Minä en koskaan (enää nykyään) tee mitään kertaistumalla enempää kuin syntyy. Myöhemmin sitten saan keksittyä kyllä lisää ja monet valmiista jutuista ovat lähinnä kollaaseja, eli olen liimaillut erikseen keksittyjä osia (jotka eivät alunperin ole olleet tarkoituksellisesti jatkoa toisilleen) toisiinsa. Jos on ihan pakko keksiä jotain uutta lisää heti, niin kannattaa kokeilla varioida jo keksittyä, eli muuttaa hieman rytmityksiä, harmoniaa yms.
Long = progressive = good
|
Ostinaatio 25.05.2005 21:48:02 | |
---|
ei vaan ihan totta...yksi riffi riittää. sä voit väsätä ne muut riffit siitä yhestä riffistä. Totta, representaation laki sanoo, että minkä tahansa kahden eri asia välillä voi nähdä yhtäläisyyksiä. Tämä tarkoittaa sitä, että mistä tahansa voi varioida mitä tahansa muuta, eli äärettömän määrän asioita. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
etnopoju 25.05.2005 22:12:30 | |
---|
Totta, representaation laki sanoo, että minkä tahansa kahden eri asia välillä voi nähdä yhtäläisyyksiä. Tämä tarkoittaa sitä, että mistä tahansa voi varioida mitä tahansa muuta, eli äärettömän määrän asioita. oho. kuka tollasen lain on keksiny? |
Ostinaatio 26.05.2005 20:25:01 | |
---|
oho. kuka tollasen lain on keksiny? No, en tiedä onko kukaan nimittänyt sitä ihan noin ;-) Mutta mm. Nelson Goodman esittää esteettisissä teorioissa tuon tyylisiä näkemyksiä representaatiosta ja sen merkityksestä suhteessa tiettyyn järjestelmään. Muutenkin tämä pätee kai semioottisissa taideteorioissa. Tuon äärettömän määrän kehitin vain itse, mutta uskoisin, että tämä on teoreettisesti ajateltavissa. Sinällään myöskin pätee logiikan kautta, että halutessaan muodostaa relaatio kahden tekijän välille, voidaan se aina tehdä. Tämä on aika selkeää jos miettii asiaa. Aina löytyy joku akseli johon nämä kaksi asiaa on laitettavissa vastakkain, jos ei muuten niin negaation kautta. Relaatio on enemminkin asia jonka me asennamme asioille laittaessamme ne samalle akselille jollain tavalla. Tällöin voimme aina löytää yhtäläisyyksiä. Tietyt kulttuuriset perinteet ovat tietysti musiikissakin muodostuneet siihen, mitkä ovat perinteisiä yhtäläisyyksiä, mutta en näe mitään syytä miksi näitä pitäisi noudattaa. Ehkä tästä pitäisi kehittää joku väitöskirja: Kappaleiden melodinen kontingenssi ja koherenssi joukko-opillisena tarkasteluna. Tulisi tyylikäs nimi. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
etnopoju 26.05.2005 23:02:49 | |
---|
mä funtsin sen vaan käytännön kautta, kun alko vituttamaan se, et poppibiiseissä on aina se sama helvetin kaava: ekaks sulla on säkeistö ja sitten se pakollinen "hitti" kertsi, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä koko muun biisin kanssa. tolla tavalla saa ehkä koheesiota paremmin biisiin. kai sitä voi myös "orgaaniseksi" lähestymistavaksi nimittää. |
Mouhi 26.05.2005 23:14:51 (muokattu 26.05.2005 23:15:55) | |
---|
Olen huomannut, että biisien tekeminen vaatii TYÖTÄ. Siispä kun tiedän, että minulla on vaikkapa pari kokonaista päivää vapaata aikaa, alan usein väsätä biisiä. Koska kitaristi olen, homma lähtee yleensä liikkeelle jostain riffistä tai sointukulusta. Sitten nauhoitan sen, teen rummut ja basson ja hion riffin kuntoon. Sitten kehittelen muut osat, ja copy-paste tyylillä testaan toimivan rakenteen, jonka jälkeen soitan biisin uusiksi läpi nauhalle. Itselläni biisin tekeminen (eli käsittää sävellyksen, melodian teon, treenauksen, äänittämisen ja sanoituksen) kestää noin kolme työpäivää, joista yksi menee yleensä sanoituksen tekemiseen. Olen pari kertaa testannut asiaa, ja tuollainen aika siihen yleensä menee, jos aloittaa ihan nollista, että ei ole riffin riffiä joista aloittaa. Yleensä teen sävellystyötä päivisin, ajatus on terävimmillään aamusta (milloin ikinä se sitten alkaakaan), ja väsyneenä en tahdo saada mitään aikaan. It's not the speed that kills you. |
Roker 30.06.2005 04:56:36 | |
---|
noh mulla lähtee useimmiten biisin teko melodiasta tai jostain leadista mikä on sattunut vaan tulemaan 'rämpyttelemällä'. sitten sen alle kasaan sointukierron. sitten päätän montako eri osiota tulee. yleensä mulla sitten tulee a-osan valmiiks saamisen jälkeen selvä kuva päähän millanen se b-osa on jne. sitte vaan pitää kirjottaa se paperille. ^^ just tuli väsättyä tällänen tosta ekan 10s melodiapätkästä mitä aamulla tuli melkein vahingos plimputeltua http://www.mikseri.net/artists/?id=36371 (tuolta biisi 0428) ^^ seon kyllä aika 'kuullun' kuulonen värssy silti =P no mitä vittua? |
Aerodactev 30.06.2005 11:20:16 | |
---|
Itselläni biisin tekeminen (eli käsittää sävellyksen, melodian teon, treenauksen, äänittämisen ja sanoituksen) kestää noin kolme työpäivää, joista yksi menee yleensä sanoituksen tekemiseen. Huhuh. Itsellä menee helpoimmillaan noin kuukausi (en todellakaan kyllä koko aikaa tee, välissä on paljon blokkia ja mietintää). Sitten esim. ylimääräisten melodioiden ja sovituskikkojen mietintään menee vielä enemmän aikaa.
Long = progressive = good
|