Aihe: Akustisen kielet sähkäriin
1
JanneT
24.05.2005 18:13:10

Hei!

Tämä on aika lailla hassu kymysys, mutta voiko sähkökitaraan laittaa akustiseen "tarkoitetut" kielet (siis tarkoitan teräskieliä)?

Kun olen omassa Martinin akustisessani käyttämäni kielet (Martin Fingerstyle .012-.054) havainnut hyviksi ja ajattelin, josko samaisen setin voisi lyödä sähkikseeni. Vai estääkö tämän jokin?
Voihan vitalis...
Puavali
24.05.2005 18:24:04
Hei!

Tämä on aika lailla hassu kymysys, mutta voiko sähkökitaraan laittaa akustiseen "tarkoitetut" kielet (siis tarkoitan teräskieliä)?

Kun olen omassa Martinin akustisessani käyttämäni kielet (Martin Fingerstyle .012-.054) havainnut hyviksi ja ajattelin, josko samaisen setin voisi lyödä sähkikseeni. Vai estääkö tämän jokin?

Metalliahan ne on, siis kokeile!
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Les Fender
24.05.2005 18:34:57
Toisinkinpäin, elikkäs sähkiksen kielet akustiseen käypi jos haluaa kokeilla ohkoisempia kieliä akustisessa. Äänessä toki häviää, mut jos haluaa jotain sähkistä vastaavia juttuja harjoitella laiturin nokassa...
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Hohhoijaa
24.05.2005 20:29:14 (muokattu 24.05.2005 20:29:52)
Toisinkinpäin, elikkäs sähkiksen kielet akustiseen käypi jos haluaa kokeilla ohkoisempia kieliä akustisessa. Äänessä toki häviää, mut jos haluaa jotain sähkistä vastaavia juttuja harjoitella laiturin nokassa...

Tämä riippuu täysin akustisesta. Ei nyt perusklassiseen mitään metallikieliä ryhdytä asentamaan, kaula ei kestä (kaularautaa ei akustisissa ole). Metallikielisen akustisen kanssa ongelmaa ei ole.
Les Fender
24.05.2005 20:56:40
Tämä riippuu täysin akustisesta. Ei nyt perusklassiseen mitään metallikieliä ryhdytä asentamaan, kaula ei kestä (kaularautaa ei akustisissa ole). Metallikielisen akustisen kanssa ongelmaa ei ole.
No jotta tokkiinsa tuotahan minä tarkoitin, hyvä notta olit tarkkana ettei kukaan nyloniansa säre:O)
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
weelie
25.05.2005 10:38:35
Hei!

Eikö nikkelipäällysteiset ole sähkäreissä sen takia että olisi parempi saundi sähköisesti, ja taas FosforiPronssi (ne kai nu on?) että akustisesti? En kyllä ole akustisen kieliä kokeillut sähkärissä, päinvastoin kylläkin.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
momo
26.05.2005 02:00:47
Ainakin kaverin akustisessa toimi sähkökitaran kielet todella surkeasti, niin päin en ainakaan tekisi.

Mutta kun tässähän kysyttiin akustisen kielien toimivuudesta sähkärissä, niin en voi muuta sanoa kuin että kokeile, sillähän se selviää! Sopivuus voi tietysti olla aika paljon siitä musiikkityylistäkin kiinni, pistin kerran omaan Jacksoniini (omakuvassa) huvikseni DR:n blues -kielet, cleanit parani ehkä aavistuksen, tulivat kirkkaimmiksi (liekö psykologista), mutta rankoista hevisäröistä katosi aivan helvetikseen munaa. Kielet saivat siis mennä ja DR:n ah-niin-ihanat peruskielet palata takaisin. Oppipahan että kielilläkin voi oikeasti olla selvä vaikutus soundiin.
"Raha on vain vaihdon väline"
fox
26.05.2005 02:09:40

Eikö nikkelipäällysteiset ole sähkäreissä sen takia että olisi parempi saundi sähköisesti, ja taas FosforiPronssi (ne kai nu on?) että akustisesti? En kyllä ole akustisen kieliä kokeillut sähkärissä, päinvastoin kylläkin.

Hyvinkin pitkälti noin.. Kas kun se mikki ottaa teräskielen liikettä magneettikentässä, ja pronssi ei oo niitä kaikkein magneettisempia aineita.. Noinpäin ei siis kannata, eli akustisen kitaran fosforipronssi-kieliä ei oikeen sähkiksessä hyödytä käyttää, toki niissä sen verran terästäkin on, että jotain saattaa toimata, mutta minkä vuoksi ei käytetä sitten "hommaa varten" tarkoitettuja kieliä??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
poppamies
26.05.2005 08:00:36

(kaularautaa ei akustisissa ole)

Kyllä mun akustisesta löytyy. Naikkarista siis kyse.

perinteisessä nailonkielisessä kitarassa, siis klassisessa ja flamencotyyppisessä akustisessa kitarassa ei ole kaularautaa mutta sensijaan aina kunnollinen eebenpuinen otelauta. Jos tingitään vaikkapa tuosta eebenotelaudasta niin saattaa olla että joudutaan laittamaan rauta mutta klassiseen nailonkieliseen ei sellainen kuulu.
Myytävänä Alesis Microverb III MYYTY!
Hohhoijaa
26.05.2005 08:07:02 (muokattu 26.05.2005 08:07:38)
perinteisessä nailonkielisessä kitarassa, siis klassisessa ja flamencotyyppisessä akustisessa kitarassa ei ole kaularautaa mutta sensijaan aina kunnollinen eebenpuinen otelauta. Jos tingitään vaikkapa tuosta eebenotelaudasta niin saattaa olla että joudutaan laittamaan rauta mutta klassiseen nailonkieliseen ei sellainen kuulu.

Dodii!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)