husgy 19.05.2005 09:33:14 | |
---|
Eli vihdoin tuli hankittua sähkiksen rinnalle akustinen kitara ja nyt tuli mieleen todella tyhmä kysymys eli kuinka soinnut tulisi oikeaoppisesti soittaa ilman plekua? Olen itse tähän mennessä soittanut ainoastaan sähkökitaraa plekulla ja sitten tietty sormilla jotain näppäily- biisejä, mutta varsinaista "rämpytystä" ei ole oikein tullut harrastettua.. |
MyssyE 19.05.2005 10:01:55 | |
---|
Monia tapoja on, eikä ole sitä oikeaa tai väärää. Soita miten parhaalta tuntuu. Mutta tässä muutama tapa: 1. Peukulla 2. "Plektraotteella" 3. Peukulla & keskisormi-nimetön. (4. Näppäily) |
Hauler 19.05.2005 10:14:06 | |
---|
Etusormen kynsipuolella. |
Hohhoijaa 19.05.2005 16:37:21 (muokattu 19.05.2005 16:37:44) | |
---|
Rämpytykseen paras on kaiketi se "plektraote", eli sormet kuin plektraa pitäessä (eli peukalo tukee etusormea jonka kynsipuoli korvaa plektran) |
Mrezzye 19.05.2005 21:35:54 | |
---|
Kannattaa käyttää niitä kaikkia. Riippuen minkälaista soundia haluaa saada kitarasta irti. Noilla pikkujutuilla saa sitä vaihtelua ja väriä soittoon. Jea, rait! Vhat evö... |
risto 21.05.2005 19:38:10 | |
---|
Eli vihdoin tuli hankittua sähkiksen rinnalle akustinen kitara ja nyt tuli mieleen todella tyhmä kysymys eli kuinka soinnut tulisi oikeaoppisesti soittaa ilman plekua? Olen itse tähän mennessä soittanut ainoastaan sähkökitaraa plekulla ja sitten tietty sormilla jotain näppäily- biisejä, mutta varsinaista "rämpytystä" ei ole oikein tullut harrastettua.. Jos metallikielinen, niin soita kuitenkin plektralla. Esim tahdin 1 (ja 3) iskulla soitat bassokieltä ja iskuilla 2... (ja 4) rämpäytät ohuempia kieliä. Muista sitten ehdottomasti kuunnella myös Doc Watsonia (nopeaa sooloa akustisella). Jos soitat nailonkielistä tai ehdottomasti haluat soittaa ilman plektraa, niin peukun kynnellä bassoja ja sitten esim keskisormi+nimetön yhdessä ja rämpäytät muita kieliä samaan tapaan kuin edellä. Elämää ja rauhaa |
...And Justice For All 21.05.2005 22:03:35 | |
---|
Mä oon käyttänyt sellasta sointukikkaa että sormet velttona rämpäytän kaikilla sormenpäillä, espanjalaistyylisesti. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
PoLFus 22.05.2005 00:36:50 (muokattu 22.05.2005 00:38:38) | |
---|
Mä oon käyttänyt sellasta sointukikkaa että sormet velttona rämpäytän kaikilla sormenpäillä, espanjalaistyylisesti. Sormet ovat kyllä espanjalaistyylisessä aikalailla kaukana veltosta. Oikeaoppinen flamencorämpytyshän toimii niin, että ensin nimetön "näpäyttää" kaikkien kielten päältä, sitten keskisormi, ja vielä etusormi. Todella nopeasti. Ennen tämä aloitettiin pikkurillillä, mutta modernimman linjan flamencokitaristit käyttävät yleensä vain kolmea sormea. "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |
Sormet ovat kyllä espanjalaistyylisessä aikalailla kaukana veltosta. Oikeaoppinen flamencorämpytyshän toimii niin, että ensin nimetön "näpäyttää" kaikkien kielten päältä, sitten keskisormi, ja vielä etusormi. Todella nopeasti. Ennen tämä aloitettiin pikkurillillä, mutta modernimman linjan flamencokitaristit käyttävät yleensä vain kolmea sormea. Kyseisen tyylin nimi on rasquedo. Ja tämän voi myös aloittaa etusormella ja jatkaa siitä sitten pikkusori, nimetön jne. Itse käytän tätä rasquedon asentoa soittaessa ilman plektraa sointuja. En käytä rasquedo-tekniikkaa, vaan sitä asentoa missä käsi on rasquedossa. ...And Justice for all ei tainnut tarkoittaa tätä tyyliä, vaan käden asentoa. Prkl. Nyt tulee sekavaa tekstiä. Ei ajatus kulje tänään. Näppäily: Näppäily jaetaan klassisessa musiikissa (vai pitäisikö sanoa kitaransoittotyyllissä?) kahteen tyyliin: Apoyando = käytetään yleensä etu- ja keskisormea, kun kieltä näpätään (tai käytännössä painetaan), niin sormi siirtyy "lepoon" seuraavalle kielelle. Eli tämä basson yleisin sormitekniikka. Tirando = peruskitaranäppäilyä. Kieltä näpätään. Yleensä käytetään peukaloa, etusormea, ja nimetöntä. Ei kuitenkaan ole tavatonta että myös pikkusormea käytetään. Niin ja näitä tyylejä myös yhdistellään. Monissa biiseissä esim. peukalo (basso) soittaa tirandolla ja etu- ja keskisormi (melodia) apoyandolla. Melodiaa on helpompi painottaa apoyandolla ja bassoa taas tirandolla. Joo. Nyt tuli vitun sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. Harr |
...And Justice For All 22.05.2005 11:18:06 | |
---|
Sormet ovat kyllä espanjalaistyylisessä aikalailla kaukana veltosta. Oikeaoppinen flamencorämpytyshän toimii niin, että ensin nimetön "näpäyttää" kaikkien kielten päältä, sitten keskisormi, ja vielä etusormi. Todella nopeasti. Ennen tämä aloitettiin pikkurillillä, mutta modernimman linjan flamencokitaristit käyttävät yleensä vain kolmea sormea. En tiedä tekniikasta mitään, mutta toi mun tyyli kuulostaa espanjalaiselta. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
PoLFus 22.05.2005 14:01:55 | |
---|
En tiedä tekniikasta mitään, mutta toi mun tyyli kuulostaa espanjalaiselta. Eihä kuulosta. "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |
...And Justice For All 22.05.2005 15:32:56 | |
---|
Eihä kuulosta. Hoho, kyllä kuulostaa! Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
PoLFus 22.05.2005 16:43:54 | |
---|
Hoho, kyllä kuulostaa! En usko. "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |
Hohhoijaa 22.05.2005 20:36:45 (muokattu 22.05.2005 20:36:51) | |
---|
En tiedä tekniikasta mitään, mutta toi mun tyyli kuulostaa espanjalaiselta. Et ole true. Klassista siitä opiskelemaan saatana! |
PoLFus 22.05.2005 20:42:31 | |
---|
Et ole true. Klassista siitä opiskelemaan saatana! Hoho. Nii! "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |
...And Justice For All 22.05.2005 21:50:27 | |
---|
Hoho. Nii! *Häpeää* Nokunemmäänääs.... no, kai sitä voi harkita. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |