Aihe: Hifi kajarit vai Studio Monitorit?
1 2
Risk
27.05.2005 14:33:15 (muokattu 27.05.2005 14:40:30)
Hifikaiuttimet ja studiomonitorit eivät välttämättä ole ominaisuuksiltaan kaksi eri asiaa. Sana "hifi" on lyhenne sanoista high fidelity, eli hifin tavoite on siis määritelmällisesti olla "uskollista" toistettavaa materiaalia kohtaan ja kuulostaa oikealta ja luonnolliselta. Usein kuitenkin hifi mielletään tarkoittamaan mahdollisimman miellyttävää äänentoistoa, mistä ei välttämättä ole aina kysymys.
On toki olemassa paljon ns. "hifikaiuttimia" jotka värittävät ääntä tarkoituksella tai vahingossa suuntaan tai toiseen ja siksi usein ajatellaan että studiokäyttöön tarkoitetut tarkkailukaiuttimet ovat ainoita neutraaleja tai analyyttisiä kaiuttimia. On kuitenkin olemassa paljon ei-studiokäyttöön-suunniteltuja kaiuttimia jotka hoitavat homman aivan yhtä hyvin, elleivät paremminkin kuin juuri studiomonitorit.

EDIT: Itse kysymykseen vastauksena, että kannattaa käydä tsekkaamassa Dynaudion Audience 42 ja Audience 52 tuossa hintaluokassa.
BotneLapio
27.05.2005 16:48:19
No tolla budjetilla saat jo Behringerin 2030A:t ja sen uuden niihin tarkotetun subbarin. ;)
-=Botnee!!=-
MikkoPaskavasara
27.05.2005 17:23:37

Itselläni on nuo Behrun aktiiviset B2030A-montut ja oikein hyviltä kuulostavat............... hintaisiksiin. Heh, kaikki Genelec-miehet olivat varmasti jo nousemassa sotajalalle! :) Tottakai mitä enemmän rahaa pistät palamaan niin sitä parempaa saat, mutta en usko että Behrua parempaa hinta-laatusuhdetta löydät helpolla.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
lurkki
27.05.2005 17:43:54
mutta en usko että Behrua parempaa hinta-laatusuhdetta löydät helpolla.

Mut kyl Tannoyn mukana saa myös brandin ja pitkän historian sekä hulppeat referenssit ;-)
JPQ:n budjettiin putoaa jopa passiivinen System 600.
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
Timo JM
28.05.2005 09:49:21

Meikäläisen edessä nököttävissä monitoreissa lukee ALESIS Monitor One. Hyvät ovat ja varsinkin edulliset.
...siis mun mielestä.
kjh
28.05.2005 15:25:49 (muokattu 28.05.2005 15:31:38)
No eivät ne genelecitkään paljoa kalliimmat ole, kyllä 8030 parin saa 900e:llä ja minä ainakin olen aivan otettu noista. Onhan noita lehdistössäkin kehuttu. Nuo sitäpaitsi toimivat mainiosti lähietäisyydellä, itselläni on nuo pienillä omatekemillä jalustoilla työpöydällä. Pitää varmaan hankkia tuleva 7050B subbarikin pelkästä kiitollisuudesta...

Noiden hifikajareina käyttö sitten riippuu varmaan paljolti mieltymyksistä. Jos pitää tarkasta äänentoistosta, esim. erottelevilla kuulokkeilla kuuntelusta, niin nuo voisivat toimia hyvinkin. Äänitteiden virheet nimittäin kuuluvat selvästi, joka on hyvä jos olet itse tekemässä niitä, mutta kuuntelunautinnon kannalta sitten taas toinen juttu.
lion
28.05.2005 19:11:14
minun päässäni sana hifi taipuu aina tarkoittamaan kaiuttimia, joiden tarkoituksena on toistaa ääntä mahdollisimman miellyttävästi korvaan keinoja kaihtamatta.

- Li'oN
pop pop pop - kornipop kuplii kattilassa
v.z. dean
28.05.2005 22:56:31 (muokattu 28.05.2005 22:57:10)

Mulla on Amphionin Argonit (käytettynä 400e/pari) kotistereoissa ja yhden demostudiosession tarkkailu on vedetty niillä ja PA-päätteellä. Ihan hyvin meni ja ok saundia tuli.

Kehuja olen kuullut Alesiksen monitor ykkösistä, kuulemma hintaisikseen tosi hyvät.

Tärkeintä lienee, että tiedät miltä kajarisi soundaavat. Esim. nämä Argonini eivät kauheasti potki bassoja ja se piti ottaa huomioon miksatessa.
Insomnia_
29.05.2005 02:33:11
Heh, kaikki Genelec-miehet olivat varmasti jo nousemassa sotajalalle! :) Tottakai mitä enemmän rahaa pistät palamaan niin sitä parempaa saat, mutta en usko että Behrua parempaa hinta-laatusuhdetta löydät helpolla.

on varmasti totta. Itselläni on Genelecin 8030A:t ja olen erittäin tyytyväinen niihin. Kyllä silloin hiukan hinta tirpaisi mutta kertaakaan ei ole kaduttanut ja nykyään ei enää sellainen rahamäärä tunnu missään.... ;)
Paskasta ei saa kultaa vaikka olisi Midas...
hoffe
02.06.2005 21:01:51
Itselläni on Genelecin 8030A:t ja olen erittäin tyytyväinen niihin.

Kohta on kotistereoiden kaiuttimien päivitys, lisäksi tarpeeseen tulisi jotkut hyvät lähikenttämonitorit. Jotta rahaa jäisi myös puuroon, niin nyt kiinnostaakin, miten lähikenttämonitorit soveltuvat normaaliin musakuunteluun. Onko kokemuksia esim. halvimmista aktiivi-Geneleceistä? Ainakin Genelec tarjoaa eri malleja kotihifiteille ja audioammattilaisille...
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
Risk
02.06.2005 21:29:38 (muokattu 02.06.2005 21:30:02)
Kohta on kotistereoiden kaiuttimien päivitys, lisäksi tarpeeseen tulisi jotkut hyvät lähikenttämonitorit. Jotta rahaa jäisi myös puuroon, niin nyt kiinnostaakin, miten lähikenttämonitorit soveltuvat normaaliin musakuunteluun. Onko kokemuksia esim. halvimmista aktiivi-Geneleceistä? Ainakin Genelec tarjoaa eri malleja kotihifiteille ja audioammattilaisille...

Minun mielestäni Genelecit sopivat oikein hyvin myös musiikista nauttimiseen. Jotkut ovat eri mieltä.

Noiden koti- ja studiomallien erot ovat yleensä aika kosmeettisia: Esimerkiksi HT205 on suunnilleen sama kuin 1029A, HT206B vastaa 1030A:ta, HT208B 1031A:ta ja HT210B 1032A:ta. Tosin joissain malleissa saattoi olla jotain pieniä eroja liittimissä tjsp.

EDIT: Kaikki Genet ovat muuten aktiivisia.
kivi
02.06.2005 23:15:01
Risk:
EDIT: Kaikki Genet ovat muuten aktiivisia.

Eivätpä olekaan. Genelecillä on myös passiivimalleja 1000-sarjasta, en nyt muista millä numeroilla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Torniojaws
02.06.2005 23:47:30

Eivätpä olekaan. Genelecillä on myös passiivimalleja 1000-sarjasta, en nyt muista millä numeroilla.

Ei taida enää olla ainakaan virallisesti tuotannossa. Genelecin sivuilla on kaikki kaiuttimet aktiivisia.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
BuzBuz
03.06.2005 07:32:24

Kaveri osti eilen Behringerin B2031A parin ja kehui niitä todella hyviksi. Ainoa ongelma oli se, että niistä löytyi aivan liian paljon tehoa :)
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
Leikari
03.06.2005 09:28:02 (muokattu 03.06.2005 10:00:05)
Kaveri osti eilen Behringerin B2031A parin ja kehui niitä todella hyviksi.

millähän kokemuksella/verraten? - kahdenkympin logitech -tietokonemonitoreihin, marketstereoihin...?

hankinta on silti varmaan tarkoitukseensa hyvä.
joopa joo
shroo
06.06.2005 14:44:59
Minäkin olen miettinyt jo pitkään, mitkä monitorit hankkisin. Ne tulisivat aluksi levysoittimien tarkkailuun, myöhemmin makuhuoneen studio monitoreiksi. Ajattelin aluksi aktiivisia alle 500€ kaappeja, mutta laatu arvelluttaa.
Jos hommaisin passiiviset saisin jo 200€ vaikkapa Tannoy reveallit tai alesiksen monitor mk II. Passivikaapit voisivat sitten myöhemmin jäädä levareiden miksauksen tarkkailuun ja sinne kotistudioon hommaisin kunnon kaapit. tiedä sitten....
Mikael
06.06.2005 14:53:36

1049A - valmistus lopetettu about 15 vuotta sitten.
"Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu-
JPQ
06.06.2005 16:55:35

Ei taida enää olla ainakaan virallisesti tuotannossa. Genelecin sivuilla on kaikki kaiuttimet aktiivisia.

No viimeksi kun kyselin niiltä näin oli ettei aktiivisia löydy
sanoisin se oli noin 6-12kk sisällä.
d-iivil
06.06.2005 17:00:35
No viimeksi kun kyselin niiltä näin oli ettei aktiivisia löydy
sanoisin se oli noin 6-12kk sisällä.

Olet käsittänyt väärin.
- Official mr. Pekoni.
Rising from the flames and.... CRUSHING THE GATES!
1980's are going to be back: Tyres are screaming, FIRENOTE is burning!
Ärlä #022
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)