Karlsson 26.05.2005 18:49:15 | |
---|
Selvä. Tekeekö Fast Fretin käyttämättömyys kunnon soittajaksi? Jos tekee, niin lopetan oitis. Mutta mullahan on myös viisi kieltä ja aktiivimikit, ja molemmat seikathan tunnetusti tekevät huonoksi basistiksi. Why bother. Joo, kunnon soittajaks pääsee kans vissii marttyyriks alkamalla. "...minkä tahansa asian tuot esille hyvänä, kumoan sen." -MrQ |
Samu S. 26.05.2005 18:51:52 (muokattu 26.05.2005 18:52:24) | |
---|
Joo, kunnon soittajaks pääsee kans vissii marttyyriks alkamalla. My mother was a marttyyyyyyr! Eiku toi oli vaan pakollinen protesti tota ajatusmaailmaa vastaan. Eiks sitä ole täälläkin monesti toteiltu, että mikään vehe ei tee kenestäkään yhtään mitään. Koira älähti, kun kalikka kalahti, sano. I dress in women's clothing and hang around in bars. |
Karlsson 26.05.2005 19:26:13 | |
---|
My mother was a marttyyyyyyr! Eiku toi oli vaan pakollinen protesti tota ajatusmaailmaa vastaan. Eiks sitä ole täälläkin monesti toteiltu, että mikään vehe ei tee kenestäkään yhtään mitään. Koira älähti, kun kalikka kalahti, sano. Hei, jos se tekee sulle paremman fiiwiksen soittoon ja soittimeen, niin ei sen käyttö voi väärin olla! Mielipiteitähän täällä lauotaan, ei "tr00 basisti" kirjan käsikirjotusta. Niinko. "...minkä tahansa asian tuot esille hyvänä, kumoan sen." -MrQ |
Samu S. 26.05.2005 19:27:59 | |
---|
Mielipiteitähän täällä lauotaan, ei "tr00 basisti" kirjan käsikirjotusta. Niinko. Katkaisit juuri viimeisen oljenkorteni. I dress in women's clothing and hang around in bars. |
Karlsson 26.05.2005 19:30:07 | |
---|
Katkaisit juuri viimeisen oljenkorteni. No, tota... "turpa kii ja soita bassoa"? "...minkä tahansa asian tuot esille hyvänä, kumoan sen." -MrQ |
Teijo K. 26.05.2005 19:33:07 | |
---|
Selvä. Tekeekö Fast Fretin käyttämättömyys kunnon soittajaksi? Jos tekee, niin lopetan oitis. Mutta mullahan on myös viisi kieltä ja aktiivimikit, ja molemmat seikathan tunnetusti tekevät huonoksi basistiksi. Why bother. Miullha on aktiivimikit ja 6-kieltä, oon vielä paskempi. Buah buahbuahbuah *hullun naurua* |
Selvä. Tekeekö Fast Fretin käyttämättömyys kunnon soittajaksi? Jos tekee, niin lopetan oitis. En minä niin sanonut. Mutta osaava soittaja ei tarvitse vippaskonstejakaan. Sitä taas en puolestani osaa mitenkään määritellä, olisiko mahdollinen lopettamisesi suurikin/suurikaan menetys bassottelevalle maailmalle, tai edes Suomelle. Mutta mullahan on myös viisi kieltä ja aktiivimikit, ja molemmat seikathan tunnetusti tekevät huonoksi basistiksi. Why bother. Mitä sitten? Mullakin on kakkosbassona viisikielinen, jonka takapuolelta löytyy patteriluukku. Sitä paitsi en minä noinkaan sanonut. Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi. |
Samu S. 26.05.2005 21:24:02 | |
---|
En minä niin sanonut. Mutta osaava soittaja ei tarvitse vippaskonstejakaan. No siis jos määrittelee vippaskonstiksi tommosen tökötin, jonka pitäs pitää kielet puhtaina ja sitä kautta miellyttävän tuntuisina ja pidentää niiden käyttöikää, niin emmä sitten tommonen osaava soittaja haluaisi ollakaan. Kukaan sen käyttämisellä tai käyttämättä jättämisellä tuskin vaikuttaa osaavuuteensa millään tavalla. Toki semmonen "osaava soittaja" vetää mitä vaan 100 euron presarikopiolla ja 8 vuotta vanhoilla kielillä, en mä sitä kiellä. Soittajasta se homma lähtee, ja tommoset soittajakohtaiset kommervenkit ovat siinä musiikin syntyprosessissa sitten aika mitättömiä asioita. Että piis vaan, kukin tyylillään. I dress in women's clothing and hang around in bars. |
-jj- 26.05.2005 21:48:49 | |
---|
