Aihe: Digital Performer-kokemuksia?
1 2
kurmo
22.05.2005 19:20:21
Käyttääkös tätä kukaan? Kovasti kiinnostaisi, jos kokemuksia löytyy, ja plussaa sekä miinusta verrattuna esim. Cubase SX:ään. Käsittääkseni DP on jenkkilässä aika suosittu.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
Bee-äf
22.05.2005 21:44:23
Ostin kun halvalla sain.

+

HYVIN paljon ominaisuuksia, ei varmaan kukaan tässä maailmassa käytä kaikkia.
Osa ohjelman mukana tulevista plugareista ihan huippuluokkaa (Osa kaikkea muuta)
Midi
automaatio
imho miellyttävin käyttää kaikista sekvenssereistä (kaikki eivät ole samaa mieltä)
Tiedostot Pro Tools-yhteensopivia.
-

Herkkä sekoamaan epäsopivista plugineista ym. saattaa viedä aikaa ennen kuin saa järjestelmän konffattua niin, ettei ole ongelmia. Sitten pitäisi toimia kuin junan vessa.
vst-pluginien käyttämiseen tarvitsee erillisen ohjelman.
Ohjelman helppi puutteellinen, Suurin osa tiedosta on vain printtinä julkaistussa 1000-sivuisessa manuaalissa, jossa on käyttäjien riemuksi varsin puutteellinen hakemisto.

En osaa sanoa, onko DP sen kummempi kuin muutkaan "isot" sekvensserit. Mun mielestä ne kaikki on sellaisia softia, joilla voi tehdä suunnilleen mitä ikinä mieleen juolahtaa. Parasta valkata se, joka itsestä tuntuu kivoimmalta ja millä työt sujuu joutuisimmin.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
kurmo
23.05.2005 16:32:29
Kiitoksia vastauksesta.

En osaa sanoa, onko DP sen kummempi kuin muutkaan "isot" sekvensserit. Mun mielestä ne kaikki on sellaisia softia, joilla voi tehdä suunnilleen mitä ikinä mieleen juolahtaa. Parasta valkata se, joka itsestä tuntuu kivoimmalta ja millä työt sujuu joutuisimmin.

Aivan samaa mieltä.

Lähinnä kiinnostais kommentit tuon käytettävyydestä ja "workflow:n" sujuvuudesta verrattuna Cubaseen. Mä en siitä oikein pidä, turhan paljon pilliä ja kelloa yhdistettynä "näyttävään" l. vaikeakäyttöiseen käyttöliittymään.

Tiedätkö pääsiskö tota jossain hivenen katsomaan?
Notefix
23.05.2005 17:42:28

Osta Logic ja liity Mnetin Logic-kiltaan!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
M.i.k.key
23.05.2005 19:22:01
Osta Logic ja liity Mnetin Logic-kiltaan!

Yeah! Motif vielä kylkeen niin täältä pesee!
Mä lopetan nää hommat!
Risk
23.05.2005 20:21:36 (muokattu 23.05.2005 20:21:59)
Joo, ei siinä mitään kunhan et vaan Maccia osta! ;)
M.i.k.key
23.05.2005 22:07:17
Joo, ei siinä mitään kunhan et vaan Maccia osta! ;)

No tietenkin macci!
Mä lopetan nää hommat!
Conrad Lant
23.05.2005 22:30:44

No ei tietenkään Maccia! Linux!

http://www.debian.org/ports/powerpc/

Kahdessa kolmesta mäkistämme on tosin OSX. (Ja Logic.)
No one prayed for Sodom
kurmo
24.05.2005 06:14:49 (muokattu 24.05.2005 06:15:50)
No mutta täähän meni kovin, kovin tämmöseksi. Löytyyks vopesta joku tilinumero mihin pitää maksaa suojelurahaa? Enkä osta Motiffia, EX-5 on tän tason mämmärille sopivampi ja ihan tarpeeks hjuva :-)

Tuo Logic vaikuttaa sangen mielenkiintoiselta myös, tosin maksaa lähes tuplat DP:hen verrattuna. Nää on mulle isoja summia, joten, hm... Onko jossain jokin paikka jossa voi testailla rinnatusten näitä vaihtoehtoja jotta saisi jonkunsorttista käsitystä siitä, mikä kalu sopii kouraan parhaiten? Tai edes useampi paikka missä voisi testailla yhtä kerrallaan? En onnistunut pikaisella googlailulla löytämään oikein mitään tämäntyyppistä, itse asiassa ei edes selvinnyt kuka Logicia tuo maahan.

