Aihe: Musiikista ammatti?
1 2 3 4
coffeemaker
23.04.2003 21:41:46
Musiikki on mulle rakas harrastus, enkä halua harrastuksesta ammattia. Haluan säästää mielenkiintoni musiikkiin ja tulla töistä kotiin nauttimaan musiikista.
'I am too lazy to live and too afraid to die'
Jabbe
23.04.2003 22:34:41 (muokattu 23.04.2003 22:35:31)
No, ainakin se mun täytyy omasta kokemuksesta sanoa, että ihan mitä tahansa voi tehdä työkseen ja toimeentulonsa eteen, jos siihen riittää kutsumusta ja vimmaa. Eli jos sulla on draivi hakea työ musiikin saralta, niin mikä ettei - kilpailu on kovaa, mutta ihan rehellinen ahkeruus ja tietty duunarimentaliteetti palkitaan. Se, että hoitaa hommansa eikä sälytä sitä toisille, ja ihan käytöstavat ja kohteliaisuus. Noi on huomattavasti tärkeämpiä kuin virtuoosimainen soittotaito, ellet sitten oo nimen omaan studiomuusikoksi hakemassa.

No en varmaan studiomuusikoksi pelkästään ainakaan aio. Monipuolisuus olisi plussaa työssä. Ja se, että saa tehdä oma musaansa, vaikka sitten vapaa-ajalla, mutta kuitenkin. On niin helvetisti hyviä musiikillisia ideoita mitä haluaisin toteuttaa. Vielä ei kuitenkaan tieto-taito ihan riitä, vaikka sitäkin alkaa vähän jo olla.

Koulu kannattaa hoitaa, vaikka olis miten tervanjuontia, koska tietty yleissivistys on se, mistä sä jatkossa ammennat. Kas, nuorena otetaan omasta musiikillisesta alagenrestä ne säännöt, myöhemmin laajennetaan muihin musiikinlajeihin, ja lopulta otetaan ideaa vaikka tähtitieteestä, alkueläimistä tai kaaosmatematiikasta.

Mitenkäs tuo musiikillinen genre? Minulla kun ei ole mitään yhtä genreä ylitse muiden, vaan opiskelen/soitan/kuuntelen niin jazzia, klassista, poppia kuin konemusaa ja kansanmusaakin (pikkuveli on ihme folkfriikki..). Pitäiskö keskittyä paremmin johonkin yhteen vai pitää sivistys laajana? Siinä laajuudessa on tietenkin se miinuspuoli että ei voi niin syvälle mennä mihinkään.

Pari mun kouluaikaista kaveria jätti koulun kesken tullakseen kitarasankareiksi, ja yllättäen molemmista tuli verrattain kuuluisia kitaristeja. Toinen on vielä elossakin. Sellaista kituuttamistahan se on, jos se on ainoa duuni mistä rahaa saa; eikä sitä rahaakaan oikeasti tule kuin biisinkirjoittajille, ellei sessiota oo ihan 24/7 kuten muutamilla täälläkin. Mutta sen kaltaista ammattilaisuraa tuskin tällä hetkellä ajattelet.

En ajattele. En halua kitarasankariksi. Ihan vaan tekee mieli viettää loppuelämä (!) musan parissa puuhaillen.

Kerää tietoa, opi ymmärtämään, sovella tietoasi, näe asioiden syklit. Hyvänä oppilaana olemisessa ja pelkässä arvosanojen keruussa ei oo mitään järkeä, mutta koulussa saattaa oppia kaikkea ihan tarpeellista.

Tietoahan tässä kerään koko ajan, sen takia täälläkin pyörin, oppimassa teiltä viisaammilta (no, ehkä välillä tulee jauhettua paskaakin mutta se on sivuseikka..). Eiköhän se elämän tarkoitus ole oppia ymmärtämään? En minä sitä koulua periaatteessa ajattelekaan kouluna, yritän nähdä pintaa syvemmälle ja huomata, että siellä oikeasti on tarkoitus oppia jotain.

Tulipa taas sanottua.

Niinpä tuli. Sano ihmeessä lisää, sen verran hyvää juttua tulee! :)

EDIT: Äidinkieli on onneksi jotenkin hallussa, mutta aina sattuu mokia.
Mikä on Hoho. ? - Murentuneet perhearvot.
Retroneck
24.04.2003 05:01:24
On kanssa käyny pari kertaa mielessä lopettaa lukio, joka nyt on ihan loppusuoralla. (Ei siis lopussa, huom.). Nimenomaan musiikin takia, tai myös ikäänkuin lopetuksen seurauksena ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi jonkun perustyön hankkiminen: rahan tienaaminen kunnon soittokamoihin: biisien tekeminen ja myös rahallinen menestyminen musiikilla. Nyt suunnitelmat ovat vähän (luultavasti) muuttuneet, ja ajattelin nyt ainakin lukion viimeistellä, ja alkaa sitten miettimään muuta.
absqua
24.04.2003 08:14:31 (muokattu 24.04.2003 08:23:17)
Mitenkähän paljon kannattaa panostaa soittimen treenaamiseen, (musiikin) teorian ja historian opiskeluun ja lukio-opintoihin? Vaikea löytää sellaista sopivaa suhdetta, tasapainoa noiden välille.

