KooAa 05.04.2003 10:46:57 | |
---|
Tää ehkä kuuluis tonne aloittelijat osastolle mutta: Miten bändinne tekee biisivalinnat ? Onko se niin että yksi valitsee ja muut vain soittavat nyreissään vai niin että soitetaan kaikkien suosimia vain onko kaikki kompomisseja. Entäs sitten kun yks heebo tekee kaikki biisit, miten loppuorkesteri suostuu niitä soittamaan ja pitääkö silloin sovitusvaiheessa tehdä taas niitä kompromisseja ? Mie oon vähän epätietosessa tilanteessa kun ainakin kolme omakustannetta olis jo menny kaupaks (kauhea määrä !) mutta kun ei ole edes muita soittajia vielä. Ts. pitäis päästä kokeilemaan niitä biisejä useamman soittajan voimalla. Koo(Aa)lla ei ole väliä ! |
Dumb 05.04.2003 12:26:03 | |
---|
Jos kyseessä on selkeä, X määrästä ihmisiä koostuva bändi, niin kyllä silloin joutuu väkisinkin tekemää kompromisseja ja ehkä hyvä niin, välillä. Jos taas kyseessä on joku "minä olen bändi ja te vaan soitatte" -tyyppinen viritelmä, niin silloin voi aika huolella päättää kaikesta itse. |
Vilhelmus 05.04.2003 14:27:32 | |
---|
Miten bändinne tekee biisivalinnat ? Coverbändimme oli mun idea, joten sitä mukaa sitten kasasin biisejä, joita muut jäsenet ehdottelivat lisää- Hyvin on pärjätty, kaikkien tykkäämiä biisejä. Humppabändissä on taas toinen jätkä kantava voima, joten hän on valinnut suuren osan biiseistä, minä sitten muutaman. Toimii hyvin ja täydentää toisiaan. Lisäksi omia biisejäni tyrkyttänen lähiaikoina. Entäs sitten kun yks heebo tekee kaikki biisit, miten loppuorkesteri suostuu niitä soittamaan ja pitääkö silloin sovitusvaiheessa tehdä taas niitä kompromisseja ? Eli hevibändissämme on tämä tilanne. Kaikille häiskille on ollut bändiin tulosta asti selvää että minä olen sen homman liideri, ja tavallaan mennään mun ehdoilla & biiseillä. Mutta ei tosiaankaan millään Hitler-meiningillä, olisin oikein tyytyväinen jos muut intoutuisivat myös tekemään biisejä, ja vaikka aika valmiiksi asti biisit demoankin, hyvät ideat otetaan aina vastaan ja huonotkin kuunellaan =D. Ihan hyvin jätkät on niitä suostunut soittamaan, mutta eihän bändiin olisi järkevää tullakaan, ellei niin olisi. Born of black wind, fire and steel |
Hermanni 05.04.2003 15:02:46 | |
---|
joskus sellanen Hitlermeininki on melkein vaadittavaa jos pänditouhu ei oikein luonnistu, jaylensä pändissä on aina yksi semmoinen jolla on vahvemmat visiot kuin muilla ja tuo myös ne esille selvästi. itse tykkään soittaa pändissä jossa joku/jotkut laittaa selvät linjat. Parissa pändissä homma toimii kyllä niinkin että kaikki tekee kaikkee ja tuo sen oman osansa, silloin homma on kyl aika sekavaa välillä.... |
KMT 05.04.2003 18:38:41 | |
---|
Meillä kaikki saa päättää mitä soitetaan, tosin voi tappelua syntyä... omia kappaleita ei ole sitten kuin muutama että niistä sitten otetaan lisää covereitten sekaan... Mä olen vain tyhmä... |
Super-Jari 17.04.2003 15:09:15 | |
---|
