Niin, radiosta tulee about joka toinen tunti se "Älä revi mua" -kipale, oliko esittäjä nyt tämä Tuure Kilpeläinen? En muista tähän hätään, mutta kuiteskin: sen kappaleen kertosäehän on aivan suora kopio Beatlesien "Don´t let me downista"! Onko kukaan muu huomannut tällaista yhteneväisyyttä? Sointukierto (vaikkakin vaan 2 sointua) on aivan sama, laulun rytmitys menee yks yhteen (älä revi mua - don´t let me down), ja ne laulun välissä tulevat rytmitykset mitä on tässä helvetin vaikea selittää ovat myöskin identtiset. Kuunnelkaapa huviksenne. Mutta niinhän se on - viimeset 30 vuotta on popmusiikissa vaan tehty Beatlesien biisejä päivitetyllä tuotannolla. Tämä siis kärkistettynä näkökulmana. Mutta itseäni tällainen aivan suora plagiointi ottaa aivoon, vaikkakaan biisin tekijä ei ehkä ole sitä tekovaiheessa itse edes huomannut. Ja se Kilpeläisen "Vesitornin varjossa" on myöskin jollain tavalla erittäin tutun kuulonen. Sielukas biisintekijä, joopa joo. Sellasta tällä kertaa. |
KooAa 19.04.2003 11:02:31 | |
---|
Älä revi säveltäjää, heh heh, No antaa mun puolesta vedellä ihan vapaasti, tulkinta on semmoinen jota radiossa kaipaa kuulevansa tavallisen mössön seassa. Siis minun mielestäni. Koo(Aa)lla ei ole väliä ! |
Lux 19.04.2003 11:29:36 | |
---|
Ei se mikään kopio ole. Tuollaiset konventionaaliset sointurakenteet on ihan käyttiskamaa ja kyllä ne keksi joku jo ennen Beatlesia. Sen sijaan Bon Jovi teki New Jersey -levylleen aika rankan kopion Don't let me downista. Säkeistöjen breikit ja melodiat menevät liian yksi yhteen. Biisi oli muistaakseni nimeltään I'll be there for you. How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle) |
Medication 22.04.2003 09:38:31 | |
---|
Huomattu on plagiointi. Heti ensimmäisellä kuuntelukerralla ihmettelin, kuinka tutulta biisi kuulostaa ja hetken pyöriteltyäni huomasin, että Beatles-varastolla ollaan käyty. Nythän Soundinkin (tai Rumba?) levyarvostelija asiasta huomautti. Eikä kuulemma ole mikään ainoa laina levyllä. Beatleskaan ei varmaan ollut eka, joka rakennetta jne käytti, mutta Don't let me down on varmaan kuitenkin tunnetuin näistä biiseistä, sitä on niin paljon jo coveroitukin. Kaiken lisäksi Tuuren laina menee aika yksi-yhteen. Eri asia sitten, onko plagiointi "vahinko" vai ei ja haittaako se ketään :) Onhan Nerdeen Broken Glassin kertsikin Gillette-mainoksesta ("the beeeeest the maaaan caaan geeet") |
Pluto 23.04.2003 14:06:18 | |
---|
Onhan Nerdeen Broken Glassin kertsikin Gillette-mainoksesta ("the beeeeest the maaaan caaan geeet") Ei perkele, niinpäs onkin! Tuntui kyllä heti ekalta kuulemalta äärettömän tutulta, mutta en osannut yhdistää. No mutta se onkin Nerdee. Hyvä että joku muukin on huomannut ton Kilpeläisen jutun, etten nyt ihan vallan sekoomassa ole. Mut pitää mennä, marsipaanihamsterit löytävät mut pian. You ain´t seen me, right? |