Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kingston Wall Fire intro - paljas totuus?
1 2 3 4 5
Simbe
19.05.2005 21:57:24 (muokattu 19.05.2005 23:25:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä testailin Sibelius nuotinnusohjelmaa, ja mietin mikä olisi sopivaa tykinruokaa transkriptioksi. No Firehan se ekaksi tuli mieleen. En ole koskaan oikein tarkkaan kuunnellutkaan mitä sinä oikein on menossa. Tuumein, että se on vain asenteella vedetty vääntö ja alun "hikkakohta" on vain sutaistu paikoilleen.
 
Aloin kuuntelemaan ja yhtäkkiä korviini pisti haitsu? Mitä hittoa, ei sitä ennen ole kuulunut? No se piirteli kivoja 4 yli kolmen kuvioita ja sattui osumaan juuri kohdalleen sille ensimmäiselle pelliniskulle. Olenko kuullut väärin tämän aina?
 
Tein nyt nuotinnoksen siitä, miten se sen haitsun mukaan menee justiinsa samaan tempoon koko biisin kanssa. Kyseessä onkin metrinen modulaatio (meniköhän termi oikein?), millä huijataan kuulija uskomaan, että biisi lähtee hitaammassa tempossa ja yhtäkkiä tempaisee pari pykälää lisää kierroksia.
 
Vaikea olisikin ollut nuotintaa sitä, miten ensin sen kuulin. Sibelius-ohjelma ei ainakaan olisi osannut sitä piirtää oikein. (seli seli)
 
Tässä kuva nuotista, kannattaa suurentaa. Alempaan lisäsin vielä alun siitä kuulemastani harhasta. Otin vapauden lisätä mielestäni sopivan käsijärjestyksen tuohon.
 
Korjatkaahan toki, jos olen väärässä. On se melkoinen suunnittelupläjäys ollut Kuoppikselta tuon intron teko! Liekö ameriikanreissulla tullut enemmänkin opiskeltua tuota metristä modulaatiota?
 
Linkki:
 
http://www.students.tut.fi/~simola3/kuvat/Fire1.gif
 
EDIT: tähänkin vielä käsijärjestykseltään toimivampi versio, ja korjattu lattiatomi lopussa.
 
http://www.students.tut.fi/~simola3/kuvat/Fire2.gif
 
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
vapauskauppias
19.05.2005 22:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletkos koko biisin kokonaan ottanut ylös? Perhana, en ikinä pystyisi moiseen. Tuo intro on kyllä erittäin hieno (ja vaikea, ainakin minulle). Olen itse yrittänyt tuota myös (valmiista nuoteista), mutta en ole sitä saanut koskaan menemään niin kuin pitäisi. Nopeus ja tarkkuus (tekniikka?) puuttuu minulta.
 
Itse en ole kuullut tuon alun kuin pari kertaa enkä ole koskaan kuullut sitä haikkaa siellä. Soittaessani itse koko ajan kuulen soittamani, siten kuten sinä kirjoitit tuon kuuloharhan. Itse en tosin koskaan ole soittanut sitä haikkaa jalalla sinne.
 
Tämä on minulle yksi niistä rumpuraidoista, jotka iskee armottoman arvottomuuden ja turhuuden tunteen koko soittamisestani. Eihän minulla ole koskaan mitään mahdollisuutta tuohon. Tulee muutenkin huomattua ihan perussoitossakin sellaisia iskujen ajoitusvirheitä ja timekin seilaa aivan liikaa.
 
Erittäin mielenkiintoinen ja hyvä ketju.
 
Simbe
19.05.2005 22:22:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletkos koko biisin kokonaan ottanut ylös?
Juu en, piti siis tänään lukea tenttin. Tuli sitten tämmöstä tärkeempää...
 
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
vapauskauppias
19.05.2005 22:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu en, piti siis tänään lukea tenttin. Tuli sitten tämmöstä tärkeempää...
 
Se on hyvä. Minulla kanssa tulee useasti monenlaista tärkeämpää myös, kun pitäisi kouluhommia tehdä. Ei ole enää paljoa koulua jäljellä, mutta alkaa tuntua, että voi alkaa tipahtelemaan kursseilta poissaolojen ja tulevien kokeiden takia.
 
