Aihe: Pöytäkoneen kasaukseen apua?
1 2
TmuKoo
21.05.2005 20:05:01

Tere,

Onko täällä joku kasannut itselleen viime aikoina jotain kelpo pöytäkone pakettia tuollaiseen pc/pro tools ympäristöön?

Tarkoitus olisi kasata pöytäkone pelkästään musajuttuja varten, jätän läppärin surffailuja varten. Pelejä en myöskään pelaa koneella joten näytönohjaimesta voi tinkiä varmasti. Kovalevyjutut olen ajatellus sellaiseksi, että yks kovo on sisällä koneessa johon tallentuu kaikki ohjelmat sun muut roinat, ja ulkoiseksi kovoksi tulee sitten itse äänityskovo. Samalla voisin käyttää sitä kovoa läppärissäni jos tarvitsee jossain muualla nauhoittaa, sekä koululla voisin suoraan sinne heittää sessiot. Vai onko tuo huono idea, riittääkö nopeus noissa usb2 jutuissa?

Monitoria en tarvitse, sen jo omistan, joten onko suosituksia tai kokemuksia mitä ei kannata hankkia? Hinta ei tulisi nousta kovin korkeaksi, joten sellaiset hyvän hintaluutusuhteen omaavat komponentit olisivat tervetulleita.

Toivottavasti en ole tuhannes tätä samaa kysynyt, jos olen niin raippaa minulle, mutta jos linkkiä voitte heittää niin kiitollinen olen.
"...if you could only live my life, you could see the difference..."
kamina
21.05.2005 23:46:02 (muokattu 21.05.2005 23:46:33)
Kaikki VIA piirisarjalliset emot eivät ole huonoja. En ole esim vieläkään kuullut haukkuja Asus A8V emolevystä, ja se taitaitaisi jopa olle se jonka pohjalle lähtisin itse kasaamaan (jos AMD konetta kasaisin).

Huomionarvoinen seikka on, että RME (arvostettu äänikorttivalmistaja) kehoitti välttämään nforce 4 piirisarjaa. He mielestäni sanoivat myös ettei välttämättä kannata vielä hankkia mitään pci-express väyläistä emoa (millään piirillä). Ja he yleensä tietävät suht hyvin mistä puhuvat.
Starlia
22.05.2005 00:06:25
Itse olen kesän lopussa tunkemassa tällaista koneeseeni (ehkä jopa hieman parempaa, jos hinnat tippuvat):

Emo: MSI K8N NEO FSR
Prossu: A64 3000 +

Noiden lisäksi tungen tavarat, mitä koneestani nyt löytyvät (1Gb muistia, R9600 Pro, Audigy2) ja ehkäpä ostan uuden 200Gb kovon vielä mukaan.

Luulisin, että sillä masiinalla pärjää hetken musiikillisesti. Ollaanhan sitä XP 2400+:llakin pärjäilty tähän asti.
Chaplin
22.05.2005 00:42:01 (muokattu 22.05.2005 00:52:15)
Kaikki VIA piirisarjalliset emot eivät ole huonoja. En ole esim vieläkään kuullut haukkuja Asus A8V emolevystä, ja se taitaitaisi jopa olle se jonka pohjalle lähtisin itse kasaamaan (jos AMD konetta kasaisin).

Huomionarvoinen seikka on, että RME (arvostettu äänikorttivalmistaja) kehoitti välttämään nforce 4 piirisarjaa. He mielestäni sanoivat myös ettei välttämättä kannata vielä hankkia mitään pci-express väyläistä emoa (millään piirillä). Ja he yleensä tietävät suht hyvin mistä puhuvat.

Ainakaan Epox 8krai VIA KT600 piirillä ei oikeen sovellu (ainakaan PRO malliseen) äänittämiseen, vaikka koneessa onkin RME Hammerfall kortti. Joillain softilla homma toimii, toisilla taas ei, ja RAID ohjaimella yleensä ei.

Itsekkin kaipailisin jotain hyvää emo vinkkiä.

Vaatimukset: AMD XP prossulle, 400 mhz DDR, 2 kanavainen/ raid Serial-ata väylä..

