Aihe: Pk-seudun virallinen M.net bassonrunkkaussessio
1 2 3 4 516 17 18 19 20 21
Niskamies
23.05.2005 16:18:54
Mä soitan lähes poikkeuksetta ilman vahvaria, poisluettuna treenit. Mä soitan paljon hennommin kaulamikin kohdalta silloinkun haluan pehmeämmän saundin. Muulloin röydän tallamikin kohdalta. Voisi kyllä hitusen laskea actionia. Mutta esim Wil-J:n beisilla action oli matala, ja mun röytäminen tuotti akustisesti voimakasta räminää.
Virallisesti semi-pro!
chief
23.05.2005 16:22:04
Mä soitan lähes poikkeuksetta ilman vahvaria, poisluettuna treenit. Mä soitan paljon hennommin kaulamikin kohdalta silloinkun haluan pehmeämmän saundin. Muulloin röydän tallamikin kohdalta. Voisi kyllä hitusen laskea actionia. Mutta esim Wil-J:n beisilla action oli matala, ja mun röytäminen tuotti akustisesti voimakasta räminää.

Ehitkös sä sitä mun jatsbassoa koklata? Oliko siinä sun mielestä hyvä tatsi/kielet korkealla tai matalalla? Ihan noin niinku vertailumielessä siihen sun Sadowskyn tatsiin.
"It's the ear, not the gear. "
bize
23.05.2005 16:23:24
Tuollalailla ilman vahvistimia kun opettelee soittamaan, niin tatsi kehittyy aika ovelaksi. Kun ilman vahvaria se räminä kuuluu het.

Jotenkin tuntuu vaan että siinä on vaarana että unohtaa sen matalien kielien demppaamisen opettelun sit siinä sivussa. Sitä matalaa huminaa kun ei akustisesti kuule, mutta vahvistimien kanssa se onkin sitten aika inhottavaa ja sotkee koko alarekisterin.

Mietin vaan kun kuuntelin Wil-J:n bassoriffiskaban vedon, ja yhdistelin sitä W:n puheisiin akustisen treenaamisen puolesta, että tuleeko ilman vahvistinta vedellessä miettineeksi demppausasiaa? Varsinkin jos peukku mikillä vetelee niin alimmat kielet jää helposti soimaan. Siis millään tavalla korostamatta että ite olisin sitä demppaamista jotenkin erityisesti treenannut, huomasin vaan kun ite vetelin joskus peukku mikillä että sieltä tulee semmosta huminaa.
Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example. -teemujazz
chief
23.05.2005 16:26:25 (muokattu 23.05.2005 16:29:39)
Jotenkin... ... tulee semmosta huminaa.

Ootko muuttanu soittotekniikkaa sittemmin? Mä joskus siirrän peukaloa mikiltä kielen päälle jököttämään. Esim. ku soittaa g-kielellä ni peukku lepää a-kielen päällä.
ozmo
23.05.2005 16:26:54
Heittäkääs muuten samantien jotain lukuja kun tota kielten korkeutta vertailette. Ihan työntömital vaikka kahdennentoista nauhan yläpinnasta kielen yläpintaan... Olis ihan mukava tietää minkälaisia lukuja sieltä tulee.
Fuck pride! Pride only hurts, it never helps...
Niskamies
23.05.2005 16:27:20
Ehitkös sä sitä mun jatsbassoa koklata? Oliko siinä sun mielestä hyvä tatsi/kielet korkealla tai matalalla? Ihan noin niinku vertailumielessä siihen sun Sadowskyn tatsiin.

Mä en hirveesti tosta muista, sulla oli muistaakseni aika matalla se tatsi. Mutta kun röytämisellä se saundi olikin aikamoista kolinaa.
Virallisesti semi-pro!
chief
23.05.2005 16:35:07
Mä en hirveesti tosta muista, sulla oli muistaakseni aika matalla se tatsi. Mutta kun röytämisellä se saundi olikin aikamoista kolinaa.

Kyllähän sitä kolinaa saa kun oikein röytää mutta aika iso osa musasta mitä mä soitan edellyttää ehkä vähän pehmeämpää soundia. Ja se röytäminen on sitten ikäänku tehokeino. Ei tarvi koko ajan soittaa rystyset valkosina.
pardy
23.05.2005 17:04:57

Kyllähän sitä kolinaa saa kun oikein röytää mutta aika iso osa musasta mitä mä soitan edellyttää ehkä vähän pehmeämpää soundia. Ja se röytäminen on sitten ikäänku tehokeino. Ei tarvi koko ajan soittaa rystyset valkosina.

Onkos ne sun Elixirit siinä jassossa muuten Pölywebit vai Nanowebit? Jos vaan muistat. Äägh, 52e Thomannilla. Vaan oli ne hyvät.
"Voi paska. Ostinko just basson?"
chief
23.05.2005 17:12:49
Nanoweb. En tiedä saako niitä polywebbejä edes.
Teijo K.
23.05.2005 17:28:45

Jotenkin tuntuu vaan että siinä on vaarana että unohtaa sen matalien kielien demppaamisen opettelun sit siinä sivussa. Sitä matalaa huminaa kun ei akustisesti kuule, mutta vahvistimien kanssa se onkin sitten aika inhottavaa ja sotkee koko alarekisterin.

Mietin vaan kun kuuntelin Wil-J:n bassoriffiskaban vedon, ja yhdistelin sitä W:n puheisiin akustisen treenaamisen puolesta, että tuleeko ilman vahvistinta vedellessä miettineeksi demppausasiaa? Varsinkin jos peukku mikillä vetelee niin alimmat kielet jää helposti soimaan. Siis millään tavalla korostamatta että ite olisin sitä demppaamista jotenkin erityisesti treenannut, huomasin vaan kun ite vetelin joskus peukku mikillä että sieltä tulee semmosta huminaa.

Jaa, en tiedä sitä. Koskaan ei ole äänityksissä ollut ongelmana huminat. Voi olla siitä lähtöisin, että heti plekutekniikan miten kuten opittuani, siiryin peukutteluun ja siinä sitten piti opetella demppaus kummallakin kädellä.

Täytyi oikein nappaa sbasso syliin ja testata. Eli jos peukutan niin hakeutuu automaagisesti vaseman käden keskisormi soitettavien kielien yli demppaamaan alempia. Sama sitten sormisoitossa, eli vapaat sormet tuppaavat hakeutumaan sinne alemmille kielille demppaamaan. Lisäksi sormisoitossa on akustsestikin soitettaessa edullisinta että oikean käden sormet "pysähtyvät" alempaan kieleen. Eli samalla demppaavat sitä.

Nämä on ihan käytännön tekniikoita jotka siis pätevät silloin kun oikeasti _soitetaan_ bassoa.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
pardy
23.05.2005 18:14:14

Nanoweb. En tiedä saako niitä polywebbejä edes.

Okei, ajatteleinki. Ei o noita pölywebbejä näkyny viime aikoina. Hmm, mietin vaan et kun noissakin oli se päällytekerros aika paksu ja noitahan mainostetaan just et niissä on paljon ohkasempi se paska ku niissi pölyissä ni kuinkahn paksu lie ois ollu niissä se kerros?
Typhus
23.05.2005 19:16:04
hmm, kielistä puheenollen. oon kuullu että EBS:n kielet vaan paranee vanhetessaan ja maksaa suurinpiirtein 10e per/kieli. onko kellään näistä kokemusta? elixirit ois kiva mutta maksaa liikaa mulle kyllä ja jotenki en pidä siitä päällysteestä. :P
"Play with your soul, Not only with your hands"
mr.bungle
23.05.2005 20:13:11

hmm, kielistä puheenollen. oon kuullu että EBS:n kielet vaan paranee vanhetessaan ja maksaa suurinpiirtein 10e per/kieli. onko kellään näistä kokemusta? elixirit ois kiva mutta maksaa liikaa mulle kyllä ja jotenki en pidä siitä päällysteestä. :P

Mun kokemus on että kielet on kielet on kielet. Ja päällystetyt kielet on kielet joissa on jo valmiiksi kakkaa päällä :)
bassolla hanuriin
Niskamies
23.05.2005 20:20:13
Kiitos muuten Chief soittotyylistä! En ollut aikaisemmin koskaan röytänyt kaulamikin kohdalta, todella kivan kuulosta kun sitä tekee kohtuudella. Mukava tehokeino, kiitoksia!
Virallisesti semi-pro!
Keny
23.05.2005 20:25:28
Mulla ollu koht pari vuotta EBS kielet käytössä ja noin kolmen kuukauden välein vaihdan koska haluun kirkkaat soundit.
Matala tatsi ja kova peukuttelu syö kieliä ja nauhoja.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Teijo K.
23.05.2005 20:26:51

Mulla ollu koht pari vuotta EBS kielet käytössä ja noin kolmen kuukauden välein vaihdan koska haluun kirkkaat soundit.
Matala tatsi ja kova peukuttelu syö kieliä ja nauhoja.

Miulla toimii edelleen nuo EBS jokka oli Kukkiksessa saadessa. Pling. Taitavat olla noin 6kk?
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Typhus
23.05.2005 20:32:34
Miulla toimii edelleen nuo EBS jokka oli Kukkiksessa saadessa. Pling. Taitavat olla noin 6kk?
Hoo, no taidanpa sitten ostaa tommoset seuraavaksi! :)
"Play with your soul, Not only with your hands"
Keny
23.05.2005 20:34:38
Hoo, no taidanpa sitten ostaa tommoset seuraavaksi! :)

Neon sitte rosteri kielet ja aika karkeet muttakun tottuu niin elixir kielet lipee lapasesta kokoajan.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
pardy
23.05.2005 21:29:12

Neon sitte rosteri kielet ja aika karkeet muttakun tottuu niin elixir kielet lipee lapasesta kokoajan.

Mä aineski tykkäsin niiden tatsista kun kokeilin tuol runkkuseshuunissa. Mukavan pluikkaat, mä en just tykkää jos on kovin karkeet kielet. Monasti on karkeilla kielillä sormenpäät puhki useamman tunnin reenien jälkeen rankenpaa musaa soittavan bändin kaa, varsinkin kun tykkään et on kielet aika korkeella ni joutuu painaa voimakkaammin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)