Aihe: - Analoginen vs. Digitaalinen -
1 2 3 4
Juho L
15.04.2003 17:41:29
Toki uudemmissa ja kalliimmissa laitteissa kuten Virus C on polyfoniaa reilusti (32) ja muokkausmahdollisuudet ovat aivan omaa luokkaansa.

Näitä muokkausmahdollisuuksia juuri hain.

Tosin tosi puristit eivät pidä näitä MIDI-laitteita enää aitoina analogeina. :) Esimerkisi jotkut eivät pidä siitä että analogiset oskilaattorit pidetään vireessä digitaalisen kellon avulla (Esim. Junojen DCO:t).

Tämä on juuri sitä pakkomielteistä purismia.

Huh, mä en siis olekaan puristi, koska arvostan analogi-teknologiaa vain sen vuoksi että se soundaa tietyissä tilanteissa selkeästi paremmalta - en mistään periaatteesta.

Tuossa yllä tuli hyvä esimerkki purismista.

Ja mitä tulee noihin "pikkuhärveleihin" niin niiden eduksi täytyy kyllä sanoa, että vaikka eivät valtavan monipuolisia olekaan, niin sen mitä ne tekevät niin tekevät paremmin kuin va-pelit. Suurin ero taitaa olla tuolla filtteriosastolla.

Kyllä. Perusleadi- ja bassovehkeinä vallan mainioita, mutta siihenhän se käyttöalue sitten rajoittuukin.

Filttereissä on tosiaan suurimmat erot, mutta myös oskilaattoreissa on eroja. Yksi hauska testi on vertailla vaikkapa SH-101:n ja Viruksen saha-aaltoja. Siis soittaa vain yhtä sahaa ilman mitään modulointia tai filtteriä. -> SH:n saha kuulostaa pehmeältä, paksulta ja täyteläiseltä. Viruksen saha muistuttaa lähinnä heinäsirkkaa.

Yleinsin syy tähän on se, että virtuaalianalogeissa esimerkiksi saha-aallot ovat todellakin saha-aaltoja. Analogeissa ne eivät ole aivan niin timanttiset ja geometriset, joten soundi on hiukan luonnollisempi ja filttereissä sama juttu. Analogi filtteri ei pelkästään filtteroi vaan siellä tapahtuu myös kaikkea muuta jännää, joka sitten vaikuttaa lopputulokseen.

Katsoo nyt, jos vaikka rahaa siunaantuisi jostain, niin herrättäisin aikoinaan aloittamani syntikkaprojektin takaisin henkiin (ts. rakennetaan uudestaan) ja veistelisin siihen MIDI-ohjauksen, LCD-näytön ja muut herkut.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Juho L
15.04.2003 17:43:43
sitä paitsi midi-cv -muuntimet on keksitty.

Ovatpa nimittäin aika naurettavan hintaisia. Taloudellisempaa olisi rakennella itse, mutta siitä on liikaa vaivaa.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
dj_happo
15.04.2003 19:35:48 (muokattu 15.04.2003 19:37:35)
Perusleadi- ja bassovehkeinä vallan mainioita, mutta siihenhän se käyttöalue sitten rajoittuukin.

Myös stringssit ovat usein aika mainioita. Mm. Oberheimit ovat niistä kuuluisia. Muitakin lämpimiä padejä, urkuja, sähköpianoja saa yleensä aikaiseksi. Monilla yksinkertaisilla monosyntikoillakin saa tehtyä erilaisia perkussiosoundeja, bassorumpuja, hihatteja jne... Mielikuvitusta vaan tarvitaan.

Yleinsin syy tähän on se, että virtuaalianalogeissa esimerkiksi saha-aallot ovat todellakin saha-aaltoja. Analogeissa ne eivät ole aivan niin timanttiset ja geometriset, joten soundi on hiukan luonnollisempi ja filttereissä sama juttu.

Jep. Olen monesti ajatellut tutkia skoopilla miten paljon noissa aaltomuodoissa oikein on eroa.
Juho L
15.04.2003 21:00:18
Jep. Olen monesti ajatellut tutkia skoopilla miten paljon noissa aaltomuodoissa oikein on eroa.

Minun okukooppini kertoi, että analogioskillaattorissa oli terävä piikki kärjessä ja pientä vääristymistä rampin alaosassa. Viruksen sahaa en ole nähnyt kuin Windowsin okukoopin kautta ja se näytti aika symmetriseltä kvantisaatiota lukuunottamatta.
Jami
15.04.2003 21:40:20 (muokattu 15.04.2003 21:44:08)

Mä mielellänin ottaisin Nord Electron, sillä se on todella hyvä peli mutta silti... Kun kesällä oli mahdollisuus verrata Nord Electroa ja oikeaa hyväkuntoista Hammond B3/Leslie -yhdistelmää niin onhan se ero aivan älytön..

Tämä Mikaelin kirjoitus antoi toivoa. Vielä jotakuta kiinnostaa verrata laitteita. Vielä löytyy näköjään joku näiltäkin palstoilta jolla on korvaa kuulla ero oikean ja jäljitelmän välillä.

Mulle on tällä palstalla niin monta kertaa sanottu aika suoraan etten ymmärrä mistään. Mikaelin juttu osoitti että joku muukin kuulee asian samoin eli mun ei tarvitte epäillä omaa korvaani.

Siis siitä kiitos.

Edit: No onhan täällä moni muukin samaa mieltä.
Jabbe
15.04.2003 21:49:11
Mä en noista analogisynista ja -laitteista voi oikein kokemuksella puhua. Mutta esim. juuri tuo Electro kyllä pesee kaikki hammondit ja rhodesit, vaikka ehkä soundissa häviääkin. Juuri sellaisella soittelin (ei vielä oma) ja kuulostaa aivan yhtä hyvälle kuin "alkuperäiset" soittimet mitä olen kuullut levyillä ja livenä. Kyllä siinä ero on, mutta se on todella pieni. Ja se pieni ero tulee enemmänkin koossa, hinnassa, toimivuudessa, painossa ja ominaisuuksissa (efektit, muisti jne.) eikä soundissa. IMHO. Analogisynissa ja digisynissa on sitten enemmän eroa.

Mutta eihän se muusta ole kiinni kuin siitä, mitä kukakin tarvitsee ja millaisia kompromisseja on valmis tekemään. Kaikkea ei voi saada, joten pitää vaan valita ne itselle tärkeämmät ominaisuudet...
*****!
Jami
15.04.2003 22:39:53

kuulostaa aivan yhtä hyvälle kuin "alkuperäiset" soittimet mitä olen kuullut levyillä ja livenä. .

Mikaelin ja mun mielestä ero on älytön. Näinkin erilailla voi asioita kuulla.

Paremmuudessa mä puhun aina soundista. Keikkakäytössä helppo on ihan eri juttu. Mutta jos oikein helpolla pitää päästä niin kotona sohvannurkassa, jonne äiti kantaa olutta ja makkaraa, pääsee kaikkein helpoimmalla.

Mä kannoin 15vuotta Hammondin Spinettiä ja isoa Lesleytä ja sanoin että vaikka yksin kierreportaita viidenteen kerrokseen kun vain saan sen soundin kanssa soittaa.
krushing
16.04.2003 00:55:23

Mikaelin ja mun mielestä ero on älytön. Näinkin erilailla voi asioita kuulla.

Paremmuudessa mä puhun aina soundista. Keikkakäytössä helppo on ihan eri juttu. Mutta jos oikein helpolla pitää päästä niin kotona sohvannurkassa, jonne äiti kantaa olutta ja makkaraa, pääsee kaikkein helpoimmalla.

Mä kannoin 15vuotta Hammondin Spinettiä ja isoa Lesleytä ja sanoin että vaikka yksin kierreportaita viidenteen kerrokseen kun vain saan sen soundin kanssa soittaa.

kylläkyllä, minäkin olen toki oikeiden laitteiden kannalla, ja hammondin emuloiminen on aika pirun haastava homma. nordelectro ajaa kuitenkin asiansa paremmin kuin hyvin vaikka juuri rhodes-käytössä - kyseessähän on kuitenkin samplepohjainen mallinnus, joten toki se kuullostaa hyvinkin aidolta, varsinkin kaiutuksen, efektien ja muun soitannan sekaan istutettuna. eli studiokäytössä, kun budjetit harvemmin ovat rajattomia ja oikeaa kalustoa saattaa olla vaikeaa saada (no rhodeseja saa toki), electro on ihan paikallaan. tykkään silti kovasti oikealla mark II seventy-three:llä pimputtamisesta. ja hammondin soittaminen on aika fyysinen kokemus muutenkin.

...pointti saattoi kadota matkan varrella, mutta...
Jabbe
16.04.2003 08:37:17
Siis en tosiaankaan väheksy aitoja Hammondeja tai Rhodeseja, mutta minulle ei vaan ole tarjoutunut tilaisuutta sellaisella soitella. Rhodesin voisi vielä jopa ostaakin, mutta sekin olisi jo aika pirullinen roudattava. Hammondia en voisi kuvitellakaan, se ei mahdu edes autoon. Jos joku minulle roudaisi keikoille rhodesin, hammondin, flyygelin ja clavinetin niin tottakai minäkin ottaisin aidot soittimet. Kyllä siinä soundissa ja fiiliksessä aina sen verran eroa on. Mutta pienempi kompromissi on luopua siitä soundista ja fiiliksestä kuin käyttömukavuudesta ja hinnasta. Varsinkin muusikolle joka keikkailee vähintään kerran kuussa ja jolla on treenejä eri puolilla kaupunkia. Eikä omista omaa autoa. Silloin tuollainen kevyt Electro on kyllä ehdottomasti parempi ratkaisu, sanokoot puristit mitä vaan... :)
*****!
Mikael
16.04.2003 10:04:34 (muokattu 16.04.2003 15:48:35)

Siis en tosiaankaan väheksy aitoja Hammondeja tai Rhodeseja, mutta minulle ei vaan ole tarjoutunut tilaisuutta sellaisella soitella.

Vähän kyllä ihmetyttää tämä ns. "vertailu" jossa verrataan jotain kokeiltua johonkin mitä taas ei olla edes kokeiltu.

Toisaalta tässä kiteyyy kyllä jotain tästä mallinnusaiheesta. Nykymallinnuksella kun ollaan jo päästy aika pitkälle ja saatu näitä "ihan hyvän" kuuloisia asoita aikaiseksi, niin aika helpolla ollaan tyytyväisiä. Tätä tietenkin edesauttaa se, että nämä alkuperäiset laitteet ovat jo niin harvinaisia, että suoraa vertailua on hankalaa päästä tekemään, puhumattakaan siitä että ne ovat olleet jo niin kauan harvianisia, että uusimmat soittajasukupolvet eivät ikinä ole edes kuulleet (saati sitten kokeilleet) oikeaa. Ihan sama homma on näiden kitaravahvistimien kanssa: Line6:n VOX AC30 on kyllä nauhotettuna sinne rokkidemon sekaan ihan hyvän kuuloinen, mutta kun laitetaan se punainen pefletti oikean pisteestä pisteeseen juotetun AC30 kanssa samalle viivalle, niin huomataan että kaukana ollaan.

Tämä johtaa helposti siihen, että kun kaikki asiat rupeavat olemaan mallinnettuja ja jokainen yksittäinen asia on vaan "ihan riittävän hyvä", niin konaisuus onkin sitten lattea ja munaton - sitten ihmetellään että missä kohtaa meni pieleen. Pahintahan tässä on se että jossain vaiheessa sitä L&M-soundia ruvetaan pitämään rouheana ja hyvänä...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Jabbe
16.04.2003 22:29:37
Vähän kyllä ihmetyttää tämä ns. "vertailu" jossa verrataan jotain kokeiltua johonkin mitä taas ei olla edes kokeiltu.

Ei ollut tarkoitus verrata ihan niin tarkkaan. Lähinnä pointtina on se, että en näe mitään niin ihmeellistä alkuperäisissä laitteissa, kun soundiltaan nuo mallinnukset tosiaan ovat ihan "riittävän hyviä". Muut ominaisuudet (kuten hinta, saatavuus, koko, monipuolisuus jne) ovat noissa uusissa vehkeissä sen verran tärkeämpiä että en löydä syytä käyttää aitoa alkuperäistä. Tottakai jos mahdollisuus on eikä siitä koidu suuria (esim taloudellisia) ongelmia niin silloin minäkin toki suosisin oikeaa Hammondia jonkun Nordin sijaan.. :)

Mitähän järkeä tässä on? Sanotaan vaan samat asiat koko ajan uudelleen. ;)
*****!
Mikael
17.04.2003 10:24:17

Lähinnä pointtina on se, että en näe mitään niin ihmeellistä alkuperäisissä laitteissa

Mutta ethän voi tietää kun et ole edes kokeillut. Se että kuuntelee kotona steroista musan seasta ei ole lähelläkään sitä kokemusta kun seisoo samassa huoneessa B-3/Leslie -yhdistelmän kanssa, saati sitten soittaa sillä tai sen kanssa.

Muut ominaisuudet (kuten hinta, saatavuus, koko, monipuolisuus jne) ovat noissa uusissa vehkeissä sen verran tärkeämpiä

Mun mielestä soittimessa selkeästi tärkeintä on sen soundi. Toisena asiana tulee soittimen fiilis (mistä tässä ei muuten ole puhuttu mitään) ja sitten vasta nuo muut... Mutta huomaa, että nuo kaksi ensimmäistä ovat erittäin subjektiivisia asioita, joten jos jonkun mielestä Casio kuulostaa ja tuntuu paremmalta kuin Hammond niin asiahan on aivan kunnossa.

Mitähän järkeä tässä on? Sanotaan vaan samat asiat koko ajan uudelleen. ;)

No sitähän se on tämä keskustelu ylipäätään on kun on jonkun aikaa täällä notkunut, mutta mukavaa ajankulua työn ohella : )
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Jabbe
19.04.2003 21:29:52
Mutta ethän voi tietää kun et ole edes kokeillut. Se että kuuntelee kotona steroista musan seasta ei ole lähelläkään sitä kokemusta kun seisoo samassa huoneessa B-3/Leslie -yhdistelmän kanssa, saati sitten soittaa sillä tai sen kanssa.

En ole kokeillutkaan, joka kyllä v*tuttaa. :) Mutta soittelin tällä viikolla Rolandin VK-8:lla, VK-7:lla ja Nord Electro 2lla, ja oli niissäkin aika fiilistä soittaa. Soundi kohdallaan, en näe mitään mitä puuttuu. Toki paljon parempi noissa kun joissain tavallisissa digisynissa.

Mun mielestä soittimessa selkeästi tärkeintä on sen soundi. Toisena asiana tulee soittimen fiilis (mistä tässä ei muuten ole puhuttu mitään) ja sitten vasta nuo muut... Mutta huomaa, että nuo kaksi ensimmäistä ovat erittäin subjektiivisia asioita, joten jos jonkun mielestä Casio kuulostaa ja tuntuu paremmalta kuin Hammond niin asiahan on aivan kunnossa.

Soundi on ehdottomasti tärkeä (jopa tärkein?). Testasin tänään myös tuollaista MicroKorgia, ja soundi oli kyllä ihmeen hyvä! Ei uskoisi että tuollaisesta pikkuisesta digisynasta saisi noin hyvää soundia...

No sitähän se on tämä keskustelu ylipäätään on kun on jonkun aikaa täällä notkunut, mutta mukavaa ajankulua työn ohella : )

Niin. Kivahan tässä on jauhaa...........
*****!
Jean
20.04.2003 21:12:09
Jabbe: millainen muuten tuo MicroKorg oli käytännössä? Tarkoitus olis jossakinvaiheessa tuo ostaa, mutta siitä kun on nyt niin paljon haukkuja kuullut, niin olen käynyt hankintaa harkitsemaan?

