Aihe: Kerettiläistä rungonmuotoilua
1 2 3
losli
26.05.2005 11:47:04
Puuntyöstöstä en tiedä juuri mitään, mutta olenpa työni puolesta törmännyt kerran normaaliin laikkakoneeseen laitettavaan karaan jossa oli jonkinlainen vaihde. Tämä vaihde sitten pyöritti kahta puuntyöstölaikkaa toista normaalisti ja toista vastakkaiseen suuntaan. Tällä on sitten näppärä rouhia kaikenlaisia muotoja, koska kone ei "vedätä" mihinkään suuntaan. Laikassahan on isohkot voimat. Jos vahingossa murjaisee jostain liian syvälle, niin usein vahinko on kaksinkertainen kun kone nappaa kiinni ja sutii pitkin hiottavaa pintaa.
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
vrajala
26.05.2005 13:34:34
Hyvä jos tuo muoto miellyttää muitakin.

Onko tuossa yläsarvessa sisällä jotain vahviketta, vai onko se tuon liimasauman kanssa tarpeeksi vahva. Ettei katkea soolon aikana :)

Ei ole vahviketta, joskin aihetta ehkä olisi. Puut ovat kyllä käytännössä priimaa ja saumakin luja mutta eivät nuo sarvet kovia kolhuja kestä. Toivotaan että tuo kestää kaikki tulevat sohvasooloilut. Kestää se yläsarvi ainakin roikottamisen ja kevyen retuuttamisenkin.

Kuulostaa jotenkin pitkältä ajalta..Minkälaisia vermeitä käytät rälläkän jälkeen?

Oikeaa ja vasenta kättä, sikliä (mahonkiin) sekä hiomapaperia erilaisten palikoiden avulla. Tuo porakoneen laikka olisi varmaan nopeuttanut hommaa jonkun verran. Täytyy tietysti ottaa huomioon, että tossa basson rungossa oli pikkasen enemmän muotoiltavaa kuin esim. LP:n kannessa ja että wenge on vaahteraakin melkoisesti kovempaa tavaraa. Ja sitäpaitsi tuossa hiontavaiheessa joutui aika lailla sihtailemaan että sai kaikki reunojen pyöristykset about samanlaisiksi ja muodot kohdalleen joka vinkkelistä katsoen. Kannen symmetriankin hakeminen on hankalampaa kun reunat eivät ole suoria.

Mutta seuraava sitten nopeammin. Mää lupaan. Vauhtia, poika! Hopi hopi!
Ota näistä sitten selvää
losli
26.05.2005 14:15:32
Tästä aiheesta saisi varmaan oman topicinsa, mutta olisi ihan kiinnostavaa nähdä ja kuulla minkälaisia työkaluja rakentelijat ovat itselleen kehitelleet. Itsellä tuota rakennusprojektin aloittamista rajoittaa juuri tuo työkalujen puute.

Esimerkiksi mitenkäs tuollaisia suoria kaularaudan uria ja mikkien sekä johtojen koloja saisi jyrsittyä ilman että joutuisi hankkimaan heti kalliita jyrsinkoneita? Onkos joku kehitelleet porakoneista tms. toimivia jyrsimiä?

Jyrsimishommiinhan liittyy myös noita reunalistoja ja upotuksia.

Vaikka eipähän tuollainen Dremel mikään aivan tavattoman kallis olisi: http://www.clasohlson.fi/finland/pdf/Dremel_FI_05.pdf

Tekisköhän tuollaisella kaikki kitaran jyrsinnät?
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
Juzzu
26.05.2005 14:19:04 (muokattu 26.05.2005 14:19:49)
Tästä aiheesta saisi varmaan oman topicinsa, mutta olisi ihan kiinnostavaa nähdä ja kuulla minkälaisia työkaluja rakentelijat ovat itselleen kehitelleet.

Kannattaa varmaan käyttää hakua (silloin kun se toimii), näistä on puheltu enemmän ja vähemmän. Aika laajoja aiheita äkkiseltään tähän ketjuun.

