Aihe: Basson aktiivielektroniikka
1
vrajala
20.10.2003 11:34:31
Mulla ei juurikaan ole kokemusta bassoista ja niiden soitosta/soundeista. Pitkään olen bassoa itselleni havitellut ja nyt päättänyt sellaisen tehdä.

Kysymys kuuluukin: Minkälaisia käytännön etuja aktiivivermeillä saavutetaan hyvälaatuisiin passiivimikkeihin nähden? Entä mitä miinuspuolia? Ymmärrän kyllä aktiivipiirien tarkoituksen (tämä siksi, että näillä palstoilla saa usein tuhannesti vastauksia kysymyksiin joita ei kysynyt:o).

Laittakaa, ihmiset ja sen kaltaiset, plussia ja miinuksia tänne, tähän, tässä, nyt ja tulevaisuudessa. Lässynlässyn..
mosesson
03.11.2003 00:33:06
Aktiivi
+oikeilla vehkeillä selkeä soundi
+tanakampi
+soundeja helpompi sätää
+volume -pottia voi käyttää muutenkin kuin täysillä
-kallis
-tarvii patterin
-usein persoonaton

Passiivi
+halpa
+yksinkertainen
+soundi monasti "omintakeinen"
-volyymi -potti vie ylä-ääniä

Yleistä
Aktiivimiehet sanoo, että passiivisella ei voi soittaa, mutta kovimmat soittajat ei oo tätä visiin vielä kuullu, niillä kun (no basistieja ei voi laskea tähän) on yleensä passiivipelit.

Oma mielipide
Minun kolmen s:n kriteerit soitinvalinnalle
-sopiva kukkarolle
-soitettavuus
-soundi (passiivi tai aktiivi, kunhan miellyttää)
fox
03.11.2003 01:25:20

Mosesson kirjasikin jo miltei kaikki kyseisten vehkeitten plussat ja miinukset mutta koen vielä tarvetta päteä kun olen vuosikaudet joutunu kioskin takaa kuuntelemaan meidän basistia...
Aktiivibassolla jos tarkoitetaan oikein sellaista bassoa jossa on muutakin aktiivia kuin vaan aktiivimikit, elikkä oikeen sellainen pre-amp + EQ-boardi siellä basson sisällä, niin niitä haittoja ja hyötyjä muutama lisää:
Sävynsäätöön tulee aktiivisena uusia ulottuvuuksia kun aktiivielektroniikalla pystyy lisäämäänkin, ei ainoastaan poistamaan kuten passiivisella tonella.
Joku pitää tosiaan miinuksena mahdollisesti "kliinisempää" soundia...
Basistimme soittimen piirikortti sisältää myös kompressori/ekspanderin, hyödyt - soundi "tukevoituu" korvissa verrattuna, jos se soittaa passiivibassollansa.
Miinusta tietty se, että se patteri on tyhjä puolivälissä keikkaa jos hra Murphy haluaa..
Tuohon treblejen hukkumiseen, passiivivolapotikkaan voipi tehdä pienenpienen modauksen joka vuotaa niitä korkeimpia taajuuksia potikan ohi, pienemmillä volamäärillä ilmenevä korkeitten äänien vaimentuminen voi tällä korjaantua - koskee toki myös kitaroita.
vrajala
18.05.2005 23:20:15
Heh, hyvin kaivettu. Mä en vieläkään ihan tarkalleen tiedä millasena ton elektroniikan toteutan. Mikit on valkattu EMG:n aktiivihumppareiden joukosta mutta muut kytkennät ovat vieläkin suunnitteluasteella. Ja basso on ollut rakenteilla reilusti vuoden päivät.

Tollaset löysin: http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/music_man.html
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/stc3a_p.html

En tiedä onko noista apua.
Ota näistä sitten selvää
jromp
18.05.2005 23:52:44
Joo, nuo SD:n sivuilla olevat kaaviot löysin kyllä, mutta suunnitelmissa on rakentaa myös tuo etuaste itse. Oiskohan Craig Andertonin teoksista apua?
fox
19.05.2005 01:29:36

Oiskohan kenelläkään kaaviota Music Man basson 3 -band EQ:sta?

Lisäksi jos löytyisi kytkentäkaavio MusicMan Sterlingiin, niin olisin kiitollinen.

Eipä löydy mutta tuolta www.ibanezcollectors.com osokkeesta löytyy wanhojen Ibojen 3-alueinen EQ-preamp-boardin kytkis haulla.. Omasta mielestä toimiva, tosin jakotaajuus ei välttämättä ole optimi bassolle.. Oletko Music Manille kirjoittanu/mailannu jos niitten neuvonta vois auttaa??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)