Simbe
19.05.2005 22:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse yrittänyt tuota myös (valmiista nuoteista), mutta en ole sitä saanut koskaan menemään niin kuin pitäisi. Nopeus ja tarkkuus (tekniikka?) puuttuu minulta.
.

 
Tuon voisi soittaa niin, että ajattelee sen alun niin kuin se "ilmeisin" olisi, eli juuri niin "väärin". Opettelee vain laittamaan ne haitsun iskut oikeille kohdilleen ihan hasardimeiningillä. Parista viimeisestä polkaisusta saakin kätevästi sen uuden temmon viimeistään. Sitten kun tuota on tehnyt hetken on varmaan helpompaa soittaa se "oikein".
 
Kuvittelisin että tuota on vaikea saada rullaamaan oikealla tavalla pelkästään tuota suoraa versiota lukemalla. Ainakin se vaatii toistoja, että pää pääsee mukaan.
 
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
Simbe
19.05.2005 22:46:36 (muokattu 19.05.2005 23:19:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tässä kuva nuotista, kannattaa suurentaa. Alempaan lisäsin vielä alun siitä kuulemastani harhasta. Otin vapauden lisätä mielestäni sopivan käsijärjestyksen tuohon.

 
Käsijärjestyksestä voisi riisua nuo 3 peräkkäistä L L L iskua ja ottaa ennen aksenttia tuplaiskut oikealla kädellä. En tiedä, pitää päästä setin ääreen koittamaan.
 
EDIT: korjattu versio
 
http://www.students.tut.fi/~simola3/kuvat/Fire2.gif
 
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
Checkmate
19.05.2005 22:55:35 (muokattu 20.05.2005 21:55:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin joskus pari vuotta sitten nuotinsin tuon. Mummielestä tuo kaikista viimenen isku ei tule basariin, vaan lattiatomiin. Luin aikoinaan uutisryhmistä, että Kuoppis olis vetänyt tällaisella käsi(/jalka)järjestyksellä, tiedä sitten onko todellisuuspohjaa kuinka paljon:
 
R= aksentoitu oikea käsi
L= aksentoitu vasen käsi
r= ghost oikea käsi
l= ghost vasen käsi
B= basari
 
RllRllrrLRllRllRllrrLRllRllBRLRL
 
Tuolla järjestyksellä ainakin itse pystyn soittamaan sen suht luontevasti. Ihan mukava tekniikkatreeni/lämmittely.
 
edit: pientä viilausta
Deger
20.05.2005 01:27:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletkos koko biisin kokonaan ottanut ylös? Perhana, en ikinä pystyisi moiseen. Tuo intro on kyllä erittäin hieno (ja vaikea, ainakin minulle). Olen itse yrittänyt tuota myös (valmiista nuoteista), mutta en ole sitä saanut koskaan menemään niin kuin pitäisi. Nopeus ja tarkkuus (tekniikka?) puuttuu minulta.
 
Oletkos koskaan kokeillut soittaa ym. biisiä ihan pers´ tuntumalla. Olen ehkä vain liian humalassa, mutta musta tuntuu, että nykyrumpaleiden suurin ongelma on tämä kaiken musiikin ymmärtämättömyys.
 
Mä olen sitä mieltä, että rumpujen soitossa on paljon muusta kyse kuin , miten nuotinnan kuoppiksen soittoa.
 
Groove katoaa koko hommasta kun me ruvetaan soittamaan kuin tietokoneet.
 
Hik! Olen puhunut
 
vapauskauppias
20.05.2005 01:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletkos koskaan kokeillut soittaa ym. biisiä ihan pers´ tuntumalla. Olen ehkä vain liian humalassa, mutta musta tuntuu, että nykyrumpaleiden suurin ongelma on tämä kaiken musiikin ymmärtämättömyys.
 
Mä olen sitä mieltä, että rumpujen soitossa on paljon muusta kyse kuin , miten nuotinnan kuoppiksen soittoa.
 
Groove katoaa koko hommasta kun me ruvetaan soittamaan kuin tietokoneet.
 
Hik! Olen puhunut

 
"Hik!" itsellesi. Olen soittanut biisejä perstuntumalta, tietenkin. Kaikki me olemme.
 