Tuolla "parhaiten kouraan sopimisella" tarkoitan lähinnä sitä, että mulle on tuttua ja selkeää lähinnä PT ja siitäkin tämä 5.jotain-osasto. Kokemukset Cubasesta ovat se pääasiallinen syy miettiä, josko näissä projekteissa, joissa voi itse valita, käyttäisikin jotain ihan muuta. Vanhasta PC:llä pyörineestä Logicista pidin. Esimerkiksi mahdollisuus määritellä screensettejä oli aivan loistava, ja environment vaikutti myöskin voimalliselta työkalulta, olkoonkin, etten siitä ihan kunnon otetta saanutkaan.

Tietty jos tästä nyt keskustelua vielä syntyy, lie oleellista mainita että käyttö on pääasiassa bändien ja soittajien äänittämistä ja tämän materiaalin työstämistä. Sekkaria ja virtuaalisoittimia tulee harvakseen käyteltyä, ja silloinkin lähinnä omaan kivaan.

EDIT: niin, ja näistä Linux-audiojutuista sen verran, ettei niillä kyllä uskalla juuri muuta kuin tuota omaa kivaa tehdä.
Bee-äf
24.05.2005 10:03:18
DP:ssä pystyy määrittelemään samoin ikkunasettejä kuin logicissa.
Erittäin hyvä ominaisuus on myös mahdollisuus vetää suoraan projektista elementtejä "kirjastoon" -clippingseihin, joita voi käyttää vapaaasti muissa projekteissa. Ne voivat olla audiopätkiä, pluginasetuksia, kokonaisia raitoja, ihan mitä tahansa. Draggaat ja droppaat ihan vapaasti raidalle ja siinä se on.

Typerin homma motulta on se, että DP:stä ei ole demoversiota. Melkein houkuttelisi kehottaa hakemaan testausversiota "pimeältä puolelta", mutta enpä kehoita kuitenkaan.

Itselle kivoimpia vempeleitä ovat Pro Tools ja Digital Performer, mutta en rupea väittämäänkään, että ne olisivat millään tavalla sen erikoisempia kuin Cubase tai Logic. En ehkä vaan pitänyt noiden graafisesta käyttöliittymästä tai jotain....

Logicissa nyppii kyllä joidenkin tämän ohjelman käyttäjien perustelu sille, että miksi siihen pitää siirtyä: "Koska se on Applen, niin siitä tulee audiosekvensseri De Facto mäccimaailmassa." Samoilla perusteilla minun pitäisi siirtyä käyttiksessä Wintoosaan, enhän halua olla vähemmistössä.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Risk
24.05.2005 11:37:57
niin, ja näistä Linux-audiojutuista sen verran, ettei niillä kyllä uskalla juuri muuta kuin tuota omaa kivaa tehdä.

Mitä tarkoitat?
Fortune
24.05.2005 11:41:29
Mitä tarkoitat?

Näytä minulle Linuxia käyttävä musiikintekijä, niin minä näytän sinulle miehen, joka ei tee sitä työkseen tai joudu esimerkiksi siirtämään projektejaan toisiin studioihin.

Eli aika lapsenkengissähän se Linuxin audiopuoli on, vielä.
Älä vastusta demoneitasi!
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Risk
24.05.2005 11:54:47 (muokattu 24.05.2005 11:55:47)
Eli aika lapsenkengissähän se Linuxin audiopuoli on, vielä.

Väitän kuitenkin, että Linux-pohjaisella järjestelmällä on jo nyt hyvinkin mahdollista ja jopa järkevää tehdä kaupallista kamaa vaikka ihan kaikki erikoisuudet eivät olekaan vielä mahdollisia.

Mutta tämä on taas offtopicia.
kurmo
24.05.2005 14:06:18
Väitän kuitenkin, että Linux-pohjaisella järjestelmällä on jo nyt hyvinkin mahdollista ja jopa järkevää tehdä kaupallista kamaa vaikka ihan kaikki erikoisuudet eivät olekaan vielä mahdollisia.

Mutta tämä on taas offtopicia.

One word: support. Ei oikesti hymyilytä jos pitäisi tavaraa purkittaa ja ilmaistuote heittäytyykin hankalaksi - mihinkäs soitat ja kysyt apuja?
d-iivil
24.05.2005 14:08:10
One word: support. Ei oikesti hymyilytä jos pitäisi tavaraa purkittaa ja ilmaistuote heittäytyykin hankalaksi - mihinkäs soitat ja kysyt apuja?

Kato eihän tr00 h4x0r linux-gurut mitään supportteja tarvii, ne koodaa vaikka koko ohjelman alusta asti ite uusiks. Lame winukka-käyttäjät soittelevat helpdeskeihin.
- Official mr. Pekoni.
Rising from the flames and.... CRUSHING THE GATES!
1980's are going to be back: Tyres are screaming, FIRENOTE is burning!
Ärlä #022
Risk
24.05.2005 14:33:37 (muokattu 24.05.2005 14:37:49)

En kyllä väitäkään, että Linux-ratkaisu sopii kaikille. Yleensä jos ongelmia ilmenee niin vastauksen kyllä saa ohjelman kehittäjä- ja käyttäjäyhteistöltä kysymällä. Ja kyllä myös jotkut Linux-ohjelmat ja -distrot ovat kaupallisia eli niiden taustalla on joku firma, joka tarjoaa supporttia.
Risk
24.05.2005 14:47:45
Kato eihän tr00 h4x0r linux-gurut mitään supportteja tarvii, ne koodaa vaikka koko ohjelman alusta asti ite uusiks. Lame winukka-käyttäjät soittelevat helpdeskeihin.

"Joo, venatkaas pojat vähän... Otetaankin otto uusiks sitten kun oon kääntäny tähän uuden kernelin."

...Ei välttämättä ihan näinkään. ;)
kurmo
24.05.2005 15:03:47
En kyllä väitäkään, että Linux-ratkaisu sopii kaikille. Yleensä jos ongelmia ilmenee niin vastauksen kyllä saa ohjelman kehittäjä- ja käyttäjäyhteistöltä kysymällä.

Se lohduttaakin kovasti kun vika ilmenee kesken studiosession. Samoin tuossa on sellainen juttu, ettei nuo "yhteisön tuet" ole edes best effort-tyyppistä palvelua, vaan täysin vapaaehtoista ja satunnaista.

Ja kyllä myös jotkut Linux-ohjelmat ja -distrot ovat kaupallisia eli niiden taustalla on joku firma, joka tarjoaa supporttia.

Tietääkseni et saa Linux-pohjaista studiopakettia tuen kera. Nyt muuten pistää sen verran vihaksi, että avaudutaanpas.

Pakkoko sitä saaterin Linuxia on joka läpeen tunkea? Se ei oikeasti ole kovin kaksinen käyttöjärjestelmä.

Kernelin rajapintoja on puukoteltu tämän tästä suuntaan tai toiseen lähinnä perinteisen unix-subsetin pysyessä muuttumattomana käytännön pakosta, ja tästä syystä esim. 4v sitten asennetun purkin säätö menee jo lähes hepreaksi kun ei yksinkertaisesti voi muistaa, haluaako tämä versio nyt ipfwadm-, ipchains- vai iptables-komentoja palomuurinsa säätämiseksi. Samoin binäärimoduulien uppoaminen eri kerneleihin on sangen sattumanvaraista.

Käyttöliittymä on silkkaa '70-lukua, suurin osa ohjelmista kuvittelee näyttävänsä outputtinsa sähkökirjoituskoneella tai peräti jopa niinkin nykyaikaisella vehkeellä kuin "tyhmällä päätteellä"... Tietty näitä graafisia käytönhelpottimia löytyy, mutta niiden toteutus on reippaasti kaupallisia vastineita jäljessä, kiitos esim. Gnome-porukan nerokkaan "hei, jos me aletaan kirjoittamaan tätä komponenttia kokonaan puhtaalta pöydältä, me voidaan sulkea ainakin 150 bugiraporttia"-filosofian.

Konepellin alla olevista puutteista en jaksa edes alkaa vaahdota. Mut joo, on se ihan hauska lelu.

BTW, kyselin setä musakaupan sedältä tuota DP:tä avokaupalla. Meinasi että voisi onnistuakin.
Notefix
24.05.2005 16:46:55

BTW, kyselin setä musakaupan sedältä tuota DP:tä avokaupalla. Meinasi että voisi onnistuakin.

Mä luulen et jos et hirveesti plugeista ja softainstrumenteista innostu ja varsinkin jos käytät tota enemmänkin bändin ja audion äänittämiseen, Performer sopii sulle paremmin kuin Logic.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)