Reddie 19.05.2005 22:34:19 | |
---|
Oon mielestäni oikeassa kun väitän että keskimäärin kitaran soundi muodostuu seuraavista palikoista (ei välttämäti kaikista): Soittaja - Kitara - Efektit - Vahvistin & kaiutin Rupesin sitten tältä pohjalta analysoimaan omaa soundin rakenteluani. Itse olen ns. efektifriikki. Tykkään pelleillä erilaisilla vaihteluilla ja mielenkiintoisilla efekteillä aikaan saadakseni jonkun kivan soundin. Voisi siis sanoa (kärjistäen) että rakennan soundini efektien varaan. Sitten kun ajattelee esim. perus Jazzi-Arskaa: Siellä tulee varmaankin korostuneesti esiin kitaran ja vahvistimen merkitys. Metalli-Erno voi taas luottaa pelkästää Quadriple-Distortion XXX vahvistimeensa. Tästä huikeasta tajuamisesta innostuneena päätin nyt kysäistä Teiltä että mikä osa-alue on Teille se tärkein kun rakennatte soundianne: X Soitto X Kitara (mikit?) X Efektit X Vahvistin (Etunen/päättäri/kaiutin?) Mielellään sitten niitä perusteluja. Mua nimittäin kiinnostaa saada uusia ajatuksia päähäni ja tän takia juuri ne perustelut olis kiva kuulla. |
Kapane 19.05.2005 22:41:36 | |
---|
40% Soittoa. Mun kamoilla ei meijän toinen kitaristi kuulosta läheskään samalta. 10% Kitaraa. Lähinnä se mahonki ja tallahumppari. 10% Efektiä. Enää käytän vain Tu-2, Chorus, Reverb ja Delay. Mausteena. 40% Vahvistinta. Peavey 5150 sen soundin tuo. Käytän siitä 5 eri asetusta. Clean, blues, grind, nu ja göteborg soundeja. Näin siis livenä. |
Härski 19.05.2005 22:42:42 | |
---|
X Vahvistin (Etunen/päättäri/kaiutin?) Joo. Tosta kaikki lähtee, hyvä putkivahvistin mieluiten. Kitara seuraavaksi tärkeimpänä. |
MrGuitarist 19.05.2005 22:44:27 | |
---|
Kyllä mieluummin soitan kohtuuhyvän vahvistimen läpi vaikka vähän kehnommalla kitaralla. Kamapuolelta vastaan siis vahvistin. Mahastahan se kuulemma loppujenlopuksi lähtee, muistelisin :) |
Boltsa 19.05.2005 22:48:52 (muokattu 19.05.2005 22:49:12) | |
---|
Mulla se on kitaran mikit, soittaja ja vahvistin. Kun saan kaivettua rahaa niin uusi putkivahvistin tulee tilalle. Nykyisellä setupilla ei oikein kukaan toinen kitaristi kuulosta samalta, jos soittaa siis mun kamoilla. Mulla on aika kova soittotyyli, eli hakkaan kieliä suht lujaa mutten kuitenkaan niin että ne menisi poikki. No jo on ristuksen isoo krilli sanoo lapualaanen ku mäkronaldsin näki! |
Risk 19.05.2005 22:49:12 (muokattu 19.05.2005 22:53:30) | |
---|
Kyllä kaikki lähtee soittajasta. Tietenkin ilman mitään kamoja on vähän paha alkaa soittelemaan, mutta kyllä yleensä kitaristit kuulostavat itseltään vaikka soittaisivat minkä kamojen kautta. EDIT: Käytän itse yleensä aika minimalistista settiä eli kitara > (säröpedaali tarpeen mukaan) > vahvistin. |
jäykkis 19.05.2005 22:50:27 | |
---|
Mul on sitten taas aivan päin vastoin. Soundi lähteepi hyppysistä ja loppu on kuorrtusta. Näin uskon ja ehkä siks ei soittoni kuulostakaan juuri miltään - tatsi kun ei ole mailman parraita. Eli sanon soitto 80 prossaa, loppu muista maun mukaan. |
Swan 19.05.2005 22:52:53 | |
---|
Suurin merkitys on vahvistimella, sillä omalla kitarallaan ei voi saada samoja saundeja ulos itselleen vieraasta vahvarista. Kitara itse tulee toisena, sitten kitaran mikit ja lopuksi kaikki, mitä kitaran ja vahvistimen väliin tulee. Niin, saundi ei tule sormista vaan kamoista. Tyyli tulee sormista. kalamies#26 >-)))> |
blastoff 19.05.2005 22:52:58 | |
---|
