Aihe: Pearl on hyvä merkki!
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Mikael
25.05.2005 11:10:59 (muokattu 25.05.2005 11:18:11)

Gretschin sivuilta löytyi Modern Drummerin artikkeli aiheesta.
http://www.gretschdrums.com/img/catalogs/05_03.pdf
http://www.gretschdrums.com/img/catalogs/05_04.pdf

Tuon artikkelin pohjalta voisin olla hieman eri mieltä tästä:
Gretsch on ihan törkeän yliarvostettu merkki. Omaa tuotantoa ovat vain bassarin logo ja 50-60-luvulta kantautunut luulo maapallon ihmeestä. Nykyisellä Gretschillä on varsin vähän tekemistä 40-vuotiaiden kanssa.

Rumpujen runkojen aihiot muuten tosiaan teetetään alihankkijoilla, mutta Gretschin määritysten mukaisesti, Gretschin muoteilla. Valmiiksi rungoiksi ne viimeistellään omalla tehtaalla käsityönä.

EDIT: Ne catalinat sun muut kaukoitäkretsit onkin sit ihan eri hommaa...
"Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu-
Tombo
25.05.2005 12:56:46
Gretschin sivuilta löytyi Modern Drummerin artikkeli aiheesta.
http://www.gretschdrums.com/img/catalogs/05_03.pdf
http://www.gretschdrums.com/img/catalogs/05_04.pdf.

Tuon artikkelin ilmestyttyä muistan lukeneeni, että toimittaja ei missään jutun teon vaiheessa päässyt itse näkemään rumpujen valmistusvaihetta ja kaikki kuvat mitä juttuun tuli, tulivat Fred Gretschin omista arkistoista. Eli käytännössä juttu tehtiin haastattelupohjalta.

Eihän tietty joka iikkaa tarvi tuotantotiloihin päästää, mutta jos edes Maailman Luetuimman Rumpumainoslehden toimittaja ei voi tehdä juttua "oikein", jää fiilis, että jotain ne salailee.

Toisaalta tämähän on vaan omiaan lisäämään Gretsch-merkin ympärille myyttiä ja arvoituksellisuutta.
Kaljakorissa 24 pulloa. Vuorokaudessa 24 tuntia. Yhteensattuma?
plööh
25.05.2005 13:00:27 (muokattu 25.05.2005 13:01:14)
Carlton
"world premium drums"

muihin en koske...no helmiäis valkosen Hollywood setin voisin ottaa
HeavyMachinery
25.05.2005 13:52:07

PDP on selkeästi halvalla tehty ja muka hyvistä materiaaleista. Vaahteraa ja DW:n spekseillä... Opelista touhtaan BMW:tä...

No huh huh kun on isännällä jutut. Mihinkäs tämän pohjaat ? montakos settiä olet tutkinut läpi kotaisin ?

Hyvä rumpu soi hyvin ilmankin.(rimssejä)

Tämäkään ei nykyään ole totta. Rumpujen runko vahvuudet on jären niin ohkaisia että pienikin yli määräinen rauta tappaa niiden soinnin.
Minä tiedän - siis pelkään !
Niskamies
25.05.2005 14:25:00
Tehäänkös Pearlin huippurummut Koreassa? Taman ja Yamahan huippurummutkin tehdään Japanissa, eikä hinnassa silti ole mitenkään merkittävää eroa.
Virallisesti semi-pro!
ddrum54
25.05.2005 15:05:30
Tehäänkös Pearlin huippurummut Koreassa? Taman ja Yamahan huippurummutkin tehdään Japanissa, eikä hinnassa silti ole mitenkään merkittävää eroa.

Tästä oli aikoinaan juttua täällä. Muistaakseni Taman tuotanto on siirretty kiinaan. ( huom. muistikuva vaan )
2`n 4
hollmi-5
25.05.2005 15:09:31
No huh huh kun on isännällä jutut. Mihinkäs tämän pohjaat ? montakos settiä olet tutkinut läpi kotaisin Kaksi. Molemmat vaahteraa. Ilmeisesti sinulla ei ole kokemusta oikein kunnon hyvistä pannuista, kun noin sokaistut PDP:sta.

Made in Taiwan on mulle made in taivan, vaikka mitä väitettäisiin. Sama tuo Gretschin artikkeli. Minua ei hirveästi vakuuta, kun pannaan siirtotyöläisiä kuviin ruuvinvääntimien ja rättien kanssa. Missä ovat tosi ammattilaiset? Varmaankin siellä muottien äärellä. Siellä mistä ne rungot tilataan. Ainakin toivottavasti.

Modern Drummerin tilauksen lopetin, kun kaikkea ylistettiin ja viereiselle sivulle oli sitten myyty ko. firman mainos.
Mika Hollström
Niskamies
25.05.2005 15:17:03
Tästä oli aikoinaan juttua täällä. Muistaakseni Taman tuotanto on siirretty kiinaan. ( huom. muistikuva vaan )

Ainakin niissä Starkuissa mitä mä olen nähnyt on lukenut made in japan.
Virallisesti semi-pro!
Jaska
25.05.2005 16:15:07

Muistaakseni Pearlin top-of-the-line sarjat tehdään Japanissa
hollmi-5
25.05.2005 16:18:37
Tuollaiset Mikaelilla olevat "rounbadge" Gretschit ottaisin omakseni koska vain. Uusista en niin välittäisi. Ihan varmasti, mikäli uudet rummut jostakin syystä ostaisin, ne eivät olisi Gretschit, joten saatte syyttää yksisilmäiseksi ja puolueelliseksi täysin vapaasti. Yhtenä syynä on tuo Kamanin kainalossa tullut Gibralttarin HW, josta minulla on karvaita kokemuksia.
Mika Hollström
jazzmies
25.05.2005 17:00:10
Gretsch on ihan törkeän yliarvostettu merkki. Omaa tuotantoa ovat vain bassarin logo ja 50-60-luvulta kantautunut luulo maapallon ihmeestä. Nykyisellä Gretschillä on varsin vähän tekemistä 40-vuotiaiden kanssa. Vai että mystistä hopeaa? Ihan samaa maalia, kuin saunan kiukaaseen vedeltävä kuumankestävä maali. Lakka ajaa saman asian. Tosin mielikuvia kiihottaa mikä vain.

Ihan sama yliarvostuksen, maapallon ihmeen, mystisen hopean tai mielikuvien suhteen, mutta se peräänkuuluttamani tomisoundi, nam! Setissä on todella kiinteä ja puhdas sointi ja sustainia paljon, joten kuivassakin tilassa setti soi mainiosti. Itse en alkaisi maalailemaan rumpuja maalilla, vaan jätän sen ammattilaisille, jotka tietävät täsmälleen mitä ovat tekemässä.
drumm
25.05.2005 18:00:27
Minua ei hirveästi vakuuta, kun pannaan siirtotyöläisiä kuviin ruuvinvääntimien ja rättien kanssa. Missä ovat tosi ammattilaiset?

No niin Mika. Voisit taas vähän jarrutella noiden asiantuntijalausuntojesi kanssa. Mistä lähtien kansallisuudella on ollut jotain tekemistä ammattitaidon kanssa? Mitä seuraavaksi? Ihonväri? Uskonto?
hollmi-5
25.05.2005 20:46:17
En ole rasisti. Sovinisti korkeintaan. Soitinrakennuksen ammattilaiset ovat hyvin perinteisesti olleet miehiä. Jos perinteikkäistä firmoista yksi perinteikkäimmistä luottaa ammattitaidoltaan mustiin- ja latinonaisiin, niin so be it. Ainahan koulutusta ja kokemusta voidaan firman sisällä siirtää. Kuitenkin: Gretsch ei ole jenkkilässäkään enää kuten ennen. Rumpusetti on länsimainen soitin. Sitarit tehdään parhaiten Intiassa. Rummut Euroopassa ja U.S.A:ssa.

50-60-luvulla Gretsch oli maapallon paras rumpujen valmistaja. Sonor toiseksi paras. Muut sitten: Slingerland, Ludwig ja moni muu ihan kannoilla.

Se maali siellä sisällä on ihan sama, kuin lakkaus. Yleisesti sisäpinnat käsitellään lakaten. Aikoinaan maalattiin. Ludwigilla oli valkoista ja sinertävää pintaa.

Hyvin tehty vanha rumpu on sitä vintagea parhaimmillan. Gretsch, Ludwig, Slingerland, Rogers... Kaikki mainioita rumpuja. Uudet rummut hakevat lisäarvoa ohkaisista rungoista, ripustuksista, pienistä lugeista ja muusta. Kuitenkin: Materiaalien säästön kääntäminen paremmaksi soundiksi on enimmäkseen silmään kusemista. Aika usein.
Mika Hollström
ddrum54
26.05.2005 08:56:53
Ainakin niissä Starkuissa mitä mä olen nähnyt on lukenut made in japan.

Joo, niin mullakin lukee. ( Siis handmade in japan.) Saattaa muisti heittää tuossa valmistusmaa - asiassa.
2`n 4
Mikael
26.05.2005 09:39:54 (muokattu 26.05.2005 09:42:20)

En ole rasisti. Sovinisti korkeintaan. Soitinrakennuksen ammattilaiset ovat hyvin perinteisesti olleet miehiä. Jos perinteikkäistä firmoista yksi perinteikkäimmistä luottaa ammattitaidoltaan mustiin- ja latinonaisiin, niin so be it.

Eiköhän olis aika laittaa vähän sordiinoa tohon jutusteluun. Rasistiset sekä sukupuolta syrjivät mielipiteet kannattaa pitää ihan ominaan.

Keskustelun säännöt, kohta 2:
Kaikki kirjoitukset, joissa on asiattomuuksia, kirosanoja, henkilökohtaisia loukkauksia ja muita hyvän tavan vastaisia asioita poistetaan.
"Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu-
hollmi-5
26.05.2005 10:18:24
Nythän mennään aika kauas aiheesta. Soitinrakennus ennen oli käsityöammattilaisten hommaa. Nykyisin työntekijöinä ihan tavallisia tehdasduunareita.
Mika Hollström
LaKu
26.05.2005 10:27:11
Ennen ei ehkä myyty niin paljon soittimia kuin nykyään. Mutta eikö "ihan tavallinen duunari" voi olla myös taitava käsityöammattilainen? Ei kai nämä kaksi asiaa sulje toisiaan pois? Vai onko se ainoastaan Saksassa mahdollista? Luulisi että ihmisillä jotka tekee kalliita rumpuja vaikka Taiwanissa on myös jonkunverran ammattiylpeyttä....? Vaikka ne asuu Taiwanissa....
drumm
26.05.2005 10:40:29
Vai onko se ainoastaan Saksassa mahdollista?

Saksassa kaikki rumpuja valmistavat tehdastyöläiset ovat kristittyjä valkoihoisia saksalaisia miehiä, joilla on vähintään maisterin paperit ja siististi leikatut lyhyet hiukset. Töissä ovat Bossin puvut päällä ja kotiin ajelevat Mersulla. Saksassa kaikki on mahdollista. Mika voi varmaan vahvistaa?
hollmi-5
26.05.2005 10:59:01
Eiköhän ne niitä duunareita ole siellä Saksassakin. Puhuin menneestä ajasta. Nyt on hyvää shittiä ilmassa :-)
Mika Hollström
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)