Soundit kuulemma on kohdallaan, mutta muuten ei anna vakuuttavaa kuvaa... Itselleni tuo lelumaisuus, pienet koskettimet yms jutut ei ole esteenä, mutta jos soundien muokkaus on suureltaosin rajoitettua tms. niin voi jäädä osto väliin. Koon puolesta toi olis kuin mulle, jotenkin tykkään noista pienistä synista. Kätevämpiä, vievät vähemmän tilaa ja ovat helpommin siirrettävissä paikasta A paikkaan B.
Kuljen useimmilla forumeilla nimellä Daniel Braun Joten älä ihmettele, jos tutuhkoa juttua tulee... ;)
Jabbe
21.04.2003 12:08:39
Jabbe: millainen muuten tuo MicroKorg oli käytännössä? Tarkoitus olis jossakinvaiheessa tuo ostaa, mutta siitä kun on nyt niin paljon haukkuja kuullut, niin olen käynyt hankintaa harkitsemaan?

Soundit kuulemma on kohdallaan, mutta muuten ei anna vakuuttavaa kuvaa... Itselleni tuo lelumaisuus, pienet koskettimet yms jutut ei ole esteenä, mutta jos soundien muokkaus on suureltaosin rajoitettua tms. niin voi jäädä osto väliin. Koon puolesta toi olis kuin mulle, jotenkin tykkään noista pienistä synista. Kätevämpiä, vievät vähemmän tilaa ja ovat helpommin siirrettävissä paikasta A paikkaan B.

Millainen? Hmm... testasin n.10 minuuttia. Hauska lelu ainakin, soundit oli yllättävän lämpimiä ja paksuja, vocoder oli myös hyvä. Voihan noita muokatakin ihan hyvin kai, ei ole kuin 5 potikkaa mutta toimiva matrix-valikkosysteemi.. ja arpeggiaattori oli tosi kova! Jos hinta ja koko on sopivat eikä koskettimien pienuus haittaa, niin eiköhän tuo ole ihan järkevä valinta. Tai sitten joku käytetty virtuaalianalogi..?
Ei se mitään, niin minäkin.
Jabbe
21.04.2003 14:18:30
Koko ainakin olis asia mikä olis syynä ton hankintaan. Hinnan puolesta budjetti ei nyt anna periksi tuota summaa, ehkäpä kesällä. Jos sais säästettyä edes hiukkasen.

Osta pois. Lainaa sit mulle pariks viikoks... ;)

Onko siinä millainen tuntuma koskettimilla? Vaikuttaa pirkkamarketin lelulta vai 500e laitteelta?

500 euron pirkkamarketin lelulta. :)
Jean
22.04.2003 09:15:11
Ajattelinkin että se on hieman "lelu". Mutta, väliäkö sillä ;) Jos ei koskettimista tykkää, voishan sen vetää jonkun midikoskettimiston perään... Sais ehkä paremman tuntuman kuin sillä minimicrohypersuperpienellä koskettimistolla. Pitää sitä päästä kuitenkin kokeilemaan ennen ostopäätöksen tekoa.
Kuljen useimmilla forumeilla nimellä Daniel Braun Joten älä ihmettele, jos tutuhkoa juttua tulee... ;)
krushing
22.04.2003 12:08:17

Ajattelinkin että se on hieman "lelu". Mutta, väliäkö sillä ;) Jos ei koskettimista tykkää, voishan sen vetää jonkun midikoskettimiston perään... Sais ehkä paremman tuntuman kuin sillä minimicrohypersuperpienellä koskettimistolla. Pitää sitä päästä kuitenkin kokeilemaan ennen ostopäätöksen tekoa.

Microkorg = MS2000, mikä osaltaan selittää ne ok soundit. Kovin lelulta se kyllä tuntuu.
Jabbe
22.04.2003 12:59:21
Microkorg = MS2000, mikä osaltaan selittää ne ok soundit. Kovin lelulta se kyllä tuntuu.

Niin. Tiedättekö missä päin noita liikkuu? Ainakin pk-seudulla varmaan, mut en ole muuta kuin Kouvolan Musiikissa törmänny Microkorgiin..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)