Minä kyllä kuulun siihen koulukuntaan, jonka mukaan soundi lähtee sormista. Kamat on sitten enemmänkin sellaista soundin hienosäätöä. Välillä jopa vähän hävettääkin se, kuinka paljon noihin kamoihin tulee kiinnitettyä huomiota, kun senkin ajan voisi käyttää oman soittotaidon ja musikaalisuuden kehittämiseen. "The best songs will never get sung, the best life never leaves your lungs" |
Jormaz 19.05.2005 22:56:20 | |
---|
Kitara, vahvari, efektit ja kaappi. Hyvä soitto on aina hyvää soittoa ja paska soundi on aina paska soundi. Mutta se on sitten eri asia jos teillä tihkuu sormenpäistä enkelipölyä, siihen en ota kantaa. In Goth We Trust! The 666 Club #4
Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta |
Risk 19.05.2005 22:58:22 | |
---|
Sanotaanpa nyt vielä että kyllä niiden käytettävien kamojenkin pitää olla laadukkaat, sopivat ja kunnossa ettei niistä tule rajoittavaa tekijää. |
kulmahiomakone 19.05.2005 23:07:39 | |
---|
Kysymys sisältää vastauksen. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |
Jackson Dinky 19.05.2005 23:13:51 | |
---|
Mahastahan se kuulemma loppujenlopuksi lähtee, muistelisin :) Sä nyt sekotat asiat. Nopeus lähtee mahasta ;) Nuottien määrä korvaa nuottien laadun! Mutta ei päinvastoin ;) |
waperi 19.05.2005 23:13:52 | |
---|
Mulla eniten soundiin vaikuttaa vahvistin ja oma soitto tulee varmaankin sitten seuraavaksi. Kolmantena tuleekin kitara jolla ei niin paljoa ole vaikutusta soundiin mutta kyllä eri mikeissä on aina eri soundi. Efektejä en käytä kuin silloin kun soitan cleanilla mikä on aika harvoin... Lempi efektini on varmaankin chorus tai delay. Särki |
ReBeat 19.05.2005 23:19:56 | |
---|
X Soitto X Kitara (mikit?) X Efektit X Vahvistin (Etunen/päättäri/kaiutin?) Hmm hmm. Kun tässä äkkiä tuumin niin vahvistin kokonaisuudessaan tai oikeastaan sen ominaissoundi on ehkä suurin tekijä mikä hahmottaa soundin. Toista vahvistinta ei saa välttämättä mitenkään kuulostamaan samanlaiselta kuin toista ominaissoundiltaan aivan eri luonteista, vaikka ulkopuolisellakin EQ:lla miten ruuvaisi. Tämän huomaa varsinkin säröllä vaikka säröä olisi arviolta sama määrä. Tuohon ominaissoundiin vaikuttaa ketjun viimeinen lenkki eli kaiutin myös todella paljon. Se on kuin viimeinen kiinteä EQ-asetus. Masteroijaan voisi kenties verrata. Kitaran ominaisuudet tulevat omalla kohdallani vasta vahvistimen jälkeen, koska kiinnostukseni kohdistuu suurinpiirtein keskenään samantyylisiin sähkökitaroihin. Toki joku jatsikoppa ja Steinberger kuulostaisivat erilaisilta, mutta itselläni on vain pari perinteistä lankkumallia. Mikit ja sähkiksen rakenne vaikuttavat soundiin, mutta vahvistimen luonne vaikuttaa mielestäni laajemmalla skaalalla. Efekteillä voisi vaikuttaa eniten. Niillä voi lisätä perussoundin päälle aivan aavistuksen jotain... tai sotkea koko paskan mielikuvituksen tavoittamattomiin. Itse tässä viime aikoina olen käyttänyt kotisoittelussa oikeastaan vain reverbiä ja delayta. Ei mulla ole mikään puhdistuminen ja alkulähteille palaaminen käynnissä, vaan kaikenlaisten efektien kokeiluun on suuri mielenkiinto koko ajan. On vaan laiskottanut enkä ole viitsinyt ruuvata mitään uutta efektisoundia. Se on kuitenkin ajatuksissa työnalla koko ajan. Muutenkin on tullut käytettyä kahta räkkiefektiä niin, että kummastakin on aina manuaalisesti hakenut erikseen jotain. Tarkoitus olisi laittaa ne midi-kaapelilla yhteen ja tehdä kunnon pätchejä, joissa kaikki vaihtuu kerralla. Kotona