Aihe: Miten synkronoitte lattarirytmit?
1 2 3 4 5 6
M.i.k.key
14.05.2005 09:15:08
Koneilla se ei voikaan kuulostaa aidolta! Se on täysin mahdotonta luoda akustisten soittimen meininkiä, oli kyse sitten perkussioista tai puhaltimista.

Osta Big Band
Mä lopetan nää hommat!
clave
14.05.2005 09:29:37

Vaikka mikään soitin ei clavea sellaisenaan hakkaisikaan, niin se on siellä, se on kappaleen ominaissyke, jonka oppii havaitsemaan, vaikka mikään soitin ei sitä sellaisenaan soittaisikaan.

no tätähän mäkin yritin tuoda esiin tossa aiemmin
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
baron
14.05.2005 10:11:48

ja aitoa latinohenkeä. Vaikka piano on perkussiivinen soitin, tulee kiippareiden sähköisistä (rumpu)kompeista helposti hyvin androgyyni vaikutelma musiikkiin.?

1. Mulla ei ole kokemusta konekompeista
2. piano on lattarimusiikin tärkeimpiä rytmisoittimia, mutta se soittaa sitä montunokuviota eikä sähkökomppeja.
Martso
14.05.2005 10:14:27
Eihän tämä kommenttisi ollut trolli, eihän? Ihan oikeasti olen kiinnostunut siitä, miten muusikko latinorytmit ja clavessa pysymisen kokee ja haluaisin oppia kyselemällä joskus tyhmältäkin vaikuttavia kysymyksiä.

Ei. Mutta epäselvä kommentti se oli. Tuli jostain asiasta mieleen. Swing, rock´n roll, boogie, jive yms sellaisiss musakeissa: taputa Riksteri eka yköstä ja kolmosta jonkin aikaa. Sen jälkeen rupeat taputtamaan kakosta ja nelosta. Huomaat ihan taatusti sen swengin. Jos jossain "jive-hybridissä" oliskin tanssijoilla 1 tai 3 pää(tuki)iskut (oikeasti en tiedä), niin olisi siltä hyvä omaksua toi takapotkumeininki tuohon.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
R.Syke
14.05.2005 10:15:21 (muokattu 14.05.2005 10:16:06)
1. Mulla ei ole kokemusta konekompeista
2. piano on lattarimusiikin tärkeimpiä rytmisoittimia, mutta se soittaa sitä montunokuviota eikä sähkökomppeja.

-Joo. Tunnetaan myös käsitteenä riffi :).

Aion antaa kohta haravalle kyytiä salsamaisen montunomaisesti.
baron
14.05.2005 10:25:36 (muokattu 14.05.2005 10:27:24)

Vielä tästä clavesta.
Lattarimusiikissa vain clavesit tai lehmänkello tai ei mikään soittaa varsinaista claverytmiä.
Muilla rytmisoittimilla on omat rytmikuviot, jotka melodian kanssa joka usein menee "clavemaisesti" luovat clavesykkeen.

Esim pianon montunokuviossa lyödään ykkönen vain sille tahdille, jossa clave ei osu ykköselle. Muuten soitetaan pääasiassa iskuttomille tahdinosille.

Tunnetaan myös käsitteenä riffi :).

Joo, muussa kuin lattarimusiikissa. Mulla on treenin alla Cantaloupe Islandin pianoriffi eikä tule mieleenkään sanoa sitä montunoksi.
isojussi
14.05.2005 11:03:33
Jonniin verran on tullu latarisekuja tehtyä ja tarkein asia on tarkkuus - elikkäs kuten Martzo sanoi taimitarha pitää olla kondiksessa.

Peruslattaritymeistä on saatavissa - ja netistäkin varmaan löytyy - transkriptioita.

Aika-arvot siis tarkkaa kohdalleen.

Lopullinen groove löytyy sitten dynamiikasta, tai pitemminkin eri iskujen välisistä dynamiikkaeroista.

Pianon ja basson kohdalla dynamiikan lisäksi pitää huomioida äänien oikeat pituudet. Pitää muistaa, että kevyessä muisiikka kaikilla äänillä on myös selkeä loppu. Klassissa musiikissa näin ei ole.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Fuzzy Boner
14.05.2005 12:43:12
Eihän tämä kommenttisi ollut trolli, eihän? Ihan oikeasti olen kiinnostunut siitä, miten muusikko latinorytmit ja clavessa pysymisen kokee ja haluaisin oppia kyselemällä joskus tyhmältäkin vaikuttavia kysymyksiä.

Alla breve sitä tulee kelattua noi. Ihmettelin kun vertaat konetaimia ja livetaimia. On vain taimi.
Olet kirjoittanut keskusteluun 8200 kirjoitusta
Sperde
14.05.2005 12:46:59
Jonniin verran on tullu latarisekuja tehtyä ja tarkein asia on tarkkuus - elikkäs kuten Martzo sanoi taimitarha pitää olla kondiksessa.

Pitää muistaa, että kevyessä muisiikka kaikilla äänillä on myös selkeä loppu. Klassissa musiikissa näin ei ole.

Marzohan on entinen floristi, tarhat on hallussa. Oli mulla oppilaana, istutettiin taimia ihan miehissä, on hyvä tarhuri.

Tanssimusassa pärjäilee metrin tarkkudella, lattarissa taimin pitää olla tositiukka. Mä siirtelen clavesia sekuttaessa patternia 4 millisekkaa puoleen ja toiseen, silleen randomina, parin tahdin välein. Naapurin Jose käy välillä koekuuntelmeassa, että osuuko jalalle. Palaute tulee heti. Välillä istutaan iltaa takan ääressä, otetaan olutta ja naputellaan clave-kepukoilla kaikkea kivaa ja kehitellään uusia ideoita. Josella on aikamoinen arsenaali eri puista valmistettuja kepukoita.

Tanssimusasekuja ohjelmoidessa, oon huomannut että kun jättää kaiken kvantisoimatta,varsinkin rummut, saa sellaista Souvarimaista luontaista svengiä, autenttisuutta. Istuu jalalle paremmin. One-man -band keikoilta on tullut paljon kiitosta yleisöltä musiikin tanssittavuudesta.
Olin samalla keikalla Markus-sekstetin kanssa jokin aika sitten, pojatkin kävi oikein nurkan takaa kuuntelemassa ja tykkäsivät kovasti. Kivoja heppuja, ja tosi rautaisia ammattilaisia! Terveisiä:)

Tarkennatko ton klassisen musan äänen pituus-jutun, notta mitä ajat takaa...
isojussi
14.05.2005 13:24:47
...Souvarimaista luontaista svengiä...?!?!?!?!?!

Tarkennatko ton klassisen musan äänen pituus-jutun, notta mitä ajat takaa...

Klassisessa musassa ääntä ei "päätetä" niin tarkasti, kuin se kevyessä tulee päättää.
uruttaja
14.05.2005 13:27:38
Olin samalla keikalla Markus-sekstetin kanssa jokin aika sitten, pojatkin kävi oikein nurkan takaa kuuntelemassa ja tykkäsivät kovasti. Kivoja heppuja, ja tosi rautaisia ammattilaisia! Terveisi...

No justiinsa joo. Päästelet suustasi sammakoita, tuo oli jo toinen.
isojussi
14.05.2005 13:32:11

HOHO! Naulan kantaan - anakin ko. sekstetin musanäytteen perusteella.....

....Mutta jos Souvarienkin soitto kuulostaa svegaavalta, niin.....
Sperde
14.05.2005 13:33:34

Ai, mikä oli eka?
isojussi
14.05.2005 13:37:04
Ai, mikä oli eka?

Souvareiden svengi?
uruttaja
14.05.2005 13:41:01 (muokattu 14.05.2005 13:42:35)
Souvareiden svengi?

Komppia. Tuota yhtälöä ei ole olemassakaan. Suosio perustuu ihan muihin arvoihin, kuin live-esityksen korkeaan musiikilliseen tasoon.

Markussekstetti on tsekattu ihan livenä Jyväshovissa ja olin tosiaan yllättynyt.
ÄM
14.05.2005 13:43:31

Vaikka tempo pysyykin, elää rytmi livenä soitettuna koska iskuja ei soiteta 1000.-osalleen oikeaan paikkaan. Lattareissa on usein esim sellainen "laid back"- meininki, vähän taakse nojaava. Meno-disco tai -funkki voi olla "ajava" eteen päin nojaava. Ja dynamiikka on myös tärkeä tekijä elävyyden takana.

Kone taas on "selkä suorassa", ellei joku sitten analysoi jotain kaavaa eri tyylilajien fiiliksiin, ja ohjelmoi iskuja sen mukaan. Kai sitäkin tehdään.

Groove kun muodostuu koko bändin yhteisestä sykkeestä, niin että kaikki ikäänkuin sykkii samalla sydämellä. Jos siinä on kone mukana, ei se kone eläydy yhtään muiden soittajien mukaisesti. Silloin ainut vaihtoehto on pitää time millin tarkasti koneen mukaisena. Silloin käy niin, että musiikkityylille ominaista fiilistä ei pystytä täysin välittämään.
Sperde
14.05.2005 13:46:50
Vaikka tempo pysyykin, elää rytmi livenä soitettuna koska iskuja ei soiteta 1000.-osalleen oikeaan paikkaan. Lattareissa on usein esim sellainen "laid back"- meininki, vähän taakse nojaava. Meno-disco tai -funkki voi olla "ajava" eteen päin nojaava. Ja dynamiikka on myös tärkeä tekijä elävyyden takana.

Kone taas on "selkä suorassa", ellei joku sitten analysoi jotain kaavaa eri tyylilajien fiiliksiin, ja ohjelmoi iskuja sen mukaan. Kai sitäkin tehdään.

Groove kun muodostuu koko bändin yhteisestä sykkeestä, niin että kaikki ikäänkuin sykkii samalla sydämellä. Jos siinä on kone mukana, ei se kone eläydy yhtään muiden soittajien mukaisesti. Silloin ainut vaihtoehto on pitää time millin tarkasti koneen mukaisena. Silloin käy niin, että musiikkityylille ominaista fiilistä ei pystytä täysin välittämään.

Tää oli hieno, plussaa siitä:)
isojussi
14.05.2005 14:11:52
...Groove kun muodostuu koko bändin yhteisestä sykkeestä, niin että kaikki ikäänkuin sykkii samalla sydämellä....

Tässä tullaan just siihen juttuun, että bändin on pakko hengittääkin samassa taimissa. Ja just niihin äänien pituuteen/päättämiseen.

Eli jos klassisessa musassa soitetaan karrikoidusti: Taaaaahhhh..

Vedetään kevyessä: Daaaaad.

Tää jutska pitää kakkien - percussiomiehiä myöten mieltää.

Jos siinä on kone mukana, ei se kone eläydy yhtään muiden soittajien mukaisesti. Silloin ainut vaihtoehto on pitää time millin tarkasti koneen mukaisena. Silloin käy niin, että musiikkityylille ominaista fiilistä ei pystytä täysin välittämään.

Kyllä oli hyvin sanottu. Komppaan täpöillä. Sen verran oon sekkareitten kanssa paininu - ja tuun painiin jatkossakin.
R.Syke
14.05.2005 16:21:31
Joo, muussa kuin lattarimusiikissa. Mulla on treenin alla Cantaloupe Islandin pianoriffi eikä tule mieleenkään sanoa sitä montunoksi.

-Ja, eben. Mutta montunoa sopii sanoa riffiksi :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)