Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nokkahuilu!
1 2 3
Mysli
03.05.2005 11:44:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, katoin haulla, mut löysin vaan jotain pari vuotta vanhoja juttuja.
 
Niin siis aattelin ostaa nokkahuilun. Millanen olis hyvä ostaa? Entä miten voin opetella soittamaan kunnolla? Sit millasia biisejä nokkahuilulla yleensä soitetaan? Muutenkin kertokaa nokkahuilusta kaikkea, meinaan mä en siitä tiedä oikeastaan mitään. Edes mun ala-asteen musa ope ei pistänyt opettelemaan mitään nokkahuilu juttuja, mut monet muut on varmaan osittain pakotettu siihen.
 
Jep jep.
 
Who sBuying?
03.05.2005 16:28:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin oon nokkahuilua joskus ala-asteella soittanut, jos sitä soittamiseks voi sanoa.. :)
 
Mitä nyt yleistä tulee mieleen, niin nokkahuilulla pääsee yllättävän korkeelle. Itse yllätyin kun koulussa olin saanu käsityksen että ne äänet on tasan "ala-c":stä(c1) "ylä-C":hen(c2). Todellisuudessa sillä pääsee ainakin a2:een. Varmaan korkeammallekin, se riippunee soittajasta. Nokkahuilun perustekniikka ei kovin vaikee ole, mutta kun oot jonkun aikaa soittanut, niin varmasti tulee vaikeempiakin juttuja eteen. Sormitukset voi olla ylemmässä rekisterissä hankalia, niille on kyllä aika usein vaihtoehtosia sormituksia.. Saksalaisotteinen huilukin on, en tiedä kuinka se oikeestaan eroaa normaalista, vai onko koulujen nokkahuilut juuri saksalaisotteisia :)
 
Nokkahuilu sopisi mun mielestä aika monenkinlaiseen musiikkiin, harvemmin sitä kyllä näkee tavallisessa puhallinorkesterissa. El Condor Pasan taisi joku nokkahuilulla lirkutella yhdessä konsertissa puhallinorkesterin joukosta. :) Nokkiksellakin saa niin erilaisia soundeja aikaiseksi.
 
Mysli
03.05.2005 21:40:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis miten siitä edes voi saada niin monta ääntä, kun eihän niitä reikiä ole läheskään niin paljoa? Voi kuulostaa tyhmältä, mut en mä tiedä niistä yhtään mitään, et koittakaa ymmärtää. :)
 
Olen nyt kipeä, mut kun paranen niin haen jostain liikkeestä heti nokkiksen. Mites muuten noi hinnat? Siis eiks niitä saa ihan älyttömän halvallakin?
 
Who sBuying?
03.05.2005 21:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niitä ääniä saa siis eri yhdistelmillä, ylennykset ja alennuksetkin. C-duuri ei ole ainoo mitä sillä voi soittaa :)
 
Korkeemmat äänet tulee niin että vas. peukalolla peitetään vain puolet siitä reiästä nokkiksen "alapuolella". Vaikeeta selittää, mutta kun haet jostain sellasen otetaulukon niin asia on harvinaisen simppeli :) Ylipuhalluksellakin saanee jotain korkeempia ääniä. En tiedä, ite en nokkahuiluun juurikaan oo perehtynyt. Hinnoista ei oo hajuakaan :)
 
Mysli
04.05.2005 10:36:31 (muokattu 04.05.2005 10:36:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kun vaan saan sen nokkiksen ensin, niin sit vois hakea kirjastosta jotain siihen liittyviä kirjoja, joista varmaan se otetaulukkokin löytyy. :) Onko nokkahuilun osaamisesta muuten mitään hyötyä jos myöhemmin alkaa soittaa jotain muita puhallinsoittimia?
 
LHU
04.05.2005 11:43:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta puinen, riipii läheisiä vähemmän.
 
"Expertus dico"
Who sBuying?
04.05.2005 16:35:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko nokkahuilun osaamisesta muuten mitään hyötyä jos myöhemmin alkaa soittaa jotain muita puhallinsoittimia?
 
Ehkä siinä lähinnä se hyöty tulee nuotinlukuun ja vähän sorminäppäryyteen, mutta ei se juuri puhallusta kehitä. Tai siis kehittää, mutta niin paljoa että siitä ois kovin paljoa hyötyä. :) Nokkahuilussa kun ääni tulee lähes itsestään, eikä puhaltaakaan tarvi kovin voimakkaasti. Ruokolehdykkäsoittimien kanssa ansatsi eli huuliote ja soittoasento on paljon merkittävämmät kun nokkahuilun kanssa.. poikkihuilun puhallustekniikka on erilainen, ja vasket on aivan eri maata :)
 
inks
04.05.2005 23:08:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Barokkiaikana nokkahuilu oli vielä ihan tavallinen soitin orkestereissa jne., joten jos klasarijutut nappaa, niin sopivia biisejä varmaan löytyy.
 
Leper Messiah
05.05.2005 10:56:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hehe, yks meiänluokkalainen tekee nyt tolppa 1:stä nokkahuilulla.
 
se osaa tiluttaa.
 
maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4
Mysli
06.05.2005 16:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt ostin sen. Eikä ollu kallis, 6€ maksoin. Mulle tarjottiin jotain punasta läpinäkyvää ensin, mut tyydyin ihan tavalliseen valeeseen. :) Muovia se kylläkin on. Mukana tuli jonkunlainen otetaulukko. Siitä oon nyt jotain koittanut opetella, mut onhan se vähän kämästä. :) No kai se siitä.
 
Kemppilä
06.05.2005 16:13:31 (muokattu 06.05.2005 16:17:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko muuten netissä mitään otetaulukkoo nokkikselle, kellään tiedossa?
 
Googletinkin:) : http://www.hants.gov.uk/hrs/finger/cfinger.html
 
KATTOKAA! HAUKI UI SELKÄÄ!
Mysli
09.05.2005 19:25:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohoh, kiitos. Toi otetaulukko tossa ylhäällä on sairaan hyvä.
 
Kiitos muutenkin kaikille, jotka kerto jotain hyödyllistä. :)
 
Taiu
10.05.2005 12:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan se nokkahuilusi saksalaisotteinen vai englantilais/barokkiotteinen? Jos huilussasi on merkki G, se on saksalainen ja jos B, niin sitten se toinen. Nimittäin tuo otetaulukkolinkki on englantilaisotteiselle nokkahuilulle.
 
Asian saa selville myös katsomalla neljättä ja viidettä reikää (siis suukappaleesta katsoen): englantilaisotteisessa neljäs reikä on pieni ja viides suuri, kun taas saksalaisotteisessa se on toisin päin.
 
Soittamisen iloa! :)
 
Mysli
10.05.2005 19:46:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaha, hyvä kun sanoit. :D Meinaan tää on just toi saksalaisotteinen elikkäs toi otetaulukko ei sitten "toimi" vissiin tämän kanssa. Vai?
 
Taiu
11.05.2005 15:33:38 (muokattu 11.05.2005 15:45:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ei, sori. :) Paras kun käytät sitä minkä sait huilun mukana tai käyt kirjastossa. Tämä on ainut minkä netistä löysin: http://www.dolmetsch.com/gfingeringchart.pdf
 
simwave
13.05.2005 11:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä löytyy hyvät taulukot: http://www.recorder-fingerings.com/en/index.php
 
Minäkin innostuin kaivamaan vanhan nokkahuiluni esille ja opettelin juuri soittamaan "Tuiki, tuiki, tähtönen", siitä se lähtee:). Nokkiskärpänen puraisi, taidanpa käväistä kirjastossa katsomassa, josko sieltä löytyisi pari kirjasta, jolla pääsisi alkuun:D.
 
Jelly-J
19.05.2005 18:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo nyt löytyi keskustelu juuri minulle :D heh.
Tosiaan, minä suoritan itse syksyllä tolppa ykkösen tällä ala-asteelaisten raiskaamalla puhallinsoittimella, josta saksalaiset ovat tehneet niukin naukin toimivan aloittelijoille sopivan muoviputkilon. Jotenkin olen onnistunut soittamaan tätä jaloa soitinta 7 vuotta, heh.
Nokkishan on vallan monipuolinen soitin, vaikka ei sitä uskoisi. Tästä soittimesta on sitten hyvä jatkaa pidemmälle, jos haluaa siirtyä muihin puhallinsoittimiin, vaikkapa poikkihuiluun. Itselleni kävi niin että "vajosin alemmas" ja aloitin vuosi sitten soittelemaan myös tinapillejä irkkumusiikin parissa :D suosittelen!
Itselläni on päärynäpuinen sopraanonokkahuilu (erittäin toimiva sellainen, ei saksalaisotteinen) ja samanlainen alttonokkahuilu. Kannattaa taitojen kehittyessä siirtyä myös muihin nokkahuiluperheen jäseniin, vaikkapa juuri alttonokkikseen, niin saa vähän vaihtelevuutta pelkkään lirkutteluun.
Nokkiksellahan voi soittaa muutakin kun vaan kansanlauluja ja irkkua tms. 90-luvun puolella on sävelletty hirmu hyviä moderneja sävellyksiä nokkikselle, joita jaksaa pitempääkin treenata. Mutta parasta on kyllä soittaa jotain sonaatteja sellon ja cembalon kanssa, jolloin tämä pilli pääsee oikeuksiinsa :) jeps. eli ukko-nooasta vaan varioimaan omia juttuja. Älä vaan luovuta missään vaiheessa :) onneksi maailmassa on vielä ihmisiä, jotka haluavat aidosti soittaa nokkista ja yrittävät puhdistaa sen maineen kidutusvälineestä dolce fluteksi. saa kysyä kymysyksiä jos on jottain :)
 
Villalätsä.
Jelly-J
19.05.2005 21:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä siinä lähinnä se hyöty tulee nuotinlukuun ja vähän sorminäppäryyteen, mutta ei se juuri puhallusta kehitä. Tai siis kehittää, mutta niin paljoa että siitä ois kovin paljoa hyötyä. :) Nokkahuilussa kun ääni tulee lähes itsestään, eikä puhaltaakaan tarvi kovin voimakkaasti.
 
Eij ole ihan totta. Nokkiksen soittaminen kehittää puhallustekniikkaa yllättävän paljon ja ääni ei todellakaan tule itsestään. Kyllä sen oikean ja puhtaan äänen saavuttamiseen tarvitaan oikeanlainen puhallus.
 
"DHYY"
 
x)
 
Villalätsä.
Who sBuying?
19.05.2005 21:48:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eij ole ihan totta. Nokkiksen soittaminen kehittää puhallustekniikkaa yllättävän paljon ja ääni ei todellakaan tule itsestään. Kyllä sen oikean ja puhtaan äänen saavuttamiseen tarvitaan oikeanlainen puhallus.
 
Nojoo.. :) Mulla on vaikeuksia enää soittaa nokkahuilua, kun en saa puhallettua niin hiljaa. Täytyy päästää suurin osa ilmasta reunoilta ulos, että ääni pysyy koossa ja siedettävänä :) Mahdollisimman vääräoppisesti. Okei, ehkä tuohon painejuttuun vaikuttaa soitinkin.
Mutta niin, edelleen oon kyllä sitä mieltä että ääni tulee lähes itsestään ;) Korkeimmat nuotit saattaa kyl tarvita vähän harjottelua, mutta niinhän se on kaikissa. Jotenkin se on kuitenkin erilainen mun silmissäni, kun siinä ei ole ruokolehteä :D
 
Jelly-J
20.05.2005 21:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, tottumuksensa kullakin :)
 
Villalätsä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «