Aihe: Lapset musiikkiopistoon
1 2 3
WanhaWetäjä
10.05.2005 23:00:52

Mun kakarat itse kysyi, saako ne mennä pyrkimään. Mä lupasin että saatte, jos ootte kilttejä.

Mä valmensin mun lapsia. Mä sanoin, että jos ne soittaa duurisoinnun, sano että se kuulostaa susta iloiselta ja mollisoinnusta vastaavasti.
Sekä tyttö että poika pääsivät ensi yrittämällä.

Tästä huomataan että musikaalisuus tai sen puute ei ole onneksi perinnöllistä...

Mun viidestä lapsesta vain yks on ns keskivertoa musikaalisempi,eli tullut isäänsä...vaimo taas on aivan tavallinen ihminen eli perusepämusikaalinen,kuin myös koko hänen sukunsa,mun puolelta taas äiti ja isä,veli ja sisko ovat musikaalisia-äiti soittaa pianoo ja laulaa kuorossa,sisko soittaa klarinettia...

Mun mielestä lapsen pitää itse saada päättää harrastuksistaan,kaikkee voi kokeilla ja jos ei kiinnosta,niin so what?En mä ainakaan koe että mun kersoista pitäs tulla soittajia,päinvastoin,hankkisivat mieluummin jonkun kunnon ammatin,prkl ;-))

Harrastuksena soittaminen on ihan ok,ei siinä mitään...
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
baron
10.05.2005 23:25:39

Mun mielestä lapsen pitää itse saada päättää harrastuksistaan,kaikkee voi kokeilla ja jos ei kiinnosta,niin so what?En mä ainakaan koe että mun kersoista pitäs tulla soittajia,päinvastoin,hankkisivat mieluummin jonkun kunnon ammatin,prkl ;-))

Harrastuksena soittaminen on ihan ok,ei siinä mitään...

Musta on karmeeta kun vanhemmat (useimmiten isä) yrittävät paikata omaa "menettyä" nuoruuttaan/menneisyyttään pakottamalla lapsensa harrastamaan sitä, mitä itse olisi aina halunnut olla, oli se sitten musiikkia tai urheilua tai mitä tahansa ja lapsii joutuu epätoivoisiin selviytymiskeinoihin, esim sairastumaan tästä pelastautuakseen.

Ihan hirveitä esimerkkejä nähnyt, voitte kuvitella.
isojussi
10.05.2005 23:53:15
...keskivertoa musikaalisempi,eli tullut isäänsä......

Tunnetko miestä?

;o)
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Eddy
11.05.2005 00:11:17
Musta on karmeeta kun vanhemmat (useimmiten isä) yrittävät paikata omaa "menettyä" nuoruuttaan/menneisyyttään pakottamalla lapsensa harrastamaan sitä, mitä itse olisi aina halunnut olla, oli se sitten musiikkia...

Jep.Mulla on ollut muutama sellainen oppilas,jotka on raahattu niskaperse-otteella sinne tunneille.Menee itselläkin varvas suuhun,kun yrittää saada sen tunnin kulumaan.Lasta,jota musiikki ei kiinnosta,ei tulisi väkisin pistää tunneille.
Koskettelen soittimia...
baron
11.05.2005 00:16:31

Jep.Mulla on ollut muutama sellainen oppilas,jotka on raahattu niskaperse-otteella sinne tunneille.Menee itselläkin varvas suuhun,kun yrittää saada sen tunnin kulumaan.Lasta,jota musiikki ei kiinnosta,ei tulisi väkisin pistää tunneille.

Tunnen taudin.
Joillekin vanhemmille on maailman tärkein asia, että meidän ihmelapsi soittaa Für Elisen kynttilänjaloilla varustetulla perintöpianolla kun vieraita on kylässä, vaikka lahjat tai ennenkaikkea - kiinnostus viittaisi futikseen.
Ja päinvastoin: Pianonsoitosta kiinnostuneesta tytöstä isä yrittää hampaat irvessä tehdä kestävyysjuoksijaa, joka joutuu isän kanssa käymään lenkeillä halusi tai ei.
Dr Dominant
11.05.2005 08:48:37

Juu, ja jalkapallokentän tai jääkiekkokaukalon liepeillä saattaa joskus kuulla innokkaan isin tai joskus jopa äidinkin (harvemmin tosin) hellästi kouluttavan taimestaan uutta menestyjää mestarien liigaan tai NHL:ään. Äänestä ei puutu hunajaa ... eikä armoa ... 8P
"Dr Dominant, I Presume?!"
uruttaja
11.05.2005 09:39:41
Juu, ja jalkapallokentän tai jääkiekkokaukalon liepeillä saattaa joskus kuulla innokkaan isin tai joskus jopa äidinkin (harvemmin tosin) hellästi kouluttavan taimestaan uutta menestyjää mestarien liigaan tai NHL:ään. Äänestä ei puutu hunajaa ... eikä armoa ... 8P

Oikos sen nyt sunnuntai Hesarissa oli näistä IFK:n (vois olla ihan mikä muukin joukkue) 12 vuotiaista junioreista pitkä artikkeli. Ihan hyvin tämä NHL-kuvio on saatu aivopestyä heille jo noin nuorena. Kolmea lasta ja kahta valkkaa haastateltiin, ja oli aika kovaa tekstiä. Pudotuspeli ankara, vain voitosta pelataan ja parhaat pelaavat. Ei vielä ihan noin nuorena. Lukekaa artikkeli niin ei tarvii sitä tässä toistaa.

Omasta kokemuksesta tiedän, että äidit käyvät vähintään yhtä kuumana kaukalonlaidalla kuin isät.

Mitenkähän musiikkiopistojen käytävillä kuuluu ennen soittotuntia: Tsemiä,tsemiä; Pure, pure, iske, tapa se,just tuo Karoliina voi olla sun edessä Helsingin kaupunginorksterin kakkosviulistiksi...
Irti Humpasta
11.05.2005 12:06:38

Jos omat lapset haluavat itse musiikkiopistoon tai yleensä oppiin, niin se on hyvä asia. Vanhempien pakottamia lapsia näkee ihan tarpeeksi....mm. omalla kohdalla tein niin, että kun viime vuonna mulle tuli tällainen pakotettu oppilas oppiin (ala-asteen 4. luokkalainen), kerroin äidille, että ei ole oikein viisasta tämä pakottamistouhu ja poika ei treenaa mitään ja kun kysyin miksi käyt näillä tunneilla, niin vastaus oli että kun äiti pakottaa...Puhuin äidin kanssa ja se vaan hoki, että kyllä pojan pitää jatkaa pianotunteja, kun flyygelikin on jo ostettu....
En tiedä teinkö viisaasti, mutta ilmoitin, että ei ainakaan jatka mulla. Toivottavasti nämä vanhemmat joskus tajuaisivat lapsensa parasta....
Musiikkiopistoista yleensä kannattaa yrittää ottaa selville, että minkä instrumentin opettajat ovat hyviä ja mitkä eivät. Huomasin vaan, kun istuin tuossa erään oppilaitoksen pääsykokeissa valitsemassa 150 oppilaasta taloon sisään oppilaita, niin jonkun tietyn instrumentin taitajat olivat ruokottoman huonoja ja kun katsoi missä olivat saaneet oppia, niin monet samalla opettajalla. Eli ei noissa oppilaitoksissa aina ole hyviä opettajia....Siksi kannattaa yrittää saada jostain infoa, kenelle lapsesi laitat, jottei myöhemmin tarvitse opetella asioita uusiksi.....
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
isojussi
11.05.2005 14:51:45
Ei auta, vaikka opettaja olis "paperilla" kuinka kova tahansa, jos se ei osaa toimia pientan lasten kanssa.
Joonas
11.05.2005 15:19:02
Perkele, mun lapsista tulee ainakin kaikista isoina huippumuusikoita. Laitan ne tosin vasta 4-vuotiaana opetukseen, sillä 3-vuotias on mun mielestä liian nuori.

Ja jääkiekkoa ne eivät tule ikinä harrastamaan, koska en jaksa niitä hikisiä varusteita kuivumassa - ne haisee ihan hirveelle.

