Aihe: Kontran mikitys
1 2
Hughes
23.05.2005 20:58:18
Eli soittotyyli on blues-rock tyylistä. En usko että släppäilen ihmeesti..eli minkälainen mikitys-systeemi pitää olla ja mistä niitä saa?!
MoParit on ihana asia.
Karlsson
23.05.2005 21:02:47
No, kontran mikittäminen on oma henkimaailmansa ja ilmeisesti sitä graalin maljaa ei ole löytynyt, mutta tommonen tallaan kiinnitettävä piezo-systeemi on ihan jeppis. Tarttee yleensä vaan sitten jonkinlaisen etusen, joka muuttaa signaalin kohtuullisen käyttökelpoisen muotoon.

Hesassa Millbrook myy Shadown ja Fishmanin kontramikkejä. Iha jeppis kummatki.
"Tissiliivit sai minut kiinnostumaan." -Vasara
kontrabasisti
25.05.2005 18:42:24
Joo tämä on kyllä ikuisuuskysymys. Tänään viimeksi törmäsin näihin ongelmiin keikalla... Miun pitää hankkia nyt joku bassomikki, joka ei saa olla liian kallis!
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
Teijo K.
25.05.2005 18:57:23

Älyttömästi möykkää olen saanut nyt ihan tavallisella pienikapselisella konkkamikillä. Mikki tökätään sopivan vahtomuovinpalan läpi ja siitä Behringerin etuseen josta pikkucomboon. Ei ole vain treenistä missä testailla "keksintöä" paremmin, eli kotona yritän rakentaa. Ikkunat kyllä helisee mutta kun tilat on pienet niin... Kehittelytyö kesken...
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Teijo K.
25.05.2005 19:51:57 (muokattu 25.05.2005 19:59:54)

Älyttömästi möykkää olen saanut nyt ihan tavallisella pienikapselisella konkkamikillä. Mikki tökätään sopivan vahtomuovinpalan läpi ja siitä Behringerin etuseen josta pikkucomboon. Ei ole vain treenistä missä testailla "keksintöä" paremmin, eli kotona yritän rakentaa. Ikkunat kyllä helisee mutta kun tilat on pienet niin... Kehittelytyö kesken...

Sainpa ääniteltyä pätkän, ja ainakin miusta kuulostaa. Hyvältä. Laitan mikseriin heti kun keksin miten se uusi layout toimii siellä.

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=134012&type=hi

Jos suora linkki ei toimi niin miun ääninäytesivu - piisi nimeltä "Isolde konkkamikkikoe". Mie olen eri tyytyväinen soundiin.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Hughes
26.05.2005 23:50:19
Sainpa ääniteltyä pätkän, ja ainakin miusta kuulostaa. Hyvältä. Laitan mikseriin heti kun keksin miten se uusi layout toimii siellä..

Onko sulla puulattia? Semmonen narina kuuluu soiton takaa taustalta. ;)
MoParit on ihana asia.
Teijo K.
26.05.2005 23:51:30

Eijjo mutta oli kondra telineessä kiinni kun äänitin ja se vähän narisi. Ja tietty wanhat nivelet.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Zarmo
27.05.2005 00:36:05

pitäähän narinaa olla. TArina kertoo Tom Waitsin mikittäneen jopa pianojakkaran, kun se kuulu siihen soundiin
Lukekaa runoutta
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
Wil-J
27.05.2005 12:00:21
pitäähän narinaa olla. TArina kertoo Tom Waitsin mikittäneen jopa pianojakkaran, kun se kuulu siihen soundiin

Haha, taitaa olla vaan tarina?
Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986.
Zarmo
27.05.2005 15:36:01

vaikee sanoo. Kyllä sieltä levyiltä voi pedaalin narinoita pongailla. Tosin jos nyt kunnon tilamikityksellä oottaa, ni kuuluuhan sieltä kaikki. Wanhoilla jatslevyilläkin on kivoja ne pianistien ähkimiset.
Lukekaa runoutta
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
kontrabasisti
27.05.2005 18:25:43

