Millainen merkitys on rumpujenäänityksessä käytetyllä ambiencemikityksellä ja tällaisella etämikitys rumpujen miksaamisen kannalta ? "We must speak the truth about terror. Let us never tolerate outrageous conspiracy theories conserning the attacs of September 11:th, malicious lies that attempt to shift the blame away from the terrorists themselves, away from the guilty."
George W. |
monotone 14.05.2005 11:50:23 | |
---|
...looking California and feeling Minnesota. |
milcoin 16.05.2005 00:20:28 | |
---|
Millainen merkitys on rumpujenäänityksessä käytetyllä ambiencemikityksellä ja tällaisella etämikitys rumpujen miksaamisen kannalta ? Ambienssimiktyksenin merkitys, hmm. En tiedä. Mutta sen tarkoitus on kaiketi tallentaa rumpusetin soundia sellaisena kuin ihminen kuulee sen huoneessa (vrt. lähimikitys). Itse huomaan että virvelin, tomien ja joskus basarin soundiin tulee syvyyttä joka miellyttää ainakin mun korvia. Jos rumpali on kova hakkaamaan peltejä, käytän nauhamikkejä ja jos kyseessä on hiplaaja käy laajakalvoinen konkka ihan mainiosti. Joskus otan vielä monomikillä setin edestä "valokuvan" jossa on vähemmän sitä itse ambienssia. Sen merkitys miksauksen kannalta, hmm. Huonemikit liimaa usein lähimikitetyn rumpusetin soundia yhteen paremmin kuin kaiut. Kompressoimalla saa tomeja ja virveliä isommaksi ja leveämmäksi ja jos rumpuja kompressoin ryhmänä, huonemikkien pumppaus kuullostaa usein hyvältä. Joskus saatan jopa aloittaa miksuksen huonemikeistä ja tuoda sekaan vain hiukan lähimikkejä. Joskus siirrän huonemikkiraitoja PT:ssä aikaisemmaksi tai myöhemmäksi. Yleensä jos biisissä on paljon avo-haitsua, tulee siirrettyä ambienssit samaan vaiheeseen kuin overit ettei haitsu olisi niin vellova. Jenkit perinteisesti käyttää paljon huonemikkejä ja ei ole epätavallista että käytössä on 3-4 paria eri etäisyydellä setistä. Britit taas juo kaljaa ja kattoo futista. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Niskamies 16.05.2005 08:58:59 | |
---|
Britit taas juo kaljaa ja kattoo futista. Suomalaiset taas lätkää. Pitänee kokeilla ambienssimikitystä. Itse olen toistaiseksi kyllä pärjäillyt yhdistelmällä virppa, virpan matto, tomit ja kaks oh:ta. Meitsi on meshissä. |
Roberto 16.05.2005 09:30:45 | |
---|
|
sami_sumea 16.05.2005 09:48:28 | |
---|
Millainen merkitys on rumpujenäänityksessä käytetyllä ambiencemikityksellä ja tällaisella etämikitys rumpujen miksaamisen kannalta ? Riippuu siitä millaista soundia haet. Hyvällä ambienssimikityksellä et välttämättä tarvitse esmes konekaikuja ollenkaan. Rumpuihin saa hyviä tilasoundeja esim. gatettamalla sidechainilla ambienssimikkiä/mikkejä vaikkapa virvelillä, tai vaihtoehtoisesti voi ajella tilaa mukaan, kompressoituna tai ilman, tarpeen vaatiessa vaikkapa vaan soundin takia. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |