Aihe: Dunlop-plektrat
1 2 3 4 57 8 9 10 11
McNulty
16.05.2005 22:53:40
Tortexit ovat mielestäni hieman isompia kooltaan (ja eri muotoisia) kuin Gatorit. Itselleni tuo Gator 1,50mm on SE plektra mitä tuetaan :) Gatorit mielestäni kestävät myös hieman enemmän kulutusta, Tortexin "kärki" hioutuu aika nopeasti.

Makuasioitahan nuo... Gator on minun valintani :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Härski
16.05.2005 22:56:40
...tuo Gator 1,50mm on SE plektra...

Makuasioitahan nuo... Gator on minun valintani :)

"Tämä tässä on Tom of Finland, Kova Luu. Hän kuuluu parhaaseen A- ryhmään."
saturnzreturn
16.05.2005 22:59:58
onko sillä plektralla oikeasti jotain väliä? niinkauan kun se ei taivu niin se on hyvä. en ole ikinä huomannut mitään varsinaisia laatueroja.
my wallet's fat and so is my head
Härski
16.05.2005 23:10:42
onko sillä plektralla oikeasti jotain väliä? niinkauan kun se ei taivu niin se on hyvä. en ole ikinä huomannut mitään varsinaisia laatueroja.

On, kysy vain kuinka paljon.
Krice
16.05.2005 23:47:42

onko sillä plektralla oikeasti jotain väliä?

Oikeastaan vain nopeassa soitossa alkaa tulemaan erot selville. Yleistettynä paksut plektrat on tiluttajille ja dynamiikan puutteesta kärsiville runttaajille (95% kaikista hevikitaristeista kuuluu tähän kategoriaan), kun taas ohuemmat plektrat on niille, joilla on rennompi ote soittamiseen. Minusta on sääli, että soittajat valitsevat usein sen paksun plektran ja kielet, koska sillä tavalla se dynamiikka alkaa sitten vähitellen häviämään soitosta, ellei siihen kiinnitä erityistä huomiota.
McNulty
16.05.2005 23:52:44 (muokattu 16.05.2005 23:57:33)
Oikeastaan vain nopeassa soitossa alkaa tulemaan erot selville. Yleistettynä paksut plektrat on tiluttajille ja dynamiikan puutteesta kärsiville runttaajille (95% kaikista hevikitaristeista kuuluu tähän kategoriaan), kun taas ohuemmat plektrat on niille, joilla on rennompi ote soittamiseen. Minusta on sääli, että soittajat valitsevat usein sen paksun plektran ja kielet, koska sillä tavalla se dynamiikka alkaa sitten vähitellen häviämään soitosta, ellei siihen kiinnitä erityistä huomiota.

Aika provokatiivista... eikö jäykällä (paksulla) plektralla voi soittaa herkästi? Sitäkö tässä yritetään sanoa?

Kyllähän hevissäkin on dynamiikkaa ja eipä tietääkseni Wallin Petekään Kingston Wallissa kovin ohuilla kielillä ja plektroilla soitellut... silti siinä musiikissa on enemmän dynamiikkaa kuin tarpeeksi :)

Minä valitsen paksun plektran sen takia, että se on tarkempi ja hyvä kontrolloida. Mitä paksuihin kieliin tulee... siitä jollain toisella threadilla.

EDIT: yhteenvetona... ei ne plektrat tai kielet, vaan ne sormet, soittotaito ja tatsi!!!
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
VIPMetal
17.05.2005 00:00:59

Dunlopin Delrin 1,5mm saa ääneni... sillä voi soittaa ainakin nopeasti vrt. Malmsteen.. siltä kai sen ainakaan kopioikin.. heh =) Ja kai paksulla plektrallakin voi dynamiikan säätelyä harrastaa, jopa paremmin kuin ohuella.
String-skipping three-finger tapping is fun...
moottorisaha
17.05.2005 00:07:01

Noh, Tortexit ovat siinä tapauksessa parempia, jos tykkää että pleku luisuu ja liukuu sormissa.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Tompsi
17.05.2005 01:21:25
Dunlopin vihreä Tortex ja violetti Gator ovat suosikkejani, Gatoria tulee enemmän käytettyä kun se tuntuu pysyvän näpeissä paremmin.
Niskamies
17.05.2005 07:01:15
1.14 Gator Grip saa äänen täältä, tykkään tolla soitella. Mulla on kanssa iso kasa 1.5 Tortexeja, mutta ne ovat mielestäni liian paksuja.
Virallisesti semi-pro!
Krypto Niitti
17.05.2005 07:31:51
Ite tullut lähinnä noita vihreitä 1.14 tortexeja tylsytettyä.

Plussina se että muoto on itselle suht sopiva ja paksuus aika ok.
Miinuksina vaan, että se jauhoinen otepinta katoaa nopeasti ja muutenkin plektra tylsistyy suht nopsaan. Tosin varmasti johtuu ihan "runttaavasta" soittotyylistä.

Ja kyllä miun mielestä se Jazz III sopii enempi soolokitaristeille. Itekkin soitan sillä soolojuttuja paljon nopeammin mutta kun bändissä olen kakkosen paikalla niin komppaukseen sopii tollanen isompi plektra. Joskus käytin ihan tortexin bassoplektraakin, koska siinä on ikkeenku kolme kärkeä. :) Ehkä oli vähän liian tuhti kuitenki...
Sintti
17.05.2005 08:37:46 (muokattu 17.05.2005 08:40:28)

No siis kyllähän niissä on. En minä ainakaan sähkistä rupee veteleen millään jättplekuilla. Ja minulla pitää olla semmonen sopiva mattapinta, että ei ala luistaan pleku, kun sormet hikoilee. Ja oonhan mä niin nopeekin, että ei sitä liukkaat plekut pysy sormien välissä..

Nykyisin käytän Jazz3 ja Gatoria. Kylläkin Jazz3:t jääny siihen vahvarin päälle nyt pölyttyyn, kun oon yrittäny hakea vähän eri tatsia soittoon, ja Gator on sen antanut. :D

Ja kyllä miun mielestä se Jazz III sopii enempi soolokitaristeille. Itekkin soitan sillä soolojuttuja paljon nopeammin mutta kun bändissä olen kakkosen paikalla niin komppaukseen sopii tollanen isompi plektra. Joskus käytin ihan tortexin bassoplektraakin, koska siinä on ikkeenku kolme kärkeä. :) Ehkä oli vähän liian tuhti kuitenki...

Eihän se komppikitaristi mikään kakkoskitaristi oo! Ei saa syrjiä. (pienen_pieni_hymiö) Molemmat kitaristit vaan kakkoskitaristeiksi niin hyvä tulee...
http://www.plastikband.tk
dfloreno
17.05.2005 12:04:14

Nyt tulee kyllä niin kovaa koodia, että vaatii vähintään perustelut ja anteeksipyynnöt. Kyllä sillä plekulla on eroa vaikka soittaisit vain nuotin päivässä. Ja vielä kieletkin samaan syssyyn? Mitä kieliin tulee, niin yleinen käsitys on se, että mitä paksummat sitä enemmän dynamiikkaa; löytynee siis tuohonkin joku perustelu?

Sen verran haluan sanoa plekuista, että kokeilkaa erilaisia ja eri tyyleissä, siinä sen itse huomaa. Mulla on nykyään käytössä koko ajan 2-3 plekua tilanteen mukaan; pää-asiassa kyllä mullakin se JazzIII mutta esim. tietynlaiseen funk-komppaamiseen semmoisen jööti on hankala, eli käytän ohuempaa plekua jolla saa pehmeämmän soundin.
God made me funky
Ze Kink
17.05.2005 12:17:34 (muokattu 17.05.2005 12:19:33)
Itte käyttelen molempia, eli pääasiassa Tortexeista vihreät 0.88mm ja keltaiset 0.73mm, ja sitten Gatoreista 1.14mm ja 2.0mm. Joskus myös tuota 1.5mm tulee käytettyä. Viimeaikoina kuitenkin eniten tullut käytettyä noita Ibanezin Sand Grip -plekuja, pysyvät sormissa niin järjettömän hyvin, ja plekukin on oikean kokoinen, isompi kuin JazzIII ja pienempi kuin "normiplektra". Myös kärki on tarpeeksi terävä, mikä on itselleni tärkeä juttu.

Noihin Tortexeihin ja Gatoreihin teen lähes poikkeuksetta puukolla viillot että pysyisi paremmin näpeissä. 3 X:ää siihen leveimpään kohtaan molemmille puolille niin hyvin pysyy :D

Ja jos on tärkeää, ettei pleku lipsu sormista, niin suosittelen kokeilemaan Brainin plekuja, eivät lipsu kyllä yhtään. Itse käyttelen 1.14mm paksuisia noita aina välillä.

E: Ja Gatorien ja Tortexien erohan on lähinnä tuo, että Gatoreissa on sitä jauhomömmöä pinnassa, joten pysyy paremmin näpeissä, sekä se, että Gatoreissa on pyöristetyt reunat (kumma ettei kukaan ole maininnut tätä vielä?). Tuo pyöreämpi reuna aiheuttaa vähän pehmeämmän saundin eikä pleku "napsu" uutena niin paljoa.
Mikä ois coolimpaa ku se et paavi tulis prätkällä nahkakledjuissa messuun? Ei mitään pellejä verhoja vaateina vaan kunnon niiteistä väsätty risti rotsin selässä!
-Helvetinpartaterä
J.Hollström
17.05.2005 12:55:47 (muokattu 17.05.2005 13:46:09)
Hei, onks kukaan miettinyt minkä värisellä kynsilakalla kannattaa soittaa?
Gulo
17.05.2005 12:59:38
Hei, onks kukaan miettinyt minkä värisellä kysilakkalla kannattaa soittaa?

Punaisella tietenkin, punaiset kulkee nopeempaa!
Joq
17.05.2005 13:00:09
Onko mussa jotain vikana kun en ole ikinä tajunnut Jazz III:n ihanuutta? Itse käytän lähinnä Jazz kakkosia, ja mielestäni kolmosissa on liian terävä kärki, ja se käytössäni ikäänkuin "jää kiinni" kieliin
Lönnrot
17.05.2005 13:29:42 (muokattu 20.06.2005 21:57:48)

Kaikki mahdolliset läpi käyneenä, 1.14 -millinen Tortex jazz sopii parhaiten omaan pikkaustekniikkaani.
Hello Kettle, my name is Pot.
Joees
17.05.2005 13:30:38
Onko mussa jotain vikana kun en ole ikinä tajunnut Jazz III:n ihanuutta? Itse käytän lähinnä Jazz kakkosia, ja mielestäni kolmosissa on liian terävä kärki, ja se käytössäni ikäänkuin "jää kiinni" kieliin

Mä en ole ikinä tajunnut noita jatsiplekuja. Äärimmäisen ahdistavia ovat. Ei sillä, kyllähän sitä soittaa tarpeen tullen millä hyvänsä, mutta ne vain ovat jotenkin ahdistavia.
Groooove is in heart!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)