soittelen sähkiksellä aika paljon akustisesti, koska siihen on jotenkin tottunut ja tulee harjoiteltua juttuja sillai puhtaalla akustisella soundilla. Se, että ei viitsi aina laittaa sähköjä päälle onkin hidastanut tuota edellämainittua sähköisen efektikokonaisuuden kasaamista. Soitto on soittoa, tatsi on tatsia ja teknisellä tasolla niissä vaikuttaa soundiin vain sormen nahan koostumus ja plektran ominaisuudet + käden liikkeiden voimakkuus. Niistä kuuluisi keskustella kuitenkin eri yhteydessä. Soundi ei lähde sormista. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
author 19.05.2005 23:31:17 | |
---|
Välillä tuntuu siltä että noin 50 prosenttia soundista riippuu pelkästä fiiliksestä. Vaikka olisi samat asetukset vahvarissa joka ikinen päivä, toisinaan se vaan kuulostaa paremmalta. Varsinkin pidemman tauon jälkeen soundi taas maittaa vaihteeksi. Noin 30% vahvistimesta, 15% kitarasta+mikeistä, loput viisi jostain mystisestä jutusta. Efektejä ei tueta ;) |
moottorisaha 19.05.2005 23:50:29 | |
---|
Vahvistin on se tärkein osa kyllä ehdottomasti. Välillä tuntuu siltä että noin 50 prosenttia soundista riippuu pelkästä fiiliksestä. Vaikka olisi samat asetukset vahvarissa joka ikinen päivä, toisinaan se vaan kuulostaa paremmalta. Tuo on kahden selkeästi eri asian sotkemista toisiinsa. Soundi ja soitto(tyyli) ovat kaksi eri asiaa. Kyllä hyvälläkin soundilla voi soittaa päin helvettiä. Ei se sitä soundia siitä mihinkään muuta vaikkei tiettynä päivänä itse varsinainen soitto luonnistukkaan. Ainakin itse olen välillä kuunnellut että "onpa siinä kaverilla helvetin hyvä soundi, harmi vain että soittaa noin takkuilevasti ja epävarmasti". "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
McNulty 19.05.2005 23:55:17 | |
---|
35% Soitto 20% Kitara (mikit?) 15% Efektit 30% Vahvistin (Etunen/päättäri/kaiutin?) Soitto sen takia 1. sijalla että jokaisella kepittäjällä kun on erilainen tyyli, fiilis, taito jne jne soittaa. Toisena sitten vahvistin, sehän on päivänselvää että 10W combo 8" elementillä kuulostaa erilaiselta kuin nuppi + 4x12"... kolmantena sitten kitara, skitoissa on eroa samoin kuin mikeissäkin, mutta mielestäni ei siltikään niin paljoa kuin esim. soittajien ja vahvistimien välillä... niin siis jos puhutaan solidbody sähkäreistä. Viimeisenä muttei vähäisempänä nuo efektit... nehän ovat kuin mauste, ei itsessään sitä safkaa lainkaan. Pohjaanpalanutta safkaa on huono paikkailla mausteilla, mutta hyvänkin safkan voi kyllä niillä pilata. Tämä on sitä arkipäivän filosofiaa :)) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
moottorisaha 19.05.2005 23:57:15 | |
---|
Soitto sen takia 1. sijalla että jokaisella kepittäjällä kun on erilainen tyyli, fiilis, taito jne jne soittaa. Jepjep, mutta miksi nämä kaikki eri jutut pitää sotkea keskenään? "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Jepjep, mutta miksi nämä kaikki eri jutut pitää sotkea keskenään? siis sotkea mitä keskenään? Saundi + soitto vai? No ilmeisesti siksi että vaikka joku soittaisi minun kamoillani ja minun "saundeilla" (eli samoilla säädöillä, skeballa jne jne...) niin kyllä se silti kuulostaa erilaiselta :) Kyllähän hyvän soiton ansiosta huonotkin soittovermeet kuulostavat "siedettäviltä"... :) No, en tiennyt ajoitko tuota takaa vai mitä mutta, rikotaan sääntöjä ja rajoja... sotketaan kaikki keskenään. "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |