Aihe: Vanhaa komboaurkua fiksaamassa: ongelmaa muutaman äänen kanssa.
1
Chemo
14.05.2005 22:36:59

Moi,

Olen laitellut vanhaa projektiksi hankkimaani kombourkua soittokuntoon. Muut koskettimet soivat nyt niinkuin pitää, mutta A:n ja B:n (eli kevyen musiikin kielessä Bb:n) kanssa on pientä ongelmaa: alemmilta oktaaveilta ne eivät soi ollenkaan (semmoinen rapsaus tulee läpi), toiseksi ylimmältä tulee, mutta oktaavia liian korkealta; ja ylimmältä ne tulevat ihan hyvin.

Olen koettanut puhdistaa tuota, mutta en ole vielä saanut noita skulaamaan. Se, että sama toistuu eri oktaaveilta näillä sävelillä, viittaisi ehkä siihen että pulma voisi olla jossain muualla kuin itse koskettimien mekaanisessa toiminnassa.

Mutta missä? Olen putsaillut liittimiä ja tutkinut, löytäisinkö vikaa mistään itse - mutta vielä en oo löytänyt mitään epäilyttävää. Onko mitään ideoita?

Siltä varalta, että en omin voimin löydä vikaa, voisin vielä kysäistä olisiko kellään hyvää vinkkiä korjaajasta joka olisi erikoistunut näihin?
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
PL
15.05.2005 14:21:26
Vaikuttaisi siltä, että joku taajuusjakaja on hajonnut. Saattaa olla vaikkapa seuraava piiri: SAJ 210 tai SAJ 110 tai vastaava 8-jakaja.

Jos kyseessä on joku suht halpa vekotin, niin usein ne on toteutettu siten että perusäänet tehdään jollakin seuraavista piireistä:

Description: 12-Note Top Octave Synthesizer IC

Generic
MO86B
M50242
S50242
50242
AY-1-0212
ECG-2043

ja sitten taajuudet jaetaan 8-jakajilla alaspäin eri oktaaveille.

Osia saattaisi löytää ainakin Lahdesta :

Audiolaite M. Virolainen, Karjalankatu 9 15140 LAHTI, puh. (03) 734 5800 0400
845 484 fax (03) 734 5801 matti.virolainen@pp.phnet.fi ...
PL
15.05.2005 20:41:32
Toivottavasti saat vehkeen toimimaan.
maza
15.05.2005 23:26:26

Mulla on muuten muutama ylimääräinen SAJ110, jos tarviit. Tilasin pari ylimääräistä, maksoivat niin perkeleesti. Laita pikaviestiä jos kiinnostaa niin keksitään jotain.
Chemo
17.05.2005 19:40:48

Mulla on muuten muutama ylimääräinen SAJ110, jos tarviit. Tilasin pari ylimääräistä, maksoivat niin perkeleesti. Laita pikaviestiä jos kiinnostaa niin keksitään jotain.

Laitoin pikaviestiä, juu.

Tosiaan yksi SAJ110-jakaja on sökönä. Urussa on neljä sellaista; ylimpänä ollut on se viallinen. Kokeilin vaihtaa sen alimpana olleen kanssa päittäin, ja nyt ylimmät kolme oktaavia neljästä skulaavat nätisti; alin oktaavia tökkii, mutta sehän oli odotettavissakin, kun se rikkinäinen jakaja on nyt siellä.

Kyl tää tästä :-)
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)