Vai pyörähtääkö Intelin puolelle, tai vaikka mäkkiin??

EDIT: Tällaista FAQta yritin tänne syssyllä järjestää, mutta ku ei se käynyt Herroille.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=71073

Juu, tuolloin toi emo vielä pelitti ihan OK, mutta eri ohjelmilla kokeilu ositti asian vääräksi..
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
lion
22.05.2005 12:40:56
Tere,

Onko täällä joku kasannut itselleen viime aikoina jotain kelpo pöytäkone pakettia tuollaiseen pc/pro tools ympäristöön?

Tarkoitus olisi kasata pöytäkone pelkästään musajuttuja varten, jätän läppärin surffailuja varten. Pelejä en myöskään pelaa koneella joten näytönohjaimesta voi tinkiä varmasti. Kovalevyjutut olen ajatellus sellaiseksi, että yks kovo on sisällä koneessa johon tallentuu kaikki ohjelmat sun muut roinat, ja ulkoiseksi kovoksi tulee sitten itse äänityskovo. Samalla voisin käyttää sitä kovoa läppärissäni jos tarvitsee jossain muualla nauhoittaa, sekä koululla voisin suoraan sinne heittää sessiot. Vai onko tuo huono idea, riittääkö nopeus noissa usb2 jutuissa?

Monitoria en tarvitse, sen jo omistan, joten onko suosituksia tai kokemuksia mitä ei kannata hankkia? Hinta ei tulisi nousta kovin korkeaksi, joten sellaiset hyvän hintaluutusuhteen omaavat komponentit olisivat tervetulleita.

Toivottavasti en ole tuhannes tätä samaa kysynyt, jos olen niin raippaa minulle, mutta jos linkkiä voitte heittää niin kiitollinen olen.

Meitsi auttaa mielellään, kun olen noita kasaillut enemmänkin ja on jopa suhteita vähän lafkoihin joista vois saada halavalla. Eli tuttua hommaa tuo koneenrunkkaus mulle.

- Li'oN
pop pop pop - kornipop kuplii kattilassa
kamina
23.05.2005 13:07:52 (muokattu 23.05.2005 14:07:52)
Ainakaan Epox 8krai VIA KT600 piirillä ei oikeen sovellu (ainakaan PRO malliseen) äänittämiseen, vaikka koneessa onkin RME Hammerfall kortti. Joillain softilla homma toimii, toisilla taas ei, ja RAID ohjaimella yleensä ei.

Itsekkin kaipailisin jotain hyvää emo vinkkiä.

Vaatimukset: AMD XP prossulle, 400 mhz DDR, 2 kanavainen/ raid Serial-ata väylä..

Vai pyörähtääkö Intelin puolelle, tai vaikka mäkkiin??

EDIT: Tällaista FAQta yritin tänne syssyllä järjestää, mutta ku ei se käynyt Herroille.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=71073

Juu, tuolloin toi emo vielä pelitti ihan OK, mutta eri ohjelmilla kokeilu ositti asian vääräksi..

En ole vielä epoxin emoon törmännyt joka soveltuis korkeata vakautta vaativiin toimiin. Puhuin aikaisemmin A64 alustoita, koska en enään näe mitään järkeä socket A koneen kasaamiseen (joita mulla on ollut 4).
Slemmu
23.05.2005 14:56:42

Tere,

Jos olet nimen omaan pro toolsia varten konetta kasaamassa, niin kannattaa katsastaa seuraava linkki: http://duc.digidesign.com/showflat. … lapsed&sb=5&o=7&fpart=1

Itse hommasin viime syksynä uuden koneen PT käyttöä varten, jonka kasasin ihan puhtaasti tuon keskustelun ja sieltä saatujen vinkkien pohjalta. Pro tools on aika tarkka siitä mitä kone on syönyt, joten tuolta saat hyviä vinkkejä osista jotka pelittää mainiosti toolsin kanssa.
Ite ku tekee, ni tulee parempi!
TmuKoo
23.05.2005 20:14:59 (muokattu 23.05.2005 20:15:22)

