Aihe: Elämän peruskysymyksiä: Kuinka/Miksi aloit soittaa bassoa?..
1 2 3
noir
22.04.2003 16:11:53
Huomasin, että käyttäjäprofiiliini oli kajottu mitä julkeimmin, joten tulin tekemään siitä lopun!

Kuinka aloit soittamaan bassoa?(-Vahingossa tietenkin!)

Tilanne oli tämä: En osannut soittaa kitaraa, enkä rumpuja, mutta kavereiden kanssa piti jamitella musiikin tuntien jälkeen. Kukaan muukaan ei moista hallinnut, joten siinähän se, joo.

No mutta miksi jatkoit sitä?(Älykkyysosamääräsi?)/Miksi soitat yhä?

Kaverit on parempia kitaristeja, enkä osaa soittaa vieläkään rumpuja. Lisäksi The Basso on varsin tyylikäs ja munakas soitin.

Kuka on ollut suurin vaikuttajasi basson soittoon?

Black Sabbathia tulee soitettua aika paljon, enemmän kuin muita, eiköhän se siinä ole.

Mistä saat motivaatiota soittoosi?

Basso ei tässä tee taaskaan poikkeusta, ja minulla yleensäkin soittaminen on enemmänkin itseisarvo. Lisäksi on tietysti yhtyeitä ja artisteja, joiden kuunteleminen laukaisee bassohimotuksen. Bassoraidoistaan kehuttu Mudvayne on kohdallani aika ilontappaja: surkea basso, hyi!

Tällä hetkellä mieli tekisi oikeastaan omaakin bassoa, jota minulla siis ei ole. Toisaalta mieleni tekisi kymmeniä muitakin rahakkaita tuotteita, joten katsotaanpas joo.
Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin.
Oan
22.04.2003 17:51:31
Niinhän sitä alkoholistiltakin kysytää, että miksi juot...

Itse aloitin basson soiton vain ja ainoastaan sen takia, että tunsin itseni yliälykkääksi. Sitähän piti sitten jollain tavalla kammeta tasoja alaspäin, että kykeni elämään tavallisten ihmisten kanssa :P

No mutta, bändiprojektejahan tässä nyt on mietiskelty vaahtosammuttimen kokoisesta naskalista lähtien, ja nelikielisen kannattelijasta oli pulaa. Useamman vuoden kitaraa soittaneena oli varsin luontevaa kokeilla väliin muutakin.
Vaikutepuolella hra Steve Harriksesta se taisi lähteä, sittemmin laajeten ties minne.
Pari vuotta siinä meni, ennen kuin tajusi miten hieno instrumentti basso on. Opin jopa oikeasti soittamaankin (tai ainakin opin luulemaan niin), ja kitaraan leipiinnyin kokonaan. Lisäksi löysin toisen Steven, DiGiorgion, mikä sitten antoi lisäpotkua omaan soittoon.
Ja miksikö? Bassossa on munaa. Piste.
"There is no God - but me"
bassline
23.04.2003 11:05:37
Basso oli ainoa vapaa soitin kämpällä..:)
Soitan edelleen ku ei muutakaan osaa..
Mut vaikuttajista voi mainita ehkä suurimmat Jaco Pastorius , Victor Wooten ja Les Claypool..ehkä vielä tuo Rushin Geddy Lee..
Hullujahan ne on kaiki niinkuin mäkin..
hullu....
paavi
24.04.2003 09:55:47

Kuinka aloit soittamaan bassoa?

Musiikkia olen harrastanut pienestä pitäen aina jollain tavalla, en kylläkään mitenkään intensiivisesti. Ainakin se on aina kiinnostanut ja soinut päässä. Kitaran aloitin vasta kun täytin 18 vuotta. Basson ostin puoli vuotta myöhemmin, kun silloiset kaverit huomauttelivat, että hyräilin aina bassokulkua kännissä ja erilaisissa akustisissa sessioissa.

No mutta miksi jatkoit sitä?(Älykkyysosamääräsi?)

Samat kaverit ottivat minut basistiksi. Puhutaan alkuvuodesta -93. Siinä bändissä oli tilaa bassolle ja otinkin heti kunnon improvisatoorisen linjan soitossani. :)

Miksi soitat yhä?

Sittemmin tuli muutaman vuoden tauko bassonsoitossa, mutta -98 nappasin taas basson kaapista, kun nykyinen bändini perustettiin. Basso on hieno soitin, joka pitää omaa majesteetillista reviiriään. En kyllä saisi motivaatiota peruspompotteluun, joka ei sinänsä ole tietenkään yhtään väheksyttävää sekään. Pohjan pitäminen ei vain riitä minulle, senpä takia sitä onkin ajautunut vähän oudompiin kokoonpanoihin.

Jaa-a. Aika perinteiset rockidolit mun ikäluokalle...Burton, Geezer, Flea, John Paul Jones, Jeff Ament....

Siitä musiikista. Kokonaisvaltainen asia, joka rakentuu monesta osasta. Yhä vähemmän merkitsee tekniikka, vaikka siinä onkin paljon tekemistä. Ennenkaikkea haluan tuoda tunteita esiin soitossa. Se on todella vaikeaa varsinkin bändissä, jossa on niin paljon esteitä, odotuksia ja intressejä eri suuntiin. Eli siis missä tahansa bändissä.
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut.
keket
24.04.2003 13:34:14
Elämän peruskysymyksiä.
Seiskan ekalla Musatunnilla. Siitä se lähti.
Aloin kuuntelee Iron Maidenia ja sitte jysähti. Steve Harris on nero.
Miksi soitat yhä?
Kuus ja puoli vuotta soittanu..turhakai sitä ny enää o lopettaa...
No steve harris tottakai. koppotikoppoti.
Mistä saat motivaatiota soittoosi
Aina kun bassoon tartun se motivoi ihan tarpeeksi
matales
24.04.2003 15:27:36
Elämän peruskysymyksiä.

Erääseen Iron maiden-cover-bändiin oli haussa basisti, jolloin minuta kitaristina kysyttiin ja pienen harkinnan jälkeen, kun kuitenkin olin muutamissa treeneissä jo tuota ennen 4:ää kieltä remputtanut, suostuin.
Kun tuossa bändissä olon aikana huomasi että "nämä kullä kuulostasi paljo paremmilta sormin...", ja kun tilaisuus tarjoutui ostaa halvalla ihan hyvä basso, tartuin tuumasta toimeen.
Miksi soitat yhä?
Siinäpä vasta kysymys...mutta, nautin siitä, olen mukana hyvässä bändissä, ja juuri nyt tuntuu kehityksessä nopeuden&tarkkuuden suhteen tapahtuneen harvinaisen iso askel.
No, ilman Steve Harrisin bändiä ei olisi myöskään tuota sen bändin kipaleita veivaavaa cover-pumppua, jotenka tuon ukkelin piikkiin menee tämä.
Kehittymisesta, siitäpä siitä. Ja tottakai aina hyvien kanssa soittaminen motivoi.
Soita polaroid!
Jarski Tolski
24.04.2003 21:51:16 (muokattu 25.04.2003 23:13:39)
Elämän peruskysymyksiä.

Oltiin kaverin kanssa perustettu se eka "bändi". jossa molemmat soitettiin kitaraa. No meitsi tykkäs (ja tykkään edelleen) Hendrixistä, jota satuin kuuntelemaan korvalappusteroilla jollain pitemmällä automatkalla jonnekin, oli jostain syystä menny basso-buusti täysille (oli mulle ihan uusi juttu sillon tämä basso-buusti korvalappustereoissa - oooh). Kasetti kelasi jossain vaiheessa 'Gypsy Eyesia' ... siitä se sitten alkoi: Viikon päästä hinkusin itselleni bassoa, jonka sitten jostain syystä sainkin - säälistä? Ei voi muistaa koska tästä on jo kohta pian kymmenen vuotta aikaa...

Olin silloin vielä niin nuori, eikä kukaan ollut kertonut että basisteja mollataan näin raa-asti ;-P. Ensimmäisen todellisen bändin perustamisen aikoihin olin jo kiintynyt bassoon niin paljon, etten välittänyt rumpalin heittämästä loasta (kovin paljoa). Rumpali kehui soittotaitoa, mutta muisti aina haukkua tyhmäksi, etten vaan tulisi ylpeäksi - jeejee *Niisk* kiitos tästä, mulla on edelleen syvät arvet tästä kohtelusta ;-).

Miksi soitat yhä?

Ne perkele! Basso on OMASTA MIELESTÄNI monipuolisempi soitin kuin kitara tai rummut, ja bassolla on aina "kantava" paikka missä tahansa musiikin tyylilajissa. ...Niin ja viihdyn luonnostani mieluummin taustajoukoissa kuin parrasvaloissa.

Geezer Buttler (Black Sabbath)
Jack Bruce (Cream)
Jack Cassady (Jefferson Aeroplane)
Jonh Paul Jones (Led Zeppelin)
James Jamerson
Larry Graham
Les Claypool (Primus)

(varauksella Steve Harris - en diggaa Iron maidenistä ... mutta piti se koppotikoppoti opetella)

+ kaikki minua taitavammat basistit (ei vaatine paljoa ;P)

- Toisten kanssa musisoimisesta
- Parempien basistien bassottelusta
- Hyvästä musiikista
+-- bassoraita kuuluu kunnolla
+-- biisi groovaa kuin hirvi
+-- bassoraita on soitettu todella "mielenkiintoisesti"
+-- bassoraita on soitettu hyvällä maulla (toisten mielestä tämä ja edellinen kohta eivät voi pitää paikkaansa samaan aikaan... kummallista ;p).
sidie
25.04.2003 18:56:07 (muokattu 25.04.2003 18:57:32)

Joo.. soitin ekaks kitaraa mutta sittenpa lähti bändistä basisti kävelee, ja mun piti vaan vähän aikaa tuurata kunnes löytyis uus basisti... Mutta kuinkas sitten kävikään?

No sen kun tietäisin oisin paljon paljon viisaampi, eli en siis voisi olla basisti ;)

Miksi soitat yhä?

Koska on jääny se vaihde päälle.. kivaahan tää on

Jaa-a.. Kaikki ne kuumat basistit joiden housuissa tahtoisin olla.. ;)

Kun kuuntelen jotain hiton hyvää musaa mikä sattuu sopimaan yhteen mun sen hetkisen mielentilan kanssa..
I used to be paranoid, but now I KNOW they're after me...
R-A
26.04.2003 09:56:01
Olin soitellut muutaman vuoden kitaraa kun kaverit pyysivät rock'n roll bandiin soittamaan bassoa...
no tämän jälkeen tuli muita bändejä ja aina tuntui kitaristeja riittävän, mutta basistia puuttui, joten...
Miksi soitat yhä?
Välillä oli lähes kymmenen vuotta taukoa, mutta nyt on taas ollut kovaa menoa muutaman vuoden ja basso tuntuu yhä enemmän siltä 'oikealta soittimelta'.
Oikeastaan minuun on vaikuttanut aina enemmän hyvät biisit kuin itse soittajat, mutta jos joku pitäisi nimetä niin Jaco.
Hyvästä musiikista, bändikavereista, hienoista treeni&keikkafiiliksistä, uuden oppimisesta, etc.
-- same shit - different day --
MrQ
28.04.2003 16:09:30

Järkeilin kymmenn vanhana että niitäkin tarvitaan. Olisi pitäyt vaan jatkaa astronomian parissa...

No mutta miksi jatkoit sitä?

Koska meitä tarvittiin oikeasti.

(Älykkyysosamääräsi?)

146

Miksi soitat yhä?

Koska kitaristi ei anna mun soittaa kitaraa.

Ei juuri ketään, vaikka pastoriusta ja claypoolia tuleekin ihailtua. Väsyneenä päivän Flea rokkaa, mutta v*ttu kun siellä on ne muut pässit sohimassa instrumenttejaan.

Musiikistani. Oluesta. Muusistani.
Zuba
28.04.2003 16:27:16
Se oli sitä aikaa kun olin 7. luokalla. Siinä vaiheessa oli helppo päätös ottaa valinnaiseksi musiikitunnit. Pakko myöntää, että silloisella musiikinopettajalla oli sormensa pelissä. Muutama kaveri niitä aikoja jo soitteli kitaraa ja jotta siellä tunneilla jonkinnäköistä kokoonpanoa saatiin aikaan, hyppäsin basson kimppuun. Jotenkin basson koko olemus miellytti silloin joten en edes harkinnut mitään muuta soitinta. Siitä se sitten lähti.

No mutta miksi jatkoit sitä?
No hemmetti, koska se on mukavaa! Musiikki on aina ollut mulle tärkeää ja kun vielä osasi jotain jotenkin soittaa niin vielä mukavampaa. No ilmeisesti melko pakollinen kuvio tuossa yläasteiässä on myös nämä jonkin näköiset bändiprojektit. Oli se bändin taso sitten mitä vain, mutta pääasia että sai tuntumaa musiikkiin ja nautti jostain.

Miksi soitat yhä?
Eteenpäin ajaa tietenkin yletön mukavuus! Musiikki on elämäntapa ja soittaminen minun kieli. En ole ikinä ollut kovin ahkera treenaamaan, mutta aina jotain jää matkalta mukaan. Basistejahan on paljon, mutta hyvät ovat harvassa. Ja juuri sellaiseksi yritän tulla, vaikka matkaa vielä onkin paljon. Yläasteiän jälkeen sain mahdollisuuden soittaa tanssimusiikkia erilaisissa pippaloissa. Yleisölle esiintyminen on aina jotenkin sisältänyt fiiliksen "tajuatteko te mitä mä yritän tässä nyt sanoa?" Ja sitä yritän aina sanoa, että musiikki on maailman hienoin keksintö! Kaikkine tyyleineen ja vivahteineen...

Näitähän on ollut paljon, liian paljon. Eri "aikakausina" ollut eri vaikuttajat. Mutta ensimmäinen oli kyllä Flea, se sykähdytti. Muita nimiä sen jälkeen on ollut Marcus Miller, Wooten, Patitucci, Zender, Larry Graham. Varmasti unohdin monta nimeä.

Nykyisestä bändistä, hyvästä musiikista, kunnon groovesta ja ehdottomasti onnistumisen ilosta. Se fiilis kun uuteen biisiin saa mielestään onnistuneen jutun ja bändin äijien ilmeistä näkee soittaessa, että Tämä Toimii, se se vasta jotain. Ja aina on tahto ja mahdollisuus tulla paremmaksi. Toisaalta saan motivaatiota myös basistivitseistä. Sitä jotenkin haluaa näyttää, ettei ne basistit niin turhia äijiä olekkaan. (onneksi aika yleinen tieto sentään) Paljon heidänkin harteillaan lepää.. Ja kyllä basistit ovat leppoisia vekkuleita ukkoja :)

Jotain tuohon tyyliin mä tätä juttua fundeerasin.
Play that funky bass..
Rikke
28.04.2003 17:51:38 (muokattu 30.04.2003 14:46:15)

Kaks kaveria oli perustamassa bändiä vaikka kumpikaan ei osannut soittaa mitään, no yks vähän kitara rimputtaa... Näistä toinen, "laulaja" sano mulle että rupee soittaa bassoa. Olin aina unelmoinu jonkun soittimen soittamisesta ja siitä se sitten lähti.

Miksi soitat yhä?

Miksi en?

Enpä tiedä, mutta näistä kuuluisista se ois varmaan Flea.

No sitä motivaation puutetta on nyt lähiaikoina vähän ollut. Mutta mutta kai se on ihan kaikesta, musiikista, elämästä ja sen sellaisesta.
Jos kerran pitää lähteä, niin lähdetään sentään kunnon ryskeellä!
Bassballs
02.05.2003 15:01:28

No joo. Tenavana soitin musiikkiopistossa klassista kitaraa, mutta jossain vaiheessa se ei ollut enää niin coolia, vaan piti saada sähköä perseeseen, joten liityin musaopiston bändikouluun sähkökitaristiksi, vaikka jo silloin basso oli pääaineena (ÄO ei varmaan mitään eliittiä). Jossain vaiheessa sitten ihastuin basson munakkuuteen, minkä voi myös kääntää hellyydeksi, eikä tuo plekukaan oikein istunut käteen.. Sitten ostin nauhattoman ja sanoin että "perkele, kun kuullostaa hyvältä".
Onhan tuota kontraakin kansanmusiikkimielessä lähinnä tullut soiteltua.

Ennen kuuntelin lähinnä hyviä kitaristeja Claptonista Vaihin ja Knopflerista Satrianiin. Sitten tuli Jaco, S.Clarke, Prestia, Mark White ja muut kovat jannut. Nykyään cd-soittimen on vallannut Dave Weckl Masterplanillaan ja Synergyllä.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
hörhö
07.05.2003 11:18:55

No pitää kai tää tehdä, kun pyydettiin.

Olin renkannut koskettimia ja kaverin aloittelevasta yläasteen bändiviritelmästä puuttui basisti. Alkuun soitin bassoja synalla, kunnes hankin basson ja aloin tutustua siihen.

Tuntui harvinaisen mukavalle ja mielenkiintoiselle vehkeelle. ÄO 138 mensan virallisen testin mukaan.

Miksi soitat yhä?

Miksi en? Kivaa on, niin ei tee mieli lopettaa.

Niitä on ihan liikaa. Mainitaan nyt basisteista Pastorius, Pohjola, Chris Wood ja Paul Jackson. Poimin ideoita paljon myös klasarin kentiltä.

No sitä nyt on liian vähän ajanpuutteen vuoksi. Soitan silloin, kun muilta jutuiltani kerkeää, kun ei ole mitään muutakaan järkevää tekemistä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
misfit
08.05.2003 12:48:58
Butler oli coolimpi filmeissä kuin iommi.
mossas ja jamitteli tosissaan ja ajattelin että tollainen mäkin haluun olla.
ja sit näin cliff em all:in joka viimeisteli kaiken.
would you like to see the pope by the end of the rope
mr.bungle
08.05.2003 15:57:22

No ensin oli hevi jolloin ryhdyin kaverin pyynnöstä soittamaan e-kieltä kitarakuvioiden päälle, mutta musaa aloin soittaan vasta parin vuoden nypellyksen jälkeen kun innostuttiin parin kaverin kanssa rokkaamaan funkyä (reenit on kummasti kivempia kun voi hyppiä&jamittaa ja tietää että muutkin tykkää musasta) ja Fleahan oli kova sana. Claypooliakin ja p-funkkiakin tuli ihmeteltyä, mutta nykyinen soittotyyli on kyllä melkein kopioitu BSSM-aikaiselta Flealta. Tai ainakin toivon niin. Basso vaihtui funkympään, plektra syötettiin sorsille ja släppäys oli sopivan päällekäyvää. Sanoisin siis että varsinainen basson soittaminen alkoi vasta tuossa vaiheessa, motiivina hauskanpito. Nyttemmin aika menee jats-fuusiojameissa ja tietokoneelle mitä erilaisempia projekteja nauhoitellessa. Plektrakin on kaivettu sorsan rectumista takaisin satunnaiseen käyttöön.
sunspire
11.05.2003 22:49:56 (muokattu 12.05.2003 10:51:44)
Miksi?
Lukioaikoina kaveri (rumpali) perusti bändin toisen kaverin kanssa (kitaristi). Kumpikaan heistä ei osannut soittaa yhtään mitään, joten he soittelivat jotain sekavaa örvellystä pari kuukautta itsekseen. Sitten ko. bändin rumpali pyysi minua siihen viritelmään basistiksi.

Tuohon päivään mennessä en ollut soittanut kuin nokkahuilua, ja sitäkin äärimmäisen huonolla menestyksellä. En tiennyt musiikista yhtään mitään, enkä ikinä olisi kuvitellut rupeavani soittamaan yhtään mitään. Ei siinä sitten mitään kummempia. Kukaan ei osannut yhtään mitään, mutta kuitenkin ruvettiin soittelemaan omia outoja "biisejä". Kovereita kukaan ei osannut, joten niitä ei siis harrasteta edelleenkään. Nykyään (pari vuotta myöhemmin) kukaan ei edelleenkään tiedä musiikista mitään, mutta kuitenkin soitellaan ihan suht kivasti ja demoa ollaan seuraavaksi kovasti tekemässä. Porukka on vaihtunut vinhaan vauhtiin ja vanhasta on jäljellä vain minä ja rumpali. Kaikki muut jäsenet on uusittu ja vaihdettu tuhanteen kertaan, mutta kaksi perustajajäsentä pysyy.

Miksi jatkaa?
Mä olen alkanut tykätä basson soitosta. Matala saundi tukee muiden soittoa ja tuo biisiin syvyyttä. Sitäpaitsi tässä hommassa pääsee luomaan kokoajan kaikkea uutta ja kivaa. Kitaraan en siirry, kun plektra ei pysy käsissä ja rumpujen soitosta tulee pää ja kaikki paikat kipeeks. Laulaa en osaa enkä edes halua, joten olen tyytynyt basson varressa roikkumiseen.

Idoli?
Ei ole.

Siis: jos haluat värvätä bändiisi basistin, pyydä mukaan sitä kaveria, joka ei tiedä minkään soittimen soittamisesta yhtään mitään. Niin mulle ainakin kävi, eikä hetkeäkään ole tarvinnu katua eikä hävetä.
Pänkäle
12.05.2003 01:35:18
Elämän peruskysymyksiä.

Jaa-a, se perinteinen, kaverit ehotti et rupeeppa pasistiksi. no mikäs siinä kun pari vuotta oli ollut mielessä, että jos sitä vaikka opettelis soittaan jotain.. :)

No kun siihen jää koukkuun!

Miksi soitat yhä?
Koska olis ihan hienoa oppia soittaan Tommy the cat joku päivä..

Claypool, Flea, Yrjänä? :)

Siitä äänestä, mikä bassosta lähtee kun kunnolla peukalolla kurmuuttaa.
Kokenut merten kapteeni.
noaid
15.05.2003 19:57:33 (muokattu 23.07.2003 22:36:23)

13-vuotiaana se alkoi. Yritin soittaa ensin pari vuotta kitaraa, mutta koska älykkyysosamääräni ja kärsivällisyyteni ei riittänyt siihen, ajauduin basson varteen.

ÄO ei ole noussut vieläkään. Kärsivällisyys on onneks parantunut.

Miksi soitat yhä?

Jaa-a. En oo tajunnu lopettaakaan.

Petri Walli, Victor Wooten, Jukka Jylli, Janne Joutsenniemi, Marko Liski, Ville Valo,

EDIT: Tony Levin, Bootsy Collins.

Hyvästä bassosoundista ja hyvistä biiseistä. Ikävä kyllä kumpiakaan ei löydy turhan usein.
No fiddu...miten tähän saa importattua skannatun nimmarin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)