Eddie 22.04.2005 10:53:40 (muokattu 22.04.2005 10:54:04) | |
---|
Huomasin eilen illalla jälleen kerran, että iltaisin pää pulppuaa hyviä ideoita ja hyvää kamaa tulee helpommin kuin yleensä Eilen kun jamittelin klo 22:sta noin klo 23.45:een syntyi todella monta hyvää riffiä ja biisinraakilekin. Täytyykin ruveta tästä lähin jamittelemaan joka ilta. Oletteko huomanneet, että teille parhaat ideat syntyisivät johonkin tiettyyn vuorokaudenaikaan/tietyssä olotilassa? |
projekti 22.04.2005 20:47:27 | |
---|
Oletteko huomanneet, että teille parhaat ideat syntyisivät johonkin tiettyyn vuorokaudenaikaan/tietyssä olotilassa? Joo! Ennen klo 20 ei saa mitään järkevää aikaiseksi, missään asiassa...nukkumaanmenoaika alkaa lähestyä niin päässä alkaa kuulua kummallisia ääniä.
Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... |
Nuages 22.04.2005 21:16:54 (muokattu 22.04.2005 21:17:06) | |
---|
Eilen kun jamittelin klo 22:sta noin klo 23.45:een syntyi todella monta hyvää riffiä ja biisinraakilekin. Täytyykin ruveta tästä lähin jamittelemaan joka ilta. Mutta kun niihin riffeihin palajaa aamulla virkeänä, ne kuulostavat useimmiten melko ulosteikkaille. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Roger Waters 24.04.2005 17:29:38 | |
---|
Mutta kun niihin riffeihin palajaa aamulla virkeänä, ne kuulostavat useimmiten melko ulosteikkaille. Valitettavan usein käy juuri noin. Tai mitä enemmän tohkeissaan vääntää jotain hittikertosäettä niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä se alkaa kuulostamaan ihan typerältä. "Kun ideat loppuvat / usein aletaan rokkaamaan" |
Tempura 24.04.2005 21:29:29 | |
---|
Ajankohta kyllä vaikuttaa meikäläisellä. Yleensä yliväsyneenä tulee parhaat tavarat. Ehkä siinä vaiheessa ei enää omat urautuneet tavat ja mitkään "rajat" häiritse prosessia, kun on vaan helvetin väsynyt. Tuosta, miten usein joku hyvältä kuulostanut riffi tai biisinraakile voi kuulostaa jälkeenpäin paskalta, niin siihen on mielestäni kaksi selitystä. A) Biisi on paska. B) Juuri aikaisemmin mainittu "teema" on unohtunut tajunnasta, eikä se oikein löydy vaikka biisi olisi kuinka ilmeinen. Eli biisi on hyvä, mutta se kaiken siemen siinä unohtunut. Prosessi sinänsä on aina mielenkiintoinen, sehän voi tapahtua miten vaan. Ja se onkin koko hommassa parasta. Yleensähän tietenkin otan kiraran käteen ihan rentoutuakseni, ja soittelen vaan jotain. Jossain vaiheessa tuleekin sitten joku "teema" mitä alkaa noudattamaan ja jatkamaan - ja yleensä loppu tapahtuukin ihan vaistolla itsekseen. Joskus sitä soittaa jotain, mikä sinänsä kuulostaa liian kliseiselle, typerälle, huonolle tai mitä tahansa - mutta kun alkaa hyräilemään päälle jotain, niin monta kertaa alkukädeltä katsottuna huono biisi muuttuukin ihan joksikin muuksi. Joskus, mikä on minulle ihan uutta, tulee mieleen erilaisia hienoja sanoja, tau lauseita, vaikka jotain runonkaltaisia asioita jotka kuulostaa helvetin hienolta ja vaikuttavalta. Usein sanoissa ja runoissa on valmiiksi edellytykset johonkin tiettyyn rytmiin, ja tässä vaiheessa tulee mieleenkin sitten jo komppi, tai rytmitys biisille. Ja sitten alkaa varsinainen sävellystyö. Sikäli jännä asia minulle, koska yleensä ainahan kaikki on lähtenyt hyvästä riffistä, tässä se menee toisinpäin. Mielikuvitus jyrää tässä hommassa enemmän kuin mikään muu. Jos pystyy luontevasti asiaa paljonkaan ajattelematta kuvittelemaan bändin soittamaan kyseistä biisiä samalla kun sitä tekee, se auttaa paljon. Riippuen tietenkin biisin laadusta, nuotiolaulumeininki onkin ihan toinen juttu. |
etnopoju 24.04.2005 23:23:50 (muokattu 24.04.2005 23:24:15) | |
---|
