Aihe: Fretlessforum
1
los_pedros
08.03.2003 14:52:08
Laittakaapa tänne kaikenlaisia kokemuksia nauhattomista beisseistä. Soittajista, tekniikasta, intonaatio-ongelmista,jne..
Hommasin nääs nauhattoman pari kuukautta sitten eikä muu tällä hetkellä juuri kiinnostakaan, siis tuolla bassonsoiton saralla. Pastorius on hyvä, Gary Willis on hyvä, Pino Palladino on hyvä, Richard Bona on hyvä,Haslip ei mielestäni ole hyvä. Olisi mukavaa jos ottaisitte kantaa.
Tmp
08.03.2003 15:44:27
Laittakaapa tänne kaikenlaisia kokemuksia nauhattomista beisseistä. Soittajista, tekniikasta, intonaatio-ongelmista,jne..
Hommasin nääs nauhattoman pari kuukautta sitten eikä muu tällä hetkellä juuri kiinnostakaan, siis tuolla bassonsoiton saralla. Pastorius on hyvä, Gary Willis on hyvä, Pino Palladino on hyvä, Richard Bona on hyvä,Haslip ei mielestäni ole hyvä. Olisi mukavaa jos ottaisitte kantaa.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten voi nauhattomassa bassossa olla intonaatio perseellään?
los_pedros
08.03.2003 17:46:48
Tarkoitin sävelpuhtaushommeleita.
Teijo K.
08.03.2003 20:11:40

Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten voi nauhattomassa bassossa olla intonaatio perseellään?

Kyllä minusta nauhatonkin on helpompi soittaa jos talla on säädöissään. Eli kielten välinen suhteellinen intonaatio pitää olla kohillaan. Minä aina olen laittanut omiin nauhattomiin "huijausnauhat" viilusta ja silloin varsinkin tallan säädöt kannattaa olla tarkat.
Jaa, niinkös se menikin.
los_pedros
08.03.2003 21:45:18
Minullakin on huijausnauhat. Helpottaa huomattavasti. Huomaa että korva kehittyy huomattavasti nauhattomalla soitettaessa. vaikeaa se on mutta tekemällä oppii. kyllähän se pastoriuksellakin sävelpuhtaus joskus hieman heittää.
absqua
11.03.2003 09:37:48

Kyllä minusta nauhatonkin on helpompi soittaa jos talla on säädöissään. Eli kielten välinen suhteellinen intonaatio pitää olla kohillaan. Minä aina olen laittanut omiin nauhattomiin "huijausnauhat" viilusta ja silloin varsinkin tallan säädöt kannattaa olla tarkat.

Totta joka sana! Ja vaikkei huijausnauhoja olisikaan, niin intonaatiosäädöt kannattaa silti ruuvata edes suurin piirtein kohdilleen tai muuten alkaa asemien paikat heittämään kieleltä toiselle jonkin verran ja siitä voi koitua ongelmia varsinkin jos esim. keikkaolosuhteissa on monitorointi huono ja omaa soittoa/virettä ei aivan kunnolla kuule.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Prian
12.03.2003 15:30:30
"huijausnauhat"
Tulevatko nuo samoille paikoille kuin oikeatkin nauhat. Eli painat juuri huijausnauhan päältä ja ovat vain oppaina. Nauhojen kanssahan ei kannata nauhan kohdalta painaa.:) Vaatinee hieman totuttelua.
poppamies
12.03.2003 15:51:37 (muokattu 12.03.2003 15:53:19)

Tulevatko nuo samoille paikoille kuin oikeatkin nauhat. Eli painat juuri huijausnauhan päältä ja ovat vain oppaina. Nauhojen kanssahan ei kannata nauhan kohdalta painaa.:) Vaatinee hieman totuttelua.

Mulla on ollut fretless akustinen bassokitara 70-luvulta asti valenauhoilla. Kyllä ne on oikeilla(samoilla) paikoilla mitä nauhallisissa ja sanoisin että painetaan likeltä nauhaa, mutt ei ihan päältä.
Kokeile vaikka sillai että soitat avointa kieltä ja sitten terssin ja kvintin perään samalta kieleltä niin kyllä sä kuulet missä pitää olla.
"G-strings are for strippers"
absqua
12.03.2003 20:00:35 (muokattu 12.03.2003 20:56:30)

Mulla on ollut fretless akustinen bassokitara 70-luvulta asti valenauhoilla. Kyllä ne on oikeilla(samoilla) paikoilla mitä nauhallisissa ja sanoisin että painetaan likeltä nauhaa, mutt ei ihan päältä.
Kokeile vaikka sillai että soitat avointa kieltä ja sitten terssin ja kvintin perään samalta kieleltä niin kyllä sä kuulet missä pitää olla.

Minä kyllä painan aivan tasan nauhaviivan päältä jos "valenauhallinen nauhaton" (!) on käytössä (tietenkin virettä kuunnellen). Ajattele nauhallista bassoa ja sen nauhan muotoa siinä - kyllä se kohta jossa kieli painettaessa koskettaa nauhaa on aikalailla siinä nauhalinjan keskellä eikä suinkaan vähän sivussa. Tämä siis vain tarkennuksena muuten mainioon kommentiin.

EDIT: Niin, sormenpään muoto pitää tässä tarkastelussa tietenkin huomioida, eli jos on leveät sormenpäät ja painaa aivan tasan haamunauhan kohdalle niin ääni saatta olla karvan verran ylävireessä. Muuta, no joo. Pointti tuli kai selväksi.
nro5
09.04.2003 20:10:32 (muokattu 09.04.2003 20:11:26)
painetaan likeltä nauhaa, mutt ei ihan päältä.

noin minäkin olin sen ajatellut. tosin itselläni ei ole nauhattomassa valenauhoja, mutta dotsit löytyy kaulan päältä. nauhattoman kanssa korva kehittyy uskomattoman nopeasti ja aivan aavistuksen ennen dotsia löytyy ainakin minun bassosta puhdas ääni.

Seuraavanlaista olisin kysellyt. kuinka korkealla/matalalla pidätte kieliä nauhattomassa bassossanne? entä pidättekö kaulan mahdollisimman suorana vai hieman notkolla kuten kontrabassoissa on tapana?

eipä muuta.
absqua
10.04.2003 08:40:43
Seuraavanlaista olisin kysellyt. kuinka korkealla/matalalla pidätte kieliä nauhattomassa bassossanne? entä pidättekö kaulan mahdollisimman suorana vai hieman notkolla kuten kontrabassoissa on tapana?

Omassa nauhattomassani tapaan pitää kaulaa aivan hitusen notkolla, samaan tapaan kuin nauhallisessakin, ja kieliä suhteellisen korkealla otelaudasta. Syynä tähän viritykseen on oma näppäilykäden soittotatsi, joka on varsin voimakas. Jos kielet olisivat matalalla, niin soitto menisi pelkäksi rapinaksi kielten rouhiessa otelautaa vasten. Nykyiseen säätöön päädyin pitkällisen kokeilun ja hakemisen kautta ja vasta nyt tuntuu että nauhattomani on alkanut kunnolla laulaa. Kesti siis aikansa ennekuin tohdin ruuvata kielet tallasta reilusti ylöspäin, koska luulin että sutjakan kaulan "nopeus" katoaisi siihen operaatioon, mutta se luulo osoittautui vääräksi.
Basismi
10.04.2003 10:35:40

Kaula osapuilleen suora ja kielet mahdollisimman matalalla, näin saa parhaan MWAH-soundin :). Eihän se kuulosta nauhattomalle jos ei nau'u.
Basso-Aslak
10.04.2003 12:09:43

Kaula hivenen notkollaan (jopa ko. instrumentin ohjekirja kehoittaa näin säätämään) ja matalalla ne kielet minullakin roikkuvat. Se pieni narinahan on juuri osa fretless-soundia.
Teijo K.
11.04.2003 11:29:30

Vaihdoin tuossa monitorisysteemin itselleni aktiivikaapista korvamonitoreihin (E1 napit) ja olin etukäteen tuumaillut että eniten hyötyisin laulussa, stemmoissa on vaikea pysyä kun ei kuule omaa ääntään. Yllättäen huomasin iloitsevani korvamonitoreista eniten juuri nauhattoman basson kanssa. Koska nauhatonta soittaessa pitäisi saada selvää siitä mitä soittaa ja itse pidän nauhattomassa enemmän sellaisesta kontramaisemmasta soinnista, joka ei välttämättä korvatulpat päässä kaikkein selkeimmin erotu sähkökitaran, rumpujen ja koskettimien alta. Nappeihin saa laitettua selkeyttä lisää ja se helpottaa soitantaa uskomattoman paljon. Intonaatio parani ja itseluottamusta tuli lisää, voisi vaikka valita sen nauhattoman hieman useamminkin biiseihin, eikä varmaan tule lähdettyä keikalle enää ilman nauhatonta kun voi luottaa siihen että monitorointi toimii tilanteessa kuin tilanteessa.
arva us...
Bassballs
11.04.2003 17:19:40

...painetaan likeltä nauhaa, mutt ei ihan päältä.
Kokeile vaikka sillai että soitat avointa kieltä...

Jep. Kannattaa harjoitella myös niin, että soitat jatkuvasti vapaata kieltä, kun etenet asteikolla. Huomaa kyllä jos menee metsään. Harjoittelua vaatii aika huomattavasti. Keikkatilanteessa (valaistuksesta riippuen) ei apunauhoista välttämättä ole apua.

Jaco on hyvä. Haslip ei ole hyvä.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
los_pedros
13.04.2003 12:04:25
Jaco on hyvä. Haslip ei ole hyvä.
Totta puhut. Ei nauhattoman soitto saa kuulostaa epämääräiseltä slaidailulta. Itse pyrin soittamaan oikealla kädellä lähes kaikki sävelet, koska fraasit kuulostaa silloin paljon selkeämmiltä, varsinkin nopeissa tempoissa. jossain balladihommeleissa voi sillointällöin slaidailu voi olla ihan hyvä mauste.
Teijo K.
16.04.2003 12:55:36

Pastorius ja Palladino on tuttuja tuosta listasta. Hyviä. Mutta se mitä piti mainita oli Mark Egan, Pastoriuksen oppilas. Itse pidin. Ja sitten sellainen kuin Michael Manring. Sen nauhattomassa (yhdessä niistä) on aika vinkeä viritys systeemi. Joka kielellä hipshot pikavirittimet ja tallassa kanssa. Leikkii niillä vireillä alituiseen. Vaihtaa joskus kesken biisin basson virettä montakin kertaa. Soittaa toisinaan jopa kolmella bassolla kerralla.
arva us...
Karlsson
16.04.2003 13:23:04 (muokattu 16.04.2003 13:23:19)
Michael Manring

Vinkeetäpä vinkeetä. Mutta aika kuraa usein.
Onhan toi jätkä kans semmonen tapaus ku Victor Wootenkin, et tulee vähä paha mieli kun kuuntelee soittoa. Teknisesti niin uskomatonta, ettei mittää rajaa. Mut ei sen levyjä musiikkina jaksa kovin pitkään kuunnella (puhutaan minuuteista).
Palladino on kiva.

Niin ja nauhattomista bassoista, et mulla on musarissa noi feikkinauhat. Aluks ne oli ihan kätevät ja nykyään niitä ei juuri katokkaan.
"Älä soita noin!"
KMT
17.04.2003 16:46:13

öö Huijausnauhat on huijausta, kannattaa opetella ilman niitä...
Mä olen vain tyhmä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)