Kyllä soitinrakennuksessa kuitenkin aika vähällä työkaluarsenaalilla pärjää, jos vaan uhraa joihinkin vaiheisiin enemmän aikaa. Ja yläjyrsimiäkin taitaa saada jo aika halvalla... Ja mitä tulee Dremeliin, niin itse olen toistaiseksi korvannut "dremelöinnit" 25 euron halpis-Gernillä.
Mutsis on äitis!
spyykko
26.05.2005 17:19:53

Ite olis taas tarvinnu tehdä
kulmahiomakone
06.04.2006 20:29:41
Raspilaikkako on tämä (bilteman kataloogi, tuote 16350): http://www.biltema.fi/osteri/osteri … htm&tuote=16350&ryhmaid=148

Onko noita useampaa karkeutta ja jos on, niin onko suosituksia karkeuden suhteen?

Entä muita vinkkejä kannen muotoiluun rälläkällä?
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Juniper
06.04.2006 20:51:21
Raspilaikkako on tämä (bilteman kataloogi, tuote 16350): http://www.biltema.fi/osteri/osteri … htm&tuote=16350&ryhmaid=148

Onko noita useampaa karkeutta ja jos on, niin onko suosituksia karkeuden suhteen?

Mä käytän tällaisia: http://www.biltema.fi/osteri/osteri … a=139&SID=568420410020414456456
40:llä karkea työstö( lähtee jo melkosella syötöllä puuta puruksi) ja 60:llä jatketaan. 80 karkeus käy myös, mutta sillä polttaa puun jo aika herkästi, eli hyvin kevyellä tatsilla vedellään.
Rälläkällä muotoilu on sitten ulkohommia. Siitä lähtee aivan tolkuton pöly. Suosittelen hengityssuojaimen käyttöä myös.
vrajala
07.04.2006 09:27:14
Raspilaikkako on tämä (bilteman kataloogi, tuote 16350)

Sehän se. Sen jälkeen sitten tollasella lamellilaikalla. Ja, kuten Juniper sanoi, homma tehdään pihalla.

----------

Tarttis varmaan tehrä jotain. Ei ole vieläkään valmis tuo basso...
Mää sano.
Juzzu
07.04.2006 09:36:55 (muokattu 07.04.2006 09:39:35)

Johan tuo on mainittu, mutta pakko vielä korostaa - pihalle!! Se pölyn määrä on varsin infernaalinen.
http://img256.imageshack.us/img256/8981/kannenmuotoiluapieni4qf.jpg

Itse en ole raspilaikkaa hommannut kun nuo lamellilaikatkin puree hyvin ja homma käy näpsäkästi. Pitää vaan huolta ettei rälläkkä päätä minne mennää ja kuinka kovaa, niin kansi on (oikeissa) muodoissaan hyvin pian.

Sen verran muuten vielä, että mä oon aina ajanut kannen reunan ensiksi oikean korkeuseksi yläjyrsimellä yläpuolelta. Tällöin reunan saa tasakorkeaksi joka puolelta, ja jyrsitty reuna on myös hyvänä merkkinä rälläköintiin notta mihkä korkeuteen sitä sopii kantta päästellä. Ettei käy sitten niin että toisella puolella kitaraa kansipuun paksuus runkon päällä on milli, kaks, ja toisella puolella viisi.
ruma-tero
07.04.2006 10:49:42

Sen verran omasta puolesta että oon käyttänyt tuontapaista pohjalaikkaa, johon sitten erillisiä hiomalaikkoja ruuvaillaan. Se joustaa reunoiltaaan jonkin verran niin tykkään itte sillä paremmin huiskia...

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/20_215iso.jpg
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/rk_uitupapeiso.jpg
Metu, hei! Tuu kääntämään miun kiikkutuoli telekkarriin päin!
kulmahiomakone
07.04.2006 11:44:35 (muokattu 07.04.2006 11:45:35)
-> Kiitokset kaikille! Kaikesta huolimatta taidan tehdä tuon homman sisätiloissa. Jos tuon puutyötilan imurin imuteho ei ole riittävä, niin jo on...

Reunan ajelu jyrsimellä oikeaan korkeuteen oli suunnitelmissa jo siksi, että ajattelin tehdä reunalistalle uran ennen kannen muotoilua. Samalla siinä sitten jyrsii reunoilta vähän enemmänkin...

Pitää vielä katsoa noiden laikkojen kanssa. Tuollainen pohjalaikka löytyy varmasti opistolta ja sikäli kun löytyy, niin eiköhän sitä kannata hyväksi käyttää... Tullee halvemmaksikin kuin lamellilaikkojen ostaminen.

DIT: Niin ja runko kannattanee kiinnittää johonkin puristimilla?
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Juzzu
07.04.2006 12:16:47
Joo, puristimilla runko kiinni, muuten menee hankalaksi :o)

Mä oon tehnyt reunalistan uran vasta valmiiseen kanteen, tottunut siihen työjärjestykseen, mutta mikäpä estää tekemästä sen aikaisemmin. Mulla on itse asiassa rungon muotokin vielä vähän epätarkoissa mitoissa kantta muotoillessa. Itse lähinnä ajattelen tuon sillä lailla, ettei sitten käy hassusti uran kanssa jos se on siinä jo liian aikaisessa vaiheessa, esim, uran reuna kannessa repeää tms.
Juniper
07.04.2006 13:04:12
-> Kiitokset kaikille! Kaikesta huolimatta taidan tehdä tuon homman sisätiloissa. Jos tuon puutyötilan imurin imuteho ei ole riittävä, niin jo on...

Reunan ajelu jyrsimellä oikeaan korkeuteen oli suunnitelmissa jo siksi, että ajattelin tehdä reunalistalle uran ennen kannen muotoilua. Samalla siinä sitten jyrsii reunoilta vähän enemmänkin...

Pitää vielä katsoa noiden laikkojen kanssa. Tuollainen pohjalaikka löytyy varmasti opistolta ja sikäli kun löytyy, niin eiköhän sitä kannata hyväksi käyttää... Tullee halvemmaksikin kuin lamellilaikkojen ostaminen.

DIT: Niin ja runko kannattanee kiinnittää johonkin puristimilla?

Mä tein kanssa uran reunalistalle ennen kannenmuotoilua. Tulee vaan jotenkin helpommin.
Varo sitten sen pölyn kanssa sisätiloissa. Pölyräjähdys ei ole leikin asia......
kulmahiomakone
07.04.2006 15:07:53
Joo, puristimilla runko kiinni, muuten menee hankalaksi :o)

Mä oon tehnyt reunalistan uran vasta valmiiseen kanteen, tottunut siihen työjärjestykseen, mutta mikäpä estää tekemästä sen aikaisemmin. Mulla on itse asiassa rungon muotokin vielä vähän epätarkoissa mitoissa kantta muotoillessa. Itse lähinnä ajattelen tuon sillä lailla, ettei sitten käy hassusti uran kanssa jos se on siinä jo liian aikaisessa vaiheessa, esim, uran reuna kannessa repeää tms.

Kai sä olet kuitenkin jyrsinyt kaulataskun ja kolot mikeille ennen kannen muotoilua? Varmaan ihan fiksu idea jättää runko muotoilematta ennen kannen muotoilua, sillä luultavasti se on niin, että jos kantta muotoillessa jostain liikaa lähtee, niin nimenomaan reunalta...

Vähän tulee kiirettä pitämään, kun pitäisi runko (tai oikeastaan kaksi) saada viikossa pintakäsittelyä vaille valmiiksi (=soittokuntoon). Todennäköisesti ryssin koko homman hätäillessäni, mutta parempi sekin kuin ettei jäisi tältä talvelta mitään iloa kesälle.

Pyykön piirtämiä puoliakustisia x-toneja siis tulossa... Kaulat valmiina, mutta runkopuut sain vasta toissaviikolla.
Juzzu
07.04.2006 15:21:07 (muokattu 07.04.2006 15:33:18)
Kai sä olet kuitenkin jyrsinyt kaulataskun ja kolot mikeille ennen kannen muotoilua?

NOU NOU NOU! Jos sen kannen rei'ittää niinkin isoilla rei'illä ennen muotoilua, niin siitä kannen kaaresta on tosi hankala (mun mielestä) saada yhteneväisesti kaarevaa. Kun kannessa ei ole reiän reikää, voi sitä siklata suuntaan jos toiseenkin miten kovaa ja mistä suunnasta tahansa ilman että siklillä tarvitsee väistää mitään tai että sikli pysähtyy mihinkään. Niin sen saa paremmin tasaisen kaarevaksi - ettei sitten lopulta lakattuna heijastele monttuja suuntaan jos toiseen.
http://img444.imageshack.us/my.php?image=lpcustom7zx.jpg
http://img170.imageshack.us/my.php?image=jepujepa0034ky.jpg
http://img10.imageshack.us/my.php?image=puolipariskunta2fa.jpg

Mun työjärjestys on ollu tällainen:

1) oiken koron jyrsiminen kannen reunaan yläjyrsimellä. Uraa ei tietenkään jyrsitä kovin lähelle rungon kaulanpuoleista päätä, jos kaula tulee kulmaan

2) kannen etureunaan kulma (les pauleissa se n. 4 astetta) käsihöylällä. Tää on hyvä tehdä tässä vaiheessa, helpompi höylätä laajempaa tasaista aluetta. Ja saa sitten suoran siitä. Tämän jälkeen tähän suoralle osalle piirretään "pyhä alue" otelautaan varten, johon ei enää kosketa siklein sun muuta. Muutehan se suora alue ei ole enää suora.

... kannen muotoilu 3) rälläkällä ja 4) papruilla, sikleillä ja millä lie.

5) rungon muotojen ajo "oikeisiin" mittoihin eli käytännössä hiomista korkeintaan muutaman millin verran.

6) Jyrsinnät, eli reunalistojen urat, kaulatasku ja mikkikolot. Kaulatasku kannattaa jyrsiä ennen kaulamikkikoloa, että tietää tarkasti (sovittamalla) kuinka pitkälle kaula rungolle tulee ja mitoittaa kaulamikin kolon paikan sitten sen mukaan.

En mä väitä että tuo mikään ultimaattinen työjärjestys on, mutta sopii mulle.
Juniper
07.04.2006 15:43:06
Mä oon jyrsiny kaulataskun ennen kannen muotoilua. Tämä on tosiaan makuasia miten sen haluaa tehdä.
Mikkien koloja ei kannata jyrsiä ennen kannen muotoilua. Kuten yllä Juzzu mainitsikin ongelmista. Mikkien kolot on hyvä tehdä vasta kun näkee mihin otelauta päättää asettua ja kansi on muuten muotoilultaan valmis.
kulmahiomakone
07.04.2006 15:54:31
-> Mä olen tavannut tehdä epäkonventionaalisesti kaulakulman kaulan tenoniin ja jyrsinyt runkoon aina suorapohjaisen taskun. Kulman säätö on tolla tavalla helppoa, kun riitää, että näyttää tenonin pohjaa nauhahiomakoneelle. Ja onhan noiden mikkikolojen jyrsiminenkin helppoa suoralla kannella...

Pitää vielä kelata tota työjärjestystä. Mikkikolot jyrsinee hyvin vielä kannen muotoilun jälkeenkin mutta kaulatasku mun kannattaa luultavasti tehdä ennen muotoiluja. Eikä se luultavasti ole kantta muotoiltaessa niin pahasti tiellä.

Vittu kun tästäkin piti tulla näin vaikeaa... ja sehän tässä on nautinnollista.
Juzzu
09.04.2006 11:21:27
Mä oon jyrsiny kaulataskun ennen kannen muotoilua.