vitusti kahvia, kitara käteen ja alat jankkaamaan vaan niin kauan kunnes tulee jotain mieleen... paljon taukoja ja tekee monia juttuja peräkkäin. esim. saatan työstää yhtä biisiä pari tuntia, jos en ole tyytyväinen johonkin juttuun ja sit teen välillä puoli tuntia jotain muuta biisiä ja siirryn sitten johonkin toiseen jne. en ole niitä tyyppejä, jotka kävelee jossain ja keksii saman tien biisin. mun pitää leikkiä ja pelleillä sävelillä eikä mulla yleensä ole heti mitään hajua kokonaisuudesta. aika usein on vaan mielessä tietyntyyppinen gruuvi tai affekti tai muuta, mut ei mitään kovin konkreettista. |
Synnyttäjä 25.04.2005 09:59:18 | |
---|
Kun päätän, että "kas, teenpä nyt biisin", ensimmäinen vaihe ennen ensimmäistäkään riffiä on rajata kappaleen aihe(hidas/nopea, aggressiivinen/tunnelmallinen, rässiä/goottia...) ja edes jonkinlainen kuva siitä, millainen kappaleesta pitäisi tulla (säkeistöjen/osien määrä ja järjestys). Nämä muuttuu vielä moneen otteeseen, mutta on hyvä olla joku lähtökohta. Seuraavaksi kaivelen vanhoja riffejä, jotka mahdollisesti sopisivat tuohon em. sapluunaan ja kääntelen ja vääntelen niitä. Kun on joku idea kappaleen rakenteesta, on uusien riffienkin keksiminen helpompaa. Yleensä ne syntyy vain soitellessa niitänäitä. Viimeistään siinä vaiheessa, kun riffit säkeistöihin saa muotonsa, pitäisi olla myös pieni käsitys laulusta ja melodiasta. Nekin tosin muuttuu aina sanoitusten myötä. Kun kappale on täynnä pelkkiä erilaisia riffeja, alkaa biisin kokoamisvaihe, jossa 99% biisistä voi mahdollisesti lentää helvettiin. Vaikka em. riffit on valittu tiettyä kokonaisuutta silmälläpitäen, voi olla, ettei ne vaan kuulu samaan kappaleeseen ja sen tunnelmaan. Siitä sitten vaan uusia kuvioita keksimään. Kun kaikki ainekset on sitten kasassa, tehdään aihioita, jotka sitovat riffit yhteen biisiksi. Tässä kohtaa on hyvä, että on se biisin rakenne jo mietitty valmiiksi, niin ei tarvitse paljoa miettiä, jotta "mihis kohtaan tän nyt tunkisi" ja "täs on nyt tää kertsi, mut mitä mie sen perään laitan?" Viimeisenä on miulla sanoituspuuhat. Biisiä aloittaessa on kyllä yleensä jonkinlainen aihe sanoille ja melodialle, mutta itse sanoitustyötä on harvemmin aloitettu. Olisi kiva osata säveltää valmiitten sanojen ja melodioitten päälle, mutta kun ei vaan osaa... Näin siis minulla. Tärkeintä kai on kuitenkin muistaa, että sävellys on _luovaa_ työtä, eli sitä luovuutta voi ihan huoletta käyttää, eikä tehdä niitä biisejä joka kerta samalla sapluunalla. "Every day there is another/ Band that got big by playing a cover" -ST |
Ostinaatio 25.04.2005 16:02:03 | |
---|
Tästä aiheesta kannattaa katsoa vain Tenacious'D:n jakso "Inspirado", siitä selviää kaikki olennainen. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Starlia 25.04.2005 20:12:16 | |
---|
Tässä syntymäprosessi Käärmenäyttelyn 'Tarina Manalan Lautturista' demo-versioon, joka löytyy osoitteesta www.mikseri.net/kaarmenayttely Duunissa aloin pyöritelemään jonkinlaisia lyriikoita päässäni. Ajatuksena oli tehdä hassu biisi KN-tyyliin. Aina kun muutaman rivin keksin lisää, kirjoitin ne saman tien muistiin kännykkääni (ei ollut paperia/kynää lähistöllä). Kun kertsi ja osa sanoista, ja aihe, oli täysin selvillä, aloin mietiskellä päässäni millaisia riffejä biisiin tulee ja nuotein ne ajattelin. Itse asiassa biisin introriffi, säkeistöriffi sekä sellainen jänskä kahden kitaran 7/8 riffi ovat suoraan ne, mitä päässä miettikin. Kotia kun saavuin, aloin väsäämään taustaa biisille. Siitä tulikin loppujen lopuksi ~5 minuuttinen veisu. Kertsin riffi oli ainoa mitä joutui mietiskelemään hiukan kauemmin. Kun kitarat oli äänitetty veistelin loput lyriikat suhteellisen lyhyessä ajassa, vetäsin demolaulut nauhalle, nopea miksaus ja masterointi ja biisi mikseriin :) Tuon biisin tekoon kului yllättävän kauan ottaen huomioon Käärmenäyttely-standardin, kun aiemmin taustat sävellettiin ja äänitettiin alta 2 tunnin / biisi. Taisi kaksi iltaa mennä tuon tekoon, koska nukkumaan piti mennä niin ajoissa, kun töihinkin piti mennä. Näin se syntyi. Käykääpä kuuntelemassa! PS: Tällä tapaa suurin osa biiseistäni muutenkin syntyy, tosin välillä on suuria puutteita inspiraatiossa ja motivaatiossa.. |
northern 27.04.2005 15:23:31 | |
---|
Kun itse aloitin säveltämisen niin kun keksin mielestäni jonkun hyvän riffin niin keksin äkkiä sen ympärille kappaleen. Loputulos oli aina se että siinä biisissä oli tasan se yks hyvä riffi ja kaikki muu olikin täyttä sontaa. Sitten aloin kerätä niitä hyviä riffejä ylös ja sitten yhdistelin niitä. Tällä tavalla tulee paljon parempia kappaleita, mutta sävellysprosessi on huomattavasti hitaampi. Joissakin kappaleissani saattaa intro olla sävelletty kolme vuotta ennen kertosäettä. Se on kuitenkin tärkeintä että antaa sen musiikin syntyä ikäänkuin itsestään eikä pakottamalla. Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä. |
Flow 17.05.2005 18:42:35 | |
---|
Minulla se tapahtuu ensin kirjoittamalla tarina (novelli), josta muokkaan biisiin sitten sanoitukset. Kun sanoitukset ovat valmiit, tarraan kitaraan kiinni ja rämpytän. I'll take the emergency bat-tunnel. It comes out on Highway One and I can catch a bus to Gotham City - Robin |
etnopoju 18.05.2005 01:36:34 | |
---|
yksi riffi riittää. |
Tempura 20.05.2005 07:50:11 | |
---|
yksi riffi riittää. Joskus joo. Homman voi todellakin ottaa usein rennosti, ja unohtaa isommat paineet. Riffi kehiin ja se alkaa olla siinä. Tekee hyvää silloin tällöin tehdä "vaan" jotain ihan simppeliä, mikä syntyy sekunnissa, jos se kuulostaa hyvältä. |
etnopoju 20.05.2005 16:28:35 | |
---|
ei vaan ihan totta...yksi riffi riittää. sä voit väsätä ne muut riffit siitä yhestä riffistä. |
1by4by9 23.05.2005 11:31:41 | |
---|
Onko kohtalon ivaa vai miksi sukunimeni on sama kuin eräs uskomattoman hyvä olutmerkki? |
Aerodactev 23.05.2005 12:32:56 | |
---|
Muuten, jos on luovuusblokki niin nukkukaapas yöllä 3-4 tuntia, juokaa aamulla pari kuppia sen verran vahvaa kahvia että kolahtaa (itse olen vähän yliherkkä niin ei tarttee ees paljoa) ja sitten jos ei ala ideoita vielä vilistä niin kuuntelee vaikka pari tuntia putkeen musiikkia.
Long = progressive = good
|
etnopoju 23.05.2005 13:29:41 | |
---|
mulle toimii taas se, että en kuuntele yhtään mitään vähän aikaa. käyn vaan ulkona kävelyillä. toinen on hyvä on totaalinen tylsistyminen. väkisin ei synny mitään. |
MV 24.05.2005 09:08:34 | |
---|
No niitä riffejä tulee välillä aina mieleen ihan muissa kuin soittohommissa ja sitten sitä vaan hakeutuu kitaran seuraan ja alkaa raapimaan. Tai sitten ihan vaan treenailee kotona ja ja heittää jotain improa niin saattaa syntyä... Joskus myös suurinpiirtein päättää että teenpäs nyt väkisin yhen biisin mutta jälki on harvoin hyvää:) Sanoituksia olen alkanut vasta tekemään ja sehän on yllättävän hauskaa muuten...Toiset sanoitukset syntyi periaatteessa valmiin biisin jälkeen. Eilen taas kaverin kanssa päätettiin että tehäänpä sanotuksia ja siitä se lähti. Oikeastaan vaan sillä meiningillä että ensin keksittiin joku kuvaileva (rangga:)) nimi ja alettiin vääntämään. Ja itellä ei ole tuo englannin kieli kaikkein parhaimmalla mallilla niin kaveri jeesaa kieliopissa:) mitä tähän pitäis laittaa perkele? |
MV 24.05.2005 09:10:31 | |
---|
yksi riffi riittää. Sanotaan notta yksi riffi riittää tekemään hyvän biisin mutta itse biisissä se ei välttämättä riitä. Joskus kun keksii hyvän riffin niin siinä samantien oivaltaa, että tämä on säkeistöriffi. Kertosäkeet ja väliosat on sitten aika helppo tehdä sihen kylkeen... mitä tähän pitäis laittaa perkele? |
Mulla on ongelma! Kun alan säveltämään niin saan aikaan ehkä parhaimmillaan 5 tahtia musiikkia. sitten se stoppaa kuin seinään. Ei tule enää mitään järkevää ulos. Miten sen sais jatkumaan pidempään.. Mullon nyt näitä lyhyitä kappaleita jo riittämiin. Pitäis vissiin saada jotain koulutusta et oppis lisää. "I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz |