Captain Farrell 11.05.2005 08:05:08 | |
---|
No joo, mä näin Led Zeppelinin livenä Helsingissä helmikuussa 1970. Vai oonkos joskus aikasemminkin tätä hehkuttanut ? Willie, kerropa vähän minkälaisia muistoja sulla on kyseisestä keikasta? Oliko se jo silloin elämää suurempi kokemus, vai tuliko siitä sellainen vasta myöhemmin? |
sirdickyj 11.05.2005 08:50:39 | |
---|
Willie, kerropa vähän minkälaisia muistoja sulla on kyseisestä keikasta? Oliko se jo silloin elämää suurempi kokemus, vai tuliko siitä sellainen vasta myöhemmin? Ans olla sörkkimättä. Koko Zeppelinistä on tullut elämää suurempi vasta myöhemmin kaikille kuuntelijoille, sitä kun ei voi enää livenä nähdä. Siksi ihmisten live-havainnot perustuvat niihin harvoihin ja valittuihin tallenteisiin, jotka saavat Pagen siunauksen ja jälkikäsittelyn. Hyvä niin, legendat syntyvät siten. Jos esim. Henkalta ei olisi ikinä julkaistu sitä kavalkadia niitä kura-livejä, joita on ollut divarien hyllyt notkollaan, olisi senkin legendaarisuus nyt ihan eri luokkaa. Veikkaan, ja olen aika varma, että Zeppelin Kultsalla v.-70 ei kuulostanut yhtään sen kummoisemmalta kuin muutkaan aikalaisensa. Pekka Pohjolahan muuten oli piessyt k.o. keikan jatkoilla Plantille suutaan "luuletko muka olevasi kovakin laulaja". Tod.näk. aivan aiheesta. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
baron 11.05.2005 09:22:41 | |
---|
Kelpaako The Sweet, Canned Heat, Zappa, 60-luvun Beach Boys?? |
willie 11.05.2005 16:54:07 (muokattu 11.05.2005 17:53:09) | |
---|
Willie, kerropa vähän minkälaisia muistoja sulla on kyseisestä keikasta? Oliko se jo silloin elämää suurempi kokemus, vai tuliko siitä sellainen vasta myöhemmin? Kerron mahd. lyhyesti sen minkä 35 vuoden jälkeen muistan : Led Zeppelinistä innostuin kaverini Juhan kanssa vuonna 1969, kun hänen isobroidi hankki Led Zeppelin I -levyn. Kun sitten tuli tieto, että Zep esiintyy Kultsalla 23.2.1970 niin liputhan sinne oli hankittava heti. Zep oli siis jo suuri kokemus ennen konserttia ! No, liput hankittiin, maksoivat muistaakseni 14,70 mk ja paikat oli Kultsan F-katsomossa suht hyvällä paikalla. Läsnä oli n. 1700 muutakin kuulijaa. Konserttin alku myöhästyi melko reilustu kun Jonesin kamoista oli jotain jäänyt lentokentälle (uruista..?) Konsertti kumminkin alkoi ja rintakehä meinasi haljeta siitä Volyymistä mikä tuli musta-oranssi Wem PA-kamoista. Joku vieressä istunut vanhempi henkilö antoi Juhalle ja mulle röökinfilsut korviin, kun huomasi, että emme olleet tottuneet sellaiseen volumeen. Biisejä en tietenkään muista, paitsi keskivaiheilla konserttia Page heitti jotain akustista (White Summer ?). Yhdessä biisissä J-P Jones sitten soitti urkuja ja mulla on sellanen muistikuva, että Plant olisi soittanut bassoa siinä biisissä jollain punasella lankkubassolla (EB-3 ? ) Viiminen biisi oli Whole Lotta Love, jonka ajaksi Page sijoitti ison matkaradion kokoisen aparaatin skoben päälle, joka sitten aiheutti niitä psykedeliasaundeja kitaraan. ei aavistustakaan mikä se oli. Bonhamilla oli lavalla jumalattoman iso kongi (vai mikä se on) jollaista hän usien käytti. Kultsalla istua kökötettiin kuin kirkossa konsanaan, paikaltaan ei saanut lähteä hillumaan. Mut encoren lopussa jengi kyllä pakkautui lavan reunan tuntumaan, eikä poket sitä muistaakseni estelleet. Kyllähän toi konsertti on vaikuttanut tietenkin siihen, että Zep on mulle ykkösbändi, vaikka en tosta keikasta juuri ton enempää muistakkaan. Niin se vaan on.. EDIT: Kyllähän se konsertti (niinkun silloin sanottiin, ei keikka) kokemuksena oli aivan järisyttävä, jota muisteltiin koko loppuvuosi ja jota vielä vieläkin jaksaa hehkuttaa :) Mä olin sillon 13v ja se eka "oikea konsertti" missä olin ollut. Konsertin jälkeen me tietysti korotettiin Zepin jätkät jumaliksi, kaikki muu musiikki/bändit tuntuivat jonkin aikaa lähes naurettavilta Zeppiin verrattuna. Niin mustavalkoista oli nuoren pojan ajatusmaailma :) |
Planetist 11.05.2005 17:18:42 | |
---|
Viiminen biisi oli Whole Lotta Love, jonka ajaksi Page sijoitti ison matkaradion kokoisen aparaatin skoben päälle, joka sitten aiheutti niitä psykedeliasaundeja kitaraan. ei aavistustakaan mikä se oli. Theremin? aseta jotain ihan helvetin hauskaa tähän. hymiö.
Pastilli? |
Käyttäjätunnus 11.05.2005 18:32:47 (muokattu 11.05.2005 18:33:16) | |
---|
Onkos kukaan käynyt katsomassa The Whon keikkaa vuonna 67(luultavasti Kulttuuritalolla...vaikkakin jossain tiedoissa sanotaan että jäähalli tai kaivopuisto)? Netistä löysin jotain pätkiä(Substitute ja My Generation) konsertista ja haastattlun ja esim. My Generationin lopussa on kummallista kun porukkaa lähtee kävelemään pois samalla kun bändi hajottaa kamojaan. Oli se Suomi kumma maa 60-luvulla... Voi kertoa mun puolesta jotain muitakin Who keikkakokemuksia... "Informaatio ei ole sama kuin tieto. Tieto ei ole sama kuin viisaus. Viisaus ei ole sama kuin totuus. Totuus ei ole sama kuin kauneus. Kauneus ei ole sama kuin rakkaus . Rakkaus ei ole sama kuin musiikki. Musiikki on kaikkein parasta!" -Frank Zappa |
dazed 11.05.2005 19:49:41 | |
---|
Theremin? sepä se I`m not a great player, but I can make it howl. |
Planetist 11.05.2005 20:00:50 | |
---|
sepä se On muuten mahtava soitin, haluan. aseta jotain ihan helvetin hauskaa tähän. hymiö.
Pastilli? |
Flash 12.05.2005 09:06:32 | |
---|
Onkos kukaan käynyt katsomassa The Whon keikkaa vuonna 67(luultavasti Kulttuuritalolla...vaikkakin jossain tiedoissa sanotaan että jäähalli tai kaivopuisto)? Voi tietty olla, että the Who on esiintynyt Suomessa myös vuonna -67, mutta mulla on sellainen muistikuva (jostain lukeneena), että olisivat soittaneet täällä myös joskus Live At Leedsin aikoihin ja silloin nimenomaan jäähallissa (taisipa olla vielä vapun aikaan). Osaisiko joku valaista asiaa?? There Is A Light That Never Goes Out |
Torniojaws 12.05.2005 11:03:05 | |
---|
No, alkuperäisen Black Sabbathin ... mutta se oli tuossa joulukuussa 1999 So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
poppamies 12.05.2005 12:20:50 | |
---|
No en ole nähnyt ketää noista mainituista. Lähimmäksi pääsen ehkä jos sanon että olen ollut Jack Bruce'n keikalla. Soitti bassoa bändissä jonka nimeä en edes muista. Keikka oli Gröna Lundissa joskus 60-luvulla. Sitten on eri asia että oon ollut Kinks'ien, Canned Heat'in ja Willie Dixonin keikalla. Myytävänä 300W Fenderin nuppi! MYYTY! |
2541 12.05.2005 12:30:37 (muokattu 12.05.2005 12:31:41) | |
---|
Voi tietty olla, että the Who on esiintynyt Suomessa myös vuonna -67, mutta mulla on sellainen muistikuva (jostain lukeneena), että olisivat soittaneet täällä myös joskus Live At Leedsin aikoihin ja silloin nimenomaan jäähallissa (taisipa olla vielä vapun aikaan). Osaisiko joku valaista asiaa?? Enpä usko, että näin olisi. 1967 Jäähallikeikka on mainittu täällä http://www.thewholive.de/1967/ , mutta 1969/1970 listauksista ei Suomea löytynyt. Eihän nuokaan listat aina täydellisiä ole, mutta eiköhän tuo keikka olisi ollut jo sen verran kova juttu, että siitä kohistaisiin yhtä paljon kuin Zeppeliininkin vierailusta samoihin aikoihin. |
krushing 12.05.2005 12:38:40 | |
---|
On muuten mahtava soitin, haluan. Noitahan saa ihan uudenkarheina vieläkin. Himottaisi kyllä itseäkin... |
2541 12.05.2005 13:02:54 | |
---|
Lähimmäksi pääsen ehkä jos sanon että olen ollut Jack Bruce'n keikalla. Soitti bassoa bändissä jonka nimeä en edes muista. Keikka oli Gröna Lundissa joskus 60-luvulla. Manfred Mann? Graham Bond Organization? Tai...herra siunaa...Tony Williams Lifetime? |
willie 12.05.2005 19:21:02 | |
---|
Poppamies : Sitten on eri asia että oon ollut Kinks'ien, Canned Heat'in ja Willie Dixonin keikalla. Voi perhana sua Poppis ! Kinks on yks mun lempparibändi puhumattakaan Canned Heatista ! Mut kateellisin mä olen tosta Willie Dixonista. Missä ihmeessä sä Willien oot nähnyt livenä ? Omaan (blues-)tyyliini on eniten vaikuttanut just Canned Heatin basisti Larry Taylor. Hän muuten nuorena miehenä soitti bassoa Monkees -levyillä kuten Carol Kayekin...! Dixon on niin jylhä mies että.. respectiä runsaasti. |
poppamies 12.05.2005 22:40:31 | |
---|
Manfred Mann? Graham Bond Organization? Tai...herra siunaa...Tony Williams Lifetime? Taisi Jack tuossa tilanteessa soittaa Alexis Cornerin bändissä mikäli oikein muistan. Olisiko ollut vuonna -69. Myytävänä 300W Fenderin nuppi! MYYTY! |
Noitahan saa ihan uudenkarheina vieläkin. Himottaisi kyllä itseäkin... Näin on, thomannilla taisi olla jotain 511 euroa. aseta jotain ihan helvetin hauskaa tähän. hymiö.
Pastilli? |
Flash 13.05.2005 08:38:37 (muokattu 13.05.2005 08:40:36) | |
---|
Enpä usko, että näin olisi. 1967 Jäähallikeikka on mainittu täällä http://www.thewholive.de/1967/ , mutta 1969/1970 listauksista ei Suomea löytynyt. Eihän nuokaan listat aina täydellisiä ole, mutta eiköhän tuo keikka olisi ollut jo sen verran kova juttu, että siitä kohistaisiin yhtä paljon kuin Zeppeliininkin vierailusta samoihin aikoihin. Joo, näin varmasti on. Eiköhän se sitten ole tuo vuoden -67 keikka ainoa laatuaan. Edit: Näyttäis tuo -67 keikka olevan just se vappukeikka. There Is A Light That Never Goes Out |
sormunen 13.05.2005 11:03:25 | |
---|
Joo, näin varmasti on. Eiköhän se sitten ole tuo vuoden -67 keikka ainoa laatuaan. Edit: Näyttäis tuo -67 keikka olevan just se vappukeikka. Timo Aarniala teki siitä meiningistä opiskelukavereineen leffankin. Haastattelivat ja kaikkee. Kuvasivat liveä myös ja kyllä meininki välittyy, ei siinä mitään. |
Feggy 13.05.2005 11:12:52 | |
---|
Timo Aarniala teki siitä meiningistä opiskelukavereineen leffankin. Haastattelivat ja kaikkee. Kuvasivat liveä myös ja kyllä meininki välittyy, ei siinä mitään. Jep, tuo tuli telksustakin tässä joku vuosi sitten. Olin joskus uudella ylioppilastalolla jossakin tapahtumassa, jossa toi filmi näytettiin ja Aarniala kertoili. Hauskaa oli. Less is more. |