Eikun se on narina. hoho.
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
JukkaPena
07.11.2005 02:27:12
Onpas vanha thread, mutta kirjoitanpas silti!

http://www.thomann.de/thoiw3_fishman_bp100_prodinfo.html
Koska mulla ei ole omaa kontrabassoa jouduin turvautumaan irroitettaviin mikrofoneihin. Tilasin itselleni kesällä Thomannilta Fishmanin BP-100 piezomikrofonit ja ne tuli alle viikossa, yhtä äkkiä kuin mikrofonien tulikastekin. Hintaa tuli 186 euroa.
Samaan aikaan, kun sain nuo mikit oli Lieksassa Vaskiviikkojen Jazz Big Band -kurssi, jossa soitin kontraa. Big bandin kanssa noi mikit toimi aika hyvin, vahvistimena oli Hartken 12 Kickback ja kun loppukurssista kontra oli auennut pizzicato-soittoon oli soundikin jo lämmin ja sellainen jazzkontramainen, niinkuin pitikin. Huomautan tässä välissä, että kyseessä ei ole mikään kokopuukontra, vaan vaneripönttö, jossa on ilmeisesti naula pitämässä pinnaa paikallaan...Eli Ton Fishmanin BP-100:sen kanssa ainakin itse pääsin vaneripöntön ja hyvän combon kanssa hyvään soundiin. Noi mikit on just tosi hyvät sen takii, että ne voi ottaa pois ja siirtää tosi nopeesti johonkin toiseen bassoon.

http://www.thomann.de/thoiw3_shadow_shsb2_prodinfo.html
Sitte mä tilasin joskus Thomannilta Shadowin SH-SB2 kontrabassomikit nääkin oli siis piezot ja kyllä noillakin jonkun jatsikeikan ois voinu hätätilanteessa heittää, mutta en oikein keksinyt semmosta fiksua tapaa saada noita mikkejä pysyy tallassa kiinni, kun mukana ei toimitettu mitään shimmiä. Loppujenlopuksi kävin kerää faijan sirkkelin vierestä noin millin paksusia jämäpaloja, joita sitten palottelin shimmiksi sinne kontrabasson tallan siipien väliin, jonne noi mikit tuli.

Noissa piezomikeissähän ongelmana tahtoo olla se, että yksin se soundi on melko treblerikas ja kaikki soittimen kolinat ja narinat tahtoo tulla helposti kuuluviin. Itse jopa kuulin kumistakkelin narinaa kaiutinkaapeista. Ison bändin kanssa ne ylimääräiset yläpäät katoaa ja se soundi on ihan asiallinen, eikä sitä tarvii sen kummemmin säätää, mutta kun on joku pieni kokoonpano niin noi runsaat yläpäät tahtoo olla vähä ongelma. Ainakaan itse en oikein saanut kontralla pikkuporukalla kovin äkkiä semmosta pehmeetä, lämmintä ja bassokasta soundia. Mut voi johtuu siitä, että vahvistimena todelakin oli Hartken 12 Kickback, jossa toi alumiinielementti kuulemma tuottaa lisää treblejä.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176273.html
http://www.akg.com/products/powersl … 15,id,279,pid,279,_language,EN.html
Onpa meillä opistolla yks itä-saksalainen vanerikontra, jossa tommonen talla on. Juttunahan tossa on se, että soittimesta otetaan todelakin talla pois ja soitinrakentaja/korjaaja asentaa ton tallan siihen tilalle. Toi on ilmeisesti piezomikrofoni, vaikka Thomannin sivut sitä kondensaattorimikiksi väittää. En muista tosta mikistä hirveesti. Pelkkään pizzicato-soittoon toi on ihan siedettävä ja mun mielestä tossa ei ollu niin paljo niitä ylimääräsiä yläpäitä kuin edellämainituissa Shadowissa ja Fishmanissa. Ton mikin juju on siis se, että talla on halkastu kahtia ja sinne on laitettu toi mikki sisään ja se on sitten liimattu uudestaan kasaan. Siitä, miten toi vaikuttaa akustisesti tallaan voi sanoo ne jotka tietää asioista enemmän. Mä soitan tolla bassolla jazzia ja klassista ja oma opettaja ainakin sano yhellä soittotunnilla, että ainakin toi talla on paska. Mikrofonin pizzicatosoundi oli ihan siedettävä. Miinuspuolena tossa oli, että ton kanssa joutu käyttää phantom-virtalähdettä ja mistä semmosen aina sai ruinattua, plus se ylimääränen piuhahelvetti sen takia...

Ne mistä mulla itelläni ei juurikaan ole omakohtasta kokemusta on ton dynaamisen- tai kondensaattorimikrofonin käyttö ton kontrabasson kanssa. Oon kuullu, että jotkut tykkää käärästä jonkun mikin superloniin ja laittaa sen tallaan. Sitte on niitä, jotka laittaa jonkun kondensaattorimikin jollai kujeel osottaa sitä soittimen F-aukkoo.
Mielenkiintosen tavan näin Googlen kuvahaun kautta, kun kontrabassoon oli laitettu sellanen liimapuristimen kaltainen härpäke, jossa oli sitten mikrofoni osottamassa F-aukkoon. Toi on ainakin semmonen, että se mikrofonin asento siihen F-aukkoon nähden pysyy samana, joka antaa tilaa eläytymiselle. Siitä en tiedä, onko toi kiinnitystapa niinkään järkevin.

Mitä noiden konkkamikkien ongelmia oon kuullu niin jos esim. rumpali soittaa aika kovaa niin se konkkamikki saattaa poimia sitä rumpalin soittoa, joka sitten myös vahvistuu, joka ei aina oo toivottavaa.

Mielenkiintonen kompromissi ois varmaan yhdistää piezomikki ja esim. kondensaattorimikki ja blendata niitä jollain mikserillä keskenään, sais sitä kaikukoppaakin messiin. Mutta eri asia jaksaako mitää blenderiä enää kuletella tai sitä konkkamikkii asennella joka kerta ku sitä tarvii.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-174597.html
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-174600.html
Luin Trio Töykeiden uusimman Wake-nimisen levyn bookletista noista ylempänä mainitun B-Bandin mikrofoneista ja kiinnostuin itsekin niistä. Yllätyin vielä, että kyseessähän oli suomalainen pulju. Toi linkin D1 Double Bass system vaikuttas aika hyvältä, kun tossa pystyy blendaa tallan ala tai yläaosaan. Tuosta on toi kalliimpi versio, jossa on sitten erillinen blenderi/2 kanavainen footswitchi, jos tuo toimis ilman tuota blenderiä/footswitchiä niin vois sitäki harkita.

Naputtelin tähän näköjään koko mun tietämyksen kontrabasson mikityksestä. Kiva jos joku jakso lukea loppuun ja vielä parempi jos tästä oli jollekin jotain hyötyä.
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
Karlsson
07.11.2005 10:07:00
Noissa piezomikeissähän ongelmana tahtoo olla se, että yksin se soundi on melko treblerikas ja kaikki soittimen kolinat ja narinat tahtoo tulla helposti kuuluviin. Itse jopa kuulin kumistakkelin narinaa kaiutinkaapeista. Ison bändin kanssa ne ylimääräiset yläpäät katoaa ja se soundi on ihan asiallinen, eikä sitä tarvii sen kummemmin säätää, mutta kun on joku pieni kokoonpano niin noi runsaat yläpäät tahtoo olla vähä ongelma. Ainakaan itse en oikein saanut kontralla pikkuporukalla kovin äkkiä semmosta pehmeetä, lämmintä ja bassokasta soundia. Mut voi johtuu siitä, että vahvistimena todelakin oli Hartken 12 Kickback, jossa toi alumiinielementti kuulemma tuottaa lisää treblejä.

Piezomikki vaatii peräänsä yleensä jonkun etuvahvistimen, joka muuttaa signaalin käyttökelpoiseksi. Varsinkin kontra, jonka volyymi ei akustisesti ole järin voimakas, vaatii tuommoisen lootan. Ilman sitä käyttökelpoista soundia on hankala saada. Joissakin bassokomboissa on tosin sovitettu input piezomikkejä varten.

Tuossa vähän aikaa sitten keikalla ollut toinen kontristi tökkäsi soittimensa suoraan kiinni behringerin komboon ja tuloksena oli hassu flangeroitua ja ties millä efektoitua soundia muistutava pörinä. Tämäkin silloin kun vahvistimesta oli heitetty treblet pois ja bassot täysille. Lisäksi vola oli täysin onneton. Pienen säätämisen jälkeen saatiin kunnone etunen paikalle ja tuloksena oli erittäin hyvä soundi.

Itse olen käyttänyt ihan Sansampin bassdriveria tai saman firman Acoustic DI:tä. Jälkimmäinen on osoittautunut sangen käytännölliseksi hyvän eq:n takia. Saa kuminataajuuksia leikeltyä pois.
Khittix
07.11.2005 10:23:01
Minulla oli aikaisemmin käytössä K&K systeemi:
http://www.thomann.de/thoiw3_kk_bas … sn=86a6399dabdd52e663b8824f98a34bb7
Soundi oli hyvä niin kauan kuin se esivahvistinhässäkkä toimi. Se tuppasi pätkimään ja oli muutenkin jotenkin tuulella toimiva. En voi suositella sitä kenellekkään, mutta... viime perjantaina kuuntelin soitantoa ja soitin itsekkin biisin pari, seuraavanlaisella kohtuu edullisella systeemillä:
Mikkeinä toimi 4 kpl piezoja jotka olivat kiinnitetty tallaan 1 kunkin kielen kohdalle:
http://www.kksound.com/doublebigtwin.html
Esivahvistus ja soundi oli haettu sitten sellaisella Danelectron pienellä 7 kanavan EQ:lla, tyyliin tämä:
http://www.thomann.de/thoiw3_danele … sn=86a6399dabdd52e663b8824f98a34bb7

Basso meni suoraan mikserille ja sieltä PA:han. Soundi oli parhaita mitä olen kuullut kontrabassoissa. Sopi pirun hyvin rockabilly/elvis juttuihin.
balzary
07.11.2005 12:24:47

Itse olen käyttänyt ihan Sansampin bassdriveria tai saman firman Acoustic DI:tä. Jälkimmäinen on osoittautunut sangen käytännölliseksi hyvän eq:n takia. Saa kuminataajuuksia leikeltyä pois.

Toimisko Nathan East EQ tohon kuminataajuuksien leikkelyyn? Etunenhan se tietty ei ole.
World domination equals world suffocation
It's dread out there you know!
Heikki L.
07.11.2005 12:28:20

Toimisko Nathan East EQ tohon kuminataajuuksien leikkelyyn? Etunenhan se tietty ei ole.

Täytyypä kokeilla, toi onkin ollu suunnitelmissa jo pitemmän aikaa.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Karlsson
07.11.2005 13:05:59

Voi toimiakin. Tosin hyvähän olisi jos sen avulla saisi sen signaalinkin käyttökelpoiseksi. Taas erillisen etusen ja EQ:n kanssa säätäminen voip olla hankalaa.
Hughes
07.11.2005 16:26:48
Naputtelin tähän näköjään koko mun tietämyksen kontrabasson mikityksestä. Kiva jos joku jakso lukea loppuun ja vielä parempi jos tästä oli jollekin jotain hyötyä.

Joo, kiitos! Hyötyä oli.
MoParit on ihana asia.
Heikki L.
10.11.2005 17:51:33

No niin, testasin tuota muppeloa treeneissä.

Kontra pietsoilla -> NE EQ -> Ashdown ABM C115-300 Combo

Kuminataajuuksien leikkaamisen toi ei ole kyllä paras vaihtoehto. Se notchi minkä se leikkaa on aika laaja ja lisäksi purkki vissiin vielä buustaa alapäätä, joten mitään kirurgintarkkaa leikkausta tolla ei saa. Ihan käyttökelpoista saundia saa kummiskin.

Tila jossa, soitettiin oli kyllä aika huonosaundinen, joten vaikea sanoa oikeestaan yhtään mitään. Kuulosti aika paskalta vaikka päällään seiso.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)