Nuotit eivät poista musiikin ymmärtämistä. Groove ei huonone nuottien takia. Kukaan meistä ei pysty soittamaan kuin tietokone, lupaan sen. Eikä tietenkään rumpujen soitossa ole kyse Kuoppiksen soiton nuotintamisesta. Nuotit ovat apuväline kaiken tarvittavan saavuttamiseen. Grooven oppimiseen voivat olla apuna nuotit ja klikki. Kaikki kuitenkin lopulta tulee siihen yhteen ja samaan, perstuntumaan, musiikin ymmärrykseen, näkemykseen, miksi sitä kukakin haluaa kutsua. Nuotinnustaito ja nuotinlukutaito auttavat meitä. Niitä ei tule ottaa "grooven tappajina" tai minä muunakaan tuollaisena. Mieti niitä vaikka muistilappuina, muistiinpanoina. Kokeisiin on paljon helpompi valmistautua, kun on muistiinpanot, joista lukea. Olisihan se aika urakka yrittää vain muistella, mitä on tunnilla/luennolla puhuttu. Meillä kuitenkin onneksi on muistiinpanot, nuotit. Voimme hakea niistä oppia, ideoita tai vaikka kirjoittaa omia tuotoksia niille. Nuotit ovat kieli, kuten suomi tai englanti.
 
Nuotit eivät tee soittoa, eivät huononna sitä eivätkä myöskään paranna soittoa. Ne ovat vain meidän apuvälineemme. Kaikki eivät halua niitä käyttää, joka osittain saattaa rajoittaa heidän uuden oppimista/muistamista. Soittoon kuitenkaan ne loppujen lopuksi eivät vaikuta. Voit rokata kuin Bonzo ilman mitään nuotinlukutaitoa, mutta sitten saatat pystyä oppimaan jonkun biisin hitaammin kuin nuotinlukutaidon osaava, jolla on nuotit. Näin minä tällä hetkellä näkisin asian.
 
Simbe
20.05.2005 01:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletkos koko biisin kokonaan ottanut ylös? Perhana, en ikinä pystyisi moiseen. Tuo intro on kyllä erittäin hieno (ja vaikea, ainakin minulle). Olen itse yrittänyt tuota myös (valmiista nuoteista), mutta en ole sitä saanut koskaan menemään niin kuin pitäisi. Nopeus ja tarkkuus (tekniikka?) puuttuu minulta.
 
Oletkos koskaan kokeillut soittaa ym. biisiä ihan pers´ tuntumalla. Olen ehkä vain liian humalassa, mutta musta tuntuu, että nykyrumpaleiden suurin ongelma on tämä kaiken musiikin ymmärtämättömyys.
 
Mä olen sitä mieltä, että rumpujen soitossa on paljon muusta kyse kuin , miten nuotinnan kuoppiksen soittoa.
 
Groove katoaa koko hommasta kun me ruvetaan soittamaan kuin tietokoneet.
 
Hik! Olen puhunut

 
No voiko tätä millään muulla soittaakaan kuin perstuntumalla? Tarkoitan, että tähän asti ainakin minulle tuossa on ollut sellainen outo kohta, missä kyllä varmaan osuu oikeaan tempoon vaikka sen "väärin" ajatteleekin. Tarkoitus oli tuottaa kanssarumpaleille ajateltavaa, että miten tuo
Kuoppis onkin tuon ajatellut kierosti vaikka vaiukuttaakin vetävän sen intron ihan hulluna humalassa. Sitä paljastavaa haitsua kun tuskin huomaa siitä. Tästä seuraa hulluja ajatusleikkejä siitä, että Kuoppis on keksinyt tuollaisen intron vain kuulijoita (rumpaleitakin) jujuttaakseen. Tarkkakorvainen huomaa, että jotain kummaa on meneillään.
 
Joskus voipi vain ihastella sitä, miten se groovaaminen on toisille niin helpon kuuloista, vaikka taustalla piilevät monimutkaisemmatkin kuviot. Jos joku innostuu nyt tuota kopioimaan tai lukemaan nuotteja enemmänkin, niin en ole tippaakaan pahoillani. Jokainen tehköön tekniikallaan mitä lystää.
 