Niin, ja sitten on vielä eräs ongelma joka haittaa merkittävästi kaikkia, varsinkin syö liian paljon vapaa-aikaa... arvaako kukaan mistä on kyse..? :)

Eräs ongelma on varmaankin nuo seurustelupuuhat, ne kun tuppavat viemään aikaa nuoren ja vähän vanhemmankin herran elämästä.

Kouluasioista sen verran, että yo-todistus on tosiaan hyvä olla takataskussa jos joskus tekee mieli opiskelemaan jotakin (ja yllättävän monilla tekee mieli myöhemmällä iälläkin vielä!). Ei kannata feidata lukiota ihan heppoisin perustein IMO. Toinen hyvä asia papereiden lisäksi, jopa papereitakin tärkeämpi, on yleissivistys jota lukiostakin saa. Omista lukiovuosistani on kulunut jo vuosikymmen ja olen opiskellut musiikin lisäksi muutakin, mutta huomaan silti että monilla elämänalueilla yleistietoni hatarana mutta olemassaolevana pohjana on se sivistys minkä lukiossa ehti muiden aktiviteettien (tupakka viina ja villit naiset) ohella itseensä imemään. Tätä henkistä voimavaraa ei kannata vähätellä, sillä vaikka omassa elämässään keskittyisi vain musiikkiin, niin mahdollisimman laaja yleissivistys ja muiden taiteiden / estetiikan tuntemus on aivan oleellista kun ruvetaan puhumaan raa'an soittotekniikan, kamojen tai muun triviaalimman tiedon sijaan esim. musiikin sisällöstä tai musiikillisista kokonaisuuksista.

Laaja-alaisuus on kannatettavaa ja sitä asiaa lukion loppuun käyminen vahvistaa, ainakin periaatteessa. (riippuu myös itse kunkin opiskelumotivaatiosta ja -tavoista ;-) Tietenkään ihmisen yleissivistys ei ole kiinni siitä onko käynyt lukion vai ei - kenenkään arvoa ei mitata koulutuksella. Pointtini onkin se, että lukion käymällä matkaan tarttuu ihan ilmaiseksi yo-papereiden lisäksi aimo annos muutakin.

EDIT:
Mielipiteeni kysymykseesi: Sinuna keskittyisin nyt kahteen asiaan, eli instrumentin treenaukseen/bänditreeneihin ja lukio-opintoihin. Musiikin teoria ja historia kannattaa ottaa työn alle vasta lukion jälkeen (perusteluna mm se että lukion fysiikan ja historian kurssit tarjoavat hyvää taustatietoa näille aiheille. Musiikin historia aukeaa kokonaisvaltaisemmin kun alkaa maailmanhistorian päälinjat ja Euroopan historia olla hanskassa, jolloin musiikinhistorian tapahtumat voi suoraan peilata kulloiseenkin maailmantilanteeseen. Musiikin teorialla ja fysiikalla on myös hyvin paljon tekemistä keskenään.) Kaikkein parasta on jos satut vielä käymään musiikkilukiota, jossa nämä asiat voi luontevasti yhdistää. Minä en käynyt ja se oli virhe. ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Jabbe
24.04.2003 08:37:54
Minä: Niin, ja sitten on vielä eräs ongelma joka haittaa merkittävästi kaikkia, varsinkin syö liian paljon vapaa-aikaa... arvaako kukaan mistä on kyse..? :)

absqua: Eräs ongelma on varmaankin nuo seurustelupuuhat, ne kun tuppavat viemään aikaa nuoren ja vähän vanhemmankin herran elämästä.

Eiku mä meinasin lähinnä tätä Muusikoiden.nettiä... :)))

Hoho.
Jabbe
24.04.2003 08:41:10 (muokattu 24.04.2003 08:41:34)
Laaja-alaisuus on kannatettavaa ja sitä asiaa lukion loppuun käyminen vahvistaa, ainakin periaatteessa. (riippuu myös itse kunkin opiskelumotivaatiosta ja -tavoista ;-) Tietenkään ihmisen yleissivistys ei ole kiinni siitä onko käynyt lukion vai ei - kenenkään arvoa ei mitata koulutuksella. Pointtini onkin se, että lukion käymällä matkaan tarttuu ihan ilmaiseksi yo-papereiden lisäksi aimo annos muutakin.

Okei, jatketaan sitten loppuun kunnolla. Eipä tuo yleissivistys varmaan haittaakaan. Mutta kannattaiskohan jättää vaikka saksa kirjoittamatta, sekun ei oikein suju ja stressaa ihanasti jos yrittää siihen panostaa...?

EDIT:
Mielipiteeni kysymykseesi: Sinuna keskittyisin nyt kahteen asiaan, eli instrumentin treenaukseen/bänditreeneihin ja lukio-opintoihin. Musiikin teoria ja historia kannattaa ottaa työn alle vasta lukion jälkeen (perusteluna mm se että lukion fysiikan ja historian kurssit tarjoavat hyvää taustatietoa näille aiheille. Musiikin historia aukeaa kokonaisvaltaisemmin kun alkaa maailmanhistorian päälinjat ja Euroopan historia olla hanskassa, jolloin musiikinhistorian tapahtumat voi suoraan peilata kulloiseenkin maailmantilanteeseen. Musiikin teorialla ja fysiikalla on myös hyvin paljon tekemistä keskenään.) Kaikkein parasta on jos satut vielä käymään musiikkilukiota, jossa nämä asiat voi luontevasti yhdistää. Minä en käynyt ja se oli virhe. ;-)

Hmm.. fysiikka on laajana, mutta jouduin jättämään historian kokonaan pois koska aika ei millään riittänyt. Yhteiskuntaoppia muutama kurssi, laaja psykologia ja vielä pari kurssia filosofiaa. Siinäpä nuo minun reaalini. Riittäisköhän? En ole musiikkilukiossa, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen tähänkin. Ja meillä on Suomen paras musiikin opetus!!! :)
absqua
24.04.2003 08:57:01 (muokattu 24.04.2003 08:58:17)

Okei, jatketaan sitten loppuun kunnolla. Eipä tuo yleissivistys varmaan haittaakaan. Mutta kannattaiskohan jättää vaikka saksa kirjoittamatta, sekun ei oikein suju ja stressaa ihanasti jos yrittää siihen panostaa...?

En osaa sun puolesta tuollaiseen vastata.Minulla kielistä onolluthyötyä, mutta joillekin toisille ne ovat olleet ajanhukkaa. Parempi kuitenkin feidata pelkkä saksa kuin koko koulu jos nyt kärjistetään hieman.

Hmm.. fysiikka on laajana, mutta jouduin jättämään historian kokonaan pois koska aika ei millään riittänyt. Yhteiskuntaoppia muutama kurssi, laaja psykologia ja vielä pari kurssia filosofiaa. Siinäpä nuo minun reaalini. Riittäisköhän? En ole musiikkilukiossa, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen tähänkin. Ja meillä on Suomen paras musiikin opetus!!! :)

Laaja fysiikka tarjoaa hyvää tietoa. Lisäksi reaalin selvittää kaikkein vähimmällä työllä kun ottaa fysiikan haltuun kunnolla. Tai ainakin silloin 10v sitten selvitti - en tehnyt reaalissa yhtäkään kirjallista vastausta, pelkkiä laskutehtäviä vain. Klo 12 pääsi jo lähtemään. ;-)

Historia on kyllä iso kakku, mutta siellä on paljon asiaa. Filosofia voi olla paras aine, mutta siinä iso osa lepää innostavan opettajan harteilla.

Toivottavasti tästä rupattelusta on jotain iloa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Fortune
24.04.2003 10:03:18

Ei haittaa, koska eihän yritykset erota työntekijöitään.

Hoho.
Kaupallisuus on ihkua!
www.anttischroderus.com
takamine
24.04.2003 14:03:01

Kuulostaa tutulta!
Kävin lukion läpi ihan vaan sen vuoksi, että jatko-opinnot musiikin saralla olivat mahdollisia. Kas kun moni musiikkialaan liittyvä koulu vaatii lukio taustan.

Eli käy lukio väkisin loppuun ja opiskele muuna aikana musiikkia laidasta laitaan. Ja kun jatko-opiskelu koittaa esim. musiikkiteknologian parissa, niin johan alkaa hommat rullaamaan. Ei se opiskelu enää sitten niin tuskaa ole ja opiskeluelämä alkaa vasta lukion jälkeen! Ja positiivista on myös se, että silloin sitä vasta alkaa tulla kunnon musiikkialan tuttavuuksia.

