Aihe: asteikoista
1
los_pedros
18.04.2003 21:46:58
Miten treenaatte asteikoita?
mitä skaaloja?
sekvenssejä?
intervalleja?
erilaisia rytmityksiä?
polyrytmiikkaa?
ylimmästä äänestä alimpaan?
Itse olen soitellut lähinnä duurin ja jazzmollin moodeja,
dimi-ja domdimskaalat vähän heikommassa hapessa.
Pitäis nimittäin keksiä uusia sovelluksia, kun ne aika äkkiä edestakaisin veivaamalla alkavat puuduttamaan. Elikkäs laittakaa omia metodejanne näytille niin jos vaikka hieman motivaatio kasvaisi.
Pallisti
19.04.2003 17:28:09
mitä skaaloja?
sekvenssejä?
intervalleja?
erilaisia rytmityksiä?
polyrytmiikkaa?
Pitäis nimittäin keksiä uusia sovelluksia, kun ne aika äkkiä edestakaisin veivaamalla alkavat puuduttamaan. Elikkäs laittakaa omia metodejanne näytille niin jos vaikka hieman motivaatio kasvaisi.

Treenaan aika vähän yhtään mitään, mutta jos satun treenaamaan asteikkoja tms, niin soittelen niitä vaan edestakaisin eri temmoilla. BTW mitä polyrytmiikka bassonsoitossa meinaa?
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
los_pedros
23.04.2003 16:03:47
BTW mitä polyrytmiikka bassonsoitossa meinaa?
tarkoittaa sitä että soitetaan esim neljään menevän biisin päälle kolmeen menevää kuviota. sooloissa kuulee aika paljon käytettävän. 5/4, 7/4 jne. toimii samalla periaatteella.
ExE
23.04.2003 18:12:33
Itse täytyy sanoa, että en tajua juuri pätkääkään näistä asteikoista, saati sitten jostain sekvensseistä.

Asteikoista tiedän sen verran että siinä mennään ylhäältä alas ja se kuulostaa järkevältä ( joo, en osaa selittää).

Onko noista asteikoiden sun muiden osaamisesta mitään konkreettista hyötyä esim. omien biisien tekemisen suhteen ?
Noillahan saa ainakin sormia treenattua melko hyvin ?
Mistä netistä vois löytää sivuja joissa opetettais noita asioita ihan ruohonjuuri tasolta ?
Entä onko kirjoja joita voisin lueskella liittyen asiaan ?
Hullu paljon työtä tekee, viisas soittaa bassoa.
Jesus Muerte
24.04.2003 00:45:28
Onko noista asteikoiden sun muiden osaamisesta mitään konkreettista hyötyä esim. omien biisien tekemisen suhteen ?
No ainakin se hyöty että on edes jonkinlainen aavistus siitä, että mitähän sen maailman parhaan liidin/kompin päälle/alle voi soittaa.

Noillahan saa ainakin sormia treenattua melko hyvin ?

No siinä se suurin hyöty biisien teon ohella on ainakin itsella ollut.
Jesus Muerte
24.04.2003 00:46:41 (muokattu 24.04.2003 00:48:05)
Mistä netistä vois löytää sivuja joissa opetettais noita asioita ihan ruohonjuuri tasolta ?
Entä onko kirjoja joita voisin lueskella liittyen asiaan ?

Kirjoja on kirjastot täynnä ja tältäkin saitilta löytynee asiaa skaaloihin ynnä muihin juttuloihin liittyen. Ja se vielä että itse opettelin kitarakirjoista näitä juttuja, kun jostakin syystä bassolle vähän nihkeämmin näitä kirjastoista löytyy, mutta asiahan on sama vaikka ollaankin oktaavia alempana, ja yleensä paria kieltä köyhempänä.
Hermanni
24.04.2003 02:20:30 (muokattu 24.04.2003 02:24:26)
skaalojakin tärkeempi on kuulla ja tiedostaa mitä soittaa. se et laulaa samalla saman kun soittaa kehittää paljon, siihen olen satsannut, asteikot lähinnä tekniikkaa varten. erilaiset mollit ja dimit ja muut oppii kertatreenillä. sit on vaan kiinni niiden käytöstä. polyrytmejä treenaan ilman bassoakin metronomin kanssa.

kannattaa blokkailla levyltä kaikkia juttuja ja soitella levyjen mukana korvakuulolta, sekin kehittää hyvin.

asteikot ja soinnut ja teoria toki hyvä ja käytännölllinen osata mut kannattaa välttää liian orjallista noudatamista soitossa. vähän tylsäks menee. oma korva kaikkein paras kun oppii kuulemaan.
Karlsson
24.04.2003 08:10:53
BTW mitä polyrytmiikka bassonsoitossa meinaa?

Joka basistin vessalukemistossa Bassplayerissa oli afrikkalaisen basistin Richard Bonan haastattelu, josta tuli ilmi että hän soittelee bassolla polyrytmejä. Soittaessaan bassoriffiä hän voi naputella (tai kai soittaa kuolleita nuotteja) polyrytmissä riffinpäälle pluckauskädellä..

Ja kun näin äijän konserttivideon, niin kyllä se rytmisesti oli aika mielenkiintosta se. Ja soitti niin helpon näköisesti. Ja lauloi samaan aikaan. Ja hymyili kuin hangon keksi.
You can´t look cool and play bass at the same time!
los_pedros
24.04.2003 12:02:29
sori pakko nussia pilkkua mut 7/4 ja 5/4 on tahtilajeja. polyrytmissä on kaksi tai useampi rytmi päällekkäin.
No tahtilajejahan ne on mutta aika usein näkee tuollaista merkintää käytettävän myös polyrytmiikassa. kun aina ei vaan jaksa kirjoittaa 7vasten4 ja 5vasten4. muoto 7vs4 voisi olla toimivampi.
sunspire
12.05.2003 14:13:21
mitä skaaloja?
sekvenssejä?
intervalleja?
erilaisia rytmityksiä?
polyrytmiikkaa?

Kuka tommosia hienouksia oikeesti käyttää? Treenataan sitä biisiä eikä mitään hämäriä teoriasekoiluja. Jos alkaa biisit tympimään, niin sitten improvisoidaan jotain sekavaa, mikä ei kuulu yhtään mihinkään luokkaan. Sitä voi vaikka keksiä ihan oman kuvion, joka on vaikea soittaa ja kuullostaa miltä kuullostaa. Niin mä ainakin teen, kun haluan treenata ja notkistaa sormia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)