Tuli noista jutuista vaan mieleen, et missä svidun navetoissa jengi oikein soittaa?? :D Ei mulla ainakaan ole ikinä tullut mitään pahempia roiskeita bassoon... Tietty bläkkis basistit on asia erikseen ku niiden bassot pitää vahata verellä ja maksan palasilla. Mut eikö kukaan muu tosiaan pese käsiään ennen kuin rupee soittaan? :) Niih, lähinnä tarkoitin sitä lainassa ollutta "yhteishyväbassoa", jonka päälle oli mm. kaadettu siideriä ja vaikka mitä muuta, josta en halua edes tietää sen enempää. Mutta että karseassa kunnossa oli. Tuosta Fast Fretistä sen verran, että itse käytän sitä ainoastaan siksi, että kielet pysyisivät hitusen pidempään parempana. Minun soittotaitoihin sillä ei ole mitään merkitystä, valitettavasti. Miksi soittotaitoa ei myydä purkissa? damn.. Olisihan se hauska mennä kauppaan ja pyytää purkillinen soittotaitoa. Myyjä kysyisi että: "pannaanko perusbassoa vain virtuositeetiiä? Tässä meillä olisi myös tätä uutta täpping-vahaa tai släp-öljyä..." |
Ihme Basisti 27.05.2005 10:33:09 | |
---|
Noniin nyt on molempien bassojen otelaudat hoidettu Dunlopin putsaus- ja hoitoöljyillä. Kyllä muuten paskat lähti hyvin noista. En edes muistanut, että Yammun otelauta olisi ollut noin vaalea joskus ;) Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani. |
Samu S. 27.05.2005 10:40:07 | |
---|
Noniin nyt on molempien bassojen otelaudat hoidettu Dunlopin putsaus- ja hoitoöljyillä. Kyllä muuten paskat lähti hyvin noista. En edes muistanut, että Yammun otelauta olisi ollut noin vaalea joskus ;) Hehee, "tämähän onkin vaahteraa!". I dress in women's clothing and hang around in bars. |
Jimoleon 27.05.2005 13:50:23 | |
---|
Mulla on aika paha pakkomielle mun basson puhtautta koskien. Jos on ykski isompi rasvatahra niin rätti esille vaan. Eilen ostin just pullon D'Andrea Guitar Polishia (á 10 €/plo) Ostin tossa kuukaus sitten pullollisen sitruunaöljyä kans (á 6 €/plo). En tolloin oikein ollu´hahmottanu sen oikeaoppista käyttötarkotusta ja levitin sitä vähän joka paikkaa body, kaula ja virityskoneisto lukuunottaen :D "Do or do not. There is no try" -Yoda |
Teijo K. 27.05.2005 13:56:22 | |
---|
Mulla on aika paha pakkomielle mun basson puhtautta koskien. Jos on ykski isompi rasvatahra niin rätti esille vaan. Eilen ostin just pullon D'Andrea Guitar Polishia (á 10 €/plo) Ostin tossa kuukaus sitten pullollisen sitruunaöljyä kans (á 6 €/plo). En tolloin oikein ollu´hahmottanu sen oikeaoppista käyttötarkotusta ja levitin sitä vähän joka paikkaa body, kaula ja virityskoneisto lukuunottaen :D Jotkut noista on siitä hasuja aineita, että tunkeutuvat lakan läpi sinne puuhun asti. Ei siinä sinänsä muuta, lakka saattaa irrota. Ja uusi ei pysy enää kiinni. |
Ihme Basisti 27.05.2005 14:54:45 | |
---|
Hehee, "tämähän onkin vaahteraa!". Onneksi ei, nimittäin ostamani tökötti kuulemma syövyttää tms. vaahteraa. Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani. |
J.Hollström 04.08.2006 21:59:57 | |
---|
Tästä ronskimman grooven putsausohjeet. Eli pinttyneen lian poisto, joka ei ihan tavallisella vettä ja viledaa -konstilla irtoa. Itse tein näin: 1) Purin basson osiin, kaula, talla, pleksi jne. irti. 2) Pyyhin bodyn ja visuaaliset osat kauttaaltaan tärpätillä kostutetulla rätillä 3) Kuivasin tärpätin pois ja puhdistin vielä ikkunanpesuaineella basson (ajatus oli poistaa tärpätin jämät) 4) Vahasin basson autovahalla, annoin vahan kuivua kokonaan 5) Kiillotin basson kuivalla ja puhtaalla rätillä Tadaa, yli 30 vuotta vanha basso kiiltää paremmin kuin uusi: http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/F … er+Jazz+Bass+-75/Jatsi+001.jpg/full |
Larmer 04.08.2006 22:37:34 | |
---|
Tosissaan.. Kerran olen vahannut Warwickin surface finisherillä tuon Thumbin (täytyy muistaa useamminkin). Muuta en olekkaan tehnyt. Hieman tanakka yksilö |
Bassballs 05.08.2006 11:52:26 | |
---|
Dunlopin string cleaner, mutta sitä ei kehtaa juoda paljoa kerrallaan kun on heikko vatsa. Elämässä pitää olla leipää ja punkkua!!! |
okabass 05.08.2006 11:53:28 (muokattu 05.08.2006 12:01:55) | |
---|
Kun toi Samppa on ansiokkaasti gallupoinut näitä basistin perusvarusteita, niin tulipa tuossa mieleeni kysäistä, mitä eri tököttejä tahi välineitä käytätte bassonne ylläpitoon MOI Ihan aluksi: käsien pesu ennen keikkaa tms. taidesuoritusta on hyvä tapa. Samoin vaijereiden (eli kielet) ja otelaudan pyyhkiminen yleisön kidutuksen loputtua. Mikrokuituliina on tosi hyvä. Ei juuri tarvitse mitään aineita lakatun (poly) bodyn tai lakatun otelaudan puhdistukseen. Kosteutta saa useimmiten riittävästi pintaan, kun henkäisee ensin puhdistettavaan kohtaan. Puhdistettu (l.sytkäri) bensa on hyvä rasvaisen lian poistaja. Otelautaan -sekä eben- että ruusupuu- käytän Wanchan ohjeen mukaan tehtyä jalopuu/teak öljyä. Koostumus muistaakseni 30% tärpättiä ja 70% vernissaa. Puhdistuksen jälkeen annan öljyn hieman imeytyä (n.vartti) ja pyyhin ylimäärän pois.Minusta riittää öljyäminen kerran pari vuodessa. Niinkuin joku jo sanoikin, öljyämisen tarkoitus on estää otelaudan puun liiallinen (nopea) kuivuminen(keskuslämmitys talvella), jolloin se halkeaa. Otelaudan puhdistuksessa muuten toimii hyvin vanhasta luottokortista tms. tehty raappa (jos on paljon mähnää). Samoin 0000 teräsvilla (suojaa mikkien magneetit) tai karhunkieli. |
Boxeri 05.08.2006 12:52:57 | |
---|
Tästä ronskimman grooven putsausohjeet. Eli pinttyneen lian poisto, joka ei ihan tavallisella vettä ja viledaa -konstilla irtoa. Itse tein näin: 1) Purin basson osiin, kaula, talla, pleksi jne. irti. 2) Pyyhin bodyn ja visuaaliset osat kauttaaltaan tärpätillä kostutetulla rätillä 3) Kuivasin tärpätin pois ja puhdistin vielä ikkunanpesuaineella basson (ajatus oli poistaa tärpätin jämät) 4) Vahasin basson autovahalla, annoin vahan kuivua kokonaan 5) Kiillotin basson kuivalla ja puhtaalla rätillä Tadaa, yli 30 vuotta vanha basso kiiltää paremmin kuin uusi: http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/F … er+Jazz+Bass+-75/Jatsi+001.jpg/full Hyvää työtä!! Bassosihan kiiltää ku papin mulukku!! ;-D "VoiVoi..." |
Groovelover 05.08.2006 13:07:26 (muokattu 05.08.2006 13:08:55) | |
---|
Laitan kieliin GHS Fast Fretiä kerran tai pari kuukaudessa jos kielet alkaa kuulostaa tukkoisilta tai tuntua tahmeilta, kyllä sen käyttö jonkun verran elvyttää kielten soundia ja siten pidentää käyttöikää, mikä onkin se olennaisin pointti kun bassonkielet on kalliita. Erityisesti tänä hellekesänä FastFretille on ollut paljon käyttöä, hiki on lentänyt keikalla siihen malliin että keikan jälkeen basson pinta on ollut ihan liukas hiestä. Ja paljon hikoillessa kielet menee nopsaan tukkoon, sellaisen keikan jälkeen kun seuraavana päivänä ottaa basson laatikosta ja soittaa pari ääntä niin ohhoh, kielten akustinen soundi on pelkkä tumps (mikä ei sinänsä ole huono asia, mutta saa niissä kielissä edes _vähän_ olla eloa). Otelautaan laitan vähän sitruunaöljyä kerran vuodessa, yleensä keväällä kun on aika vaihtaa kielet (se toinen vuotuinen kieltenvaihto tapahtuu yleensä syys-lokakuussa). Parin vuoden välein laitan virittimien rattaisiin tipan tai pari voiteluöljyä jotta toimivat kunnolla, siinä kaikki. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |