miän vain 17.05.2005 20:42:28 | |
---|
En minä mitenkään erityisesti sinun tekstiä kritisoinut, mutta onhan nuokin aika mustavalkoisia kommentteja toisaalta. Alleviivasin pari sanaa tuolta. Okei, ei olisi pitänyt sanoa kaikki, vaan suurin osa. Mutta rummun sointi loppuu seuraavaan iskuun, aina. Nopeat fillithän olisivat mahdotonta puuroa, jos ei loppuisi. Tai peittyisi. Sitäpaitsi harva muistaa kompressioita ja EQ:ita kirotessaan, että ei ole olemassa sellaista mikkiä/äänityslaitetta joka toistaisi esim.rummun soundin juuri niinkuin se luonnossa soi. Tämä on totta. Tosin, luonnollisuuteen ei yleensä edes pyritä. Ei ne efektit mitään mörköjä ole, vaan ongelma on usein siellä nappuloiden takana teknofriikissä jolle efektit ovat itseisarvo. Näin on. En vierasta prosessointia, kunhan sitä ei vedetä ihan yli. Niinkin saa sopivassa kohdassa tehdä, mutta vielä ei ole omissa jutuissa tullut sellaista vastaan. Levyiltä niitä kuulee, kyllä. Mutta jos ei kuitenkaan ihan kaikkea taajuskorjailua ja kompressointia haukuttaisi. Ei tietenkään. Mutta pyrkimystä täydellisen kiillotettuun ja setistä erotettuun soundiin suoraan rummusta, joka on kuitenkin setissä ja samassa huoneessa muun bändin kanssa - sitä vieroksun. |
miän vain 17.05.2005 20:43:29 | |
---|
Niin, paitsi jos soitetaan vaikka hiljaa.... ;) Metallia hiljaa? Kyllä mulle kelpais, mutta mitäs muut tähän? |
Nolte 17.05.2005 20:57:22 | |
---|
Esimerkiksi sitä jonkun mainitsemaa yhden sekunnin sointia ei näistä saa. Enkä oikein usko, että niin pitkää sointia saisi ilman ääniteknistä prosessointia. Ihan vaan varmuuden vuoksi kysyn: Tarkoitatko tuolla sitä, että rummun itsensä tuottama ääni ei kestä sekuntiakaan, ja loput äänet on tilan synnyttämää jälkikaikua? En mie tuommosta komppia ossaa. Jos mie vejän tähänkin vaan sellasta peruskomppia...? |
vapauskauppias 17.05.2005 21:41:23 | |
---|
Alkuperäisen kysyjän rummut olivat kai MMX:t?? ja kuvittelisin, että pintstripe ei sen tason rummuilla tuhoa soundia totaalisesti. Teippikommentti oli kyllä huono, ja perustui ensivaikutelmaan, jonka korjasin hetikohta. Zily nimimerkki sen jo sanoi. Käsissä se kontrolli on. Esim emperorin käyttö kuitenkin helpottaa kontrolloidun soundin saamista. Pinstripekin tulee aivan erilaiseksi niissä kaikista korkeimmissa vireissä. Rummusta sekin riippuu. Rummut olivat PDP:t. Ensin tulee valita kalvot, jotka haluaa. Tässä pitää osata miettiä, mitä ominaisuuksia soinnilta haluaa. Kun tuon on päättänyt, kalvot kiinni ja vireeseen. Etsi sopivat korkeudet ja, jos tuntuu, että sointi on liian pitkä, ala demppaamaan. Ennen tuota kuitenkin suosittelen kuuntelemaan niitä rumpuja muutaman metrin päästä jonkun toisen soittamana. Ne voi soida lyhyemmin sinne. Demppaukseen käy hyvin teippi, ja vielä lyhyemmän soundin saavuttamiseksi, teippi, jonka alla on pala esim. nenäliinaa. Itse tykkään paljon ja hyvin soivista rummuista, mutta jos on tarvetta dempata, demppaan. |
markkuliini 17.05.2005 22:58:16 | |
---|
Metallia hiljaa? Kyllä mulle kelpais, mutta mitäs muut tähän? Niin, meinasin että eihän se dempattu rumpu kuulu jos muut soittaa niillä Marsuilla ja vola yhdellätoista, mutta minä en ainakaan soita yhdessäkään sellaisessa bändissä ja dempattu rumpu kuuluu kyllä jos muu bändi osaa soittaa dynaamisesti. Joku puhui muuten symbaalien soimisesta. Nyt mut varmaan poltetaan roviolla kun kerron tämän, mutta onpa ollut tilanteita että niihinkin on pitänyt teippiä vähän laittaa. Esim. jotkut jazztapetti-keikat joissa on pitänyt soittaa niin hiljaa ja niin kaikuisissa tiloissa ettei mitään järkeä. www.vasamayhtye.com |
Virppa pitää mun mielestä olla tiukka ja kirkas, joten: Snare side: tiukalla, samoin kuin matto ja lyöntikalvo: melko tiukalla Vaihto piccoloon on käynyt mielessä monta kertaa. Kovin vaan on kallista puuhaa. Dissintegration - Deterioration
Television slave generation
Deformation - Devastation
Electronic mind mutation |
eleeton 18.05.2005 03:48:35 | |
---|
Vaihto piccoloon on käynyt mielessä monta kertaa. Kovin vaan on kallista puuhaa. Vaikka offtopic, niin ei itseasiassa ole siinä mielestä piccolot ovat virveleistä halvimpia. Kallistahan se silti on siis.. Jos korkeaa napakkaa soundia haluaa niin vaikka Pearl 3"x13" maple on hyvä valinta. Tuli muuten Remon kalvotkin mukana.. |
ddrum54 18.05.2005 09:27:11 | |
---|
Rumpua ei saa soimaan yhtä sekuntia ilman ääniteknistä prosessointia? Nyt rupeaa menemään kyllä jo vähän liian paksuksi. Tarkoitin sitä, että atakin jälkeen sointi vaimenee nopeasti. Jos sitä nyt yrittää sanoin selittää niin Tumm vs. BAAAAAM. Jossa jälkimmäinen kuvaa sekunnin mittaista ääntä. Jos taas rumpu on rypyttömässä vireessä, niin kokonaissointiaika on varmasti pitempikin. Kyse on vaan siitä, että millä desibelilukemalla katsotaan sointi sammuneeksi. Jos musiikin seassa saa rummun soimaan sekunnin ajan selkeänä, niin on todella soivat rummut. Mun rummuissa, jotka on soivat, on sointiaika mitattavissa millisekunneissa. Jos taasen mäjäyttää meluttomassa huoneessa kerran rumpua, niin kyllä siitä mitattavaa ääntä lähtee varmasti enemmän kuin sekunnin. Tämä mittaus on sinänsä merkityksetön, se ei kerro rummun soinnista suhteessa bändin sointiin mitään. 2`n 4 |