Aihe: Ilmainen idea! : Modulaarisärö
1
Tommi S.
15.04.2003 21:02:10
Tässä elektroniikkaguruille idea. Ihan ilmaiseksi.

MODULAARISÄRÖ

Museoissa voi nähdä vanhoja modulaarisyntetisaattoreita, joissa soittimen eri komponentit olivat erillään toisistaan, ja jotka sitten kytkettiin toisiinsa vanhan ajan puhelinkeskuksista tutulla menetelmällä.

Uuden ajan säröefektipedaaleissa pedaalin se osa joka tuottaa särön on rakennettu lähes aina samalla tavalla.

Ibanez Metalzone
Pro-co RAT
MXR Distortion plus
Marshall Shredmaster

Tässä pieni lista ilmeisesti kuuluisista säröpedaaleista, joissa jokaisessa pedaalin säröosa koostuu yksinkertaisesti operaatiovahvistimesta, vastuksesta ja kahdesta diodista. Kaikissa näissä pedaaleissa, ja useissa muissa, pedaalin säröä tuottava osa on siis lähes identtinen!
Pedaalit eroavat toisistaan ainoastaan äänensävynsäätimien perusteella. RAT:issa ja MXR:ssä on yksinkertainen äänensävynsäädin, ja Metalzonessa ja Shredmasterissa huomattavasti monimutkaisemmat vastaavat.

Modulaarisärön idea on se että erotetaan tämä säröosa ja äänensävynsäätimet toisistaan, ja annetaan käyttäjälle mahdollisuus yhdistellä niitä mielensä mukaan. Särössä on oleellisen tärkeää esim. se, tuleeko äänensävynsäädin ennen vai jälkeen särön.

Modulaarisärö rakennetaan yhteen koteloon. Mark I malliin kuuluu:

- Sisäänmenopuskuri. Sisäänmenoimpedanssi on noin 2 Megaohmia.

- 2 kpl särömoduuleja. Molemmat samanlaisia. Mahdollisuus säätää gainia potentimetrilla. Hi-gain/Low-gain kytkin.

- 2 kpl ali&ylipäästösuotimia. Suotimessa yksinkertaiset ensimmäisen asteen ali- ja ylipäästösuotimet. Molemmat mahdollista kytkeä päälle yhtäaikaa ja rajataajuuksien säätö mahdollista potentiometreillä. Yksi pot. alipäästölle ja toinen ylipäästölle.

- 1 kpl graafinen EQ. Kolmialueinen, niinkuin yleinen vahvistimissa oleva Bass,Mid,Treble säädin.

- 1 kpl parametrinen EQ. Taajuusalue säädettävissä potentiometrillä. Taajuusalueen korostus tai leikkaus säädettävissä potentiometrillä.

- Ulostulopuskuri. Ulostulossa mastervolume.

Kitara kytketään laitteen sisäänmenoon josta signaali menee sisäänmenopuskuriin. Sisäänmenopuskurista käyttäjä kytkee signaalin lyhyellä johdonpätkällä haluamaansa moduuliin, ja tämän moduulin ulostulosta taas toisella johdolla haluamaansa toiseen moduuliin, ja lopulta ulostulo puskuriin.

Koska kaikki moduulit ovat samassa kotelossa, ne voi kytkeä yhteiseen maahan, jolloin kytkentäjohtojen ei tarvitse olla kaksinapaisia, vaan maajohdin yhdistää moduulit automaattisesti laitteen sisällä.
SaBer
18.04.2003 17:25:08

Ihan hyvä siitä varmaan tulisi, mutta halvemmaksi tulisi ostaa vaikka viisi eri pedaalia. Tosin "Modulaari säröllä" saisi paljon monimuotoisempia ääniä aikaan.
Itse olen ajatellut säästää rahaa tekemällä "perus" säröpedaalin, jossa olisi monia erityyppisiä diodeja ja niille kytkimet/potentiometrit. Itse särön luonne ("op+diodi" säröissä) riippuu tietääkseni suurimmaksi osaksi diodin tyypistä (en ole mikään ekspertti). Voihan noilla EQ:illa sitten leikkiä muutenkin...
Tommi S.
19.04.2003 16:18:55
Ihan hyvä siitä varmaan tulisi, mutta halvemmaksi tulisi ostaa vaikka viisi eri pedaalia.
Itse olen ajatellut säästää rahaa tekemällä "perus" säröpedaalin, jossa olisi monia erityyppisiä diodeja ja niille kytkimet/potentiometrit. Itse särön luonne ("op+diodi" säröissä) riippuu tietääkseni suurimmaksi osaksi diodin tyypistä (en ole mikään ekspertti).

Diodit vaikuttavat särön "pehmeyteen". Jos näppäilet kitaraa niin hiljaa että ääni on puhdas ja pikkuhiljaa alat koventamaan näppäilyä, voit huomata että jossain pisteessä ääni yhtäkkiä säröytyy ja jonkinlaista rätinääkin saattaa ilmetä. Tällöin särö on "terävä". Jos taas ääni pikkuhiljaa sulautuu säröiseksi, eikä mitään selvää rajaa särön ja puhtaan välillä ole, on särö tällöin "pehmeä".

Op+Diodit tapaisessa kytkennässä, jossa diodit ovat op:n ulostulon ja maan välillä, on myös vastus, joka on op:n ulostulon ja diodien välillä. Tällä vastuksella on suuri merkitys särön "pehmeyteen". 1kohm ja pienemmillä arvoilla särö on terävä, 10kohm ja suuremmilla särö on erittäin "pehmeä", mutta 10kohm suuremmilla arvoilla pehmeys ei juurikaan enää lisäänny.

Äänensävyn muokkausta on monessa pedaalissa käytetty niin, että ennen signaalin säröyttämistä on pedaalissa jonkinlainen kytkentä joka leikkaa taajuuksia n. 800 Hertzin alapuolelta, ja särön jälkeen on jonkinlainen korkeiden taajuuksien (ehkä. 1000-5000 Hz) leikkaus.
Jos kitarasta tuleva signaali säröytetään ilman että tätä alle 800 Hz taajuuksien vaimentamista suoritetaan, särö saattaa kuulostaa epäselvältä(sointujen tapauksessa) tai kompressoidulta tai "tummalta".

Jos pedaalissa on jonkinlainen keskialuetta leikkaava tai basso- ja ylä-ääniä korostava sävysäätö särön jälkeen, aiheuttaa se useimmiten jonkinlaisen "ampiaisia peltipurkissa" ilmiön. Jos taas sama keskialueleikkaus on ennen säröä, on tuloksena aivan toisenlainen ääni, jota voisi ehkä kutsua nimellä "luonnollinen". Useimmissa kitaravahvistimissa on äänensävysäätimet jotka juuri leikkaavat keskialuetta, ja jos säröpedaalin kytkee vahvistimen input:iin voi tuloksena silloin olla tämä "ampiaisia peltipurkissa".

Sitten on vielä mielenkiintoinen
bassoleikkaus->särö->2.bassoleikkaus->2.särö
yhdistelmä, josta tulee dynaaminen, "kirkas", "rahiseva" ja "rasahteleva" soundi. Muitakin mielenkiintoisia soundeja voi varmaankin saada erilaisilla säröjen ja äänensävyjen yhdistelmillä, mutta niistä en tiedä koska minulla ei ole käytettävissäni modulaarisäröä.

Jos aiot rakentaa muuntuvan "perus" säröpedaalin, niin kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota äänensävysäätimiin ja laittaa vain esim. 3 diodivaihtoehtoa:
1kohm vastus ja 1N4148 piidiodit
10kohm vastus ja 1N4148 piidiodit
6,8kohm vastus ja jotkin germaniumdiodit

Ja vielä:
Jos 1 säröpedaali maksaa 50 euroa, niin 5 pedaalia maksaa 250 euroa. 250 eurolla saa kyllä todella hienon modulaarisärön, jos itse rakentaa.
SaBer
19.04.2003 16:37:25

Sanotaan nyt sitten vielä, että minulla ei ole ideaa vastaan mitään, jos joku on sen käsityksen saanut. Tuon viimekesäisen projektin hinta vaan vähän yllätti lopuksi, joten luulen että tämä modulaarisärö tulisi aika kalliiksi. Ei muuta...
Boge
17.05.2003 15:57:08
Ibanez Metalzone

Mikäs se tämmönen on? en oo koskaan ite kuullu, mulla on tossa lattialla kyl bossin valmista metal zone.
Tommi S.
20.05.2003 18:45:40
Ibanez Metalzone

Mikäs se tämmönen on?

Oho! Se on virhe.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)