Meillä on kaikilla melko sama musiikki maku joten coverit ainakin menee kivuttomasti niitä ei toisin ihmemmin soitella. Biisin teko taas menee jotakuinkin niin että minä teen kotona pohjan valmiiksi jonka jälkeen toisen kitaristin kanssa mietitään ja soitellaan biisiä ja vaihellaan ehkä riffeja ja rytmityksiä ja muuta yleistä shittiä ja sen jälkeen pyydetään kolmas kitaristi paikalle ja sovitetaan biisi kolmelle kitaralle. Basistille näytetään sitten biisi ja sitten se onkin valmista tavaraa. Tosin niinkuin fiksumpi lukija huomasi meillä ei ole rumpalia joten siitä en osaa sanoa mitään. Niin. seittemäs kieli on vähän kuin lisäkives.. onhan siinä vähän enemmän potkua.. |
Tb 17.04.2003 20:43:38 | |
---|
Kyllähän bändissä soitto on kompromissien tekoa, eihän siitä muuten mitään tulisi.. Minä teen meidän bändin biisit, mutta en todellakaan vedä siitä hernettä nenään, jos joku bändin jäsenistä ehdottaa muutoksia. Tottakai muillakin soittajilla saa olla omanlaisensa näkemys biisistä ja heidän pitäisi mielestäni saada sanoa mielipiteensä. Bändin pitää olla demokratia, ei diktatuuri. mene siitä missä aita on matalin |
Ylipäänsä monihenkinen bänditoiminta on pelkkiä kompromisseja......... |
Tmp 19.04.2003 13:30:49 | |
---|
Kyllähän bändissä soitto on kompromissien tekoa, eihän siitä muuten mitään tulisi.. Minä teen meidän bändin biisit, mutta en todellakaan vedä siitä hernettä nenään, jos joku bändin jäsenistä ehdottaa muutoksia. Tottakai muillakin soittajilla saa olla omanlaisensa näkemys biisistä ja heidän pitäisi mielestäni saada sanoa mielipiteensä. Bändin pitää olla demokratia, ei diktatuuri. Tietysti, mutta minun mielestäni niin biisin tekijällä on viimeinen sana kun puhutaan esim sovituksista jne. Itse en kirjoita kovin paljon biisejä niin tämä ei siis ole omien etujen puolustamista. "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse |
Tb 19.04.2003 20:19:51 | |
---|
Tietysti, mutta minun mielestäni niin biisin tekijällä on viimeinen sana kun puhutaan esim sovituksista jne. Itse en kirjoita kovin paljon biisejä niin tämä ei siis ole omien etujen puolustamista. Kyllä kyllä, halusinkin vain korostaa, että biisin tekijän kannattaa kuunnella myös muilta bändin jäseniltä tulevia ehdotuksia, sillä kyllähän hekin varmasti haluavat vaikuttaa siihen, minkälaista musiikkia bändi soittaa. Eihän bändissä voida lähteä sille linjalle, että säveltäjä vaan tyrkkää nuotit muiden eteen ja sanoo päälle, että nyt soitatte näin tai tulee tunti turpaan...
mene siitä missä aita on matalin (tai jos haasteet pelottaa, niin siitä, missä aidassa on aukko) |
arancia 21.04.2003 16:34:41 (muokattu 21.04.2003 16:39:17) | |
---|
Bändissämme biisejä tekee minun lisäkseni kitaristi. Käytäntönä että ensin tehdään raaka versio jota lähdetään hiomaan ja katsotaan minkä tyylinen kappale tulee. Kaikki antavat ideoita ja yleensä lopputulos on kaikkien mieleen. Perjaatteena jos itse ei osaa tehdä parempaa on turha haukkua muiden tuotoksia. Tottakai palautetta ja kritiikkiä saa vapaasti antaa, kun vain itsellä on parempi ehdotus valmiina. Biisit on helppo valita keikoille kun omia biisei ei ole kertynyt kuin reilu 10, niin kaikki biisit ehditään vetää jos on pidempi keikka. Lyhyemmillä keikoilla settiin valitaan parhaiten menevät ja parhaimmilta kuulostavat biisit, tähän mennessä ei ole vielä tarvinnut kompromissejä tehdä. Johtuen ehkä bändimme kolmestä jäsenestä. Jonain päivänä vielä sukellan Suomen alle.. |