiin ja mittailtiin mikkiä. Kyllä, olin kolvannut kaiken oikein ja mittarini ei valehdellut, vika vain jatkoi olemistaan. Kokeilimme, että kytkimme tallamikin kokonaan pois potikoilta, ja vika oli edelleen olemassa, vaikka mikki mittarin mukaan antoi oikean määrän tehoja ulos, oli äänentaso kaulamikkiin verrattuna kolmannes. Paasonen oli kuitenkin hieman kiireinen ja pyysi jos jättäisin kitaran hänelle ja hän alkaisi sitä tarkemmin katsastamaan.
Pikaisia arveluita oli se, että kun tuon mikin päällä on sellainen kultainen kuori (onko taas oikea termi?) niin siinä joku pieni kohta saattaa ottaa kiinni johonkin?, mutta vain sen verran ettei mittari sitä huomaa? Noh, enpä tiedä, mutta sen tiedän, että jos Paasonen ei sitä saa kuntoon niin sitten sitä ei saa kyllä kukaan.
 
Ilo oli huomata, että olin kyllä tehnyt kaiken oikein :) mutta surukseni huomata sain sen kuitenkin, että silti se ei toiminut :(
 
Tuleeko kellään mitään mieleen mikä tuossa voisi olla vikana? Mikkinhän saattaa olla rikkonainen, tosin mittarin mukaan se antaa kyllä tarvittavan määrän potkua ulos... tai sitten jos joku ottaa siitä kuoresta kiinni jonnekkin kelaan tai johonkin... tai sitten vain alienit ovat päättäneet pilata päiväni/viikkoni... tästä päivän pilalle menemisestä voisin kertoa toisenkin tarinan, mutta jätetään se tällä kertaa...
 
/Mika
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
spyykko
31.05.2005 20:57:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko kellään mitään mieleen mikä tuossa voisi olla vikana? Mikkinhän saattaa olla rikkonainen, tosin mittarin mukaan se antaa kyllä tarvittavan määrän potkua ulos...
 
Voikos siinä mikissä olla heikko magneetti? Eikös tällöin mikistä tule huonosti virtaa pihalle, vaikka itse kela olisikin kunnossa?
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
MKK
31.05.2005 21:12:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voikos siinä mikissä olla heikko magneetti? Eikös tällöin mikistä tule huonosti virtaa pihalle, vaikka itse kela olisikin kunnossa?
 
Mikin ulostehoksi mitattiin n 8ohm ja mikin valmistaja ilmoittaa mikille jotakuinkin saman arvon. Mutta nyt en tiedä vaikuttaako tuo magneetin heikkous sitten ulostulotehoon, eikös sen pitäisi vaikuttaa sitä alentavasti?
 
/M
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
spyykko
31.05.2005 21:40:50 (muokattu 31.05.2005 22:01:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikin ulostehoksi mitattiin n 8ohm
 
Mikin DC-resistanssi on 8k-ohm. Se ei tarkoita mikin ulostulotehoa, vaan mikkiin käämityn käämilangan tasajännitteelle aiheuttamaa vastusta.
 
Kitaramikki on periaatteessa muuttuvassa magneetikentässä oleva käämi. Kestomagneetin aiheuttamaa magneettivuota muuttaa magneettikentässä värähtelevä ferromagneettisesta aineesta tehty kieli. Mikistä ulos saatavaan jännitteeseen vaikuttaa siis kelassa oleva kuparilangan induktanssi (eli tavallaan käämin vaihtojännitteelle aiheuttama vastus, joka taas riippuu mm kelassa olevan langan (kierros)määrästä), magneettien voimakkuus ja kielen värähtelyenergia (jota mikki siis itse asiassa muuttaa sähköjännitteeksi). Joku fyysikko voi halutessaan korjata mun käyttämät termit oikeammiksi, mulle näiden asioiden lukeminen ei koskaan ollut mitään kauhean miellyttävää..
 
Koska DC-resistanssi on kohdillaan on käämi todennäköisesti ehjä. Kielissä tuskin on vikaa, joten vikalähteeksi jää mun mielestä enää jäljelle heikko magneetti.
 
eDit, pientä viilaamista
 
Edit2. Magneettivuon alenemista saattaisi ehkä aiheuttaa heikentyneen magneetin lisäksi myös huono "kontakti" magneetin ja napapalojen välillä tms joku muu härö mikin magneettipuolella.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
MKK
31.05.2005 22:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikin DC-resistanssi on 8k-ohm. Se ei tarkoita mikin ulostulotehoa, vaan mikkiin käämityn käämilangan tasajännitteelle aiheuttamaa vastusta.
 
Hyvä päivä, tänääkin opin jotain uutta.
 
Koska DC-resistanssi on kohdillaan on käämi todennäköisesti ehjä. Kielissä tuskin on vikaa, joten vikalähteeksi jää mun mielestä enää jäljelle heikko magneetti.
 
Eli mikki on periaatteessa ja käytännössä rikki?
 
Edit2. Magneettivuon alenemista saattaisi ehkä aiheuttaa heikentyneen magneetin lisäksi myös huono "kontakti" magneetin ja napapalojen välillä tms joku muu härö mikin magneettipuolella.
 
Eli voisiko tässä olla juuri se ongelma mitä mainitsin, että tämä mikin päälle laitettava kuori ottaa johonkin kiinni, mihin sen ei pitäisi koskettaa?
 
btw... kiitoksia erityisesti spyykolle ja muille. Kiva huomata, että ammattimiehet jakavat tietoaan.
 
/Mika
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
losli
01.06.2005 09:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuo mikki välttämättä rikki ole. Tuo on humbucker ja varsinkin lespa kepeissä hyvin yleistä että tuo neck positio antaa aika paljon enemmän ulos.
 
Useasti joutuu lespoissa säätämään melko alas tuon kaulamikin.
 
Mikit saattavat vain käyttäytyä omasssa kitarassasi kuvaamallasi tavalla.
 
Jos duncanin speksejä tarkastelee niin Jazz:in kaveriksi tallaan suositellaan JB-mallia. Väittävät tämän olevan myös herran itsensä lemppari-kombinaatio. JB:ssä tuo kelan vastus on yli kaksinkertainen verrattuna Jazz:iin, joten output on myös aikalailla toisen lainen.
 
Jos vertaa Jazz:ia muihin spekkeihin niin huomaa että useassa duncanin mikkiparissa tallamikissä on merkittävästi enemmän potkua kuin kaulassa. Kun taas Jazz:ssa mikit ovat melkolailla balanssissa.
 
Voi siis pahimmassa tapauksessa olla että tämä mikkipari ei ole oivallisin valinta omaan kitaraasi.
 
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
MKK
01.06.2005 09:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useasti joutuu lespoissa säätämään melko alas tuon kaulamikin.
 
Ruuvailin testaillumielessäkin jo kaulamikin alle mikkikehyksien. mutta ei vaikutusta.
 
Mikit saattavat vain käyttäytyä omasssa kitarassasi kuvaamallasi tavalla.
 
Sitten täytyy laittaa joko kitara tai mikit "hyväkäyttäytymiskurssille" :) Kaverini rakensi myös samoilla spekseillä oman lespaulinsa, siis:
- body yhdestä palasta mahonkia
- mahonki kansi
- mahonki kaula
- ebenotelauta
- mikit sd:n jazzit
 
ja oikein hyvin toimii. soundi on lämmin ja pehmeä ja täyteläinen.
 
Jos vertaa Jazz:ia muihin spekkeihin niin huomaa että useassa duncanin mikkiparissa tallamikissä on merkittävästi enemmän potkua kuin kaulassa. Kun taas Jazz:ssa mikit ovat melkolailla balanssissa.
 
totta.
 
Voi siis pahimmassa tapauksessa olla että tämä mikkipari ei ole oivallisin valinta omaan kitaraasi.
 
Olen nähnyt tämän parin toiminnassa ja en usko siihen, että kun kitara kytketään vahvistimeen on ero niin suuri, että toisesta mikistä kuuluu alle puolet toisen mikin äänestä. Uskon vakaasti, että jokin on jossain kohtaa "vialla". Myöskin soitinrakentaja jonne kitaran vein nyt tarkastettavaksi ja jonka kurssilla olin sitä rakentamassa, oli hieman ihmeissään tästä ongelmasta, ensimmäinen laatuaan mitä hänkään oli nähnyt... mittarin mukaan kaikki toimii niin kuin pitää mutta ongelma on olemassa.
 
Äähhh... toivottavasti AP soittaa tänään ja saan kitaran, nimetty "MurheenKryyni":ksi :) takaisin työstettäväksi.
 
/Mika
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
losli
01.06.2005 10:12:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten täytyy laittaa joko kitara tai mikit "hyväkäyttäytymiskurssille" :) Kaverini rakensi myös samoilla spekseillä oman lespaulinsa, siis:
- body yhdestä palasta mahonkia
- mahonki kansi
- mahonki kaula
- ebenotelauta
- mikit sd:n jazzit
 
ja oikein hyvin toimii. soundi on lämmin ja pehmeä ja täyteläinen.

 
Kuulostaa erikoiselta. Uskon kyllä että tuossa jotain vikaa on. Les Paulien ja eri mikkivariaatioiden kanssa jonkin verran pelanneena olen huomannut tuollaisen kaulamikin korostumisen olevan yleistä, mutta ei sentään noin paljon.
 
Toivotaan että homma korjaantuu!
 
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
MKK
01.06.2005 10:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa erikoiselta. Uskon kyllä että tuossa jotain vikaa on. Les Paulien ja eri mikkivariaatioiden kanssa jonkin verran pelanneena olen huomannut tuollaisen kaulamikin korostumisen olevan yleistä, mutta ei sentään noin paljon.
Toivotaan että homma korjaantuu!

 
Sain juuri AP-Paasoselta puhelun ja nyt kitara pelittään niin kuin pitää. Vikaa siis löytyi ja se oli sellainen, että mikkiin oli kytketty "väripiuhat" väärin. HITTO, luulisi että tehtaalla olisi töissä muitakin kuin värisokeita ihmisiä!
 
Olen aina arvostanut SD:n tuotteet erittäin korkealle, tämä kyllä hieman murentaa arvostusta.
 
/Mika
 
Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti
vrajala
01.06.2005 10:46:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vikaa siis löytyi ja se oli sellainen, että mikkiin oli kytketty "väripiuhat" väärin.
 
No jopas.
 
Meinasin ensin sanoa notta älä maksa tuota remonttia itse. Mutta mikäli rupeat myyjän/maahantuojan/Duncanin kanssa asiaa setvimään menee siihen melko lailla aikaa. Todennäköisesti saisit vain uuden mikin vanhan tilalle ja vaihtotyöt ym. jäisivät itsellesi. Joten ei taida maksaa vaivaa.
 
Kannattaa silti ehkä laittaa Duncanille tietoa tapahtuneesta. Nuo isot firmat voivat osoittautua joskus hyvinkin korvaushalukkaiksi. Varsinkin kun on kyse tullaisesta ns. korkean laadun tuotteita tekevästä puljusta.
 
Ota näistä sitten selvää
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «