Aihe: mistä löytäis netistä vaikka petruccin harjoituksia?
1 2 3
Spike
17.05.2005 22:25:52
No, suurin osa niistä sooloista on kyllä aika wänkkiä. Sellast kylmän kliinisen kuulosta soittoa.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Samu S.
17.05.2005 22:28:54
Tai sitten olet vain katkera, että joku on jaksanu treenata ja pystyy sen johdosta soittamaan nopeampiakin lurituksia. ;)

Mhihi, kaveri vetäs wanhan kunnon ässän hihasta heti alkumetreillä. Oisit nyt vähän ees malttanu.
I dress in women's clothing and hang around in bars.
moottorisaha
17.05.2005 22:33:41

Mhihi, kaveri vetäs wanhan kunnon ässän hihasta heti alkumetreillä. Oisit nyt vähän ees malttanu.

Päätin pistää hieman samantyylistä paskaprovoa takaisin kuin nuo Juccizksen sormiharjoitusjutut. Huomaa myös hymiö tuon lauseen lopussa.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Swan
17.05.2005 23:06:25
Musiikissa on paljon muitakin ulottuvuuksia kuin sorminäppäryys ja naurettavan prosessoitu soundimaailma. Jonkun pitäisi vain kertoa tämä Petrutsin pojalle. Taikka sitten olen totaalisen väärässä ja Petruccilla on DT:n ja LTE:n ulkopuolella kokoonpanoja, jotka soittavat äärettömän sielukasta, omaperäistä ja tyylitajuista musiikkia.

Sisälukutaitoni sanoo, että mielestäsi DT on sielutonta, tyylitajutonta ja kliseistä paskaa, jonka teknisyys ylittää musiikilliset saavutuksensa. Päässäni on varmaan vikaa, mutta olen asiasta TÄYSIN ERI MIELTÄ. Okei, kiihdyin nyt vähän, mutta tuo on jo aika paksua meikäläisenkin nieltäväksi. DT:ltäkin löytyy biisejä, jotka todennäköisesti skippaan, mutta helmiä löytyy sitäkin enemmän. On se kumma, kuinka hyvin sieluttomastakin musiikista voi saada hyviä fiiliksiä aikaiseksi, ja silti löytää kosolti mieleenpainuvia melodioita hyvän saundimaailman keskeltä. Nyt voitkin vihdoinkin määritellä sanan "prosessoitu", kiitos.

Ois kyllä hyvä tutustua tietysti Petruccin treeneihin edes sen verran, että tietää, millä tavalla ei ainakaan lähesty soittamista jatkossakaan. :)

En ole kateellinen Petruccille vaan Blastoffille. Mies kerkesi kiteyttää omat ajatukseni ennen itseäni.

Lämmittelyharjoitukset ja fysiikan kehittäminen painivat eri sarjassa improvisaatio- ja asteikkoharjoitusten kanssa. Blastoff ilmeisesti tarkoitti tässä Rock Discipline -kirjaa, joka on nimenomaan tekniikkakirjaksi tarkoitettu.
kalamies#26 >-)))>
Mrezzye
19.05.2005 11:36:21 (muokattu 19.05.2005 11:38:05)

Musiikissa on paljon muitakin ulottuvuuksia kuin sorminäppäryys ja naurettavan prosessoitu soundimaailma. Jonkun pitäisi vain kertoa tämä Petrutsin pojalle. Taikka sitten olen totaalisen väärässä ja Petruccilla on DT:n ja LTE:n ulkopuolella kokoonpanoja, jotka soittavat äärettömän sielukasta, omaperäistä ja tyylitajuista musiikkia.

Äläpäs ole Jucciz aina niin perhanan ahdasmielinen. Ei se, että tykkää sielukkaasta bluesista tai jatsista tai what ever, ole este sille etteikö välillä voisi kuunnella ja nauttia ylinopeuskitaroinnista ja kikkailusta. Käyhän ihmiset baletin lisäksi katsomassa myös sirkusta!

EDIT: En ole tosin enää nykyisellään mikään Petrucci-fani, mutta esim. Liquid Tension Experimentiä on ihan kiva välillä kuunnella.
Jea, rait! Vhat evö...
Kasperi Tervonen
28.05.2005 16:48:47
Musiikissa on paljon muitakin ulottuvuuksia kuin sorminäppäryys ja naurettavan prosessoitu soundimaailma. Jonkun pitäisi vain kertoa tämä Petrutsin pojalle.

Kuinkakohan tarkasti olet tutustunut bändin tuotantoon kun väität biisejä joiksikin helvetin tekniikkaharjoituksiksi. Soittaa se petrutsi muutakin kuin niitä järjettömän nopeita lirutuksia. Ja nuo dream theaterin "naurettavan prosessoidut soundimaailmat" kuulostavat ainakin minun korvaani erittäin hyvältä.
Märkyys on kosteuden sielu.
Leper Messiah
28.05.2005 17:52:22

Ois kyllä hyvä tutustua tietysti Petruccin treeneihin edes sen verran, että tietää, millä tavalla ei ainakaan lähesty soittamista jatkossakaan. :)

En ole kateellinen Petruccille vaan Blastoffille. Mies kerkesi kiteyttää omat ajatukseni ennen itseäni.

no kyllä nyt luulisi sinunkin sentään myöntävän, että kyllä sitä harjoitella kannattaa. mutta sitten semmosia harjotuksia jotka kuulostaakin hyvältä IMHO.

etkös sinäkin Hakkaraisen oppilas ollut??

luulisi, että Heikki pisti sinutkin niitä tekniikkaharjoituksia tekemään. Mietipäs soittotaitoasi nyt, jos et olisi niitä harjoitteita aikanaan tehnyt?

veikkaisimpa, ettet niin hyvin saisi niitä blueslickejäkään vedettyä.

tosin saatan tietysti olla väärässä.
maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4
rakula
29.05.2005 21:10:49

Aina sä jaksat tulla jauhamaan paskaa Petruccista. Ai että naurettavan prosessoitu soundimaailma? Bullshittiä
Eat my ass and balls
Strutsi
30.05.2005 08:27:44
Aina sä jaksat tulla jauhamaan paskaa Petruccista. Ai että naurettavan prosessoitu soundimaailma? Bullshittiä

Jep. Bullshit.
Jos haluaa ylikompressoidun saundin niin pitää kuunnela Children Of Bodomia.
"I've gone where the hand of man has never set foot."
Jucciz
30.05.2005 14:35:13 (muokattu 30.05.2005 14:38:19)
etkös sinäkin Hakkaraisen oppilas ollut??

Kyllä vain.

luulisi, että Heikki pisti sinutkin niitä tekniikkaharjoituksia tekemään.

Ei. Me soitettiin Heikin kanssa Jazzia: Methenyä, Scofieldiä, Sterniä, Carltonia, Pohjolaa, Robben Fordia jne. Aika usein itse valitsin biisit mitä sitten tunnilla käytiin. Erilaisten tekniikkajuttujen osuus soittotunneilla jäi kaikkiaan varmasti alle viiden prosentin... yritimme keskittyä enemmänkin musiikkiin itseensä: kappaleisiin, melodioihin, sointuihin, improvisointiin ja oman tyylin löytämiseen. Olen asiasta itse asiassa aika kiitollinen tänä päivänä: minua ei pakotettu soittamaan mitään "pakollisia tiluja" tai muuta, vaan sain tunneilla opetusta nimen omaan omista lähtökohdistani ja intresseistäni, kuitenkin paremmin osaavan soittajan johdolla ja avustuksella.

Mietipäs soittotaitoasi nyt, jos et olisi niitä harjoitteita aikanaan tehnyt?

Mitä harjoitteita?

Tekniikkani on hevimiesten mittapuussa surkea, mutta yritän paikata sitä esim. "musikaalisilla ideoillani" sekä "tyylitajulla". Tekniikka on itselleni paljon muutakin kuin nopeus: miellän sen lähinnä "tatsiksi" eli (tilanteeseen sopiva) hyvä tekniikka on kenellä tahansa, joka pärjää instrumenttinsa kanssa niin, että korvin kuultava lopputulos on musikaalista ja miellyttävää kuunneltavaa. Se, onko tällainen tekniikka välttämättä "energiataloudellisesti järkevä", ergonominen tai vaikkapa kaunista katseltavaa, on kokonaan toinen juttu. Sillä ei ole minulle väliä, kunhan kuulostaa hyvältä. :)

Ja tekniikka? Se on vain yksi osa soittotaitoa. Muita soittotaidon osa-alueita on oman instrumentin tunteminen, rytmi- ja melodiataju, improvisointi ja vaikkapa kokonaan soittamatta oleminen!

Vikkelät sormet ovat "plussaa", mutta kyllä minä arvostan soittajia aivan muin perustein. Tämän takia Petruccit sun muut eivät kerta kaikkiaan jaksa sytyttää, koska edelleenkään näillä lukuisilla tilumiehillä ei ole minulle annettavana muuta kuin huippuunsa hiottu nopeus, joka ei palvele yleensä kokonaisuutta ollenkaan. Joskin monesti se kokonaisuus itsekin on jo lähtökohtaisesti tuhoon tuomittu, ettei paraskaan soitto pelastaisi sitä. Puhtaasti makuasioita kuitenkin loppupeleissä: joku saa tilusta samoja fiiliksiä kuin minä pitkistä ja hitaista sävelistä täynnä tunnetta. :)

Kovia sanoja, mutta kaikkia nyt vaan ei voi miellyttää.

veikkaisimpa, ettet niin hyvin saisi niitä blueslickejäkään vedettyä.

Ks. yllä.

Jos haluaa ylikompressoidun saundin niin pitää kuunnela Children Of Bodomia.

Tiesithän lapseni, että komprsessointi ja prosessointi ovat kaksi täysin eri asiaa: kompressointi on vain yksi tapa prosessoida soundia.

Ja jos kerran on bullshittiä väittää Petruccin soundia prosessoiduksi, niin soita minulle joku miehen pätkä, jolla soundi on "mukavan rouhea"(tm) ja joka ei kuulosta siltä, että se on vedetty kolmen jääkaappi-pakastinyhdistelmän kokoisen efekti- ja vahvistinräkin läpi. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Leper Messiah
30.05.2005 14:54:03
Kyllä vain.

ok, olen pahoillani erheestäni.

juu, itsekin tulee ne piisit valittua, mutta toisinaan myös niitä tekniikkaharjoitteita.
maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4
Strutsi
30.05.2005 14:57:17 (muokattu 30.05.2005 14:58:52)
Tiesithän lapseni, että komprsessointi ja prosessointi ovat kaksi täysin eri asiaa: kompressointi on vain yksi tapa prosessoida soundia.

Ja jos kerran on bullshittiä väittää Petruccin soundia prosessoiduksi, niin soita minulle joku miehen pätkä, jolla soundi on "mukavan rouhea"(tm) ja joka ei kuulosta siltä, että se on vedetty kolmen jääkaappi-pakastinyhdistelmän kokoisen efekti- ja vahvistinräkin läpi. :)

Sori. Sanat meni sekasin.

E: No kyllä ne vanhemmat DT:t kuulostaa ainakin vähemmän prosessoidulta. (vai Kompressoidulta? Sekavaa...)
Mrezzye
30.05.2005 15:23:45

Kerran Petruccin klinikalla käyneenä voinen kertoa, että mies veti soitteli aika lailla suoraan Kitara-MesaBoogie -yhdistelmällä ja kuulosti kyllä hyvin samanlaiselta kuin levyillä. Eli jos signaalin vahvistusta pidetään prosessointina, niin sitten Petruccia saa tästä haukkua. Minusta Petrucci on ehkä hieman tylsä kitaristi noin muuten, mutten yhdy Juccizin väitteisiin prosessoinnista. Se on se Mesa. Kuulostaa aina samalle tuuballe. (huom. IMO!)

Jucciz: Edelleen ahdasmielisyytesi jaksaa ihmetyttää. Onko Chopinit ja Paganinit tahi jopa Mozartin (tai tilujazzmiehet jne. jne) teoksetkin ihan tuubaa, kun niissäkin tilutetaan? Minusta nopeus ei ole pois muulta ilmaisulta. Nopeus on parhaimmillaan (voimakeinona) luomisen tuskan multihuipentuma! Toki, jos se on itse tarkoitus, niin eihän se silloin toimi.
Jea, rait! Vhat evö...
moottorisaha
30.05.2005 15:47:56

Ihmettelen kyllä suuresti että onkohan Jucciz edes koskaan kuullut DT:tä, jos väittää että Petruccilla ei ole muuta annettavana kuin pitkälle hiottu sorminopeus. Kyseisen äijän soitosta varmaan 95% on jotain muuta kuin tilutusta. Ymmärtäisin jos puhuisit jostain Farerista tuohon sävyyn, mutta että Petruccista...

Ja se nyt on vain fakta, että nopeaan hevimeininkiin tai vastaavaan tykitykseen yksinkertaisesti SOPII usein nopeampi shreddaus. Tyylitajuton ratkaisu olisi ruveta vetelemään kevyitä jazz-lickkejä puhtaalla soundilla siihen tykityksen päälle, kuten taas sekin, että vetää kevyehköön jazz-biisiin jotain hi-gain-tilutusta. Mielestäni tuo "tyylitajuinen soitto vs. tilutus" on naurettava ajattelutapa, koska joihinkin tyyleihin vain yksinkertaisesti sopii ja "kuuluu" tietynlainen soitto.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Kinnunen
30.05.2005 16:07:30

Ihmettelen kyllä suuresti että onkohan Jucciz edes koskaan kuullut DT:tä, jos väittää että Petruccilla ei ole muuta annettavana kuin pitkälle hiottu sorminopeus. Kyseisen äijän soitosta varmaan 95% on jotain muuta kuin tilutusta. Ymmärtäisin jos puhuisit jostain Farerista tuohon sävyyn, mutta että Petruccista...

Ja se nyt on vain fakta, että nopeaan hevimeininkiin tai vastaavaan tykitykseen yksinkertaisesti SOPII usein nopeampi shreddaus. Tyylitajuton ratkaisu olisi ruveta vetelemään kevyitä jazz-lickkejä puhtaalla soundilla siihen tykityksen päälle, kuten taas sekin, että vetää kevyehköön jazz-biisiin jotain hi-gain-tilutusta. Mielestäni tuo "tyylitajuinen soitto vs. tilutus" on naurettava ajattelutapa, koska joihinkin tyyleihin vain yksinkertaisesti sopii ja "kuuluu" tietynlainen soitto.

Melekeen voisin lupsan antaa.
Jucciz, älä tuomitse noin helposti. Ärsyttää tommonen nipotus.
Örph!
Krice
30.05.2005 17:02:23

Jucciz, älä tuomitse noin helposti. Ärsyttää tommonen nipotus.

Minusta tuo ei ole tuomintaa, vaan mielipide. Ymmärrän sen aika hyvin, vaikka tilutus onkin kivaa. Sellainen ei vain pidemmän päälle ole mielenkiintoista, kitaraa voi ja kannattaa soittaa monella eri tavalla.
Mitä tulee "Petruccin" harjoituksiin, niin tekniikkaharjoituksia voi keksiä ihan hyvin itsekin. Keksii vain kaikenlaisia ihmeharjoituksia, joissa joutuu koville niin kyllä se vauhti siitä kehittyy.
Mrezzye
30.05.2005 17:38:28 (muokattu 30.05.2005 17:39:01)

Sellainen ei vain pidemmän päälle ole mielenkiintoista, kitaraa voi ja kannattaa soittaa monella eri tavalla.

Word! Lähinnä ihmettelin juuri sitä, että Jucciz tuomitsee tilutuksen ihan kuin se olisi pois siltä muunlaiselta ilmaisulta... Taitaa vaan provota ja mehän lähdemme mukaan ;)

Mitä tulee "Petruccin" harjoituksiin, niin tekniikkaharjoituksia voi keksiä ihan hyvin itsekin. Keksii vain kaikenlaisia ihmeharjoituksia, joissa joutuu koville niin kyllä se vauhti siitä kehittyy.

Jep... Jos haluaa välttämättä Petruccin neuvomaan harjoituksia, niin kannattaa hankkia se Rock Discipline -opetusvideo. Ei siitä mitään haittaa ainakaan ole, jos sieltä vähän harjoitteita katsoo, vai mitä Jucciz?
Jea, rait! Vhat evö...
Pande
30.05.2005 20:23:04

Jucciz on hajusuolaa kuoleville threadeille! :)

Muttajoo, Petruccin sormiharjoitukset ovat tympeitä. Kehittävät toki tekniikkaa, mutta niitä tehokkaampaa ja mielekkäämpää on opettella jotain musikaalista, kyllä ihan oikeista kappaleista löytyy varmasti riittävän haastavia ja tekniikkaa kehittäviä kohtia. Ja noita sormiharjotuksia voi tosiaan keksiä itse, olenkin nysvännyt "sormiharjoituseepoksen" jossa on kymmeniä omia erilaisia tekniikkatreenejä. En tosin jaksa soittaa niitäkään, koska nekin kuulostavat epämusiikilta :) Joskus kun katselee televisoita ja soittelee "paljaalla" sähkiksellä noita on kyllä ihan pätevä soitella siinä samalla.

Petruccin soittoon olen jotenkin kyllästynyt, mutten nyt kuitenkaan huonoksi menisi haukkumaan. P:n soitossa eniten ottaa korviin juuri paikoitellen viljelty älytön tilutus jossa ei ole järjen hiventäkään (päämääränä maksiminopeus) - varsinkin livekeikoilla improvisoidut soolot ovat joskus aika hirveitä - mutta kaikki tilutus ei sentään tietenkään Petruccillakaan älytöntä ole, vaan hienojakin juttuja on toki joukossa.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Strutsi
31.05.2005 09:26:59
Dream Theaterilla on tyyli muuttunut hieman raskaammaksi ToT:n jälkeen. Ehkä Petrucci tekee sen mukaisia sooloja?
Olisivat saaneet kyllä pysyä entisessä tyylissä.

As I am -biisissä esim on ihan posketon tilutilusoolo, joka ei ole edes verrattavissa vaikka esim. Images and Wordsilla oleviin loistaviin sooloihin.

!!!Mielipide!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)