Aihe: Tuskanparahdus kunnon soundin haussa :o
1
Woodoo
18.05.2005 01:17:57 (muokattu 18.05.2005 01:19:56)
Oon tässä nyt pari yötä valvonut käyden muusikoiden.netin palstaa läpi sekä huuto.nettiä. Siellä on tullut kaiken näköisiä hienoja velmpeleitä vastaa kauheilla hinnoilla ja tietysti niitä halvempiakin.
Siis muutama kysymys.
Saako kohtalaisesta trankkunupista celestionin hyvillä elementeillä varustellusta kaapista. Kovaan heviin sitä tukevaa tanakkaa todella särkevää mutta ei niin räkäistä ja diskantti voittoista soundia. Hiukan voisin verrata tässä mesan soundiin. Niitä rahoja kun ei ole.
Kochin putkietunen on osoittautunut varsinaiseksi ihmelaitteeksi, tosin tämäkin aika hintava mutta sen vielä kestää... Tuttavalla on sellainen ja siitä lähti niin mureä märinä että. Kaunis heleä putki rock soundi sekä cleani. Oon kuullut tosin sen soundia vain venäläisen putkinupin siivittämänä. Onko näitä mahdollista saada trankku vehkeestä. Vai tuleeko siihen heti se hieman ruma sävy siinä trankun kohdalla? Mikä ihmisille on osoittautunut hyväksi nupiksi hintaa nupilla sais käytettynä olla kyllä 300 euron alle.
Sitten vielä yksi laite, Jackson JX-3 Putkietuaste. Saako tällä laitteella tehtyä naapurin mummolle uuden kampauksen, ja kunnon heleän overdriven jolla tyttöjä isketään? :)
aikas onkelma :/

e:pari typoa poes
McNulty
18.05.2005 01:30:40
Oon tässä nyt pari yötä valvonut käyden muusikoiden.netin palstaa läpi sekä huuto.nettiä. Siellä on tullut kaiken näköisiä hienoja velmpeleitä vastaa kauheilla hinnoilla ja tietysti niitä halvempiakin.
Siis muutama kysymys.
Saako kohtalaisesta trankkunupista celestionin hyvillä elementeillä varustellusta kaapista. Kovaan heviin sitä tukevaa tanakkaa todella särkevää mutta ei niin räkäistä ja diskantti voittoista soundia. Hiukan voisin verrata tässä mesan soundiin. Niitä rahoja kun ei ole.

Mesan saundi on mielestäni paska metalliin. Se on oikein kunnon alternative Yankee-rock siritystä. Riippuen trankkunupista, luulisi siitä saavan riittävän hyvät hevit sopivalla kaapilla. Kaverilla oli joskus tuo Laney TF300 vai mikäsenytoli. Se ainakin osoittautui täysin paskaksi hevin vääntöön... 100W marshall valvestate toimi huomattavasti paremmin säröosastolla.

Kochin putkietunen on osoittautunut varsinaiseksi ihmelaitteeksi, tosin tämäkin aika hintava mutta sen vielä kestää... Tuttavalla on sellainen ja siitä lähti niin mureä märinä että. Kaunis heleä putki rock soundi sekä cleani. Oon kuullut tosin sen soundia vain venäläisen putkinupin siivittämänä. Onko näitä mahdollista saada trankku vehkeestä.

On toki... monessa trankkuvehkeessä on putken tuottama särinä... veikkaisin että esim jollain Randallilla saattaisi irrota tuollainen lämmin rock-saundi siinä missä räyhäkkäämät metallitkin.

Vai tuleeko siihen heti se hieman ruma sävy siinä trankun kohdalla? Mikä ihmisille on osoittautunut hyväksi nupiksi hintaa nupilla sais käytettynä olla kyllä 300 euron alle.
Sitten vielä yksi laite, Jackson JX-3 Putkietuaste. Saako tällä laitteella tehtyä naapurin mummolle uuden kampauksen, ja kunnon heleän overdriven jolla tyttöjä isketään? :)
aikas onkelma :/

Itselläni on noita putkipelejä ollut 5150:sta jcm800:n kautta tähän classic 30 comboon asti. Mielestäni nuo putkikoneet ovat jossain määrin yliarvostettuja. Trankuista saa paljon irti kun vain löytää itselle sopivan koneen. Suurin ongelma on ehkä se että trankkukoneen saundi menee ruvelle kun sitä joutuu luukuttamaan jossain reeniksellä tms. Mutta siis... putkikone ei ole mitenkään "itsestäänselvyys" hyvän saundin kannalta, ei tosin ole trankkukaan. Kannattaa vain kierrellä kauppoja ja testailla. Tuo unelmasaundin metsästys taitaa olla jokaisella kiikarissa, vaikka olis millaset vermeet.

Sitten tietysti... Orangen AD30 taitaa olla hinnaltaa reippaasti yli 300e, mutta saundeiltaan kaikkea sitä mitä etsit. Näin ainakin minä asian näkisin. Siitä löytyy helkkarin hyvät cleanit, todella loistavat "tytöt on sulaa vahaa" overdrive crunchit mutta myös marshall-tyyppiset hevanderit. Yllättävän monipuolinen niinkin simppeliksi laitteeksi.

e:pari typoa poes

Pahoittelen myös omia mahdollisia typoja... on jo pari olutta alla eikä jaksa oikolukea höpinöitään.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Aman
18.05.2005 14:10:21

Mesan saundi on mielestäni paska metalliin. Se on oikein kunnon alternative Yankee-rock siritystä.

Tsoo, tsoo. Eipäs yleistetä. Rectifier -sarja tosiaan on sen verran löysä, että ei se oikein iske, ja kuuluukin enemmän tuon "yankee-rock sirityksen" piiriin (näin niinku siis minunkin mielestä)... mutta nämä older school Mesat kyllä nylkee nahat päältä ja repii lihan riekaleiksi siihen malliin, että metallit irtoaa oikeinkin näpsäkästi. Ihan vain noin niinku ensimmäisenä referenssinä tulee mieleen Metallican albumit MOPista Blackiin.

Pahoittelen myös omia mahdollisia typoja... on jo pari olutta alla eikä jaksa oikolukea höpinöitään.

Tätähän ei nyt ihan typon piikkiin voi pistää, mutta kännin piikkiin voidaan hyväksyä :D

-Ari
"When a naked man is chasing a woman through an alley with a butcher knife and a hard-on, I figure he isn't out collecting for the Red Cross."
Dr. Muff
18.05.2005 15:39:16 (muokattu 18.05.2005 15:47:36)
Tsoo, tsoo. Eipäs yleistetä.

-Ari

Just näin. Kyllä mä olen saanut kaikista mesoista mitä olen koittanut/omistanut perkeleesti enempi kiksejä kuin peaveyn classicista.
Tuumasta toiseen.
Jackson Dinky
18.05.2005 15:55:20
Tuskanparahdus = Paskanturahdus. HOHO
-"Ei tual takana ketää oo..?" -"Kaksin ollaan liikentees"
Keke Urlaub
18.05.2005 16:41:33

Tsoo, tsoo. Eipäs yleistetä. Rectifier -sarja tosiaan on sen verran löysä, että ei se oikein iske, ja kuuluukin enemmän tuon "yankee-rock sirityksen" piiriin (näin niinku siis minunkin mielestä)... mutta nämä older school Mesat kyllä nylkee nahat päältä ja repii lihan riekaleiksi siihen malliin, että metallit irtoaa oikeinkin näpsäkästi. Ihan vain noin niinku ensimmäisenä referenssinä tulee mieleen Metallican albumit MOPista Blackiin.

Aivan. Soundgardenin Badmotorfingerillä pojilla muistaakseni oli eka kertaa Mesat käytössä ja kyllä kuuluu lähtevän ihan jotain muuta kuin "yankee-rock siritystä". Onhan se tietenkin siitä kiinni, mistä tykkää...
heavy
18.05.2005 17:38:17
voiskohan joku tässä sivussa antaa sellasta vinkin poikasta että miten mä saan peavey bandit 112 vahvarista sellaset siedettävät saudit kovemmalle volyymille. sen ku tulpat päässä säätää hyväks sen saundin ni se on kauheeta kissan kuristiusta sitte ilman tulppia.keikka ois tossa ens perjantaina ja ei viittis särkee kaikkien korvia siellä .
"Naisia menee naisia tulee mut Rock 'n Roll forever"
aniks
18.05.2005 17:38:32
Tuskanparahdus = Paskanturahdus. HOHO

Höhöhöhöhöhöhööööööööööööö!Röh!
I can't stand rap....people who can't sing do rap....you can sing rebellion as well as talk it....Hitler would have been in a rap band... -- John Entwistle MTV Week In Rock 1989
Aman
18.05.2005 18:13:57

Aivan. Soundgardenin Badmotorfingerillä pojilla muistaakseni oli eka kertaa Mesat käytössä ja kyllä kuuluu lähtevän ihan jotain muuta kuin "yankee-rock siritystä". Onhan se tietenkin siitä kiinni, mistä tykkää...

Nimenomaan.
"When a naked man is chasing a woman through an alley with a butcher knife and a hard-on, I figure he isn't out collecting for the Red Cross."
Krice
18.05.2005 18:41:28

Sain diskanttipiipityksen vähenemään kun laitoin speaker cabinet -simulaation päälle Behringerissä. Paljon tanakampi soundi.
Woodoo
18.05.2005 21:35:38
Juu kyllä se soundi täytyy ilman tulppia hakea, ne kuitenkin suodattavat varsinkin ylä-ääniä usein enemmän. Mutta kyllä itse melkein tulee aina paukutettua volat kaakossa, varsinkin reenatessa ja keikoilla, fiilistelu onkin sitten asia aivan erikseen.

Mutta pitääkin kysyä uudestaan jos vaikka saisin hiukan asiaanliittyvämmän vastauksen. Mesa on pudjettiini joka tapauksessa aivan liian kallis. Haussa olis aivan perus nuppi joka vaan on hyvä soundinen, koska harvemmin käytän/tulen käyttämään jatkossa vielä enemmän erillisiä analogisia efektejä/särkijöitä. Oon ihastunut niiden antamiin mahdollisuuksiin. Eli siis luultavasti marshallin joku n. 100w nuppi riittää vallan mainiosti, mutta mikä niistä, vai olisiko Peavey sittenkin parempi. Vaiko Laney =0 Soundin melkein haen sillä putkietusella, mutta että nuppi sitä ei pilaisi. Ja se kaappi vielä.. Mitkä elementit sopii hevirymistelyyn hyvin. Eminencen
Guitar Legend121 on kehuttu jossakin ja niissä on tehonkestoakin aika reippaasti. 2x12 lootan kuitenkin meinaan joko ostaa tai väsätä.
thejmh
19.05.2005 01:18:42 (muokattu 19.05.2005 01:20:37)
Englin E530 etuaste on ainakin mulle ihan täydellinen metalliin. Eikä oo edes kallis, vaikkakin voi kyllä mennä yli sen 300 euron...
Woodoo
19.05.2005 02:49:10
Etuseen melkein kyllä ehkä voin hiukan yli sen 300 pistääkin, mutta kokonaispudjetti sais kyllä romppeille olla siinä 600 e nurkilla. On nuo rummut vienyt kyllä kaikki mehut meikäläiseltä viimeaikoina. Ja jos nyt ostan eka sen nupin ja kaapin, niin tuon etusen voi sitten myöhemminkin ostaa. Noiden nupeista ja kaapeista kun ei vaan vielä kovin suurta kokemusta ole.
Tmp
19.05.2005 03:19:09
Kitarasoundi pitää säätää ilman tulppia, ja sopiva volyymi on sellainen että sitä ilman tulppia pystyy kuuntelemaan, ja tarvittaessa vaikkapa korottamaan ääntään sen yli huutamatta täysiä.

Ja tolla voimakkuudella kuuluu rumpujen yli? Missä bändissä soitat? :D
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
kivi
19.05.2005 20:29:45 (muokattu 19.05.2005 20:31:12)
Ja tolla voimakkuudella kuuluu rumpujen yli? Missä bändissä soitat? :D

Kuuluu kyllä.

Penskana ja soittelun alkupuolella tarvitsi valtavat kitarakamat, eikä siltikään kuulunut kunnolla. Alkoi kuulua kun opetteli soittamaan, ja ennen kaikkea - opetteli sovittamaan biisit. Rumpali saattaa kyllä lyödä 118 desibeliä virvelistä salin perälle, mutta tekee sen taimissa ja hallitusti
:-)

Mikään ei auta, jos kaikki mölyävät koko ajan, ja kitarat sirisevät heti kun sointu lakkaa soimasta. Kyllä ns. mättömusiikkiakin voi soittaa kurinalaisesti
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Tmp
19.05.2005 20:52:33
Kuuluu kyllä.

Penskana ja soittelun alkupuolella tarvitsi valtavat kitarakamat, eikä siltikään kuulunut kunnolla. Alkoi kuulua kun opetteli soittamaan, ja ennen kaikkea - opetteli sovittamaan biisit. Rumpali saattaa kyllä lyödä 118 desibeliä virvelistä salin perälle, mutta tekee sen taimissa ja hallitusti

Mikään ei auta, jos kaikki mölyävät koko ajan, ja kitarat sirisevät heti kun sointu lakkaa soimasta. Kyllä ns. mättömusiikkiakin voi soittaa kurinalaisesti
;-)

Taidoistahan se pitkälti on kiinni. Biisien sovittaminen sekä kahden kitaran soundien sovittaminen. Treenikämpällä minusta kuitenkin tuntuu että tuo ehto ei täyty. Sitten kun soittaa keikalla niin vahvistimesta volume on varmasti puolet siitä mitä reeneissä tai alle.

Minusta pitää kuitenkin muistaa että soundi muuttuu vähän mikittäessä. Jos vahvistin on pään kohdalla suoraan edessä niin voi olla aika sirinää. Jos sen sitten mikittää viistosti ja vetää PA:sta niin soundi on ihan eri.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Jackson Dinky
20.05.2005 00:04:47 (muokattu 20.05.2005 00:04:57)
Kuuluu kyllä.

;-)

Meidän soittokämppä autotalli on about 4m*7m ja kyllä mun peavey bandit on siinä vitosessa volanuppi :S Ei voi rumpalille mtn.
Nuottien määrä korvaa nuottien laadun, mutta ei päinvastoin.
kivi
20.05.2005 00:50:07
Meidän soittokämppä autotalli on about 4m*7m ja kyllä mun peavey bandit on siinä vitosessa volanuppi :S Ei voi rumpalille mtn.

Mulla on 50-wattinen Marshall kakkosella. Toisilla keikoilla käyttämäni 12-wattisen Fenderin combon saa kyllä kääntää vitosellekin
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Antti1
20.05.2005 02:28:30
Mulla on 50-wattinen Marshall kakkosella. Toisilla keikoilla käyttämäni 12-wattisen Fenderin combon saa kyllä kääntää vitosellekin

Hullu! Eihän tuota mun Screameria voi kääntää edes ihan kakkoselle asti, mikäli haluaa kavereistakin jotain kuulla. Tietty tuo nyt on niin kovin suhteellista, riippuupi paljon aloittaako asteikon nollasta, vai ykkösestä ja jatkuuko se yhteentoista. Mä ainakin alotan nollasta. Oonko mä tietämättäni nyt sittenkin niinku kakkosen paremmalla puolella? :)

Sijoittelu auttaa kumman usein melkein kaikkeen. Tolleen niinku pienenä tietopakettina tähän väliin. Enkä nyt osoita tätä kenellekään, varsinkaan Kivelle. Vähän just in case ettei joku ei tiennyt.

Mjooh, väsymystä ilmassa. Anteeksi asiaankuulumattomat kommenttini, pääsin tänään taas pitkästä aikaa lomille firmasta, jossa tehdään "työtä, jolla on tarkoitus". Älkää nyt ihan täysin kuitenkaan lynkatko, oli tuossa yksi viisauden jyvänenkin mukana. Joskin aikalailla hukkuneena sonnan keskelle ja melko kaukana aiheesta.
Turun ja Salon seudulta laulajaa metallibändiin? Ottakaa yhteyttä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)