Aihe: Herkkää hitaasti
1 2 3
Hambi
17.05.2005 23:28:45
Valitettavan usein törmää tanssijan kannalta liian nopeana esitettyyn musiikkiin. Lähes kaikkeahan pitäisi tietysti pystyä tanssimaan, mutta enemmän ehtii tapahtua hitaan kuin nopean kappaleen aikana. Jo vähäinen kokeilu haitarin näppäilemisestä on tämän kirjoittajalle osoittanut, että lähes aina soittaminen olisi mukavinta nautinnollisinta tanssitempoa nopeammin. Tanssijan toiveena onkin, että hitaat kappaleet todella esitettäisiin hitaina ja nopeat nopeina.

Hitaan askelen etuja nopeaan ovat sylitansseissa mm:
- Ehtii korjata tasapainon optimaaliseksi, joka näyttää ja tuntuu hyvältä.
- Reisien sisäpinnat koskettavat pitkään yhtäjaksoisesti.
- Saa otetuksi pitkiä askelia, mikä tuntuu nautinnollisena venytyksenä (vert. vaikka Pilates-venyttely, mitä tosin en ole itse kokeillut)
- Ehtii venyttää vartaloa kylkiä kiertämällä.
- Tiivis kontakti pariin koska askelen tarkka loppu on hankala ennakoida.
- Keinuva liike ja mahdollisuus tehostaa jalkojen joustoa vaikkapa kokovartaloaalloilla.
- Ehtii rakentaa hankalampia asentoja, kuten syviä taivutuksia, polvelle istumisia, syviä halauksia ym.

Häkkyrätansseissa etuja ovat mm:
Ehtii polkea jalkaa lattiaan, mikä tuntuu kivalta jaloissa.
Parin lantio toivottavasti keinuu kivasti.
Viennistä ja seuraamisesta tulee tarkkaa, kun ehtii viestittää enemmän ohjeita kuvion suorittamiseksi.
Heikompikin tanssija ehtii hokasta, ettämitänytseuraavaksipitääkääntehdä.
Saa varmasti riittävästi aikaa valmistautua seuraavaan hakuun jos tietää tulevan lajin.

Ps.Voikin jättää huomiotta, että lempitanssilajini on valssi ja sen miellyttävin tanssinopeus on 115 iskua minuutissa. Yksilökohtaiset erot kappaleiden ja tanssitettavien välillä ovat suuria, eikä 105 iskua minuutissa välttämättä ole vielä liian hitaasti.
chromazone
17.05.2005 23:41:35
Jo vähäinen kokeilu haitarin näppäilemisestä on tämän kirjoittajalle osoittanut, että lähes aina soittaminen olisi mukavinta nautinnollisinta tanssitempoa nopeammin.

...Ei tääkään huono ole...
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
aarnikotka
17.05.2005 23:41:48

- Ehtii rakentaa hankalampia asentoja, kuten syviä taivutuksia, polvelle istumisia, syviä halauksia ym.

Nyt alkaa muusikotkin siirtyä sankoin joukoin parketin puolelle.
Olen ainakin itse huomannut jo kauan sitten, että tanssiminen on kivaa
Martso
17.05.2005 23:48:37
...Ei tääkään huono ole...

Niin, ja sullahan on tuo kosketuspintaa selkeästi sekä lavalta, että... ;)
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
mr.muzak
18.05.2005 01:15:25
Niin, ja sullahan on tuo kosketuspintaa selkeästi sekä lavalta, että... ;)

Hoho, pitääkin varmaan käydä vielä tsekkaamassa uudelleen tuossa ens kuun lopussa niin näkee treenin lopullisen tuloksen!:)
Sertzo S
18.05.2005 08:45:30

Ps.Voikin jättää huomiotta, että lempitanssilajini on valssi ja sen miellyttävin tanssinopeus on 115 iskua minuutissa. Yksilökohtaiset erot kappaleiden ja tanssitettavien välillä ovat suuria, eikä 105 iskua minuutissa välttämättä ole vielä liian hitaasti.

Kyllä on monelle pändille ja komppiryhmälle tuo tempo noin hitaissa valsseissa, 105-115 metronomitempolla, vaikeaa soitettavaa-tai ainakin ennen oli itse kullekin.
Tein eräälle hääparille häävalsiin tilauksesta jokunen vuosi sitten ja laitoin sille 120 iskua min. tempoksi eli siis ns. juhlamarssitempo, joka toimi tansittavuudessakin lajissaan mielestäni ok.
Sertzo S
18.05.2005 08:56:01 (muokattu 18.05.2005 08:57:05)
Noista tempoista vielä, että esim. 70-luvulla Erkki Junkkarinen levytti ylinopeaa humppaa levyilleen paljon kiihkeinpänä suosion aikanaan. Vaikuttiko tuohon soittajien ja solistin yhteinen tunnetila, kun nopeasti piti saada tavaraa markkinoille; tekivät levyja aivan urakalla. Kyllä ylitempoja esiintyy luullakseni ainakin ns. perinteisessä tanssimusiikissa vieläkin monasti. Vaikuttaako siihen sitten yleensä tämä nykyinen hektinen elämänmeno paljonkin.
KoskPaavo
18.05.2005 09:04:08
"- Ehtii rakentaa hankalampia asentoja, kuten syviä taivutuksia, polvelle istumisia, syviä halauksia ym."

Voihan vuohen vehkeet!
Kerran Tikkurilan Calypsossa eräs kaveri tanssi 2-3 minuutin jenkan pitäen kumppaniaan koko ajan sylissään;, orkesterin jäsenet , jossa itsekin soitin , katseli toisiaan säälinsekaisella huvittuneisuudella.
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
Riksteri
18.05.2005 09:21:58
Hidas musiikki antaa mahdollisuuden kaikenlaiseen naatiskeluun. Mutta onko se sitten niin, että ikävintä soittajan työssä on nieleskellen katsoa kun amatöörit ryyppää :)
It's a Jungle Out There. Ulkona on viidakko.
El Condor
18.05.2005 10:02:18
Kyllä on monelle pändille ja komppiryhmälle tuo tempo noin hitaissa valsseissa, 105-115 metronomitempolla, vaikeaa soitettavaa-tai ainakin ennen oli itse kullekin.
Tein eräälle hääparille häävalsiin tilauksesta jokunen vuosi sitten ja laitoin sille 120 iskua min. tempoksi eli siis ns. juhlamarssitempo, joka toimi tansittavuudessakin lajissaan mielestäni ok.

Siinä mielessä tuo marssitempo on varmaan sopiva, että useiden hääparien "valssaaminen" muistuttaa lähinnä marssimista; usein tulee mieleen myös Kummelin klassinen "Tamppaajat"-sketsi.

Siinä olen ihan samaa mieltä, että useat tanssilajit ja biisit soitetaan melkein järjestään liian nopeiksi. Perinteisen tanssimusan lisäksi tämä pätee myös ns. bilemusaan (rock, disko, finnhits, soul ym.) Oikein peljästyin tässä yks päivä, kun radiosta tuli Elton Johnin alkuperäinen Crocodile Rock. Sehän on pirun hidas, mutta toimii silti! Useimmat kuulemani suomalaisbändit hakevat esim. juuri kyseiseen kappaleeseen "meininkiä" hirveällä kanitempolla, ja siinä mennään yleensä pahasti mettään.

Eräs asia, mikä puhuu hitaiden tempojen puolesta on myös se, ettei tarvi soittaa settiin niin monta biisiä...

P.S. On muuten aika eroottisen oloinen otsake tällä säikeellä.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
chromazone
18.05.2005 11:22:45
Hoho, pitääkin varmaan käydä vielä tsekkaamassa uudelleen tuossa ens kuun lopussa niin näkee treenin lopullisen tuloksen!:)

Näet samalla mun uudet kengät, niissä vasta on tunnelmaa! Kunnon Pavi Customit!
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
KoskPaavo
18.05.2005 13:54:00
Hidas musiikki antaa mahdollisuuden kaikenlaiseen naatiskeluun. Mutta onko se sitten niin, että ikävintä soittajan työssä on nieleskellen katsoa kun amatöörit ryyppää :)

Kyllä tuossakin totuuden jyvää on...
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
Tankero
18.05.2005 14:08:16

Tarkoittaako tuo omia reisiä?
mr.muzak
18.05.2005 14:08:23
Näet samalla mun uudet kengät, niissä vasta on tunnelmaa! Kunnon Pavi Customit!

Prkl, rupeet olee pelottavan kova kaveri ku pärjäät kaiteen molemmin puolin!
pekkajau
18.05.2005 14:18:04
Noista tempoista vielä, että esim. 70-luvulla Erkki Junkkarinen levytti ylinopeaa humppaa levyilleen paljon kiihkeinpänä suosion aikanaan. Vaikuttiko tuohon soittajien ja solistin yhteinen tunnetila, kun nopeasti piti saada tavaraa markkinoille; tekivät levyja aivan urakalla. Kyllä ylitempoja esiintyy luullakseni ainakin ns. perinteisessä tanssimusiikissa vieläkin monasti. Vaikuttaako siihen sitten yleensä tämä nykyinen hektinen elämänmeno paljonkin.

Kyllä! Itse olen törmännyt muutamalla viime tuurauskeikalla "nuorison" kanssa tähän ylinopeus ilmiöön! Helvetinmoinen kiire ja malttamattomuus on soitossakin!
Kirjoitin mitä kirjoitin!
El Condor
18.05.2005 14:30:12

"Ei väli reisien lie pitkäkään..." (Sävel: Rakkauden jälkeen)
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
mack the knife
18.05.2005 16:08:40
Valitettavan usein törmää tanssijan kannalta liian nopeana esitettyyn musiikkiin. Lähes kaikkeahan pitäisi tietysti pystyä tanssimaan, mutta enemmän ehtii tapahtua hitaan kuin nopean kappaleen aikana. Jo vähäinen kokeilu haitarin näppäilemisestä on tämän kirjoittajalle osoittanut, että lähes aina soittaminen olisi mukavinta nautinnollisinta tanssitempoa nopeammin. Tanssijan toiveena onkin, että hitaat kappaleet todella esitettäisiin hitaina ja nopeat nopeina.

Hitaan askelen etuja nopeaan ovat sylitansseissa mm:
- Ehtii korjata tasapainon optimaaliseksi, joka näyttää ja tuntuu hyvältä.
- Saa otetuksi pitkiä askelia, mikä tuntuu nautinnollisena venytyksenä (vert. vaikka Pilates-venyttely, mitä tosin en ole itse kokeillut)
- Ehtii venyttää vartaloa kylkiä kiertämällä.
- Keinuva liike ja mahdollisuus tehostaa jalkojen joustoa vaikkapa kokovartaloaalloilla.

Häkkyrätansseissa etuja ovat mm:
Ehtii polkea jalkaa lattiaan, mikä tuntuu kivalta jaloissa.
Parin lantio toivottavasti keinuu kivasti.
Viennistä ja seuraamisesta tulee tarkkaa, kun ehtii viestittää enemmän ohjeita kuvion suorittamiseksi.
Heikompikin tanssija ehtii hokasta, ettämitänytseuraavaksipitääkääntehdä.
Saa varmasti riittävästi aikaa valmistautua seuraavaan hakuun jos tietää tulevan lajin.

Haahhahhaaa!
Näitäkös mulla olikin ikävä!
*Jalu muuten mahtuu tyhjään Pringles-tuubiin...Kätevä keino yleisötilaisuuksissa.
aisa
18.05.2005 17:50:36
Haahhahhaaa!
Näitäkös mulla olikin ikävä!

äläppäs nyt. eihän tästä oo kovin pitkää aikaa kun saatin positiivista palautetta "jiven" temposta... muahhahaaa!
olen väsynyt, kiellä en.
manjaana
18.05.2005 18:27:15

Ei tarkoita.
Elämä alkaa, kun koira kuolee ja lapset lähtee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)