Niin itse asiassa minäkin kun tarkemmin muistelee, heheh.. Eli kaulataskun olen ajanut het sen jälkeen kun rungon etuosaan olen tehnyt sen luiskan. kaulataskusta on sitten hyvä puristaa runkoa kiinni kantta muotoillessa.
the TT Allan
10.04.2006 13:55:29 (muokattu 10.04.2006 14:05:23)
Kyllä rälläkkä eli kulmahiomakone on ehdottomasti minun raakatyöstö koneista se ykkönen.
Koska kuvio sahalla muotojen ajelu on mitä on. Terät taipuilee jne... Pakko jättää pari milliä työvaroja.
No kulmahiomakone 10€ tavaratalosta ostamaan poran pylmästelineeseen ja 90 kulmat syntyy hiton helpolla. Kovastakin puusta lähtee sekunnissa pari milliä jos oikein syöttää. Ja laikkan on karheutta 25
Olen kyllä reenaillut kulmahomakoneella ajelua ihan käsivaralta jo vuosia.
Tehnyt sillä puupiirroksia sun muuta.
Laikkoja on joka lähtöön.
Leikkaava mootorinsaha ketjua muistuttavilla terillä oleva laikka ottaa puusta kerralla lastua pirusti. Ja sitten kun mennään tarra laikkoihin joihin laitetaan ohuet hioma paperit aina 400 asti. niin päästään lopullista pintaa tosi lähelle.
Porakoneen laikoilla joutuu sitten jotkin ihan ahtaimmista paikoista ajelemaan.

Kyllä minä rälläkällä hion aika pitkälle kaikki kaulan muodot ja kaarevat kannet jne...
Hommaa kyllä kannattaa harjoitella. Ei se minultakaan ihan alkuun luistanut.
Tussi kynä, harpit ja muut apuvälineet on paikoillaan.
Tussilla piirottaa sopivati muodot ja hioo aina viivasta viivaan ihan suoraan. piirrottaa uudestaan ja hioo.
Lämemäksi valmista pintaa mennessä viiva väli tihenee. Ja lopullinen pyöristys onkin sitten helppo jo tehdä vaikka ivan käsin hiomalla paperilla.
Eli esim. ensin kaulan pyöreä muoto ajetaan 4 kulmaiseksi, sitten 6, 8, 10 kulmaiseksi. Suorista tasoista on helppo mitata suoruus ja ohenemat sun muut.
Harpin avulla piirrotan aina viivat otelaudasta kaulan alapuolelle. Ja kun ajaa kahden viivan välin tasaiseksi niin että molemmat viivat juuri ja juuri häviävät, niin pinta on otelaudan suuntainen.

Jyrsinnäissä ihan halpa yläjyrsin muistaakseni 40€
Sekin toimii monessa paikassa hyvin kun vain malttaa rakennelle riitävät ohjurit ja tasot.
Usein monikin käsityö kone toimii paremmin kun kiinnittää koneen pöytään ja rakentaa levystä koneistettavaa kappeletta varten tason ja ohjurit jota pitkin kappaletta kuljettaa.

Noiden muovirunkoisten kiinnittäminen pöytään vaan joskus on oma taiteen lajinsa.
Kannattaa katsoa tarkkaan miltäkohden konetta voi puristaa.

Ei kitaran teossa kummoisia työkaluja tarvita.
Minulla kone kanta on aika halpaa.
Pora 15 €
Nauhahiomakone 80€
Rälläkkä 30€
Yläjyrsin 40 €
Kuvio saha 30 €
sähkö höylä 40 €

Kaikki halpahalli kamaa
Sitten suuri määrä käsi työ kaluja jotka olen perinyt.
Puurunkoiset höylät; niitä ei voita sitten mikään.
Yleensä niillä saa jäljen jota ei tarvitse enää hioa ollenkaan. Terien teroitukseen minulla meneekin kyllä aina päivä.
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)