Eli koitahan hyvä velisini jaksaa vielä jonkun aikaa!
Kyllä livenä lähtee!
Hermanni
24.04.2003 14:09:26
fakta on et musiikin ammattilaisilla tulee pikkasen vaikeempaa löytää ammatti tulevaisuudessa kun nyt koulutetaan jo vähän liikaa. muutamien viime vuosien aikana opiskelupaikkojen määrä kasvanut ja nyt on jo se tilanne et vakituisia töitä alkaa olla aika vähän. tosin kkohta musiikkioppilaitoksissakin suuri ikäluokka jää eläkkeelle ja eri soitinten opettajien paikkoja varmasti on avoinna.

ihan esiintyväksi muusikoksi sitten ei se tutkinto ja akateeminen koulutus varmaan ensimmäinen kriteeri ole.
Grapevine
24.04.2003 15:30:18 (muokattu 24.04.2003 18:06:46)
fakta on et musiikin ammattilaisilla tulee pikkasen vaikeempaa löytää ammatti tulevaisuudessa kun nyt koulutetaan jo vähän liikaa. muutamien viime vuosien aikana opiskelupaikkojen määrä kasvanut ja nyt on jo se tilanne et vakituisia töitä alkaa olla aika vähän. tosin kkohta musiikkioppilaitoksissakin suuri ikäluokka jää eläkkeelle ja eri soitinten opettajien paikkoja varmasti on avoinna.

ihan esiintyväksi muusikoksi sitten ei se tutkinto ja akateeminen koulutus varmaan ensimmäinen kriteeri ole.

Mä haluaisin tehdä musiikkia ammatikseni, mutta en halua mennä mihinkään opiskelemaan musiikkia. Haluan vain tehdä hittejä ja tienata niillä rahaa. Olisiko jotain vinkkejä?

Tekisi mieli lopettaa lukio. Joissain aineissa olen pärjännyt suht hyvin, mutta jotkut aineet ovat todella vastenmielisiä, lähes mahdottomia suorittaa minulle. En oikein tiedä mitä minun pitäisi tehdä tässä odotellessani että minusta tulee kuuluisa hittinikkari.
Nuages
24.04.2003 15:42:45
Itsekin haluaisin musiikista ammatin, mutta kun aloitin harrastukseni kunnolla vasta 16-vuotiaana, niin voi olla vähän nihkeää, vai mitä ootte mieltä??
Kaukana väijyy ystäviä...
Grapevine
24.04.2003 17:11:02
Itsekin haluaisin musiikista ammatin, mutta kun aloitin harrastukseni kunnolla vasta 16-vuotiaana, niin voi olla vähän nihkeää, vai mitä ootte mieltä??

Ei se oo ollenkaan hankalaa. Kasaa bändi, tehkää hyviä biisejä ja hommatkaa levydiili.
Jabbe
24.04.2003 18:00:14
Mä haluaisin tehdä musiikkia ammatikseni, mutta en halua mennä mihinkään opiskelemaan musiikkia. Haluan vain tehdä hittejä ja tienata niillä rahaa. Olisiko jotain vinkkejä?

Tee hitti ja tienaa rahaa. Jos onnistuu niin lopeta lukio. Mutta jos nyt lopetat, niin miten se muka auttaa asiaa? Voi niitä hittejä tehdä ihan milloin huvitta... jos osaa.
Jabbe
24.04.2003 18:00:39
Eli koitahan hyvä velisini jaksaa vielä jonkun aikaa!

No koitetaan sitten, kiitos vaan kannustuksesta! :)
Grapevine
24.04.2003 18:03:00 (muokattu 24.04.2003 18:05:48)

Tee hitti ja tienaa rahaa. Jos onnistuu niin lopeta lukio. Mutta jos nyt lopetat, niin miten se muka auttaa asiaa? Voi niitä hittejä tehdä ihan milloin huvitta... jos osaa.

Lukion lopettamisesta olisi se hyöty, että siellä ajan tuhlaamisen sijaan voisin käydä töissä ansaitsemassa rahaa. Rahoilla voisin ostaa hyvät soittokamat. Hittejä olen jo tehnyt vaikka kuinka paljon.
Nuages
24.04.2003 18:18:37
Hittejä olen jo tehnyt vaikka kuinka paljon.

Rohkenen epäillä...
Kaukana väijyy ystäviä...
Vilhelmus
24.04.2003 18:19:46

Lukion lopettamisesta olisi se hyöty, että siellä ajan tuhlaamisen sijaan voisin käydä töissä ansaitsemassa rahaa. Rahoilla voisin ostaa hyvät soittokamat. Hittejä olen jo tehnyt vaikka kuinka paljon.

Heittäkää nyt tuo *askanjauhaja pois.
Äh. Näen Maheja kaikkialla.
Fortune
24.04.2003 18:25:04

Heittäkää nyt tuo *askanjauhaja pois.

Signaturesi kertoo kaiken. Menisivät sinne Turbon foorumille häiriköimään toisiaan.
Kaupallisuus on ihkua!
www.anttischroderus.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)