Ja vittu, jos ne yrittää tehdä koululäksyjä ennen soittoharjotuksia, niin ruoska viuhuu ja lapset soittavat. Tana.

Eli toisinsanoen; Tarjoan tuleville lapsosilleni motivoivan ja turvallisen kasvuympäristön, jossa heistä voi kehittyä mitä ikinä he haluavatkaan. Kyse on vaan siitä, että ne pitää saada haluamaan oikeita asioita.. kjeh kjeh kjeh...

J.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
edge
11.05.2005 15:45:11
Perkele, mun lapsista tulee ainakin kaikista isoina huippumuusikoita. Laitan ne tosin vasta 4-vuotiaana opetukseen, sillä 3-vuotias on mun mielestä liian nuori.

Ja jääkiekkoa ne eivät tule ikinä harrastamaan, koska en jaksa niitä hikisiä varusteita kuivumassa - ne haisee ihan hirveelle.

Ja vittu, jos ne yrittää tehdä koululäksyjä ennen soittoharjotuksia, niin ruoska viuhuu ja lapset soittavat. Tana.

Eli toisinsanoen; Tarjoan tuleville lapsosilleni motivoivan ja turvallisen kasvuympäristön, jossa heistä voi kehittyä mitä ikinä he haluavatkaan. Kyse on vaan siitä, että ne pitää saada haluamaan oikeita asioita.. kjeh kjeh kjeh...

J.

Hyvä, ja kun viet niin vie Alkon kautta ja poishakiessa näytä sossu ja AA kerho..eivät turhaan pyöri tietämättömänä ;-)
..verrattain nättiä hommaa..
El Condor
11.05.2005 15:55:05
Itellä ei ole vielä lapsia, mutta vaimon kanssa on kyllä puhuttu, että sitten kun niitä on, niin saavat ruveta harrastamaan mitä tahansa... Voi toki olla, että tietyt tekijät ohjaavat musiikin suuntaan (kumpikin vanhemmista soittaa, kaikki vanhempien kaverit soittavat, talo täynnä levyjä ja soittopelejä).

Sen sanoisin tähän keskusteluun, että kannattaa pyrkiä välttämään niitä kaikkein kliseisimpiä soitinvalintoja (piano, viulu, ja huilu). Ei siksi, että niissä olisi soittimina mitään vikaa, mutta niihin on joka vuosi pyrkimässä miljoona ipanaa, joten on hankala päästä sisälle. Samalla orkesterit ovat hätää kärsimässä, kun esimerkiksi matalien jousien tai vaskien soittajia ei tahdo löytyä mistään. Jos tulijoita olisi, otettaisiin heidät kiljuen sisään. Ja harvoinpa ala-asteikäisillä mukuloilla oikeasti on kovin vankkumattomia mielipiteitä siitä, että he haluavat ruveta soittamaan vain jotain tiettyä soitinta eikä mikään muu käy.

Oma soittoharrastukseni alkoi sillä tavalla, että pyrin musiikkiluokille enkä päässyt. Sen verran hyvin kuitenkin kokeet menivät, että musiikkiopistolta tuli kuponki, jossa luki, että valmennusryhmään pääsisi trumpetilla tai klarinetilla; rasti ruutuun. Asiaa sen kummemmin miettimättä tai suurempia intohimoja tuntematta pantiin rasti trumpettiruutuun ja siitä se alkoi. Jos minulta olisi silloin kysytty, mitä soitinta olisin kaikista maailman soittimista halunnut ruveta soittamaan, olisin varmaan vastannut että pianoa, koska en juuri muita soittimia tiennyt. Nyt parikymmentä vuotta ja toistatuhatta keikkaa myöhemmin voin sanoa, että ihan hyvä valinta tuli tehtyä, vaikkei se valinta täysin vapaa ollutkaan.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
manjaana
11.05.2005 16:02:06
Viuluperhe ja vetopasuuna on ainoita instrumentteja, joita soitetaan absoluuttisessa vireessä. Muita niin hyvässä, kuin mahdollista.

Juuh, mun poika aikoinaa harjoitteli vetopasuunaa, voi pyhä sylvi niitä treenejä, vetopasuuna siksi, että opet olivat mieltä et pojan anatomia tuki ko soitinta!!? No, ei tullut siitä ammattia...
Elämä alkaa, kun koira kuolee ja lapset lähtee...
manjaana
11.05.2005 16:11:44
Tunnen taudin.
Joillekin vanhemmille on maailman tärkein asia, että meidän ihmelapsi soittaa Für Elisen kynttilänjaloilla varustetulla perintöpianolla kun vieraita on kylässä, vaikka lahjat tai ennenkaikkea - kiinnostus viittaisi futikseen.
Ja päinvastoin: Pianonsoitosta kiinnostuneesta tytöstä isä yrittää hampaat irvessä tehdä kestävyysjuoksijaa, joka joutuu isän kanssa käymään lenkeillä halusi tai ei.

ööö, onkohan mulla tauti, kun friidu vetäsee tuon Für Elisen, ei tosin perintöpelillä vaan ihan vaan jammulla jonka hankin jouluksi, kinusi useita vuosia sitä ja hellyin lopulta.

Olen kyllä miettinyt, että miten likkaa tsempata, kun selkeästi on halua oppia, opistoon ei tosin halua niinkuin veljensä nuorena..

Mites te muusikot tsemppaatte lastanne ja mistä tietää että ostaa oikeanlaisen soittimen, tuo oma hankintakin mietityttää, että onko ihan lelu..??
Elämä alkaa, kun koira kuolee ja lapset lähtee...
isojussi
11.05.2005 16:18:47
...Mites te muusikot tsemppaatte lastanne ja mistä tietää että ostaa oikeanlaisen soittimen, tuo oma hankintakin mietityttää, että onko ihan lelu..??

Kantapään kautta opittu: Valitkoot perkele itte.

Toisaalta jos likka olis ollu vähän vanhempi ja opettaja vähän fiksumpi, ei ehkä toppi olis tullu ihan äkkiä....
Irti Humpasta
11.05.2005 16:55:02

Ei auta, vaikka opettaja olis "paperilla" kuinka kova tahansa, jos se ei osaa toimia pienten lasten kanssa.
... aivan, mutta kun tätä ei usein tajuta....
.... ja vaikka paperilla olis kuinka kova tyyppi, niin ei osaa opettaa välttämättä edes vanhempia oppilaita....
Harvassa ovat hyvät pedagogit, mutta hyviä muusikoita löytyy paljon...
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
baron
11.05.2005 17:09:53

Mites te muusikot tsemppaatte lastanne ja mistä tietää että ostaa oikeanlaisen soittimen, tuo oma hankintakin mietityttää, että onko ihan lelu..??

Mun poika halusi viuluun, sitten alkoi rinnalla pianoa. Ostin kerran kirppikseltä bassokitaran itselleni, mutta poika "pihisti" sen itselleen ja basisti siitä tuli.
Pitkään soitto ja futis oli tasavertaiset harrastukset, sitten soitto vei voiton, vaikka futisvalmentaja tuli mulle juttelemaan, enkö voisi painostaa futikseen. En voinut.

Meillä on ollut musaa tarjolla, mutta en mitenkään ole painostanut, ovat saaneet itse valita.
isojussi
11.05.2005 17:55:45
.... ja vaikka paperilla olis kuinka kova tyyppi, niin ei osaa opettaa välttämättä edes vanhempia oppilaita....

Mä oon vasta nyt päässy oikeiden opettajien kanssa tekemisiin.

Ja tajunnu, mitä eroa on opettamisella ja sillä että vaan korjataan etydeistä väärät äänet
kontrabasisti
12.05.2005 22:18:41
Tee sille palvelus parikymppis ikää ajatellen. Naiset tykkää kun soittaa vähän fonia. Se on kuulemma maailman seksikkäin soitin =D

Kyllä miulle fonisti kelpaa oikein mainiosti. Ja on kyllä maailman seksikkäin koko mies! ;)
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)