Aihe: kynnet..
1 2 3
E.Q
25.05.2005 21:58:08
Yleensä työpaikalla vetelen ensin sivuleikkureilla isommat ja sitten dremelillä viimeistelen.
K100#10
Volume
25.05.2005 22:07:54
Vasemmassa kädessä aina lyhyet (paitsi kesäisin kasvatan peukaloon kesäkynnen), ja oikeassa kädessä annan kynsien kehittää peräänsä n. 2-3 mm:n pätkän. Eli vähän pilkistää sormenpään takaa jos katsoo kämmenpuolelta.

Käytän viilaa ja olen ylpeä siitä. Etusormen kynsi on kova vaurioitumaan kun soitan päätoimisesti sähkökitaraa, mutta oikealla tavalla tasaisin väliajoin viilaamalla se pysyy jokseenkin kunnossa.

Viilojen kanssa kannattaa olla tarkka, jos haluaa siistit kynnet. Jokaiselle kynsityypille on omat viilansa, ja se karhea metallinen saattaa tehdä kynnelle jopa yhtä pahaa kuin se pureskelu. Hyvä viila maksaa 10 euroa, ja on hyvä sijoitus - kunhan ei hukkaa yhtä viilaa kuukaudessa, kuten minä teen.

Nyt kun siirryin myös bassoon, olen ajatellut että olisi tehtävä kompromissi - joko pitkät kynnet eikä bassoa, tai lyhyet kynnet ja uusi tekniikka klassiseen kitaraan.
Tämä viesti oli 100 % totuus.
Rocco_Longfella
26.05.2005 07:28:39
Vasemmassa niin lyhyet kun voi. Viilalle ei ole tarvetta, järsiminen hoituu kyllä kynsileikkurillakin.

Oikeassa annan kasvaa niin kauan, että alkaa olla esteettisiä haittoja.

Pitääkin koittaa tuota kynsillä soittamista.
-
Hohhoijaa
26.05.2005 08:08:49
Lyhyeksi leikkaan. En tykkää sormisoitossakaan kynsien käytöstä, tuntuu ikävältä ja sormenpäiden soundi miellyttää enemmän korvia.

Tämäkin makuasia.
Pande
26.05.2005 08:38:50 (muokattu 26.05.2005 08:39:16)

Olen pariviikkoa kokeillut seuraavaa kynsipolitiikkaa: muut kynnet lyhyet, paitsi oikean käden (=the näppäilyhanska) keskisormi, nimetön ja pikkurilli omistavat pidemmän näpläysnypläyskynnen.

Aiemmin olen soittanut sormien lihaisalla osalla ja hyvin pärjännyt, atakkia ja ylätaajuuksia siinä hieman häviää, mutta yleensä pidän siitä soundista enemmän. Eli idea oli hyvä, mutta ehkäpä kohta leikkaan nämäkin kynnet lyhyiksi.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Huonokitara
26.05.2005 09:12:51

Molemmissa lapasissa lyhyeksi puretut kynnet. Paha tapa.
"Kreikan meri, meri Kreikan"
Zarmo
26.05.2005 11:23:44

Nyt kun siirryin myös bassoon, olen ajatellut että olisi tehtävä kompromissi - joko pitkät kynnet eikä bassoa, tai lyhyet kynnet ja uusi tekniikka klassiseen kitaraan.

Mie vaan aina (jos muistan) ennen bassobändien reenejä viilaan sen verran lyhyeksi, ettei kolise ja halkeile soittaessa. Tosin en kovin pitkiä pitäs muutenkaan, silleen et saa vähän näpättyä.
Lukekaa runoutta
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
Torniojaws
26.05.2005 11:34:16

Saksilla pätkin lyhyeksi aina kun alkaa häiritsemään soittoa.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Playboy
26.05.2005 12:38:21
Yleensä työpaikalla vetelen ensin sivuleikkureilla isommat ja sitten dremelillä viimeistelen.

Hahaha :D tää oli hyvä..
Haku on ystäväsi..Muista se.
THE RIPPER
26.05.2005 13:27:22
entäs kynsinauhat? mulla aina ihan repaleisina ja joskus verta vuotaa. miten hoidetaan?
svidulla päähän!
Traligy
26.05.2005 22:17:43

kynnet ei toimi soittaessa.
Soittakaa tunteikkaasti aina väärin, se kannattaa. :)
Ze Kink
28.05.2005 21:01:51
Vasemman käden kynnet lyhyet. Oikean käden kynnet (peukalo mukaan lukien tietty, mutta ei pikkurilli) ovat just ton rajan yli ja etusormen, keskisormen ja nimettömän kynnet muotoa, että ylhäältä katsottuna oikea reuna on lyhyempi, kuin vasen. Peukalossa päinvastoin.

Näin, tosin peukalon annan olla miten se on, vähän tasaisemmaksi kärjestä tosin viilailen ja reunoja vähän pyöristän. Juuri nyt ei ole kynsiä ollenkaan, sillä vetäisin pois kun etusormen kynnestä lähti halkeama reunasta ja keskisormi oli kasassa kynsilakalla (konserttia varten oli pakko fiksata jollain).

Itselläni on metallinen vähän rouheempi viila ja sitten viimeistelyyn semmoinen pehmeä, jossa on harmaa, valkoinen ja punainen taso (karheammasta sileämpään).

Mulla on vain lasiviila, jolla kyllä tulee suht hyvää jälkeä, sitten olen etsiskellyt sellaista minkälainen sijaisellani oli, eli siinä oli 4 pintaa eri karheudella. Oli varsin kätevä se.
Rölö
_Mazi_
28.05.2005 21:17:40
kynnet ei toimi soittaessa.

Jaa-a.. itse puren huomaamattani lähes jatkuvasti. Tosta oon kyllä yrittäny päästä eroon (joskus jopa niin ansioituneesti, että ne näyttivät kynsiltä) mutta kun se on jo niin automaatio, että yhtäkkiä huomaa omistavansa niin järsityt kynnet että välillä ne on jopa hellinä :(
alKOaine
29.05.2005 05:25:49
Puren kynnet niin että aamuisin sattuu.
Klassinen "kitara" ei ole kitara, vaan epäsymmetrinen linnunpesä.
It ain't me, I'm no fortunate one..
Vasenniplaaja
29.05.2005 12:11:57

Perkele!
Toivon sydämeni pohjasta, että tuo ei ollut oikea mielipiteesi vaan tarkoituksetonta vittuilua.
Anna heille anteeksi, Isä. He eivät tiedä mitä tekevät.
"You play pretty well for someone with no real problems."
Cruzzi
29.05.2005 18:27:40

mä tykkään kun kumpienkin käsien kynnet ovat lyhyet ei välttämättä paras ratkasu mutta mä tykkään
l@ho
29.05.2005 22:17:51
Mun ensimmäinen läksy ekalta kitaratunnilta oli kynsien leikkaaminen :P
Talopalosanotaunopalokuntaunopalontalopalo
Kapt. Bratislava
30.05.2005 15:50:25 (muokattu 30.05.2005 15:53:34)
Tässä mun reseptit kynsille klasarinsoittoon;

kynsiviilat:

Anttilasta safiiriviila (vai mikä h*lvetti olikaan?? löytyy naisten kosmetiikkaosastolta, maksaa jotain 2,5 egee, tosi hyvä) ja rautakaupasta tonnikakssatasta (siis tosi hienoa) hiekkapaperia.

kädet:

Vasemmasta kädestä kynnet mahdollisimman lyhyenä, pureskele vaikka. Oikeasta vähän vinoon viilattu, silleen että kynsi ottaa mahdollisimman laajalta alueelta kontaktia kieleen. Tulee paksumpi ja muhkeampi soundi. Se on vaikea selittää, kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Viilalla saa sen muodon ja hiekkapaperilla on hyvä viimeistellä. Tonnikakssatanen on melkeen pakko olla (karheampi on liian karheeta) että saa sen kynnen pinnan täysin sileäksi. Pienikin röpöläisyys kuuluu soundissa ja ennenkaikkea tuntuu kosketuksessa. Tuntuu hyvin v-mäiseltä soittaa huonosti viilatuilla kynsillä.

Mitää kynsilakkoja, liimoja tms. en ole vuoteen käyttänyt, Mutta eipä ole kynnet halkeillutkaan. Tarpeeksi vitamiineja tms. naamaan sen kaljanjuonnin lomassa niin pysyy kynnet ihan tarpeeksi hyvässä kuosissa. Tosin jos lohkeaisi niin mukana on aina pikaliimaa (sitä mitä käytetään pienoismalleissa, kuivuu tyyliin viidessä sekunnissa) ja ohutta silkkikangasta (tosi pahoihin tilanteisiin, musta on kiva väri). Niillä saa rakennettua tarpeeksi tukea että kynnen saa pysymään messissä. Hyvä on kuitenkin hinkata päivittäin nuo kynsien reunat sileiksi hiekkapaperilla - vaikka ei soittaisikaan - ettei vahingossakaan pääse syntymään mitään lohkeamaa. :p

Argh.. :p Toivottavasti tämä ei ole tosissaan kirjoitettu:)
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -PB / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -CC
spede from hell
13.07.2005 16:41:16

niin haluisin vaan tietaa etta miten hoidatte kynsianne..??

puremalla
ThickFinger
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)