Hmmm, oliskohan tämän ympärille hyvä rakentaa vehjettä?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll … =78776&item=6770333486&rd=1

Mites noi virtalähteet ja lootat: ehdotuksia niitten osalta? Hiljanen kokoonpano saisi olla, tosin saan tuon lootan aika hiljaseksi kotikonstein kyllä. Ja myös loota saisi olla sen verran hyvän kokonen että jos sattuu innostumaan niin vaikka tuollainen powercoren kortti mahtuu sinne hienosti.
kamina
23.05.2005 21:18:22
Tuosta ylläolevasta linkistä näkeekin hyvin että protoolsillakin tykätään vian piirisarjoista. Samaa näkee muuallakin... Onhan nvidian piirisarjat nopeampia, mutta käyttäessä huomaa että on pelaajille ja säätäjille suunnattu.

Koteloksi / virtalähteeksi suosittelisin Antec 3700-BQE koteloa, koska se on valmiiksi erittäin hiljainen. Lisää koteloista löytyy www.silentpcreview.com sivustolta, mutta tuo on heidän suosituslistaltaan ainut joka löytyy helposti suomesta. Toki Nexus Breeze on myös pätevä.

Noista Ebay'n osista en oikein tiedä, lähes samaan hintaan saat suomesta osat ilman säätämistä. Lisäksi suosittelisin nyt jo socket 939 emolevyllisen kokoonpanon rakentamista.
TmuKoo
24.05.2005 10:15:15 (muokattu 24.05.2005 10:16:47)

Juu, kyllä varmaan saa suomestakin halvalla...ebaysta aina hyvä kattoa että mihin hintaan kannattaa maksaa tavaroista...:)

Näköjään tuota uutta slk3000b koppaakin saisi ensi kuussa suomesta. Mites tuo virtalähde, millanen on minimi wattimääriltään ja mikä olisi hiljainen ja luotettava?

Tuntuu moni käyttävän noita athlon mobile prossuja myös pöytäkoneissa? Onko niissä muuta hyvää kun että käy viileämpänä kenties? Saako noita suomesta mistä halvalla? Jimmsillä ainakin joskus näin.

EDIT: Sellasta vielä että onko tuolla näyttiksellä mitään väliä millanen se on, kun pelkästään pro tools käyttöön kone tulee, ja en usko että kahden näytön settiäkään saan pöydälle mahtumaan, tuo yksi riittää.
kamina
24.05.2005 10:58:36
Juu, kyllä varmaan saa suomestakin halvalla...ebaysta aina hyvä kattoa että mihin hintaan kannattaa maksaa tavaroista...:)

Näköjään tuota uutta slk3000b koppaakin saisi ensi kuussa suomesta. Mites tuo virtalähde, millanen on minimi wattimääriltään ja mikä olisi hiljainen ja luotettava?

Tuntuu moni käyttävän noita athlon mobile prossuja myös pöytäkoneissa? Onko niissä muuta hyvää kun että käy viileämpänä kenties? Saako noita suomesta mistä halvalla? Jimmsillä ainakin joskus näin.

EDIT: Sellasta vielä että onko tuolla näyttiksellä mitään väliä millanen se on, kun pelkästään pro tools käyttöön kone tulee, ja en usko että kahden näytön settiäkään saan pöydälle mahtumaan, tuo yksi riittää.

Tuokin on hyvä kotelo, erona tosiaan että virtalähdekin pitää hankkia. Ei niitä watteja tarvitse nykyäänkään olla juurikaan enempää kuin ennen jos ei ole raskasta näytönohjainta käytössä. Kattoisin kuitenkin että olisi vähintään laadukas 350W virtalähde. Suosituksia kannattaa kattoa tuolta silenpcreviewstä, tosin helpommalla taitaisi päästä sillä 3700BQE kotelolla (hieman hiljaisempi lopputulos voi tulla kyllä jos valitsee oikein hyvän virtalähteen erikseen)

Mobiii-prossuissa suurin etu on itseasiassa ollut hyvä kellottuvuus. Nyt kuitenkin uudet A64-prossut kellottuvat reilusti nopeammiksi, ja käyvät viileämpinä.

Paras edullinen työasema näytönohjain on ollut matrox g4xx tai g5xx sarjan kortit. Uudemmatkin on hyviä mutta kalliita. Noita jos löydät käytettynä niin voi olla todella edullisia. Eipä tuolla kuitenkaan valtavasti eroa ole käytännössä.
Juha L
24.05.2005 21:38:41

Itse kasasin tuossa n. 2kk sitten hieman vastaavan koneen itselleni. Tosin erona se, että pelaan myös tällä, joten näytönohjain on enemmän pelikäyttöön.

Prossa: AMD 64 3000+
Emolevy: Gigabyte K8NS Ultra-939
Muisti: 2x 512 Twinmos ddr 3200
Kotelo: Nexus Breeze 350 W
Näytönohjain: Leadtek Geforce 6600 GT
Kovalevy: Seagate 7200.8 SATA 250 GB

Noitten lisäksi kakkoskoneesta Ibm:n 60 giganen levy käyttikselle ja sampleille. Äänikortti toistaiseksi Midiman Delta 66
TmuKoo
24.05.2005 21:59:31

Mitäs noissa muisteissa pitikään ottaa huomioon, oli se joku juttu että kaks kampaa mieluummin kun yks iso vai miten?
Risk
24.05.2005 22:08:26 (muokattu 24.05.2005 22:08:56)
Mitäs noissa muisteissa pitikään ottaa huomioon, oli se joku juttu että kaks kampaa mieluummin kun yks iso vai miten?

Ainakin jos haluat käyttää dual channel -systeemiä niin näin. Toisaalta jos hankit yhden isomman kamman niin jää enemmän laajennusvaraa...
kamina
25.05.2005 00:17:39
Kyllä noihin emoihin saa 4 kampaa kiinni, eli laajennusvaraa jää muutenkin. Kun on kaksi kampaa kiinni kone voi käyttää niitä itsenäisesti. Ennen vanhaa tieto meni molempien kampojen läpi "samana", eli molemmat kammat näkyvät yhtenä isona muistimöhkäleenä. Nyt kammat ovat itsenäisiä, kone voi käyttää molempia yhtä aikaa, jolloin voi teoriassa kirjoittaa / lukea kaksi kertaa enemmän kerrallaan.

Ehdottomasti kaksi kampaa. Suosittelisin hankkimaan jotain edullista mutta laadukasta muistia kuten kingston valueram.
Risk
25.05.2005 01:14:48 (muokattu 25.05.2005 01:15:58)
Kyllä noihin emoihin saa 4 kampaa kiinni, eli laajennusvaraa jää muutenkin.

No joo... Tärkeämpää keskusmuistin laajennettavuuden kannalta on toki se, kuinka paljon muistia emolevy/prosessoriyhdistelmä osaa käyttää.
insight
26.05.2005 14:17:02
Hmmm, oliskohan tämän ympärille hyvä rakentaa vehjettä?

Mites noi virtalähteet ja lootat: ehdotuksia niitten osalta? Hiljanen kokoonpano saisi olla, tosin saan tuon lootan aika hiljaseksi kotikonstein kyllä. Ja myös loota saisi olla sen verran hyvän kokonen että jos sattuu innostumaan niin vaikka tuollainen powercoren kortti mahtuu sinne hienosti.

Fortron bluestormin virtalähteet on muuten samoja, kuin Nexuksen esim. 4090, erotuksena väri ja hieman hiljaisempi sekä sukka piuhojen päällä. Virtalähde on kuitenkin koneen tärkein komponentti. nForce-piirillisiä emoja mä suosittelisin, Asus tai Abit. Itselläni on tosin Intel "Rock Lake". AMD kai sopii musahommiin paremmin ja ovat halvempia. Twinmos 2x512 MB DDR400 muistia vähintään.
TmuKoo
26.05.2005 23:43:45 (muokattu 26.05.2005 23:59:21)

Tällästä näin nyt suunnitellut, prossu ja emo varmaan nyt ainakin nämä olisivat:

Asus K8V SE Deluxe
Athlon 64 3400+, 1MB L2

Muistiksi:
TWINMOS 2x512MB DualChannel Kit DDR400 pc3200
Kingtonit?

Näyttis:
Ati radeon 9600 128mt?
Joku muu mikä, ainoastaan musa käyttöön tulee. Kahden näytön tuki plussaa, ei pakollinen. Halpa pitäisi olla.

Kovo:
Seagate 7200.7?
Joku hiljainen ja TOIMIVA...ei mitään ritsoja mitkä haljoilevat.

Polttava:
Joku halpa polttava dvd

Koppa/virtalähde:
Antec/nexus & fortron?

Jos kuuteen sataan saisi mahtumaan nämä, niin hyvä olisi. Kovoja voisi kenties olla kaksikin, en hirmu isoja tarvitse kyllä.
lion
27.05.2005 00:45:02 (muokattu 27.05.2005 00:58:30)
Tällästä näin nyt suunnitellut, prossu ja emo varmaan nyt ainakin nämä olisivat:

Asus K8V SE Deluxe
Athlon 64 3400+, 1MB L2

Muistiksi:
TWINMOS 2x512MB DualChannel Kit DDR400 pc3200
Kingtonit?

Näyttis:
Ati radeon 9600 128mt?
Joku muu mikä, ainoastaan musa käyttöön tulee. Kahden näytön tuki plussaa, ei pakollinen. Halpa pitäisi olla.

Kovo:
Seagate 7200.7?
Joku hiljainen ja TOIMIVA...ei mitään ritsoja mitkä haljoilevat.

Polttava:
Joku halpa polttava dvd

Koppa/virtalähde:
Antec/nexus & fortron?

Jos kuuteen sataan saisi mahtumaan nämä, niin hyvä olisi. Kovoja voisi kenties olla kaksikin, en hirmu isoja tarvitse kyllä.

Otappa teemu 2gt muistia, maksaa kyllä itsensä takaisin aivan varmasti, koska muistin loppuminen tapahtuu paljon aikaisemmin kuin prossutehon loppuminen. Halvempi näytönohjain vaan kanssa kehiin, koska tuo r9600 on kuitenkin pelinäytönohjain. Jotain 9200 sarjaa saa aika helkkarin halvalla ja toimii kyllä ja löytyy 2-ulostuloa, joten saat kaks näyttöäkin.
Tuota nexus breeze 350, nimenomaan tuota 350w:sta mallia on kehuttu tosi paljon musakäytössä. Hanneksen ja muun turkupoppoon studiossa on tuommonen koppa koneella ja kuulemma on helvetin hyvä. Tuosta kotelosta löytyy muropaketista vakuuttava arvostelu.

Kovoissa kantsii hommata halvalla ide väyläinen vaikkapa 80gt kovo käyttikselle ja softalle ja sitten joku 160gt firewire kovo sille kaveriksi musalle.

Tuollaista settiä katsoin nopeasti mbnetin hintaseurannasta. Yli 600e:n mennään kyllä tällä setupilla.

KPL TUOTE ALIN HINTA KESKIHINTA YLIN HINTA
- 1 + LG 16x IDE DVD+/-RW Dual Layer (GSA-4163B) 49 € 58 € 117 €
- 1 + Samsung SpinPoint P80 (80 Gt, 7200 RPM) 54 € 61 € 79 €
- 1 + Nexus Breeze 350 W 128 € 135 € 149 €
- 1 + AMD Athlon 64 3400+ (Socket 754) Boxed 184 € 223 € 347 €
- 1 + ASUS A8V Deluxe 93 € 116 € 154 €
- 1 + LaCie P3 160 Gt, FireWire 132 € 139 € 154 €
- 2 + 1 Gt, 400 MHz DDR 98 € 192 € 451 €
- 1 + Sapphire Radeon 9200 SE 128 Mt AGP 37 € 43 € 53 €
Yhteensä 873 € 1159 € 1955 €

Tyhjennä kori Näytä halvin ostoslista
Korin hinta eri kaupoissa
KAUPPA HINTA
MultiTronic 912 €
Mediakulma 970 €
Tietoasema 996 €

-Li'oN
pop pop pop - kornipop kuplii kattilassa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)