Eri asia taas muuten on, pitääkö kaikki coverit soittaa 1:1 alkuperäisten kanssa. Tässäpä onkin se Firen hauskuus: Kun soitetaan Jimin versio, on taivas kattona luovuudelle ja groovelle. Jos taas soitetaan Wallin versio, on siinä se juju juuri tuossa Samin käsittämättömässä työskentelyssä. Tällä postauksella olen toivottavasti hieman raottanut mystisyyden verhoa siltä.
 
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
J. Cool
20.05.2005 19:49:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R= aksentoitu oikea käsi
L= aksentoitu vasen käsi
r= ghost oikea käsi
l= ghost vasen käsi
B= basari
 
RllRllrrLRllOllOllrrLRllOllBRLRL

 
näin se on. O siis tomari ja kolme viimistä iskua tomareita myös. enkä usko, että kuoppiksella käsijärjestyskään eri, tuo on selvästi kätevin tapa vetää ko. fraasi.
 
O: 16" K-custom dark crash!
Checkmate
20.05.2005 21:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näin se on. O siis tomari ja kolme viimistä iskua tomareita myös. enkä usko, että kuoppiksella käsijärjestyskään eri, tuo on selvästi kätevin tapa vetää ko. fraasi.
 
Ups. Meni nyt mulla lontoo ja pudasjärvi vähän sekasin yömyöhällä kirjottaessa (O = oikea ja R = myös oikea...). Eli noin niin ku J_Cool sanoo.
Checkmate
20.05.2005 21:55:07 (muokattu 20.05.2005 21:55:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuplaten
J. Cool
20.05.2005 23:12:09 (muokattu 20.05.2005 23:12:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuplaten
 
tupla tai kuitti
 
äännd wii häv ö http://www.finnishfood.net/images/Tupla.GIF
 
O: 16" K-custom dark crash!
Aegis
21.05.2005 22:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei minusta tuo intron nopea päristely ole koskaan vaikuttanut mitenkään über vaikealta, tosin nyt vasta tajusin sinne pitäisi se haikkakin polkea mikä hiukan mutkistaa asioita. Yksi yhteen en osaa soittaa, enkä taatusti samalla tatsilla, mutta ei siinä käsien puolesta korvieni mukaan mitään salatieteitä harjoiteta. Tietysti saatan olla myös väärässä, heh (Älkää nyt sitten takertuko tähän sillä idealla, että väittäisin introa huonoksi, that's not the point).
 
Anyway, se päristelyn jälkeen alkava tolkuton komppi ei tunnukkaan enää niin helpolta. Taktisemmista kompeista oikeastaan vain joku Meshuggahin Soul Burnin nopean kohdan jamitteluosio alkaa menemään samoissa sfääreissä.
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
beorn
26.05.2005 12:43:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tässä nuotentanu jo pitkähkön tovin Kingstonin palekastoa. Että ois kyllä sit voinu valita jonkun vähän ehkä yksinkertasemmankin kingstonibiisin, mutta pakko se on loppuun väsätä, ku o alottanukkin. "Muttaman" kerran saa kuunnella jotain kohtia. ...Perkeleen Kuappamäki!
Mut hiano biisi!
 
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
Starless
01.04.2008 17:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RllRllrrLRllOllOllrrLRllOllBRLRL
 
En kyllä käsitä miksei tota voi soittaa vaan ilman tupla/triplaiskuja
 
Kailis
01.04.2008 18:09:02 (muokattu 01.04.2008 18:24:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RllRllrrLRllOllOllrrLRllOllBRLRL
 
En kyllä käsitä miksei tota voi soittaa vaan ilman tupla/triplaiskuja

 
Tätä on kannattanut miettiä kolme vuotta. Voihan sen soittaa miten vaan sujuu.
 
Starless
01.04.2008 18:19:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä oot miettinyt kolme vuotta! Voi raukkaa.
 
Ensimmäinen kerta kun näin tuon topicin ja rumpupalstoilla on muutenki niin kuollut meininki että ei pitäs paljo hetkauttaa mutta onhan se vittuilu tietty elämän suola.
 
Kailis
01.04.2008 18:24:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen kerta kun näin tuon topicin ja rumpupalstoilla on muutenki niin kuollut meininki että ei pitäs paljo hetkauttaa mutta onhan se vittuilu tietty elämän suola.
 
Oikeassa olet, muutin sävyä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «